De deal tussen Rivian en VDL is op niets uitgelopen, maar ze hebben toch nog een appeltje voor de dorst gekregen.
Je zou denken dat een Amerikaanse fabrikant van pick-ups en SUV’s helemaal niets in Nederland te zoeken heeft, maar toch had Rivian zijn pijlen op Born gericht. Sterker nog: alles was al zo’n beetje in kannen en kruiken.
Rivian zou een hele mooie klant geweest zijn voor VDL, want het is een bedrijf met veel potentie. Natuurlijk, een start-up brengt altijd onzekerheid met zich mee, maar Rivian is niet de eerste de beste start-up. VDL heeft ook gesprekken met partijen die minder veelbelovend zijn.
De deal met Rivian is uiteindelijk niet doorgegaan, maar wat blijkt? VDL heeft toch nog €85 miljoen ontvangen van de Amerikanen. Dit bedrag wordt genoemd in de jaarrekening, al staat er niet bij wie de gulle gever is. Bronnen rond VDL weten echter te melden dat het Rivian betreft. Directielied Paul van Vuuren hintte hier ook al naar.
Het gaat om een vergoeding voor “een niet tot stand gekomen aandelentransactie,” zo is te lezen in het jaarverslag. Oftewel: Rivian stond op het punt om VDL geheel of gedeeltelijk over te nemen, maar dat feest is op het laatste moment niet doorgegaan.
De deal met Rivian is niet de enige mislukte deal van VDL, waardoor ze nu nog steeds met lege handen zitten. Er zijn op dit moment wel gesprekken met een nieuwe klant, waarbij ook een intentieverklaring is getekend. Maar een handtekening is dus geen zak waard, zo blijkt maar weer. Al heeft het VDL in het geval van Rivian toch nog €85 miljoen opgeleverd.
Bron: AD
raoufff zegt
Gratis geld, altijd fijn!
p993 zegt
Geen zak waard? Dat is maar hoe je het bekijkt
mashell zegt
Ergens denk ik niet dat VDL is over te nemen. Niet alleen is het concern een familiebedrijf maar ook draaien ze veel beter dan Rivian. Ook kon het VDL concern wel eens zo’n bedrijf zijn dat als essentieel voor Nederland gezien wordt.
Misschien wilde Rivian de autofabriek in Born kopen en kwamen ze er na het tekenen van het contract achter dat hun auto’s veel te groot zijn voor Europa (ik heb er één gezien en dat ding is serieus cool maar ook Amerikaans groot) en ze dus geen fabriek in Europa nodig hebben.
MarcoM zegt
Rivian ziet ons land als een niet betrouwbare partner. Beleid omtrent het hebben van een auto, masterplan tot 2030 en ga zo maar door. Jammer in ieder geval.