Rust zacht.
Het is ondertussen alweer ruim 21 jaar geleden dat Andy Green zijn Thrust SSC met 1.228 km/u door de geluidsbarrière jaagde en daarmee het absolute landsnelheidsrecord op zijn naam schreef. De succesvolle pogingen deden het team achter de operatie inzien dat er nog meer in het verschiet lag en zodoende wilde het in Bristol gevestigde bedrijf nóg sneller gaan. Het team probeert de opvolger van de Thrust SSC, de Bloodhound SSC, al jarenlang in te zetten voor een officiële poging, maar een langdurig gebrek aan financiën heeft het getergde team vandaag eindelijk de nek omgedraaid. Het project is bij deze dan ook beeïndigd.
Dit meldt de BBC vandaag in een treurig nieuwsbericht. Hoewel het team achter het project al jaren probeert de boel op de rails te krijgen, is het ze allerminst gelukt. Het project werd grotendeels op de been gehouden door donaties, sponsoren en partnerschappen, maar de gezamenlijke input is niet voldoende geweest om het doel te verwezenlijken. Het team was naarstig op zoek naar een vriendelijke geldschieter, maar vandaag hebben de Britten hun zoektocht moeten opgeven. Hadden zij een realistische kans willen maken, dan hadden ze nog 25 miljoen pond (~28 miljoen euro) nodig. De mannen en vrouwen achter het Bloodhound-project hebben zich nu bij de realiteit moeten neerleggen en zullen de inboedel de komende tijd proberen te verkopen, om de investeerders nog zoveel mogelijk geld terug te geven.
Tot op heden hebben de Britten slechts de hoofdstructuur van de landraket weten te bouwen, waarmee ze enkele tests hebben uit kunnen voeren. De snelheden die het voertuig bij deze tests haalde, kwam echter bij lange na nog niet in de buurt van het beoogde doel van ruim 1.600 km/u, ofwel 1.000 mijl. Vorig jaar kwam de Bloodhound SSC tijdens een zogenaamde ‘shakedown’, waarbij alles grondig werd gecontroleerd voor de uiteindelijke recordpoging, tot een maximum van 320 km/u. Het is nog maar de vraag of de Bloodhound SSC, die voortgestuwd wordt door een Rolls-Royce Eurofighter-straalmotor die verbonden is aan een raket, ooit nog terug zal keren. Het slechte nieuws van vandaag lijkt de doodsteek te zijn geweest.
julez zegt
Zonde.. De magische grens van 1000 mp/h doorbreken lijkt me enorm tof om te realiseren, én om als toeschouwer te zien. Vooral ook zonde voor alle werknemers en iedereen die er zó hard aan heeft gewerkt, om zo ineens alles in duigen te zien vallen. R.I.P.
goodolddays zegt
@julez: waarom, praktisch gezien heb je er geen reet aan.
julez zegt
@goodolddays: Tja… Als je zó gaat beredeneren dan staat het hele Guiness Book of World Records vól met onpraktische dingen waar je niks aan hebt.
goodolddays zegt
@julez: ja dat is toch ook zo
racerx zegt
@goodolddays: met zo’n instelling lagen we nu nog steeds in onze eigen poep te graaien. Het opzoeken van grenzen is de kernwaarde van technische wetenschap.
mvdd zegt
@goodolddays: Het is net als sport: niemand heeft er wat aan, het is alleen leuk om naar te kijken (soms dan)
erwh zegt
@julez: je bedoelt de volstrekt arbitraire grens van 1000 mp/h? De geluidsbarrière doorbreken gaf zeer interessante uitdagingen door de subsoon->transsoon->hypersoon overgang. 1000 mp/h is gewoon een getal en iets sneller dan het vorige record, maar verder weinig spannend en alleen maar echt interessant voor mensen die in dat verouderde eenheidstel zijn blijven hangen.
Neemt niet weg dat het natuurlijk jammer is dat dit nu stopt, want technisch blijft het een leuk project!
julez zegt
@erwh: Eensch, 1000mp/h is lang niet zo’n natuurkundig spectaculaire grens als de geluidsbarrière. Maar voor de paar landen die nog in mijlen rekenen is dat toch wel echt een mooie mijlpaal (pun intended). Die snelheid is nog nooit op land behaald. Net als voor ‘ons’ 1000 km/h een dingetje is geweest.
Onehp zegt
Het kan vast, maar zie geen enkele praktische verbinding aan hoe we ons op wielen voortbewegen en de toekomst daarvan… Pak die Eurofighter en doe een lage flyby, klaar. Bijna hetzelfde.
jupke zegt
Jammer! Is er niet een of andere rijke die nog wat geld heeft om zoiets te bekostigen?
't Peugje zegt
@jupke: Wat stom dat ze daar zelf niet aan gedacht hebben…
ttr6 zegt
Ik snap wel waarom het niet is gelukt: de naam is verkeerd. Eeen bloodhound is helemaal niet zo snel….hij houdt het wel lang vol, dus de naam “bloodhound” kun je beter aan een diesel voertuig geven dan aan een snelheidsmonster. Ik weet het: ik heb zelf jaren een echte bloedhond gehad. Waarvan akte!
Dizono zegt
@ttr6: ik moet meteen hier aan denken: https://www.youtube.com/watch?v=xat1GVnl8-k
ttr6 zegt
@dizono: EEhhh, hier had ik nog nooit van gehoord (ben er veel te oud voor) en waarom die gasten the bloodhound gang heten? Bloedhonden zijn zoooo lief….;)
gove zegt
the roof is on fire, burn motherfucker burn
Jochempie zegt
Tering zeg… Wacht al jaren op die poging. Dat is een fikse teleurstelling.
HzR zegt
Heel zonde, was een mooi project dat ook scholen ree liet doen om jongeren voor techniek te interesseren. Stonden ook op veel shows, dus publiciteit genoeg. Ik begreep ook dat de eerste tests in Zuid-Afrika al voor volgend jaar al gepland waren. Hopelijk komt er nog geld uit onverwachte hoek.
Robert zegt
…en over twee jaar doet Autoblog in eens verslag van een maffe Brit die die Rolls-Royce Eurofighter engine op een veilingsite heeft gekocht en dat ding vervolgens in een of andere oude Ford Granada o.i.d. heeft gelepeld. Mark my words…
ikleesookoverautos zegt
@RRRobert: gemarkt, maar geloof er niks van
RaceTrackAddict zegt
Chris Harris heeft er nog een interessant filmpje over gemaakt.
RaceTrackAddict zegt
*wilde er nog de youtube link achter plakken maar dat lukt dus niet via de app. Voor de geïnteresseerden : inside the bloodhound ssc
Robert zegt
@racetrackaddict:
https://youtu.be/Ztw9SQuHzgc
Alstublieft!
RaceTrackAddict zegt
@RRRobert: thx man
woudloper zegt
Jammer zeg. Ge moet niet vragen hoe nipt de financiën altijd waren in dit project.
Elon Musk inschakelen dan maar?
ikleesookoverautos zegt
21 jaar geleden en kan het met nog herrineren. Wat een apparaat
cloverleaf zegt
@ikleesookoverautos: ik ook. We worden oud..
ghost zegt
Seizoen 4 van the Grand Tour: Richard Hammond doet 1000mph in de bloodhound. Budget genoeg.