1.914 pk en 0 naar 100 in minder dan twee seconden was niet snel genoeg, dus komt Rimac nu met de Nevera R met MEER pk.
Radical, Rebellious, Relentless: Rimac. Ja, die R is belangrijk voor het Kroatische merk. Zo belangrijk dat ze hem nu achter de Nevera plakken voor een extra dikke versie. Dit is de Rimac Nevera R en het is de nieuwe koning cijfers van Rimac. De ‘normale’ Nevera stamt als C_TWO al uit 2018 en wist toen met zijn elektrische power opzien te baren. 1.914 pk en 0 naar 100 in minder dan twee seconden, dat klonk buitenaards.
Nevera R
Het extra spoilerwerk van de Nevera R verraadt dat ook Rimac aast op een circuitversie van hun hypercar. De Nevera R is dan ook al bewezen sneller de circuitbochten (van de Nardò-testbaan) om dan de standaardauto. Maar tegelijkertijd heeft Rimac de elektromotoren herzien om uit te komen op een misselijkmakende (letterlijk en figuurlijk) 2.107 brake horsepower, wat in onze units 2.136 pk is.
1,74 seconden
Dat zorgt ervoor dat de Rimac Nevera R de 0 naar 96 km/u (60 mijlen per uur)-sprint doet in 1,74 seconden. Dat is spelen met de limieten van het menselijk lichaam, mag je wel stellen. Maak je er 100 km/u van, dan is het 1,8 seconden. 200 km/u heb je vanaf stilstand aangetikt in 4,4 seconden, sneller dan menig sportauto naar 100 sprint. En ten slotte staat er 300 km/u op de teller in 8,66 seconden. We hoeven je niet uit te leggen dat ook dat erg snel is. Tsja, het is elektrisch, maar ook op dat vlak kun je erg voorlopen en we mogen wel stellen dat Rimac dat doet.
Spoilerwerk
De Rimac Nevera R is uiteraard qua basis nog steeds een Nevera, maar dan met heftiger spoilerwerk en andere aerodynamica-zaken om de auto nog efficiënter te maken. Je herkent ‘m in ieder geval makkelijk ten opzichte van de standaardauto met dank aan de enorme koolstofvezel spoiler die zelfs een bevestigingspunt in het midden heeft.
Uiteraard is de onthulling van de Nevera R ook ter ere van Monterey Car Week, waar het merk de R mee naartoe neemt.
Suprageex zegt
Wat een bruut ding. Moet wel zeggen dat die sprint in 1,7 seconden zo buitenaards klinkt dat ik ’t niet volledig kan bevatten.
mashell zegt
Zozo 2186pk. Rimac plaatst zichzelf net even hoger in de hiërarchie dan Bugatti…
dondeboer zegt
Bugatti is nog altijd absurd snel, maar is niet langer gericht op de snelheidsrecords, maar op beleving, mooie techniek en luxe afwerking. Aldus Mate Rimac zelf. Gericht op een ander segment in de markt.
mashell zegt
Zijn er eigenlijk wel meerdere “hypercar van meerdere miljoenen” segmenten?
lekkerlinksrijden zegt
8,66 seconden naar 300 km/h. Laat dit even op je inwerken. Ik denk dat je ingewanden aan de spoiler hangen.
jaso013 zegt
Tering! Daar zou ik weleens in mee willen rijden om te ervaren hoe bloedverziekend snel dat is.
Stay Positive zegt
Weet je zeker dat je dat wilt? :)
B00G1E zegt
ik haal als het goed is 60mph in mijn sportage in 7.6s, de Rimac rijdt dan al 300kmh. Bizar
bietje zegt
G-suit included ?
William zegt
Ook al doen ze er 3000 pk in, de vraag is er beperkt, net als de restwaarde. Geen investeringsobject. Itt een Pagani bijvoorbeeld.
rollingstoned zegt
Buiten dat, Horacio zou zoiets nooit bouwen (de Nevera R weegt 2.150 kilo).
“Tegenwoordig praten we over koppel en acceleratie zonder te weten wat het eigenlijk betekent om meer dan 2.5 ton af te moeten remmen. Een normaal persoon in een EV kan midden in een stad tussen de stoplichten optrekken en monsterlijke snelheden halen. Het managen van de grip wordt heel gevaarlijk wanneer een auto meer dan 1.500 kilo weegt. Ongeacht de hoeveelheid elektronica kun je niet tegen de natuurwetten in. Daar willen we extreem voorzichtig zijn. Mijn naam, de naam van mijn kinderen en mijn vader staat op deze auto’s. Ik kan niet onverantwoord handelen.” — Horacio Pagani
Marco Pachen zegt
T van Ridicule
Gave kleur trouwens en best een mooie wagen ook. Jammer dat dit soort snelheden altijd gepaard moeten gaan met die grote taartscheppen achterop. Maar goed, dit soort wagens dient enkel om de snelste te zijn.
schuimbekje3 zegt
genoeg pk, en dan sta je 5 uur in de file omdat het verkeer zo langzaam gaat dat google denkt dat alles stilstaande voetgangers zijn ipv file met auto’s… tijd voor google om hun algoritmen aan te passen in de buurt van afsluitingen zoals de a2
Richmond zegt
Het is sneller dan een F1 auto die haalt 300 pas na 10,6s
rollingstoned zegt
Ach ja, F1 auto’s worden dan ook niet gebouwd om alleen maar hard rechtdoor te rijden ;-)
Mocha Joe zegt
De neus is ook wel lekker opgefrist ten opzichte van het origineel. Het wordt tijd dat Autoblog een tripje naar Kroatië maakt!
Edge zegt
Het nieuwe design maakt de auto een heel stuk knapper dan de gewone Nevera, zelfs met die grote taartschep achterop. Als ik in de markt zou zijn voor zo’n ding zou ik direct voor deze R gaan.