We pinken een traantje weg hoor. Tien jaar nadat we kennis mochten maken met de Lambo Gallardo, is nu het allerlaatste exemplaar van de band in Sant’Agata gerold. *snik*
Maarliefst 14.022 Gallardo’s zagen het levenslicht en daarmee is de supercar het meest succesvolle model van Lamborghini ooit. Sterker nog, bijna de helft van álle Lambo’s die sinds ’63 gebouwd werden, was een Gallardo. Nummer 14.022 is een LP 570-4 Spyder Performante uitgevoerd in Rosso Mars, bestemd voor de privécollectie van een liefhebber.
De Lamborghini zonder vleugeldeuren werd het afgelopen decennium eindeloos uitgemolken: we tellen 33 verschillende versies. Denk aan de Spyder, de Superleggera, de LP560-4, de LP 550-2 Valentino Balboni of de LP570-4 Super Trofeo Stradale.
De Gallardo kwam tijdens het robijnen jubileum van het automerk, om tijdens het gouden jubileum weer te vertrekken en eindelijkruim baan te maken voor de Cabrera, die ergens volgend jaar moet verschijnen.
Rust in vrede, Gallardo.
rob68 zegt
Zondag toch maar even een gebedje voor hem doen…
splitsecond zegt
Gemiddeld circa €250.000 per stuk is € 3.505.500.000 voor Volkswagen AG. Min de productie- en ontwikkelingskosten dan. Weet iemand wat het zou kosten om zo’n wagen te produceren?
subarugangster zegt
@splitsecond: Maximaal €50.000 en dan zit ie wel in elkaar. Als je een Lamborghini (of een ander bekend merk) koopt betaal je eigenlijk alleen voor de naam.
Hupke zegt
@subarugangster:
Lambo’s worden niet in roemenië ineen geplakt, en de materialen komen ook niet van de schroothoop. Bij auto’s is de marge niet zo hoog als bij andere retail producten.
subarugangster zegt
@Hupke: Bij de verkoop is de marge inderdaad niet zo groot, maar bij de productiekosten is er een aardig grote marge te behalen. De productiekosten zelf zijn niet zo zeer hoog, maar meer de ontwikkelingskosten van de concepten en ideeën van de auto zijn hoog, waardoor de uiteindelijke winst weer zal dalen.
pvanderw zegt
@Hupke: Subarugangster zit denk ik wel aardig goed met zijn schatting.
Een smart roadster kost bijvoorbeeld ook maar 2500E om te maken.
jrk68 zegt
@pvanderw:
Nu noem je ook wel wat op, daar kwam nog 4000 euro aan garantieclaims per auto bovenop trouwens. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de klant hem vervolgens zelf mocht uit ontwikkelen. Maar ik klaag niet hoor, ik stap er elke keer weer met een smile uit.
Maar je hebt wel gelijk, het produceren van auto’s kost geen drol, de echte kosten zitten in de ontwikkeling, marketing en bovenal de fiscus.
bofkont zegt
@subarugangster: Volstrekte onzin, per auto is er misschien 10/15% winst.
Fabriek/personeel/ontwikkelingskosten zijn gigantisch.
eklasse zegt
@subarugangster: Jij moet echt nodig terug naar de kleuterschool en met blokken gaan spelen, hahaha!
stephano zegt
@splitsecond: Reken maar dat zo´n auto een aardige markup heeft.
15/20 procent winstmarge per stuk zeker, en dan hebben we het nog niet eens gehad over opties en bijzondere uitgaves.
robbie zegt
@splitsecond: 250.00? Denk het niet.
Exclusief belastingen is zo’n Gallardo veel goedkoper.
phaeton zegt
@splitsecond: 250.000 is de prijs misschien nu. Tien jaar geleden was dat door prijsverhogingen en inflatie sowieso minder. Ook vergeet je zoals @robbie al zegt, dat een behoorlijk deel bestaat uit belastingen. Die gaan rechtstreeks naar de Staat en niet naar Lamborghini.
Voor wat @subarugangster zegt: € 50.000,- is voor een standaard model schromelijk onderschat. Enfin, als we het echt zouden willen weten kunnen we misschien beter het jaarverslag er bij pakken.
Jokkebrok zegt
Tabéé en tot ziens! Het was me een genoegen.
lambo4all zegt
Lambo is veel te lang door gegaan met het produceren van de gallardo, daar is iedereen het denk ik wel over eens. Dit heeft gelukkig ook een goede kant, die dingen schrijven af als een gek omdat er zoveel van gemaakt zijn, dus als je een beetje succesvol bent in het leven is een 2e hands gallardo best bereikbaar.
moondustfocus zegt
@lambo4all: Aanschaffen is een, verzekering en onderhoud zullen zwaar tegenvallen.
danielj zegt
@lambo4all: Vind ik niet hoor. Hij is misschien minder exclusief geworden omdat er zoveel gemaakt zijn, maar daar word hij niet minder lekker van!
guidoberbers zegt
Ben erg benieuwd naar de opvolger!
het zal nu gelukkig niet lang meer duren en volgens mij zijn vele het met me eens
een vag product of niet, MIJN GOD WAT ZIJN DE LAATSTE LAMBORGHINI”S HEERLIJK!
stephano zegt
Hij werd ook wel erg oud moet ik zeggen.
Al had hij best wel wat langer mee gekund, MITS Lambo wat meer werk had gemaakt van het updaten van het interieur! De buitenkant heeft af en toe een opfrisser gehad, maar de binnenkant lijkt nog steeds erg veel op de modellen uit 2003.
awesome zegt
Een originele van de eerste serie doet het wel voor mij. <3
10 jaar de money making machine van Lamborghini geweest, het ga je goed.
phaeton zegt
DRIE-EN-DERTIG versies uiteindelijk!? Godskolere, Porsche eat your heart out…
berlinetta zegt
Nu maar hopen dat die Cabrera een beetje te pruimen is, want daar kijken we dus weer 10 jaar tegen aan.
rood zegt
Gallardo
Gallardo Spyder
Gallardo SE
Gallardo Nera
Gallardo Superleggera
Gallardo Momo Edition
Gallardo LP550-2 Balboni
Gallardo LP550-2 Balboni Spyder
Gallardo LP550-2 GZ8 Edizione Limitata
Gallardo LP550-2 Balboni Tricolore
Gallardo LP550-2 Balboni Bicolore
Gallardo LP550-2 Super Trofeo
Gallardo LP550-2 Singapore Limited Edition
Gallardo LP550-2 Hong Kong 20th Anniversary Edition
Gallardo LP550-2 Malaysia Limited Edition
Gallardo LP550-2 Indonesia Limited Edition
Gallardo LP560-4
Gallardo LP560-4 Spyder
Gallardo LP560-4 Bicolore
Gallardo LP560-4 modeljaar 2013
Gallardo LP560-4 Spyder modeljaar 2013
Gallardo LP560-4 Gold Edition
Gallardo LP560-4 Noctis
Gallardo LP560-4 Bianco Rosso
Gallardo LP570-4 Superleggera
Gallardo LP570-4 Spyder Performante
Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale
Gallardo LP570-4 Super Trofeo Asia
Gallardo LP570-4 Blancpain Edition
Gallardo LP570-4 Superleggera Edizione Tecnica
Gallardo LP570-4 Spyder Performante Edizione Tecnica
Gallardo LP570-4 Squadra Corse
Welke heb ik dan nog gemist? Tenzij de Gallardo’s van na de wijzigingen van 2005 ook als extra model worden geteld?
porscheFan64 zegt
@rood: Probeer eens de Porsche 997 (ja de facelift mag je mee tellen).
PS: puur uit nieuwschierigheid, niet om te jennen of “trollen” zoals dat tegenwoordig heet.
larsyboy1997 zegt
@rood: Lamborghini Gallardo Italia, omdat Italië wereldkampioen was geworden met voetballen ;)
larsyboy1997 zegt
@larsyboy1997: Hier is de hele update. Ik denk dat dit wel alles is:
Gallardo ’03
Gallardo Polizia ’04
Gallardo SE ’05
Gallardo Momo Edition ’05
Gallardo ’06
Gallardo Spyder ’06
Gallardo Nera ’06
Gallardo Superleggera ’07
Gallardo Italia ’07
Gallardo LP560-4 ’08
Gallardo LP560-4 Spyder ’08
Gallardo LP560-4 Polizia ’08
Gallardo LP550-2 Balboni ’09
Gallardo LP550-2 Balboni Spyder ’09
Gallardo LP550-2 Balboni Tricolore ’09
Gallardo LP570-4 Superleggera ’10
Gallardo LP550-2 Super Trofeo ’10
Gallardo LP570-4 Spyder Performante ’10
Gallardo LP570-4 Blancpain Edition ’10
Gallardo LP560-4 Bicolore ’11
Gallardo LP550-2 Bicolore ’11
Gallardo LP550-2 Balboni Tricolore ’11
Gallardo LP550-2 Singapore Limited Edition ’11
Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale ’11
Gallardo LP570-4 Super Trofeo Asia ’11
Gallardo LP560-4 Noctis ’11
Gallardo LP550-2 Spyder ’11
Gallardo LP550-2 Malaysia Limited Edition ’12
Gallardo LP560-4 Oro Elios ’12
Gallardo LP560-4 Bianco Rosso ’12
Gallardo LP550-2 HK20 ’12
Gallardo LP550-2 GZ8 Limited Edition ’12
Gallardo LP560-4 Gold Edition ’12
Gallardo LP560-4 Nova ’13
Gallardo LP560-4 Nova Spyder ’13
Gallardo LP570-4 Superleggera Edizione Tecnica ’13
Gallardo LP570-4 Spyder Performante Edizione Tecnica ’13
Gallardo LP550-2 India Serie Speciale ’13
Gallardo LP570-4 Squadra Corse ’13
mout zegt
@rood: lol. Vertel me alsjeblieft dat je hier een bron voor hebt, een wiki of zo. Weet dit alsjeblieft niet zomaar uit je hoofd! :-)
rood zegt
@mout: Ik heb inderdaad bronnen gebruikt naast mijn hoofd (; . Ik heb hier al eens eerder een lijstje gemaakt uit nieuwsgierigheid, en daarmee… Ik ben trouwens ook benieuwd naar de 997 maar dat is voor een andere keer d: .
tbone zegt
@rood: Misschien de politie-edities nog?
E550 zegt
@rood: indonesian limited edition? Voor de 10 Lambo’s die daar verkocht zijn? Iemand meer info over dit model?
ArnoldH zegt
Het eerste model Gallardo Spyder, Hopelijk mag ik er ooit 1 bezitten, Mooiste wagen van de laatste 10 jaar.
Hupke zegt
Zonde, hopelijk laat de opvolger niet te lang op zich wachten.
Het zou echt enorm vervelend zijn moesten de lotto-winnaars en voetballers de kans krijgen om over te stappen op een ander merk. Ze waren nu zo mooi gegroepeerd en aan de reputatie van lambo kunnen ze toch al niets vernielen.
maseratizzzzzzzz zegt
Privécollectie van een ‘liefhebber’ verstoffen in een garage dus…
jensgib zegt
Eerst de SLS AMG, nu de Gallardo :( Why?
VeniVidiVici zegt
Hup… weg met dat oude ding! Tijd voor wat nieuws en verfrissends :-)
rotjeknor zegt
Sommige werden afgetankt met duivelssap, anderen werden opgepompt tot +2000 pk, hevig verkracht door tuners, rappers of wie dan ook. Maar de echte puristen weten gewoon hoe hij het beste was: gewoon hoe hij was.
Ik ben persoonlijk dan wel voor aartsvijand nr.1 van Lamborghini, maar toch doet de “dood” van deze auto me wel wat.
Vaarwel Gallardo, vaarwel……..
zjean zegt
Prachtige foto overigens
reistje zegt
14.000 zoveel? Jeetje.
Overigens is het misschien wel mijn favoriete Lambo, zeker van na 2000.
Als ik uit de 8310 modellen mocht kiezen dan graag een lp550-2 Super Trofeo
E550 zegt
Heerlijke kleur! Weet iemand naar welk land die naar toe gaat?
jessetje zegt
Jammer want het zijn geweldige wagens!
ericc zegt
De Gall heeft wel de F360/F430 en de F458 gekent als concurrenten. Maar 10 jaar is wel te lang. Ze hadden hem na 8 jaar al mogen vervangen ipv verder uit te melken.
Hoop dat de nieuwe snel komt! Met ski-box aub!!!!!!
Mairsil zegt
@ericc: Ja, waanzinnig knap ontwerp eigenlijk, de Gallardo ziet er nog steeds superstrak en futuristisch uit, terwijl de 360 en de 430 al lang oud en gedateerd ogen. De 458 zou het wel eens wat langer vol kunnen houden.
lamborghini670sv zegt
Goodbye… :(
disco3hse zegt
” privécollectie van een liefhebber “. Zijn er ook liefhebbers met een openbare of andersoortige collectie?
charly158 zegt
Gelukkig hebben we de Adventador nog!
lamborgfan zegt
Hmm.. Weet nog donders goed dat ik mn eerste gallardo zag.
Een knaloranje spyder, vlak bij mijn buurt. Ik sliep op zolder en had altijd mn dakraam open. Dan hoorde ik rond een uur of 6 s ochtends die lambo over het industrieterrein racen..
V10, wat een gaaf geluid..
R.I.P.
lambowambo zegt
Geweldige auto, maar moet zeggen dat ik alle specials wel een beetje moe werd. Ben heel benieuwd naar de opvolger
notsobig zegt
Maar eerst nog een paar special editions?
de laatste editie,
de allerlaatste editie,
de allerallerlaatste editie,
de allerallerallerlaatste editie,
de allerallerallerallerlaatste editie,
de allerallerallerallerallerlaatste editie,
de allerallerallerallerallerallerlaatste editie,
enz…
nielsvanderweiden zegt
@notsobig: LOL. De Gallardo gaat toch nooit meer over de Pagani Zonda heen, de Phil Collins onder de auto’s :)
schellekens006 zegt
@nielsvanderweiden: vergelijk dan nix !
sjaakk zegt
@nielsvanderweiden: Dat is het verschil met VAG en pagani. Pagani maakte de special editions op bestelling. VAG om misschien wat extra’s te verkopen.
nielsvanderweiden zegt
Srsly? Die op bestelling gemaakte auto’s zijn toch ook gewoon, eh, verkocht?
michelinman zegt
Eindelijk is dat ding dood, mocht ook wel na die uitmelking! Maar toch is het stiekem jammer, zo’n leuk ding!
Nu nog de Bugatti Veyron die een opvolger krijgt en Autolands grootsten zijn er terug voor 10 jaar :p
kaeser zegt
Ik neem mijn hoed af en zeg dank u Gallardo, het waren mooie jaren. De Superleggera waren mijn favoriet.