Toen Ferruccio Lamborghini eind jaren ’60 besloot om een Riva Aquarama te kopen nam hij uiteraard geen genoegen met zomaar een motor achterin. De oprichter van Lamborghini besloot om twee V12 motoren van zijn eigen automerk te laten monteren. En zo ontstond de snelste Riva Aquarama ter wereld.
Achterin liggen twee 350 pk sterke 4.0-liter V12 motoren uit de Lamborghini 350 GT. Elke motor is voorzien van zes dubbele Weber-carburateurs en je kan je wel voorstellen dat dit geweldig moet hebben geklonken. De topsnelheid van deze boot is zo’n 48 knopen.
Na het overlijden van Ferruccio Lamborghini in 1993 raakte de boot uit zicht en was eigenlijk niet bekend waar deze zich bevond. Een Nederlandse Riva-verzamelaar kwam de boot drie jaar geleden op het spoor en besloot om hem te laten restaureren door Riva World in Uithoorn.
Voor de restauratie die drie jaar in beslag nam werd nauw samengewerkt met het Ferruccio Lamborghini Museum en ook de hulp van de recent overleden testrijder en ontwikkelaar van Lamborghini, Bob Wallace, werd ingeroepen.
De motoren moest uiteraard nog wel geschikt gemaakt worden om dienst te kunnen doen in een boot, maar is uiteindelijk gelukt.
Zal wat kosten die sloep
Mag ik uit de laatste zin opmaken dat de motoren ontbraken, er twee 350GT’s donor gespeeld hebben en dat die motoren omgebouwd moesten worden?
Lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen…
@Klassiekerrally: Als je de foto’s van de restauratie bekijkt zie dat er voor de restauratie andere motoren in stonden. Dus helemaal onwaarschijnlijk is het niet.
@406_v6: Nou, wat ik eigenlijk bedoelde is dat het bijzonder onwaarschijnlijk is dat er twee 350GT’s voor zijn gesloopt. Die zijn namelijk inmiddels zeer veel geld waard. Niet dat die motoren koopjes zijn, maar toch…
@Klassiekerrally: De motoren zijn uit een 2-tal Lamborghini Islero’s gehaald, de oorspronkelijke motoren zijn in het Lamborghini museum te bekijken.
Ik denk dat ik jou hiermee wel blij kan maken:
http://www.rivalamborghini.com/downloads/GTO0213%20Riva-Lamborghini.pdf
@motoragent: Dank!
Droomboot.
Vooral van blijven dromen!
Volgens mij had Lamborghini zelf ook beter boten kunnen bouwen dan auto’s
Beetje jammer dit,…kopie uit artikel GTO Nr. 2, 2013, plaats dan in ieder geval de bron.
@FB_100000770116888: En dan Autoweek “het Sanoma-vehikel met een copypasteverslaving” noemen.
http://www.autoblog.nl/verkoop-autobladen-zakt-steeds-verder-in
@bmw135i @FB_100000770116888 dit artikel is gebaseerd op een persbericht van Riva World. Heeft verder niks met AW/Sanoma te maken.
@FB_100000770116888: Ze vergeten er nog bij te vermelden dat de Lambo een achterbank heeft met 1 stoel in het midden en links en rechts plaats was voor bagage!
Eigenlijk is dit een 3-zitter!!!!!
Heb het artikel gelezen in Autovisie, dacht ik!
Een Lamboot dus, en wat voor een.
@bertorelli: Vlamboot :)
Mooiste boot ter wereld, hard werken en hopen dat ik er ooit genoeg geld voor heb
Mooie dingen, zijn al die Chris-craft achtigen, zonde van het gebrek aan zeilen.
@Hupke:
Zeilboten.
“Als je wilt weten waarom ze de motorboot hebben uitgevonden, moet je eens met een zeilboot mee gaan ”
Mijn broer.
@desjonnies: Niet ons probleem dat jouw breuder bij windkracht 4 zijn maag overboord wil zetten.
Primatour is niet voor niets uitgevonden.
Maar hij heeft nu dus een Nederlandse eigenaar? Bootje zal niet niet in ijmuiden liggen neem ik aan,haha.
Mooiste speedboot ooit gemaakt! De Aquarama Special gaat net zo hard. Die heeft 2x 350 pk V8.
Ben benieuwd hoe die met V12 klinkt. Ik dacht dat het geluid van die V8’s niet overtroffen kon worden.
Droom boot !
Hoe doen ze dat met de koeling. Laten ze het vieze rivierwater of ander water waar hij door heen vaart gewoon door die dure motorblokken lopen zonder enige aanpassing?
@Kvgorp: Nee, is een gesloten koelsysteem om de kostbare aluminium motoren niet aan te tasten.
@Klassiekerrally: waar staan de radiatoren dan? Achter de motoren in de open ruimte?
@Kvgorp: Geen idee, maar ik las in het Carros artikel dat het koelsysteem gesloten is.
@Kvgorp:
kunnen onderin liggen, zijn zgn warmte wisselaars, gesloten radiatoren waar het boordwater omheen spoelt om zodoende koeling te geven.
@desjonnies: Daar zat ik ook al aan te denken aan warmte wisselaars. Ik vraag me altijd af hoe dit soort creaties werken. Hard varen met 700 pk is leuk maar dat wordt ook warm en als je na 5 min varen al stil moet gaan liggen om je motoren al te laten koelen is er weinig lol aan al kost dat ding een miljard euro.
@Kvgorp: Het is inderdaad een gesloten systeem waarbij de radiateur gekoeld word met het rivierwater (water – water wisselaar).
Ik zal wel achterlijk zijn maar hoe hard is 48 knopen?
@jweelden: De topsnelheid bedraagt 48 knopen / 89 km per uur, valt wel wat mee dus..
@MARS: voor een boot van 50 jaar oud?
@maxw126: Sowieso is het snel voor een boot, 50 jaar oud of niet.
@jweelden: 88km/h
@betonstaal: 88,896 km/h
@jweelden: 1 knoop is 1,852 km/uur.
@mopar: allemaal bedankt ;)
Video van de testrun: http://www.youtube.com/watch?v=0LkQbVTWr4g
Vraagje aan AB: Wat is de bron van de foto’s, zijn de foto’s ook te zien in hogere resolutie (1920×1080, of evt. hoger), ik zou ze graag bewaren
@opabrutus: 1280 x 853 is de grootste op het internet, zul je het voorlopig mee moeten doen.
http://www.autoblog.nl/gallery/Lamborghini/0_Divers/Riva_Aquarama_Ferruccio_Lamborghini/Riva-Aquarama-Ferruccio-Lamborghini-01.jpg
Dit stond ook in de laatste Nautique!
Nondeju wat een kanon… Echt super vet en mooi.
http://www.youtube.com/watch?v=I15ltzkDOsA
Heey die eerste foto is bij het fort in Kudelstaart
Nederlandse eigenaar van deze boot heeft ook een paar grote autodealers….heeft trouwens meerdere Riva’s