Raar maar waar, dat uitgerekend Rimac de kogel door de kerk heeft gekregen om de Bugatti Tourbillon hybride en niet elektrisch te maken.
Gisteravond laat was het zo ver: Bugatti volgt de Chiron op met de Tourbillon. Niet alleen betekent dit dat het hoofdstuk Chiron, wat al duurt sinds 2015, afgesloten wordt, ook dat het Bugatti-recept rijp is voor de toekomst. Een nog radicalere verandering is dat Bugatti niet meer het geesteskindje van VAG, maar een joint venture tussen Rimac en Porsche is. En dus heeft de CEO van die eerste, Mate Rimac, meer in de melk te brokkelen wat betreft Bugatti.
Volledig elektrisch
En zijn keuze is gevallen op een door Cosworth ontwikkelde 8.3 liter V16 motor én elektrische motoren om tot een 1.800 pk sterke hybride te komen. Maar wel eentje die de liefhebber blij maakt met natuurlijke beademing en een 9.000 toeren per minuut hoge redline. Maar, is Rimac niet de baas van een merk dat met een volledig elektrische supercar furore maakt?
Nevera-rebadge
Het kon zo makkelijk zijn. Je pakt een kolderverhaal over een nieuw elektrisch tijdperk, pakt wat je qua uiterlijk had bedacht voor de Tourbillon en plakt er een Nevera-chassis onder. Rimac vertelt in een YouTube-serie over de Tourbillon hoe logisch dat klinkt. Het is de makkelijke optie, maar niet de optie die Rimac voor ogen had. De CEO had al vanaf het begin bedacht dat een ICE-motor het speerpunt moet zijn voor Bugatti, ook om het merk uniek te maken ten opzichte van Rimac zelf.
Bij een meeting met toenmalige CEO Herbert Diess kwam het eerste idee voor de hybride-setup van de Tourbillon ter sprake. Diess was zeer positief, maar andere hoge piefen van Volkswagen niet. Die zeiden dat elektrisch de logische volgende stap is en dat Rimac ‘niet genoeg ervaring’ zou hebben om hybride te laten werken.
Gelukkig maar dat Mate een doorzetter is, want het is dus gelukt om de Bugatti Tourbillon een combinatie te maken van enorme elektro-power en een epische verbrandingsmotor. En de balans tussen Rimac en Bugatti klopt zo precies.
audirs3 zegt
Slimme zet, ik heb normaliter een gruwelijke hekel aan de PHEV omdat het vlees nog vis is, maar hier vind ik het logisch. Met een 25kw accu kom je nog best een eind, met 800pk EV kom je niks te kort, en in de ICE mode heb je ook een beest van 1000pk. De combinatie maakt het af!
SanderB zegt
Geweldige ceo die Mate. Heb het filmpje van carwow gekeken over de onthulling, echt een aanrader.
Enorm inspirerende man met een duidelijke visie en passie voor wat hij doet. Heeft naar mijn idee echt een kunststukje afgeleverd met de Tourbillon
William zegt
Cizeta Moroder had een 6 liter V16
Cadillac een 7,4 liter
En nu de grootste V-16 met 8,3 liter?
406_v6 zegt
De Caddilac Sixteen heeft een slagvolume van 13,6 liter.
mashell zegt
Slim gedaan. Op deze manier maakt hij zijn eigen merk niet overbodig. De Bugatti klant is conservatief en/of zit in de olie, die doet niet zo moeilijk over benzine. Door de Chiron nog een keer te faceliften en twee V8en uit het concern aan elkaar te plakken kost het ook niet de hoofdprijs.
Who_carez zegt
Ben ik de enigste die de EB110 het mooiste vind op de bovenste foto?
kennone zegt
Ging dit niet voornamelijk om de klanten van Bugatti, die niet op een volledig elektrisch exemplaar zaten te wachten??..
ericc zegt
De Nevara van Rimac verkoopt slecht. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. Dus de Bug als EV was geen goed idee.
audirs3 zegt
@ericc Al vraag ik me af of dat aan de aandrijflijn ligt, want alsof een ICE Rimac wel opeens zoveel zou zijn verkocht… Kijk naar een andere concurrent van de Bugatti, de Hennessey Venom GT, zijn er minder dan 20 van gebouwd.