Een klassieke Italiaan, maar dan overgoten met een Amerikaans tuningsausje. Een welkome verbetering, of heiligschennis?
Tijdens SEMA presenteert Ringbrothers deze De Tomaso Pantera uit 1971 die grondig onder handen is genomen. Zo maakte de oorspronkelijk V8 (van Ford) plaats voor een LS3 V8 van GM met 600+ pk en een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen van Bowler Performance Transmissions.
De auto was eigendom van Randy Brickle en bevond zich in een slechte staat. Randy had zich voorgenomen om de Pantera op te laten knappen, maar voordat het zover was kwam hij te overlijden. Zijn weduwe vroeg vervolgens aan Ringbrothers of ze er iets speciaals van konden maken.
De velgen waar deze knalgele klassieker op staat zijn S101’s van HRE. De innovatie afdeling van Nike was verantwoordelijk voor het interieur en enkele andere details van de auto. Ook is er een bijpassend paar schoenen gemaakt.
Design_Driven zegt
Mijn eerste reactie is HEILIGSCHENNIS, BURN IT!!!! Maar na het zien van de foto’s vind ik het eigenlijk wel erg goed gedaan. Meer een hommage.
rood zegt
Heiligschennis zonder twijfel! Het uiterlijk is er niet op vooruit gegaan, maar het interieur is echt om te verfoeien. Als de beste man een liefhebber was zal hij zich nu wellicht in zijn graf omkeren…
babbaloerie zegt
@rood: Ik vind het uiterlijk er wel op vooruit gegaan. Op die gaten in de motorkap na dan. De nieuwe bumpers laten hem er veel moderner uit zien.
Het interieur is inderdaad echt foeilelijk.
baasbas zegt
Tsja… De latere incarnaties van de Pantera waren fabrieks-af al verneukt. Dan kan dit ook wel.
munich zegt
Het is wel met oog voor detail gedaan. De looks zijn ook wel dik in orde. Het is niet echt een Pantera meer, dat is jammer. De Pantera heeft deze opsmuk niet nodig.
dondeboer zegt
@munich: Precies. Beste een dik ding hoor, maar om er nou een Pantera voor te laten sneuvelen… Ik had liever gezien dat ze zo’n project hadden uitgevoerd op een iets minder zeldzame basis.
rb26dett zegt
Eerlijk gezegd heb ik liever deze dan het origineel, meer luxe en eigenlijk ook gewoon mooier ( mijn mening ).
baasbas zegt
Persoonlijk: waarom zou je deze klassieker zo door de mangel halen… Snel compenseren met wat betere plaatjes..
baasbas zegt
ej20g zegt
@baasbas: thank you!
jagxjl zegt
Het zal een kwestie van smaak zijn of je het mooi vindt of niet. Maar het is heel netjes gedaan!
Simpson zegt
Wel zonde van de pantera, maar die was toch al in slechte staat. Het resultaat mag er best zijn, vind ik, al is het gele interieur niet helemaal mijn smaak.
Het is kortom, prima gelukte heiligschennis.
Design_Driven zegt
@Simpson: Dat geel is idd niet mooi, maar er zitten wel toffe details in, de klokken zijn gewoon gaaf.
a3aan zegt
Zo’n de tomaso ziet er toch al niet uit dus het is al snel een verbetering. Wel een heerlijke motor die er in de tomaso ligt!
potver7 zegt
Op zich een mooie moderne interpretatie van de Pantera, maar toch zonde dat er een origineel aan opgeofferd is – ook al was die in slechte staat.
betonstaal zegt
@potver7: vind dat als een klassieker goed verrot is, je al je creativiteit mag laten botvieren.
lacker zegt
Van buiten ziet het er goed uit hoor! Wat is het verhaal van de oude nummerbord? Daar moet iets achter zitten.
Het interieur, tja, bestuurder volledig geel en bijrijder volledig zwart. Het is een keuze.. De tellers zijn dan wel weer heel cool!
betonstaal zegt
Geen heiligenschennis, er is een amerikaanse v8 vervangen voor een ander amerikaans motorblok. Verder is de auto veiliger gemaakt door betere remmen en vering om het vermogen te kunnen handelen. Logische vervolgstappen.
woot zegt
Wat een gave bak zeg, zou hem graag willen hebben!
VeniVidiVici zegt
Kwestie van smaak inderdaad, maar ik vind het super. Heeft wat weg van een Lamborghini Miura :-)
ericc zegt
Ik ben een grote fan van het moderniseren van old-timers en klassiekers. Heel geslaagd.
Het werk van Chip foose, Singer en andere “builders” is knap.
Vind het beter dan een totaal restauratie in oude glorie en staan pronken op één of ander evenement.
Hoop dat er nog volgen!!!!!!
Mairsil zegt
De grote gaten in de ‘motorkap’ (voorkap? hoe noem je zo’n ding als er geen motor onder zit?) hadden van mij niet zo gehoeven, de auto lijkt door die donkere stukken wat raar ingekort. Maar verder is het best een mooie moderne interpretatie. Interieur is ook niet supersmaakvol, maar dat was orgineel ook al niet erg geweldig.
E34M5Touring zegt
Vind dit niks. Standaard ‘dik’ genoeg. In de 1ste Flodder film staat een rode Pantera als ze voor het eerst Zonnedael in rijden. Wel met de “Countach” bodykit dus wild bespoilerd. Gave bak. Afgelopen zomer in Duitsland een originele gele gespot. Heel mooi.
jweelden zegt
Ben ik de enige die de motorkap (die gaten) op de voorkant van de 110 van mercedes vind lijken? Die oranje iets met 110 zo een concept was dat.
jweelden zegt
En achterkant van een M1 haha.
baasbas zegt
@jweelden: Andersom
jweelden zegt
@baasbas: de m1 van een achterkant? Maar eigenlijk bedoel ik pas na deze verbouwing.
gash zegt
Met dank aan AutoStyle® voor het AutoStylevolle® Momo-stuurtje….
midasracer zegt
Perfect gemaakt, deze gasten zijn echt goed. Bepaalde details zijn niet mijn smaak, maar van 10 meter afstand toch een mooi ding. Toevallig zijn de Ringbrothers onderwerp van het wekelijkse Petrolicious filmpje. Typische resto-modders.
pomoek zegt
Altijd lastig het verbouwen van een classic en er iets anders van maken. Maar in dit geval erg goed gedaan. En vergeet niet: Het was een wrak toen ze er mee begonnen…
Klassiekerrally zegt
Ik wilde deze auto verafschuwen, hondslelijk vinden. Afbranden. Maar het lukt me niet…
Snap sommige keuzes niet, zoals de motor en de gele kleur in het interieur, maar verder vind ik ’t een geslaagd ontwerp. Dat er een slechte Pantera voor is opgeofferd… Tja…
f40racer zegt
De klassieke versie is mooi, maar dat maakt deze niet minder naar mijn mening. Mooi werk.
Hupke zegt
Wat @Klassiekerrally zegt. En ik weet ook waarom ik het niet hondslelijk vind of wil afbranden.
Het valt zwaar te bediscuteren of een pantera wel een italiaan is. Dus dat er nog eens een stel amerikanen erop los gaat is helemaal zo erg niet. Er was immers niets ‘italiaans’ aan dat ze konden verpesten in de eerste plaats.
Ze zijn wat te ver gegaan bij de neus, maar de rest vind ik bijzonder goed geslaagd. Zeker het interieur.
nickmercedes zegt
Vind het wel wat hebben. Dit geeft de auto een heel wat modernere look, en ik weet niet hoe slecht de staat was van te voren, maar als de staat echt bagger was, is het niet té erg..
Alleen het interieur vind ik afgrijselijk (het 2tone gedeelte dan, de tellers zijn wel gaaf).
Alleen doet die voorbumper me wel denken aan een Ford GT.. Geen idee waarom..
Ik had het ook wel gaaf gevonden als ze het gedeelte van de open motorkap achter hadden gehouden ipv die carbon luchthapper erover..
ej20g zegt
Heiligschennis dit. Niet alleen vanwege het uiterlijk maar des te meer vanwegen die V8. Originele motor terug please!
rob68 zegt
Deze auto was altijd al een bastard dus waarom niet, vind zelf 1 van de originelen wel mooier.
slimmeschemer zegt
standaard veel mooier,een epische auto,ddar moet jke niet aan zitten
slimmeschemer zegt
vandaag zag ik er 1 op een autotrailer voorbij rijden,echt gaaf om te zien