Rinspeed heeft weer een leuke concept, een “glazen auto” van plastic. De eXasis zal getoond worden op de autosalon van Genève, afgelopen jaar stond Rinspeed daar met de Zazen concept.
De nieuwe Rinspeed eXasis is volledig transparant en doet denken aan een soort kart slash Baja-1000 offroader. De langgerekte vorm biedt plaats aan twee personen (tandem style) en oogt ook een beetje zoals de legendarische Auto Union racers uit de eerste helft van de vorige eeuw.
Het materiaal van de eXasis is high-tech transparant plastic met een gele laag(?). Als krachtbron wordt een compacte supercharged tweecilinder 750cc motor gebruikt, deze levert 150 milieuvriendelijke paarden. Als brandstof kan namelijk bioethanol gebruikt worden. Dankzij plastic en andere lichtgewicht materialen weegt de eXasis slechts 750kg, dus dat wil wel.
stiggie zegt
wie koopt dit en alle andere ontwerpen van rinspeed behalve de chopster mischien
amowois zegt
ziet er leuk uit
KVK zegt
@ stiggie : er zullen er heus wel zijn, don’t worry about that.
Trouwens, Rinspeed is een design- en ontwikkelstudio, wat Rinspeed volgens mij vooral verkoopt, en waar ze vooral op teren, zijn dus designs en ideeën.
Correct me if wrong please.
ruben zegt
mooi dingetje!
Denniz zegt
Leuk idee om het transparant te houden.
Ik vind het al jammer dat er tegenwoordig van die plastic kappen over de motor worden gezet.
De techniek mag best zichtbaar zijn.
Klassiekerrally zegt
Huh? ‘Slechts’ 750 kilo? Dat vind ik voor zo’n auto verdomd veel.
Terug naar de tekentafel!
KoboC zegt
Maar 150 pk op 750kg??? Valt me een beetje tegen… hij moet het dus van het design hebben :S Doe mij dan toch de ariel atom maar :)
autoblogger zegt
Ok, het is niet heeeel bijzonder, maar toch een zeer nette verhouding lijkt mij? Uit het persbericht: With a projected vehicle weight of just 750 kilograms thanks to plastic lightweight construction each horsepower has to account for just five kilograms – on a level with a Porsche.
Koen Verhagen zegt
750 kg is echt bizar veel voor zo weinig auto. Een Lotus Elise S1 haalt de 700 kg niet eens. En Gordon Muray’s Light Car Company Rocket, waar dit ding een soort van transparante kopie van is, weegt slechts 370 kg en heeft een Yamaha 1000cc FZR blok, dat 145 paarden levert, die je ook nog eens tot dik 11.500 toeren kunt trekken. En dat is een ontwerp van ruim 14 jaar oud!
Deon zegt
@ KoboC
maar 150pk op 750kg is nog altijd beter dan fietsen!
Physical exercise is soooo overrated! :P
Rick dos zegt
“een “glazen auto” van plastic”…..er klopt iets niet aan deze zin………maar wat?………….
Ik vind het persoonlijk er niet uitzien! Geef mij dat KMT geval dan maar bitte!
Fej zegt
is wel leuk om visjes in te zetten
KoboC zegt
@ Deon…
Je bent een beetje onvolledig in je uitdrukking…
Het is: Beter dan fietsen, lopen en het OV! ;)
fubar zegt
wel mooi geen gefunz meer op de snelweg zo
Citrofiel zegt
Oké, eh, grappig… Wat is er leuk aan? Ik zie het niet. Alle deeltjes zien bewegen? Ooh… Boeiend. Ik zie het nog steeds niet.
Mr. R zegt
Het is een beetje zoals die Smarts!
Ik vind het eigenlijk wel leuk! :)
Koen zegt
@Citrofiel
Ben het met je eens dat transparantie weinig toevoegt. Het leukste is ongetwijfeld de centrale zitpositie. Dat geeft echt een kick.
wouterman! zegt
Een auto zoals auto’s bedoeld zijn; puur!!!