Tenminste, dat wil het Kroatische bedrijf Rimac Automobili ons doen geloven. En wat zeggen we altijd wanneer er een conceptcar met fabeltastische specs wordt voorgeschoteld? Precies: eerst zien rijden, dan geloven.
Deze nieuwkomer in autoland is van plan om op de IAA te Frankfurt het doek -letterlijk- van dit sportieve conceptgeval af te trekken. Het blijft dus nog even gissen hoezeer dit ontwerp de netvliezen zal strelen, maar de opgegeven specificaties liegen er niet om. Rimac meent dat de verbrandingsmotorloze supercar in totaal 1.088 pk en 3.800 Nm koppel aan boord heeft. Best veel ja, maar het is niet de optelsom van alle vier de elektromotoren. Bij elk wiel is namelijk een e-motor gemonteerd die apart kan worden aangestuurd, een systeem dat zij ‘All Wheel Torque Vectoring’ noemen. Apart leveren de e-blokjes 340 pk, maar alles gecombineerd wordt de totaalstand dus iets minder.
De One Concept moet in 2.8 tellen naar de honderd kunnen zoeven en is elektronisch begrensd (get it?) op 308 km/u. Meer details zijn te vinden in de niet onaardige webspecial van het apparaat op Rimac Automobili. En over een maandje weten we of dit sujet zich een beetje kan meten aan de Audi R8 E-tron’s van deze wereld.
PS. Vergelijkingsmongool-bonuspunten voor wie nu al overeenkomsten met andere auto’s weet te vinden aan de hand van DEZE renders.
Tja, ziet er lang niet slecht uit. Ik denk zelfs dat het mogelijk is om met een elektromotor veel meer torque en snelheid te genereren is dan met een conventionele verbrandingsmotor. Alleen moet het nog verder ontwikkeld worden (en we zullen het motorgeluid ook nog moeten missen de toekomst).
@xilver: Kun je door het doek heen kijken of vind je het doek mooi?
@Vanquish: Ik doelde op de specs ;-)
@xilver: Een elektromotor is heel krachtig en meestal ook nog eens efficiënter omdat het rendement hoger is. Kijk maar eens naar treinen die, mits er voldoende energie aanwezig is, ruim boven de 550km/u kunnen komen. Het potentieel is er, de energiebron voor auto’s nog niet. De huidige accu’s hebben gewoon een te grote beperking. Zoals Toyota al hoopte, hoop ik ook op een doorbraak in accus. Niet zozeer voor auto’s, want als petrolhead wil je natuurlijk alleen benzine, maar wel voor langere charge-cycles op smartphones of laptops.
@jzaero: Dat zou inderdaad een goede zaak zijn.
Misschien is het weer een foutje met die doeken net zoals met dat bugatti doek
Een foutje van ferrari bedoel ik
hmm met 3800 nm en 1088 pk kan je een aardige carvan verslepen
@nicktexel: Denk eerder dat je hem uit elkaar rukt als je ook maar naar het gas(?)pedaal kijkt ;)
@jzaero: een fietsendrager kan natuurlijk ook:P
Is dit toevallig van Mate Rimac, ‘bekend’ van een BMW E30 met twee elektromotoren onder de naam VST electric sports car?
@hjkort: dat was Ricardo alweer vergeten. http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/18/video-elektrische-bmw-e30-met-500-pk
Aston Martin / Aston martin v10 concept silhouet? Ben benieuwd
Vergelijkingsmongool-bonuspunten: Lightning GT
Vergelijkingsmongool-bonuspunten: Revenge Verde
@hjkort: hij gaat voor de hoofdprijs! Kom op, waar lijkt ie nog meer op? xD
@HDM: Vergelijkingsmongool-bonuspunten: Exagon Furtive (maar dat is het zeker niet)
@hjkort: Vglmongool: VW beetle :?
Vergelijkingsmongool-bonuspunten: http://www.spiegel.de/img/0,1020,244772,00.jpg
Oe! Dat ziet er veel belovend uit. Weer iets om naar uit te kijken :-) IAA wordt goed!!!
@MarkieS: niet gek.. nu foto’s van kleimodellen vinden :D
lijkt erop dat er goede dingen gebeuren met electriciteit ? maar ik ga alsnog gewoon een CO2 uitstotend monster rijden.. gewoon.. om het geluid :D
Hebben ze een manier gevonden om al rijdend de accu,s bij te vullen dan? Anders kan ik me niet voorstellen dat de “topsnelheid” gehaald wordt voor de accu’s leeg zijn .
lijkt op die een citroen GT concept