De Rimac Nevera is 23 manieren sneller dan wat dan ook op deze planeet.
Elektrische auto’s kunnen heel erg saai zijn, maar ook heel erg leuk. Kijk maar eens naar de Rimac Nevera. Dat is de opvolger van de Rimac Concept One, een auto die al bizar snel was, eh, is!
Maar het kan dus heel erg veel sneller. Dat bewees Rimac op de testfaciliteit van Automotive Testing Papenburg in, eh, Papenburg. Dat is een kombaan, vlak over de grens bij Nederland en een ideale locatie om hoge snelheden te halen.
De ligging is wel toevallig, want Papenburg is een paar kilometer rijden van de A31, bij Rhede kun je erop. Op de A31 is het vrij eenvoudig mogelijk om enigszins veilig hoge snelheden te halen. Het is er vaak erg rustig en vrij overzichtelijk. Als je met 250 door Friesland rijdt.
Papenburg
Maar 250 km/u is kinderspel voor de Rimac Nevera. Dus is Papenburg misschoen toch een uitkomst. De Rimac Nevera was voor de gelegenheid voorzien van Michelin Pilot Sport Cup 2R-banden.
Medewerkers van Racelogic en Dewesoft waren aanwezig om metingen te verrichten en te verifiëren. Niet alleen wilde men de cijfers weten, maar gezien het potentieel van de Nevera moesten er ook records sneuvelen.
Rimac Nevera sneller dan fabrieksopgave!
Nou, dat gebeurde! Van 0-96 km.u moest in 1,85 seconden lukken, maar Rimac kreeg het voor elkaar in 1,74 seconden. Wel is het een prestatie van niets, want er is gebruik gemaakt van ‘one foot rollout’.
Dat is een logisch overblijfsel uit de dragwereld en geeft een enorm vertekend beeld. 50 jaar gelden was het prima, supercars hadden toen toch minimaal 5 seconden nodig om de 100 te halen. Maar nu we onder de 2 seconden zijn aangekomen, moet men een nieuwe methode bedenken.
Van 0 naar 400 naar 0
Maar even positief. Rimac pakte een heel bijzonder record. Een discipline die bijna geen enkele auto überhaupt kan halen, laat staan in een korte tijd. Het gaat om de tijd van stilstand naar 400 km/u én weer terug naar 0.
Het record daarvan stond op naam van de Koenigsegg Regera 31,49 seconden, maar is nu van Rimac, want de Nevera deed het in 29,94 seconden. Ongelooflijk! Dat is sneller dan een McLaren F1 doet van 0-350 km/u. De Rimac gaat dan nog eens 50 km/u harder én staat dan ook nog eens stil.
Records die de Rimac Nevera heeft gepakt:
Tests | Racelogic (seconds) | Dewesoft (seconds) |
0-60 mph | 1,74 | 1,74 |
0-100 km/h | 1,82 | 1,81 |
0-200 km/h | 4,42 | 4,42 |
0-300 km/h | 9,23 | 9,22 |
0-400 km/h | 21,32 | 21,31 |
100-200 km/h | 2,59 | 2,59 |
200-300 km/h | 4,81 | 4,79 |
200-250 km/h | 2,00 | 2,00 |
0-100-0 km/h | 4,03 | 3,99 |
0-200-0 km/h | 8,85 | 8,86 |
0-300-0 km/h | 15,68 | 15,70 |
0-400-0 km/h | 29,94 | 29,93 |
Kwartmijl | 8,26 | 8,25 |
Achtste mijl | 5,46 | 5,44 |
Halve mijl | 12,82 | 12,83 |
Staande mijl | 20,62 | 20,59 |
0-100 mp/u | 3,23 | 3,21 |
0-120 mp/u | 4,19 | 4,19 |
0-130 mp/u | 4,74 | 4.75 |
0-250 mp/u | 21,89 | 21,86 |
60-130 mp/u | 2,99 | 2,99 |
0-200 mp/u | 10,86 | 10,86 |
Kortom, de concurrentie heeft weer iets om zich op stuk te bijten! Uiteraard zijn er ook bewegende beelden. Let op: sommige beelden kunnen als snel ervaren worden.
Meer lezen? Dit zijn 12 bizarre elektrische hypercars op een rij!
pivavar zegt
Bij 200 km/h vol, vol in de ankers lijkt mij al spannend, laat staan bij 400 km/h. Voor de rest , het blijft wieee, whiieee en nog meer wwiiieee.van die elektromotoren.
audirs3 zegt
@pivavar De eerste straaljagers vonden ze vroeger ook niet om aan te horen, dat hoge gefluit. Maar toen ik klein was vond ik F14’s cool en deed ik gewoon ‘woesh woesh’ in plaats van de ‘broem broem’ van een P51 Mustang.
En zo zullen ze het in de toekomst ook wel doen met EV geluiden in plaats van “vroem vroem” ICE geluiden, je leert het waarderen.
bietje zegt
…0-200km/u… en ik vind de +/- 4,42 sec naar 100 km/u in mijn iets gekietelde Golf R al serieus rap.
Hoe voorkom je een G-lock in dit soort kanonnen ?
Bloedverziekend snel, maar net als in de Tesla 3 performance waarin ik wel eens heb gereden en zonder iets af te doen aan de waanzinnige prestaties… het blijft wat klinisch qua beleving.
rollingstoned zegt
“Hoe voorkom je een G-lock in dit soort kanonnen ?”
Dit soort auto’s zijn voor ons, gewone stervelingen, niet echt weggelegd, zie b.v.
https://m.youtube.com/watch?v=tHIbvYWhaxA
jeroenm83 zegt
G-LOC (Loss Of Consciousness) heb je meer in het verticale bereik. Bij G’s ‘trekken’ met een vliegtuig, zoals een straaljager. Het bloed kan dan niet meer goed je hoofd bereiken en daardoor kun je een ‘black-out’ krijgen. De F1 rijdt ook niet met een G-pak aan.
Verder zou ik wel even dat mueslipapje en de havermelk in je thee laten voor wat het is als ontbijt en dat maar even vervangen voor iets degelijks, voordat je met dit soort wagens gaat lopen rammen. Al blijf ik elektriciteit als aandrijving het gewoon nét niet vinden qua aandrijving. Maar da’s een andere discussie.
rollingstoned zegt
Punt was meer dat Henry Catchpole hier goed uitlegt hoe hij en zijn lichaam zich voelt als je met zoveel G’s rondrijdt.
Verder trainen straaljagerpiloten en F1-coureurs om met die G-krachten om te kunnen gaan, iets dat niet echt opgaat voor normale stervelingen… ;-)
bietje zegt
I know, but thanks for the lecture : ) …was meer bedoeld als uiting van awesomeness.
Dat filmpje demonstreert exact wat ik bedoelde… andere, nog extremere, wagen, maar wat heftig.
MaartenD zegt
Indrukwekkende prestaties maar suf design. 100x liever een mooie sportwagen met een motor
rollingstoned zegt
https://m.youtube.com/watch?v=xsVtnvmmzlQ
“Top Gear: Chris Harris v.s. Rimac Nevera” staat nu ook online.
LoutervanPlezier zegt
In mijn ogen maken deze cijfers de Koenigsegg Regera nog bijzonderder. Ik ben wel benieuwd naar de Jesko cijfers.
flyerbunch zegt
Knappe cijfers! Dan te bedenken dat Bugatti nu deels eigendom is van Rimac en onder zijn toezien in de nabije toekomst alleen nog maar sneller zal worden dankzij hybride technologie. Ps: het is dan we door 2 onafhankelijke bedrijven gemeten, maar gaan ze dit nog eens officieel doen voor de Guinness world records?