We hadden er een maand geleden nog wat twijfels over maar Rimac lijkt haar elektrische supercar klaar te hebben voor Frankfurt. Spannend?
Als je op de cijfers afgaat absoluut! Weet de Rimac One dit vermogen iets meer dan een kwartiertje te leveren dan doet dat namelijk weinig onder voor een Veyron. Die toch ook een wat beperkte ‘range’ heeft als alle 1001pk’s bij 400km/u gebruikt worden.
Helaas is bij Rimac met 305km/u de koek al op. Heel spannend zal een top-speed-run dus niet worden. Accelereren kan de elektro-mobiel wel als de besten. Gewoon in 2,8 seconden naar de 100km/u.
Om overigens een klein misverstand uit deze wereld te helpen: 3800Nm is wat deze elektrische auto in totaal aan de wielen levert. Bij een ‘normale’ auto, een Bugatti Veyron bijvoorbeeld, wordt altijd het motor-koppel opgegeven, dat wordt door versnellingsbak en differentieel vergroot. Het maximum koppel van een Bugatti Veyron Supersport in de eerste versnelling is bijvoorbeeld ruim 17.000 Nm. Een situatie die in de praktijk nooit voor zal komen maar ook in de 7e versnelling heeft de Bugatti Veyron SS een maximum koppel van 4368 Nm aan de wielen (eindhoverbrenging: 3,64, ratio 7: 0,8). Dat verklaart misschien enigszins het verschil in topsnelheid.
Verder lijkt Rimac meer dan pure gebakken lucht. De oprichter van het merk was ook nauw betrokken bij het maken van een elektrische 500pk BMW E30. Die had twee motoren, de Rimac One supercar heeft vier motoren dus dubbel het vermogen van de BMW. Of ze het Tesla ooit heel moeilijk gaan maken? Daar zal de bolide wel niet mainstream genoeg voor worden. Bekijk de video op autojunk.nl.
mercedesje zegt
Vet
theblackstig zegt
Hm, ziet er naar uit dat ze een te klein doek hebben gekocht om de auto onder te verbergen…
theblackstig zegt
@theblackstig: Enne, zet ook gelijk even ’t achterlicht uit, bespaart ook weer stroom…
mightymike zegt
@theblackstig: best lastig op een 3D computer tekening hè;)
florisw zegt
Nu nog waarmaken.. Concept nummer zoveel!
gedwongenleaser zegt
Een virtueel doek over een virtuele auto, geniaal als je nog niet zo zeker van je design bent.
norge zegt
Krijg je er ook een eigen spoor met bovengeleiders bij?
Cantago zegt
@norge: Opmerking van de maand als je het mij vraagt!
Ruben00 zegt
@Cantago: Niet als je het mij vraagt.
Cantago zegt
Heel leuk hoor zo veel koppel. Maar geeft dit je meer plezier dan een Tesla? Want daar werd ik niet warm of koud van. En ver komt hij waarschijnlijk ook al niet, dus doe mij maar snel weer een brandstofauto!
stationcar zegt
Ik geloof niet in sprookjes…
lincoln zegt
heb het filmpje gezien ..
dus heb besloten dat het voor de rest van mijn leven een pretentieus kutmerk is ..
dennisr zegt
@lincoln: hoezo dat dan ? :o
dennisr zegt
filmpje beloofd wel wat opzich, maar dit is toch echt wel een gevalletje van, eerst zien, dan geloven..
joosthoeve zegt
Wat ik mij dan afvraag; wie stopt zijn geld in zulke projecten? Is niet goedkoop om ff zo’n auto te maken/ontwerpen etc..
dennisr zegt
@joosthoeve: Vladimir Antonov ? :lol:
joosthoeve zegt
@dennisr: Hahah, dan gaat de volgende vraag ook niet meer op; waarom wel in dit project maar niet in 1 van de vele andere superhypersportwagen op elektriciteit? Want die gast kan gewoon ff alle projecten ter wereld sponsoren…
bigcar zegt
lijkt allemaal vet, maar ik snap geen bal v.d. 3e alinea…
TDI-goeroe zegt
Mozart Requiem, altijd mooi.
ferrari zegt
gaaf, ziet er al goed uit. mag wat kosten?
roestvrijstaal zegt
Benieuwd naar het geluid, eerlijk gezegd. Zoveel pk’s kan zelfs uit een EV nog heftig klinken.
tjorque zegt
zet nu gewoon eens een versnellingsbak op een elektro-auto jongens… beproefde techniek en je kan véééél meer koppel naar de wielen brengen!