Ook weer zoiets. Ritsen. We doen het allemaal, maar hoe hoort het nou eigenlijk?
We hebben het hier op dit prachtige feuilleton dat Autoblog.nl toch wel genoemd mag worden natuurlijk niet alleen over nieuwe auto’s, Formule 1 en politiek. Nee joh, bij ons kun je alle kanten op. Zo hebben we het hier ook geregeld over de verkeersregels.
En dan met name over de verkeersregels waar misverstanden over bestaan. Invoegen op de snelweg bijvoorbeeld. Of richting aangeven op rotondes. Allemaal zaken waar meerdere meningen over zijn en die soms tot verhitte discussies leiden.
En we hebben er weer eentje voor je. Ritsen. Want hoe hoort dat eigenlijk?
Ritsen. Hoe hoort dat eigenlijk?
Het is net zoiets als bij bovengenoemde onderwerpen. Iedereen doet het en niemand weet eigenlijk precies hoe het hoort. Of mensen dénken dat ze weten hoe het hoort en gedragen zich daar naar. Terwijl het misschien wel hartstikke fout is.
Maar er is natuurlijk slechts één juiste manier en die ga je nu van ons horen. Zodat daar in het vervolg geen misverstanden meer over kunnen bestaan. Want ook zo zijn wij, we willen dat alles helder en duidelijk is voor iedereen.
Ritsen, of met andere woorden ‘het beurtelings invoegen van voertuigen op een vrije rijstrook bij een vermindering van het aantal rijstroken’ moet gedaan worden op een bepaalde manier. Een manier waarop aanspraak gemaakt wordt op een zekere mate van vrijwilligheid van de bestuurders.
Goed ritsen zou je als volgt kunnen omschrijven:
- Zo lang mogelijk doorrijden op de invoegende rijstrook
- Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (aangegeven met bord) rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
- Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
- Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen.
Op deze manier levert het ritsen zo weinig mogelijk vertraging en hinder op. Maar zoals je ziet wordt er dus wel een beroep gedaan op het verkeersinzicht van de bestuurder. Waar het bij bepaalde bestuurder nog weleens aan ontbreekt.
En dan noem ik specifiek niet de witte busjes met ladders op het dak, de Audi/Volvo/ Polestar van de accountmanager en de gehuurde AMG A45s die koste wat het kost voor willen. Dat zou stigmatiserend zijn en dat laat ik liever over aan anderen. Want als we het erover hebben hoe iets eigenlijk hoort, dan moeten we dat niet doen natuurlijk.
Hoe moet je ritsen bij meer dan 2 rijstroken?
Nu je weet hoe het eigenlijk hoort als je van 2 stroken naar 1 strook moet ritsen, ben je er nog niet. Je kunt ook ritsen van 3 naar 2 rijstroken bijvoorbeeld. En ook daar is weer een gedragscode voor.
- van de middelste strook gaat een op de twee voertuigen een strook naar rechts, waar om de twee voertuigen een ruimte wordt gemaakt en wordt opgezocht.
- daarna voegen van de meest linker strook steeds twee voertuigen in de ontstane ruimte van de middelste strook.
Ik verzin het ook niet, zo is het graag dat ze willen dat we het doen. In de praktijk blijkt dat dit vrijwel nooit lukt, zeker niet als je bovengenoemde soorten voertuigen meerekent. Die vullen die ruimtes natuurlijk meteen op en zo kun je niet goed ritsen.
Nou ja. Nu weet je hoe het hoort, dat ritsen. Maar de vraag is, hoe doe jij het? Hou jij je aan bovenstaande gedragsregels, of hou je er een eigen methode op na?
Laat het ons weten in de comments, we zijn reuze benieuwd hier met z’n allen!
Dutchdriftking zegt
En hoe bij een rood kruis? Hierin zie je dat de één in blinde paniek de complete rijbaan blokkeert door meteen in een onmogelijk gat te willen invoegen, en dat de ander eindeloos doorrijd en daardoor hierna er niet tussengelaten wordt wat ook weer voor opstopping zorgt…
volvov7025t zegt
Inderdaad. Zo lang mogelijk blijven doorrijden, niet al een kilometer van te voren invoegen. Gebruik de weg, daar is hij voor.
p993 zegt
Juist dit lijken velen niet te snappen….die gaan op de eerste 10 m van de invoegstrook al meteen hannesen en ertussen proberen dringen. zowel invoegend als doorgaand verkeer wordt hierdoor gehinderd. En het asfalt van de invoegstrook wordt niet benut.
nineelevenheaven zegt
En dat terwijl het o-ver-al netjes staat aangegeven, op elke plek waar moet worden geritst.
Verkeersborden kunnen net zo goed worden weggehaald…
ritsen NA xx meter
ritsen vanaf HIER
volvov7025t zegt
En dan is “ritsen vanaf hier” de snelheid gaan aanpassen en niet meteen invoegen. Maar ook daarover zijn de meningen verschillend.
crashingduke zegt
Vergeet de eindeloze reclamecampagnes niet.
notsobig zegt
Echter… Vergeet het aanpassen van de snelheid naar de snelheid van de baan waar je naar toe gaat niet he. Die wordt meestal vergeten.
Langs de file rijden die daar staat en op het laatst er tussen gooien, is niet aanpassen. Rijdt het daar stapvoets, moet jij dus ook stapvoets gaan rijden…
acavs zegt
Ik gebruik het voorbeeld van ritsen altijd wanneer ik het concept arbitrage in de economie wil uitleggen. Ik ben zelf dan ook altijd dankbaar voor de ruimte die anderen voor mij vrij laten. Dus laten we niet te hard roepen hoe het eigenlijk zou moeten. Als iemand vrijwillig rechts in de file wil staan, zodat ik kan doorrijden, vind ik het meer dan prima.
pomoek zegt
Echt, ik doe het al jaren zo. en hopen dat op de baan rechts een vrachtwagen rijdt. Die begrijpt het meestal ook wel. En laat je er netjes tussen. Zo af en toe een druk flitsend en gebarende Audi rijder achter me. Die perse pas over de verdrijvingsvlakken wil invoegen voor al het andere verkeer. Gewoon rustig blijven. En als je dat allemaal wat te spannend vindt en daar niet tegen kan. En dus altijd 500 meter vóór het verdrijvingsvlak je auto er tussen probeert te persen. Blijf alsjeblieft lekker op de meest rechtse baan rijden.
kniesoor zegt
Als iedereen elkaar een beetje de ruimte gunt en er consequent om-en-om geritst wordt, kan het allemaal heel soepel gaan. Tot zover de theorie, in de praktijk zie je vaak verrekte weinig van deze twee hoofdregels terug. En dus ontstaat er nodeloze irritatie en vertraging. Heb niet de illusie, dat daar ooit wat aan gaat veranderen.
pietertje123 zegt
Technisch gezien moet de rechterrij na de rits sneller rijden dan de linkerrij. Daar moeten immers twee keer zoveel auto’s op 1 baan. Dus na het ritsen aansluiten en na de versmalling wegwezen aub.
Dat ritsen gaat natuurlijk niet als iedereen alle gaten meteen dicht rijdt: rechts is dan geen ruimte voor links en links kan niet aanpassen aan een gat in rechts.
Soms lukt dat toch eventjes en gaat het alsnog mis als de volgende links de ruimte ziet en doorknalt voorbij de net ingevoegde, aan het einde geen ruimte meer vindt en de boel stropt daar op met het effect naar achteren toe. Of direkt achter een andere invoeger óók invoegen, dan rem je rechts te veel af.
Ik rij links de rij langzaam voorbij met aan het einde met de snelheid van rechts of iets minder en krijg zo zowat altijd een plekje waarna ik zonder remmen mee kan in die flow. En als er iets zit te drammen achter me dan heeft ie pech, of geluk want door niet voorbij te kunnen loopt doe boel wel mooier door en hij/zij/het dus ook.
Johanneke zegt
Het is zo makkelijk als iedereen even meewerkt. De mensen op de baan waar in geritst moet worden moeten gewoon meer afstand van hun voorganger houden. Dan kan er tussen elk paartje auto 1 iemand in ritsen. En dat gewoon bij 100 km/u.
Maar, mensen pakken nog even een verdrijvingsvlak mee, of er willen er 2 tussen, of iemand wil een ander er niet tussen laten. En dan wordt er weer geremd, en dan ontstaat er achter je weer een file. Allemaal gejank en gezeik, het zou zo mooi kunnen, de realiteit is niet zo.
dtwo zegt
Je hebt 10 soort invoegers, de soort die het niet snapt en de soort die het wel snapt.
Dat ‘Zo lang mogelijk doorrijden op de invoegende rijstrook’ wordt wat mij betreft nog wel eens iets te serieus genomen. Bij de meeste wegversmallingen staat er keurig een bord “Ritsen vanaf hier”, dat is dus het punt om richting aan te geven en een plekje te zoeken. Niet eerder, maar ook niet later. Als je pas bij het puntstuk naar rechts gaat doe je het niet goed. Voor de bestuurders op de rechterstroken staat er keurig een bord “Geef de ritser ruimte”. Als je dat slechts als een goedbedoeld advies beschouwt, doe je het ook niet goed. Ook hoef je echt niet 10 auto’s voor te laten, 1 voor 1 achter is genoeg.
Dan nog iets over afgekruiste rijstroken: Nee, het kruis mag je niet onderdoor rijden, maar je hoeft echt niet bij de eerste pijl al op te schuiven, tussen de laatste pijl en het eerste kruis is prima. Het is al vervelend genoeg dat er een rijstrook dichtgaat. Laten we in godesnaam de ruimte die we nog wèl hebben gewoon gebruiken!
mashell zegt
Er is geen probleem met zo lang mogelijk doorrijden en pas bij het puntstuk invoegen, dat asfalt ligt er om gebruikt te worden. En het werkt ook prima, MITS de snelheid aangepast wordt. Het probleem (dat zie in Duitsland nog veel sterker dan bij ons) is dat sommigen op volle snelheid doorrijden, bij het puntstuk een noodstop maken en dan zo ongeveer stilstaand de wagen er tussen proppen, dat werkt niet. Eigenlijk is de ruimte na het “ritsen vanaf hier” bord zo groot dat het normaal gesproken zelfs zonder het rempedaal aan te raken zou moeten lukken. Maar helaas, soepel autorijden is een kunst die maar weinigen beheersen.
Edge zegt
Precies. Ik ben een hele sociale snelweggebruiker. Ik ga bij een invoegstrook altijd naar links om ruimte te maken, probeer als het kan naar rechts te gaan om ruimte te maken voor ritsers. Maar het soort dat op volle vaart door blijft rijden, bij het verdrijvingsvlak een noodstop maakt en dan zich ertussen wil proppen kan echt de tering krijgen. Die mensen gun ik geen centimeter ruimte.
redneckdarian zegt
Heel goed van je dat je niet de witte busjes met ladders op het dak, de Audi/Volvo/ Polestar van de accountmanager en de gehuurde AMG A45s bij naam noemt. Dat zou inderdaad niet juist zijn :)
B00G1E zegt
In het gebied waar ik woon in Virginia zijn mensen zo netjes dat ze al 3 stoplichten/mijl van te voren allemaal ritsen. Als ik dan helemaal tot het eind doorrijd word dat niet zo in dank afgenomen.
Als ik echter in DC ben rijd iedereen tot de laatste cm voordat men ritst.
heckblende zegt
🎵 Country Roads…. 🎵
weekert zegt
Als iedereen gewoon rustig tot het einde door rijdt en daar invoegt is er niks aan de hand. Een aantal nare eigenschappen krijg ik enorme jeuk van:
– Gat dichtrijden en de ritser er niet tussen laten, bloed irritant! de ritser die tot het einde door rijdt en er dan netjes voor het verdrijvingsvlak tussen wil is juist degene die de file het kortste wil houden en zich aan de regels houdt.
– Vrachtwagens die op de linkerbaan gaan rijden en het andere verkeer ophouden zodat er maar niemand voorbij kan. Heeft die chauffeur echt zo een kleine pielemuis dat ie het niet kan verkroppen dat er iemand voor hem invoegt? en hij maar voor eigen rechter moet gaan spelen om zo de file onnodig lang te maken? Sowieso horen vrachtwagens naar mijn idee alleen maar op de rechterbaan thuis, maar dat is een andere discussie.
– Bestuurders die gelijk aan het begin van de invoegstrook gaan invoegen. Bij ons in de buurt staan vaak borden met koeiletters erop: gehele invoegstrook gebruiken!! blijkbaar krijgen analfabeten hun rijbewijs massaal gratis toegestuurd want hele kuddes met automobilisten die naast dat bord fijn stil gaan staan en zich in de file prakken.
-Eerlijk is eerlijk, mensen die te lang doorrijden (over het verdrijvingsvlak of onder het rode kruis door) is ook weer niet goed, Dan vraag je er weer om om er niet tussen gelaten te worden.
Tot zover mijn relaas, ik snap dat niet iedereen het helemaal gaat lezen, maar het lucht mij enorm op om deze frustraties even van me af te schrijven….
erik911 zegt
Is dit de start van de komkommertijd…?
Captain zegt
In België is de regelgeving rond ritsen vereenvoudigd, aangezien het voorheen erg moeilijk bleek met de gemiddelde asociale bestuurder. De huidige regelgeving is simpel: 1) rijden tot helemaal aan het einde 2) beurt om beurt ritsen. En ritsen is verplicht. Werkt in mijn ogen beter dan ‘de gehele invoegstrook gebruiken’ want zorgt voor weinig interpretatie/discussie. Ook geen inhaalacties van de aso 2e/3e/4e ritser.
kniesoor zegt
Klinkt inderdaad als een prima oplossing.
mashell zegt
Klinkt goed, misschien moet Nederland dat (net als de Bob campagne) gewoon overnemen.
seatleon zegt
Het belangrijkste is de snelheid aanpassen. Af en toe heb ik het genot om bij Gieten in de ochtendspits in te voegen op de N34. Je hebt daar twee types. Type 1 geeft volgas en gaat dan vol in de ankers, komt bijna tot stilstand en wurmt zich er dan tussen op een plek waar het niet kan. Type 2 stopt zo ongeveer bij het puntstuk en komt er eigenlijk net ongelukkig tussen. Ik probeer altijd de snelheid te matchen en dan in een bestaande ruimte te rollen. Iedereen blij. Maar ja, dan moet je meer dan 1.5 seconde vooruit denken en dat is wel heel veel gevraagd.