Snel geld verdienen lijkt hij niet zo interessant te verdienen.
SUV’s. De meeste autoliefhebbers haten ze, de rest van de mensheid kan er geen genoeg van krijgen. Dat betekent dat SUV’s mateloos populair zijn en je als autofabrikant wel zo’n voertuig moet maken, wil je winst kunnen maken. Toch zegt Mate Rimac, baas van elektrische autobouwer Rimac, tegen Top Gear ze nooit te willen maken.
Wij? Nee. Wij zullen nooit een snelle SUV maken. Zeker niet. Als zakelijke beslissing begrijp ik het echter wel. Aan het eind van de dag kan je óf autofans tevreden stellen, óf een bedrijf hebben dat blijft bestaan. Wat kies je? Je kiest ervoor om te blijven bestaan.
Tegelijkertijd begrijpt Rimac ook het nut niet van een sportieve coupé. Hij vraagt zich af wie een sportscar nodig heeft en dat het geen zinnige keuze is. Hij wijst hierbij naar de Lotus Exige en vraagt zich hardop af hoeveel mensen nog een Exige kopen. Nu maar hopen dat Hyundai niet een vervolg op de Genesis Coupe op de planning had staan..
De reden waarom Rimac geen SUV’s gaat bouwen is vrij simpel: hij heeft het niet nodig. Waar andere fabrikanten de grote auto’s bouwen om de sportieve auto’s te kunnen financieren, verkoopt Rimac zijn elektrische auto-technologie. Daarvoor werkt hij bijvoorbeeld samen met Hyundai, maar ook autobouwers als Aston Martin en Porsche.
Wat hij wél gaat bouwen is duidelijk: pijlsnelle tweezitters. Eerst de Rimac Nog Nader Te Bepalen, daarna nóg een supercar. Hij heeft ook al ideeën hoe ze volgende Rimacs beter kunnen maken en denkt daarbij vooral aan aerodynamica. Het is alleen de vraag of de Kroaat voor die auto’s al wel namen heeft bedacht.
brammetjedeb zegt
Tuurlijk…
flyerbunch zegt
Zeg nooit nooit..
hehe zegt
‘Hij vraagt zich af wie een sportscar nodig heeft en dat het geen zinnige keuze is. Hij wijst hierbij naar de Lotus Exige en vraagt zich hardop af hoeveel mensen nog een Exige kopen.’
Que? Ik heb echt geen idee wat hier bedoeld wordt.
reactief zegt
@hehe: Klik op de link en lees het artikel van Top Gear. Want dit is een zeer matige uiteenzetting van wat daar geschreven staat.
tjorque zegt
Held!
moveyourmind zegt
Had verwacht dat hij nooit electrische sportauto’s zou gaan bouwen…
Beetje makkelijk van hem om als antwoord SUV’s te geven.
nopetrolnofun zegt
Achja, liefhebbers willen ook geen elektrische auto. Dan nog liever een SUV met een dikke motor.
kennone zegt
Phoe, was even bang dat er zou staan dat ze nooit een dikke atmosferische V12 zouden bouwen. Er is dus nog hoop!!
Kvgorp zegt
Ahhh ‘snelle’ SUV. Ze gaan een langzame maken. Let op..
appeltaartislekker zegt
Rimac 2 is echt een schoonheid.
burninrubber zegt
Zei Ferrari ook
isn1981 zegt
Mist in een beetje in de tekst maar hij zegt letterlijk hij gaat geen SUV bouwen……maar dat wil niet zeggen dat zijn techniek niet in een cashcow van een ander merk gebruikt gaat worden. Waar hij dan weer lekker aan kan verdienen om de autos te bouwen die wilt.
SpiderIV zegt
Tja, BMW zou altijd bij achterwielaandrijving blijven. Porsche zou nooooit een diesel leveren, Porsche zou geen SUV maken, Alfa is zelfs een SUF / SUV gaan maken. En Spijker zou succesvol zijn ……
Dutchdriftking zegt
Zal Hammond een testritje mogen doen?
Edge zegt
Waarom zou hij ook? Rimac maakt zijn auto’s “voor erbij”, als showcase voor de techniek die ze in huis hebben. De core business lijkt toch veel meer het verkopen van de achterliggende techniek te zijn. Niet voor niets dat Porsche, Aston Martin, Pininfarina en Hyundai al klant bij hem zijn. En als dat gewoon goed blijft lopen, kan Rimac het zich blijkbaar prima veroorloven om alleen af en toe een toffe supercar te bouwen.
cossiekiller zegt
Een Rimac Tayban Turbo RS met 1900pk in 2021. Let op!