Het is met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid niet bewust. Maar toch, Rivian doet Tesla nu wel heel erg knap na.
Elke week lezen jullie wel iets over de volgende ‘Tesla-killer’. Wij bezigen die term ook constant. Dat is overigens niet negatief, integendeel. Als iets serieus goed genoeg is om het Tesla lastig te maken, mag dat best vermeld worden, nietwaar?
Dat is met Rivian niet anders. Net als met Lucid zijn er de nodige parelellen. Rivian komt uit de VS en concentreert enkel en alleen op elektrische auto’s. In veel opzichten lijkt het bedrijf erg op Tesla. Maar er zijn ook verschillen, zo heeft Rivian wat meer linkjes met de ‘gewone’ autoindustrie (ze hebben veel met Ford gewerkt) en zijn hun producten iets minder minimalistisch en kaal zoals bij Tesla.
Rivian doet Tesla na
Maar er is nu een enorme overeenkomst. Beloftes niet inlossen! Daarin doet Rivian Tesla wel heel erg goed na. Want ook Rivian heeft er moeite mee. Het gaat in dit geval om de topversies van hun pickup (R1T) en SUV (R1S). De versie met ‘Max Pack’ (niet te verwarren met onze favoriete landgenoot) zal voorlopig niet leverbaar zijn, ondanks dat deze wel aangekondigd was.
Dat is jammer, want bij 20% van de bestelde auto’s werd dat grote accupakket gekozen. Met dat Max Pack accupakket kun je namelijk 644 km afleggen (volgens de EPA-richtlijnen, niet de WLTP).
1 keuze
Alleen de versie met de ‘Large Pack’ (een stap lager) zal nu gebouwd gaan worden. De reden is efficiency. Het is ook makkelijker om 5.000 bereklauwen met satésaus te maken dan 4.000 stuks én 1.000 frikandellen speciaal. Met het ‘Large Pack’ kun je alsnog meer dan 500 km afleggen. Het ‘Max Pack zal waarschijnlijk rond 2023 wél geleverd kunnen worden.
Nu moeten we wel eventjes correct zijn: Rivian doet Tesla heel erg goed na door te laat de beloftes in te lossen. Ondanks dat Tesla veel dingen uitstelt, hebben ze uiteindelijk wél veel van hun doelen gehaald. In het geval van Rivian moet de tijd dat laten blijken. Maar tot zover gaat het Tesla imiteren Rivian erg goed af.
Via: Leblogauto.
florisje zegt
Van Rivian kan ik het nog enigszins hebben omdat zij daadwerkelijk nog een klein bedrijf zijn die net hun eerste auto hebben uitgebracht. En het is niet zo dat het van de daken geschreeuwd werd zoals bij Tesla vaak wel gedaan wordt.
heckblende zegt
aldus florisje, die vindt dat bedrijven niet aan marketing mogen doen…
florisje zegt
@heckblende: Oh zeker wel maar een reputatie van het niet nakomen van beloftes of roadmaps is er niet eentje die een bedrijf ambieert om op te bouwen durf ik te zeggen.
flutterby zegt
@florisje: toen Tesla op deze aantallen zat hoorde je er veel minder van. Toen maakte ze nog rijkeluis speelgoed.
rolov zegt
@flutterby: daarna was het lease speelgoed. En nu koopt Niemand er meer een
Dutchdriftking zegt
En nu maar hopen dat ze op lange termijn het nog steeds goed doen.
pramm zegt
@Willeme, ben benieuwd wat de oorspronkelijke belofte ten aanzien van de beschikbaarheid van het “Maxpack” was?
willeme zegt
@pramm: dat deze leverbaar zou zijn. Dat is nu niet het geval. Duurt nu minimaal toto 2023. Zal het er voor de duidelijkheid even bijzetten, thanks ;-)
pramm zegt
Volgens mij hebben ze 2 jaar geleden enkel aangekondigd te gaan komen met een max pack zonder dat daarbij ooit tijdslijnen zijn benoemd. Zo ook voor het kleinere pack. De rest is volgens mij enkel door derden “ingevuld”. En nu wordt enkel door rivian aangekondigd dat het max pack pas in 2023 zal worden geleverd.
Dus om nu te zeggen dat ze Tesla na doen… Ik zie t niet.
koeberg zegt
> Wij bezigen die term ook constant.
Stop daar eens mee. Er zijn heel veel merken tegenwoordig die (goede) elektrische auto’s produceren.
We hebben het toch ook niet over een ‘Apple-killer’ wanneer Oppo een nieuwe telefoon uitbrengt?
rolov zegt
@koeberg: omdat het geen Apple killer is . De rivian is echt een leuke auto