De Kroaten werken op de achtergrond aan iets spectaculairs.
Vorig jaar verbaasde Elon Musk vriend en vijand met de bizarre specs van de nieuwe Tesla Roadster. Helaas komt de elektrische cabrio voorlopig nog niet op de markt en dus moeten we het eerst stellen met andere elektrische supercars. Een tijdelijk alternatief kan de nieuwe Rimac Concept Two zijn.
De Concept One was een verbluffende elektrische supercar en wist zelfs Richard Hammond te overdonderen met zijn brute kracht. De nieuwe Concept Two gaat een stapje verder, al zal de supercar niet zo heftig worden in vergelijking met de nieuwe Tesla Roadster.
Elon Musk maakte bekend dat de nieuwe Roadster een 200 kWh batterij gaat krijgen en de Roadster moet in twee tellen de 100 km/u kunnen aantikken. De Rimac Concept Two krijgt een 120 kWh batterij en zal vermoedelijk onder de 2,5 seconden kruipen in de sprint naar de honderd. Ter vergelijking: de Concept One heeft een 82 kWh batterij en deed 0-100 in 2,5 tellen. Met een accupakket van 120 kWh overtreft Rimac de krachtigste Tesla’s van dit moment, die het met 100 kWh moeten stellen.
Naast verbluffende prestaties zal de nieuwe Concept Two ook een praktische auto worden. De supercar komt volgens Autocar met level 4 autonome mogelijkheden. Dit betekent dat de auto zelf kan rijden zonder menselijke input. Het mooie van dit nieuws is dat we niet lang meer hoeven te wachten op een daadwerkelijke presentatie. Rimac presenteert de Concept Two over drie weken op de Autosalon van Genève.
porschepdk zegt
Ben benieuwd, Van Rimac geloof ik zoiets nog wel.
fanboy zegt
@porschepdk: Ja, want Tesla heeft tot nu toe nog geen supersnelle elektrische auto’s uitgebracht?
Of mis ik je sarcasme?
ikleesookoverautos zegt
Ziet er tof uit zo op de header foto.
racerx zegt
Op een of andere manier heb ik maximaal respect voor dit bedrijf, geen gelul maar gewoon toffe auto’s bouwen.
ardonjr zegt
Iemand die mij kan vertellen of de Rimac Concept One ooit uit de concept fase is gekomen? Ik weer dat er een stuk of 300 zijn verkocht ofzo? Maar blijven ze dat ding gewoon Concept_One noemen, is dat de uiteindelijk naam geworden of hoe zit dat?
Tonnie zegt
@ardonjr: dat is gewoon de naam geworden inderdaad!
reactief zegt
@ardonjr: Dat is gewoon de naam. En ik dacht dat er maar 5 gebouwd zijn, maar kan me vergissen. In ieder geval uitverkocht.
ardonjr zegt
@reactief: Toch nog even nagezocht.
“As of November 2014, Rimac has sold all initial eight Concept One automobiles”
Geen idee hoe ik dan bij de 30 kwam hahaha
Dimglor zegt
@ardonjr:
In The Grand Tour aflevering 9 (kan ook 8 zijn) zei Hammond dat er 8 gebouwd waren.
En toen zaten de andere 2 er uiteraard mee te lachen dat er nu nog maar 7 meer waren ?
reactief zegt
Die Tesla moet ik eerst zien getest worden, dan pas geloof ik de specs.
Bij Rimac geloof ik het wel! Die Concept One was al zo bizar goed volgens velen! En de kennis die ze daar in huis hebben is ook ongekend.
amg65 zegt
@reactief: Bij het event kon men toch testritten maken? Valt dat niet onder ‘zien’?
reactief zegt
@amg65: klopt. Maar dat was gewoon een klein rondje meerijden met een Tesla rijder.
En dan gaven ze plankgas op een stukje tussen een stellage met verlichting. Maakt het allemaal wat vaag, snel zal die zijn hoor, kijk naar de Model S, maar 1.9 seconden naar 100 is gestoord snel. En dan ook nog een sportwagen gevoel creeeren… Ik wacht een productiemodel af, die gereden wordt door een onafhankelijke tester!
amg65 zegt
@reactief: Heb je al eens gezien wat een gestripte Model S P100D doet? Zelfs met die ‘oude’ techniek is die acceleratietijd haalbaar. Bovendien hebben die bijrijders in de genoemde testritten meestal zelf al een P100D dus die overdrijven heus niet als ze het acceleratiegevoel ervaren, dat komt zeker niet door wat ledlampjes.
Neemt niet weg dat hij het nu een concept is en nog ruim 2 jaar in ontwikkeling is.
Gulli zegt
Ik wil niet in 2,5 seconde naar de 100, ik wil in één lading naar Mayrhofen.
Dat kort-pissen over wie er het snelste naar de 100 zit is echt compleet oninteressant, een C-klasse hatchback zit al rond de 4 seconden, en dat is bizar snel. Ik heb het in een RS7 geprobeerd en dat is echt hilarish, maar hoeveel sneller moet het nog gaan?
Gulli zegt
C-segment bedoel ik
(Ik weet dat er een hoop wordt gezeurd over een edit-knop, en dat jullie het niet doen. En dat snap ik. Maar er zijn ook fora/sites die je 5 minuten de tijd geven om je comment te editen en hem daarna op slot zetten, is dat niet een idee? Dan kun je ook niet je comment editten nádat er iemand op heeft gereageerd om ongewenste effecten tegen te gaan. Asjeplease?)
racerx zegt
@Gulli: Klinkt als een uitstekend plan.
jorden zegt
@Gulli: uurtje pauze onderweg naar Mayrhofen is toch ook geen ramp? Ik snap dat range probleem niet zo
ikweethet zegt
Level 4 lijkt me sterk voor een bedrijf met nul ervaring op het gebied van autonoom rijden.
vondick zegt
@ikweethet:Dat was ook wat ik dacht. Heel raar verhaal.
E34M5Touring zegt
@ikweethet: Ze hebben deze winter een LOI cursus gedaan.
amg65 zegt
@ikweethet: Zal vast gelicenseerd worden
bmwm8gc zegt
misterdrogba zegt
@bmwm8gc: volledig met je eens!