De nieuwe Rimac Nevera Time Attack is gericht op het circuit.
En in plaats van veel blabla in vorm van wat spoilers en super indrukwekkende stickers komt Rimac daadwerkelijk met bewijs dat de Nevera Time Attack geen doetje is. Alhoewel we daar met 1.914 pk ook niet aan twijfelden hoor.
Deze special vloog namelijk met een tijd van 7:05:298 over de Nürburgring. Een snelle tijd, maar ook weer geen prestatie waar je van je stoel valt. Een Porsche Cayman GT4 RS met Manthey Goodies doet hetzelfde rondje in 7:03,121. Terwijl de Rimac 1.500 pk méér heeft dan de Cayman in kwestie. Desalniettemin is het nog steeds enorm snel natuurlijk.
Rimac heeft ook het oude record voor elektrische productieauto’s op de ‘Ring verbeterd. Op de kortere configuratie van de baan (20,6 km) was de Nevera goed voor een tijd van 7:00:928. Dat is een verbetering van maar liefst 20 seconden! Achter het stuur zat de Kroatische coureur Martin Kodrić. De auto werd gereden op Michelin Cup2R’s.
Als je denkt leuk, doe mij ook maar zo’n Rimac Nevera Time Attack dan heb je pech. De Kroaten gaan er slechts 12 van maken en ze zijn allemaal al uitverkocht. De eerste koper, ene Jeff Miller uit Californië, heeft de sleutels al in ontvangst mogen nemen. Miller was aanwezig tijdens de onthulling van de Time Attack gedurende de Monterey Car Week.
In het interieur is het één en al alcantara, met stiksels op de stoelen die worden overgenomen van de gekozen exterieurkleur. Ook komt elke Time Attack met een eigen 1 of 12 badge in het interieur
De groene highlights op de Rimac Nevera Time Attack is niet zomaar een kleurtje. Het is een verwijzing naar de groene BMW e-M3 van Mate Rimac. Dit was een zelf gebouwde creatie van de oprichter van Rimac, die in 2012 het record in handen kreeg voor snelst accelererende elektrische auto ter wereld.
Johanneke zegt
Zo’n cayman is veel lichter, maar had niet verwacht dat die sneller zou zijn dan zo’n rimac. 1.7 seconden naar de 100 schijnbaar. Accucapaciteit zou over 1 rondje geen probleem moeten zijn. Zou het gewicht zoveel uitmaken ja?
JanJansen zegt
Dit roep ik al een tijdje, maar gewicht maakt zo veel uit in rondetijden.
Een Caterham R500 gaat bijvoorbeeld sneller de Nurburgring rond dan een Lamborghini Gallardo SE (2006, 520 PK) of een Porsche 911 Turbo (996, 2000, 3.6 TT, 420 PS), beiden toch wel een benchmark voor snelheid.
Gewichtreductie heeft daarnaast nog zo veel meer voordelen:
Minder grote remmen, minder pk nodig, minder slijtage, minder kosten, meer stuurgevoel, makkelijkere lastwisseling, vering en demping hebben het makkelijker, en de lijst gaat maar door.
Maar vooral; het rijden in een lichte auto is zo ontzettend leuk!
Mijn adagium is dan ook: Elke AB lezer moet eerst een Caterham gereden hebben voordat ze een reactie mogen plaatsen. En al helemaal als het over een dikke BMW gaat.
sportevo zegt
Een coureur zei mij ooit dat hij liever 50kg gewichtsreductie dan 100pk erbij heeft.
Dat extra vermogen heb je alleen wat aan bij het accelereren en als je banden/remmen het niet aankunnen moet je misschien wel eerder remmen of kun je pas later echt op het gas.
Minder gewicht heb je over het hele circuit wat aan: bij het accelereren, bij het remmen, in de bochten.
ryser zegt
Op YouTube kanaal van Misha wat bts gezien van deze dag, en ze vertelde dat het erg warm was, dit in combinatie van t gewicht van de auto smolten de banden eronder vandaan.
ericc zegt
Gezien het prijsverschil en vermogenverschil met een GT3 kan ik maar een conclusie trekken. Hou je elektrische rommel! ICE rules the Ring!!!!
Johanneke zegt
Ik weet dat je reactie geen troll is en dat maakt het echt geweldig. Ik hou van commentsecties om mensen als jij tegen te komen.
Richmond zegt
En je punt is? Hoe lang heeft de ice nodig gehad om tot de prestaties te komen die we nu hebben? Hoe lang zijn ze bezig met ev’s? Precies. Kwestie van tijd voordat ev’s de records domineren. Natuurlijk zal een ice meer beleving geven, maar dat doet niks af aan de prestatie. En de op de zoutvlaktes kom je al jaren geen ice tegen om de hoogste snelheden te rijden. Dat zijn raketten met wielen.
werf76 zegt
Bla bla, wat als elektrische auto’s eerder waren dan brandstof auto’s? Dan was het andersom. Je kan niet negeren dat de know how van alles anno 2023 niet te vergelijken is met het jaar koolstof?
Richmond zegt
daar gaat het niet om, de knowhom van nu is niet gisteren pas ontstaan. Is het gevolg van jarenlang ontwikkeling. En de EV ontwikkeling gaat sneller dan de ICE ontwikkeling. Qua snelheid zullen ze over niet al te lange tijd de ICE inhalen, dat ontkennen is nutteloos,
rollingstoned zegt
De eerste elektrische auto werd in 1880 al uitgevonden door Andreas Flocken ;-)
str8six zegt
Zo’n Rimac kan me dus echt niet bekoren. Kraak noch smaak.