Dat is het plan.
Het Kroatische Rimac verbaasde vriend en vijand met de Concept_One. Zelfs Richard Hammond werd op nadelige wijze overdonderd door de enorme power van de elektrische supercar. De Concept_One levert 1.089 pk en 1.600 Nm koppel. 0-100 km/u kan in 2,6 seconden en de top ligt op 355 km/u. De actieradius bedraagt 321 km.
Dat is de Concept_One. Het productiemodel werd in 2016 aangekondigd. In de tussentijd hebben ze bij Rimac niet stilgezeten. Het bedrijf is onder andere leverancier geworden van diverse EV-onderdelen, maar Auto Guide weet te melden dat het merk ook druk bezig is met de Concept_Two. Een nieuwe supercar die de tweede generatie Tesla Roadster te kakken moet gaan zetten.
Nu zijn de specificaties van de Roadster verbluffend te noemen en moeten de Kroaten van goede huize komen om de elektrische Amerikaan te verslaan. De Concept_Two komt op een doorontwikkelde variant van het Rimac-platform te staan. Keiharde cijfers zijn uiteraard nog niet bekend, maar de supercar moet zijn voorganger hard gaan overtreffen om in de buurt te komen van de nieuwe Roadster. Daarnaast gaat de Concept_Two luxer en comfortabeler worden in vergelijking met de Concept_One.
Rimac is geen gebakken lucht. In de Verenigde Staten gaan ze volgend jaar flink uitbrengen. Manhattan Motorcars in New York is momenteel de enige retailer in het land. In 2018 komen daar nog eens vijf retailers bij. In maart 2018 krijgen we meer te horen over de nieuwe projecten van Rimac. Wellicht een concept in Genève?
UPDATE 1 december 2017: Rimac heeft een eerste teaser van de nieuwe hypercar vrijgegeven. Tevens kan men bevestigen dat de auto tijdens Autosalon van Genève (in maart 2018) zal worden gepresenteerd.
kennone zegt
Best rap
janmetdelangeachternaam zegt
Ooh nog zo’n wedstrijdje ver pissen naast die van Bugatti, Koenigsegg en consorten. Mij hoor je niet klagen!
viezefreddyw zegt
Aan het design ligt het niet. De Rimac vind ik er erg tof uit zien! Kan ik persoonlijk niet van een Tesla zeggen, ook niet van dat nieuwe ding.
e1000bmw zegt
@viezefreddyw: ach, ondanks dat het een gedrocht is, heeft de X ook wel z’n leukigheidjes…
https://youtu.be/Dqvue6yhxKA
fanboy zegt
Ok nog sneller, 1 seconde? Ik wacht op de rechtszaken die gaan komen naar aanleiding van “surprise acceleration” videos waarbij iemand gestikt is in z’n eigen tong.
renegade zegt
@fanboy: hahaha
adyton zegt
Hoeveel zijn exemplaren van de Concept One zijn er reeds gebouwd/verkocht? Ik heb het gevoel er gewoon nog niet zoveel van gehoord te hebben, maar vind het nog steeds een mooie wagen en ben heel benieuwd naar de opvolger.
woudloper zegt
@adyton: minder dan tien denk ik
kilum zegt
@adyton: Ik weet niet hoeveel er precies gebouwd zijn. Maar ze zijn al een tijdje uitverkocht. Ik geloof dat er maar 100 werden gebouwd ofzo. In ieder geval niet heel erg veel en die zijn allemaal verkocht.
scooper zegt
@kilum: @adyton er zijn zo’n 6 auto’s gebouwd. De business case van Rimac is (nog) niet gericht op het verkopen van auto’s. Zij functioneren voor 95% als R&D verlengstuk van de grote bedrijven (Siemens, BMW, etc.). De Concept_One is enkel een showcase wat zij kunnen ontwikkelen in een limited time window with a limited cash source. Er staan voor de aankomende jaren nog zeker 3 a 5 grote projecten klaar om gelanceerd te worden, maar zij kiezen hun momenten zorgvuldig uit.
ikweethet zegt
Ze hebben een jaartje of 4, dat moet dus wel lukken.
zwepp zegt
Ik ben benieuwd naar de nieuwe wedloop in de supercar industrie. Straks zijn de acceleratiecijfers gewoon niet meer te toppen. In 5 sec naar de 300? Nee, ze zullen met iets nieuws moeten komen om de cijfergeile consument mee te kunnen imponeren, maar wat?
notsobig zegt
@zwepp: Dat alles in een betaalbare auto?
shadowbroker zegt
@notsobig: Dan krijg je je wel heel veel ongelukken
vonklausenburg zegt
Meer concurrentie is meer beter! Laat maar komen met meer belachelijk indrukwekkende cijfers. Ga ik nog even trots zijn op 6/7 seconden naar de 100, om over twee/drie jaar me te schamen.
SimonMc zegt
Wat een debiel grote velgen eigenlijk…
sjeemsbond zegt
Na alle berichtgeving over het gesjoemel over de range van die electrische autos moet de actieradius dus 321 x 0.6 = 192.6 km zijn. Of zouden de kroaten uitzondering op de regel zijn?
stanny zegt
@sjeemsbond: betreft trouwens EU merken. De Amerikaanse wagens tonen EPA resultaten welke betrouwbaar zijn.
gwnbmw zegt
@stanny: als tesla zegt dat je 500 km kan, mag je al blij zijn als je 250 haalt met normaal rijden in de stad.
fanboy zegt
@gwnbmw: Dan rij je echt als een malloot.
Dat ding trekt efficient op, en wint weer energie terug met remmen.
stanny zegt
@gwnbmw: niet akkoord. Tesla heeft op de website voor bvb een 75D 490km NEDC staan. Zelf zullen ze nooit dit getal vermelden, maar altijd over EPA rating spreken. Bij mij was het 450 NEDC, maar Tesla sprak steeds over 410 km. Ik haal op volle batterij 375km, wat 91% is. Overige EU wagens halen blijkbaar maar 60%.
MaartenD zegt
Ik verwacht binnen niet al te lange tijd een auto op warpspeed…
dunhozzie zegt
@maarten020: lol ik zie de volgende Manta Manta al voor me, ipv “gib mal Gummi!” wordt het dan meer een Picard-achtige “engage”
barry355gtb zegt
deze Rimac ziet er in ieder geval beter uit als de nieuwe Tesla. Overigens mooi dat Rimac fungeert als soort van R&D voor Europese cq Duitse bedrijven. TESLA is een zeepbel op klappen binnenkort imho.
fanboy zegt
@barry355gtb: Wat een gelul. Tesla is verder dan Rimac.
Tesla is enorm aan het tweaken en krijgt ook daardoor meer range uit een elektrische auto dan anderen, en dat is niet alleen maar door meer accu’s toe te voegen. Ook de laadinfrastructuur van.
Rimac is ongetwijfeld een zeer kundig bedrijf, heb daar alle vertrouwen in. Maar als het puur op elektrisch rijden aan komt is Tesla volgens mij verder. Alleen de verschillen zie je niet snel, omdat het altijd lijkt op een simpele elektromotor met accu.
fanboy zegt
@barry355gtb: Dus niets ten nadele van Rimac, maar de techniek van de Rimac One koop je volgend jaar voor $35000, waarbij je gebruik kunt maken van een goede laad infrastructuur die al is uitgerold.
Tesla is echt niet perfect en heeft productie issues, maar dat komt ook omdat ze zo met die schaalvergroting bezig zijn. Ze bieden een totaal oplossing met dezelfde techniek van een peperdure Rimac One.
Bij Rimac One is het alleen een show case voor de techniek, zij verkopen amper auto’s en hebben geen laadinfrastructuur of productie capaciteiten.