Autoblog goes MINI, een verslag in woord en beeld.
De MINI Classic was een hit, de “new MINI” ook al, dus de verwachtingen voor de nieuwe “new MINI” zijn hoog gespannen. Tijd om uit te vinden of de MINI Cooper S de belofte waar kan maken. Strikt genomen was de MINI nog niet aan vervanging toe, de verkopen bleven sterk en het ontwerp is nog niet gedateerd. Het moederbedrijf heeft dan ook voor de veilige weg gekozen; de MINI is weliswaar compleet vernieuwd, maar het uiterlijk is niet ingrijpend gewijzigd.
Wel is de MINI 6 cm gegroeid, maar het is het nog steeds geen ruimtewonder. Voorin zit je prima, maar een langere bestuurder laat daarbij geen plek meer over voor de benen van de achterpassagiers. In de voor mij lekkere positie staat de leuning van de bestuurdersstoel dan ook tegen de achterbank aan. Het achterbakje voldoet voor de dagelijkse boodschapjes, maar de kampeeruitrusting van een vierkoppig gezin gaat er niet in passen.
Binnenin de MINI hebben de ontwerpers zich niet ingehouden, hoewel het design voortborduurt op de vorige MINI. Gebleven is de centraal geplaatste snelheidsmeter, maar deze is gegroeid naar het formaat van een frisbee. Persoonlijk vond ik het niet makkelijk afleesbaar, maar op het digitale display is ook de snelheid op te roepen. Na een paar uur sturen gebruikte ik alleen dat display om de snelheid in te gaten houden. Onderin de frisbee is de radio opgenomen die BMW rijders direct zullen herkennen, maar dat was dan ook het enige onderdeel waar de relatie met moeder BMW duidelijk wordt. Het hele interieur schreeuwt MINI uit. Alle knoppen zijn anders dan wat je in de meeste auto’s ziet.
De aandacht voor design vind je ook terug in het ontwerp van de sleutel. Sommige mensen hebben al moeite met concepten als keyless-go en startknoppen, maar voor de MINI is het nog een tandje erger. Even de Cooper uitlenen zonder uit te leggen dat die UFO toch echt een sleutel is en hoe die dan gebruikt moet worden is er niet bij.
Too Girly?
Een MINI is een androgyne (oei, moeilijk woord) auto, de rijeigenschappen en prestaties spreken de meeste mannen wel aan. Het uiterlijk is een beetje girly, zeker in de kleurstelling zoals wij de MINI mee kregen. Het felle blauwmetallic met wit dak, witte racestrepen, spiegels en wielen zijn lekker fris, maar stoer is anders. Autoblog zou Autoblog niet zijn als we niet een gedegen onderzoek hadden gedaan onder de vrouwelijke autorijders van Nederland, naar de mannelijkheid van het uiterlijk. Desgevraagd liet de PR dame van BMW weten dat zwart of donkergrijs de meest gekozen kleuren zijn van de mannelijke MINI-rijder-in-spe.
In de Cooper S heeft BMW een 1.6 turbo motor gemonteerd, welke samen met PSA (Peugeot, Citroen) is ontwikkeld. Dankzij de twin-scroll turbo en directe benzine-inspuiting is er 175 pk voor handen. Minstens net zo belangrijk is dat de trekkracht mooi over het toerenbereik is gespreid. Vanaf 1400-1500 tpm begint het feest en het houdt pas op bij de toerenbegrenzer die op 6500 tpm is ingesteld. Bij een gepeperde MINI hoort een bijpassend motorgeluid en dat is absoluut gelukt. Zoals in het filmpje is te horen klinkt de MINI Cooper S gewoon lekker, zonder op de snelweg een enorme herrie te produceren. Dankzij de zesbak draait de Cooper S bij 120 km/u slechts 3000 toeren.
De MINI is zo’n auto waar je ongemerkt te snel mee rijdt. De 1.6 turbo voelt aan als een blok met een veel grotere inhoud. In de vorige Cooper S was een 1.6 met compressor gemonteerd die vergelijkbare specs heeft. De nieuwe MINI Cooper S is dan ook marginaal sneller, tot de 100 scheelt het 0,1 seconden. De officiele sprinttijd naar de 100 die BMW opgeeft is 7,1 seconden. De top ligt op 225 km/u.
Rijeigenschappen
Managementsummary: “Fun met een hoofdletter F.”
De MINI Cooper S is een rasechte entertainer. Met 175 pk op 1100 kg zit het met de prestaties wel snor en de wegligging gooit geen roet in het eten.
Helaas is er ook een groot minpunt aan de MINI Cooper S. Onder gladde omstandigheden kan deze zijn vermogen niet goed kwijt aan de voorwielen. Tijdens het uitaccelereren van bochten ontstaat relatief snel wielspin. Tijdens het maken van de video was het tevens geen enkel probleem om in rechte lijn de eerste twee versnellingen te benutten voor het trekken van vette zwarte strepen. De aandrijfreacties worden op dit soort momenten ook iets te veel in het stuur doorgegeven.
Als we het toch over minpuntjes hebben: helaas is de luchthapper in de motorkap nep. In de vorige MINI Cooper S liet deze daadwerkelijk lucht door, maar in de huidige Cooper S is het plastic roostertje helemaal afgesloten.
De fabuleuze foto’s bij dit artikel zijn van Mathijs van der Vinne. De foto’s zijn in een hogere resolutie te vinden in onze gallery van de MINI Cooper S.
Onze vaste-video-verkering Ruben Baeten maakte nog wat beelden, met het gaspedaal zet je het in beweging.
koning bassie zegt
serieus apparaat om een paar boodschappen te halen :P:P
Fej zegt
Hij ziet er heel goed uit en het lijkt me een auto met een heeel hoog fungehalte!
RickA4-1.8T zegt
leuke auto!
ALMERE ;)
Benny1 zegt
Wat een leuk karretje zeg! Het geluid mag er zeker wezen zeg, erg mooi. Volgens mij valt het best wel mee hoor met het Girly-gehalte van deze wagen. Misschien trekt de auto dan ook meer dames aan? Lijkt mij toch eerder een positiefpunt.
Deze keer geen Maasvlakte? ;)
Lappy zegt
Net als in de review staat, watsgeburt met die sleutels?
Ik vind persoonlijk sleutels van bijvoorbeeld Bentley (rip-off van Volkswagen), Rolls Royce Phantom (Rip-off van BMW 7er en latere BMW modellen) best functioneel mooi.
Maar een Ufo… tsja… doe maar niet.
En dan zeker niet in combo met een directe 1 op 1 kopie van een BMW start knop terwijl Mini juist een fashion statement moet zijn. Yeah Right, Fashion statement met stopt bij het starten van de auto.
Ik vind persoonlijk juist de elementen als de sleutel en de manier waarop je de auto start erg belangrijk. Je doet het vaak, en als het klopt, is het een plezierige rit, als het niet klopt begin je al slecht.
Als je dan eindelijk eens Rolls gaat rijden en je ziet een BMW 7er sleutel is dat toch een afknapper (kan er langer over doorpraten, maar laat ik maar on-topic blijven :P).
En verder vind ik deze auto totaal niet boeiend.
Ik hou van serieuze auto. Deze auto eeurr… kart, doet er alles aan om niet serieus genomen te worden. behalve voor de boodschappen.
Lappy zegt
@ Autoblog redactie:
Verkeers irritatie nummer 2 bij mij is MISTLICHTEN AAN TERWIJL HET NIET HOEFT!!
Ik denk dat ik ipv wat sportiefs, maar die russische djenperprobrovodkasakiprov bak ga kopen, en hardhandig het heft in eigen handen nemen! ;)
Lappy zegt
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/29/vepr-commander
die dus.
Weet wel zeker dat de Mini het niet gaat winnen van m.
En hopelijk ook die Golfjes met Halfords aankleding en Lease-A4tjes.
Kevski-Style zegt
Tja, de auto zelf vind ik ook niet super. Met name het toch erin zitten van de luchthapper maar deze vervolgens dicht maken is in mijn ogen overstandig. Zet er dan een kap op de Cooper. Scheelt je luchtweerstand en is nog mooier ook.
Moet wel zeggen dat het filmje erg mooi geschoten is. Het enige wat ik jammer vond is dat je de mini ziet keren. Mooiste shot is toch wel het shot met de camera laag en de mini die vervolgens bladeren opstuift.
Lijkt me op zich best een leuk om mijn mini te meten met de Cooper, Cooper S en de Cooper S Works op een circuit….
Anthony zegt
6februari komt die van mij!!! int zwart met wit dak en WORKS pakket!!!
C est Jeroen zegt
@ RickA4;
is dit in almere? waar in almere? woon er ook, maar herken t niet….
Peperbus zegt
Buitenkant ziet er goed uit alleen die klo(ken) en knopjes: alsof ze het er geblinddoekt in gegooid hebben en alles wat blijft mag blijven
Mark zegt
Wordt er niet meer warm of koud van. Toch jammer van mezelf…misschien moet ik er es in rijden. Dat ik dan anders piep :)
pvl zegt
Kak toch eens allemaal niet op die kleine details. De sleutel is belachelijk, klok veel te groot, luchthapper facke,… so what!!! Dat hoort er net allemaal bij. De mini is een jeugdige fun bak. Staat het je niet aan, dan ben je blijkbaar het innerlijke kind, dat de meeste mannen heel hun leven meedragen, kwijt geraakt en wordt het tijd om een volvo te kopen.
Chill out dude :)
Lukas zegt
strakke foto’s zeg :)
MrSelected zegt
Geweldige wagen! In mijn directe omgeving krioelt het van de mini’s. Een van mijn beste vrienden heeft een Cooper S Works en zijn pa een GP.
Een andere goede vriend heeft een paar weken geleden zijn nieuwe Cooper ontvangen, en dat ding rijdt echt beter dan het vorige model. De Cooper is zwart met rode strepen. Zo kan hij nog wel door als een mannenauto.
De configuratie van de testauto hierboven vind ik ook niet slecht trouwens, erg leuk en speels maar niet te vrouwelijk.
v8x zegt
Jullie mini was waarschijnlijk niet uitgerust met het optioneel sperdifferentieel. Daarmee zouden de meeste tractieproblemen zoals tijdens het uitacceleren uit een bocht verholpen moeten zijn.
CSL zegt
Leuke auto maar die snelheidklok is wel erg overdreven groot.
JH zegt
Waar ik in geinteresseerd ben is hoe zijn de remmen (vond de vorige Cooper S veel te slecht), verbruik (vorige was met winterbanden in de winter echt een zuiper..haalde meestal 1:9), onderstuur nog zo sterk aanwezig (ik lifte het gaspedaal in een bocht telkens aan-uit-aan-uit…, werkte redelijk) en kunnen jullie een voorwielaandrijver noemen met iets-meer-dan-gemiddeld vermogen die geen aandrijfreacties in het stuur doorgeven? Is het koppelverloop zoveel beter (bij de oude moest je minstens boven de 5000 toeren zitten om echt vooruit te gaan) dan de oude?
JLJ zegt
Leuke auto, op die belachelijk grote snelheidsmeter in het midden na.
Wanneer komt eigenlijk de Cooper Works versie? Kan er niets over vinden on ’the net’.
@Anthony 13.14
Aangezien jij er eentje krijgt de volgende week, kun je ons wat vertellen over de specs? bvd.
barry330cd zegt
Mijn wederhelft heeft ook haar zinnen gezet op de Cooper S. Na een proefrit was mijn aanvankelijke scepsisch geheel verdwenen. Wat een geinig bakkie. En een wegligging waar duurdere auto’s nog van kunnen dromen. Interieur is prima en iig mooier dan veel andere auto’s, die vaak zwart en saai zijn.
rienk visbeek zegt
ik wil in die cooper 5 echt een avontuurtje.
lekker toeren over de wegen bij ons in de buurt.
en als je dan door de kassen vol met veldsla rijd word je echt een beetje opgewonden.
v8x zegt
JLJ: Works kits zijn al beschikbaar onder vorm van interieuruitrustingen en body kits. De Works motortuning is nog niet beschikbaar.
JLJ zegt
Die in- en exterieurkits van Cooper voor de nieuwe Mini zijn voor het vrouwelijke koperspubliek (als ik zo vrij mag zijn te generaliseren). We men want more horsepower!! So Cooper: Get On With It!
barry330cd zegt
JlJ, wat voor specs wil je weten?
Berthil zegt
Zoals elke geweldige auto heeft de MINI ook een grote schare liefhebbers, en die vindt je bijna allemaal op http://www.newminiclub.nl
De meningen over de nieuwe R56 zijn er verdeeld, maar over het algemeen toch zeker positief (ongeacht kleur).
De Turbo van de R56 leent zich zeker om te tunen. Er zijn al resultaten geboekt van 220pk en 280 Nm, alleen door software verandering. Dat is zeker niet ‘Girly’ te noemen.
Jappy zegt
Vette bak, mooi stukje en super mooie foto’s!
Nick zegt
Waarom hebben ze nou een reep plastic voor dat luchtrooster gedaan?
Ze hadden het beter weg kunnen laten, vind ik dan.
Citrofiel zegt
Het uiterlijk vind ik nog steeds niet zo, de originele MINI vind ik mooier. En dat dashboard vind ik zo vreemd, nog steeds ja… En ik vind hem inderdaad een beetje te ‘girly’. Maar er zal toch wel iets goed zijn aan deze auto, zelfs in mijn oogpunt? Ja hoor, het geluid is goed, en dat was het dan. ;)
floef zegt
dit ding gaat foking hard in zn 1 , zonder het toerental teveel aan te doen kan hij 70 km/h in z’n 1
geloof je het niet?
probeer het zelf maar uit
Kevski-Style zegt
Joh, dat red mijn oude mini ook nog wel. Niks bijzonders….
Emiel zegt
idd een UFO, die van Star Trek
Mr. R zegt
Wat een leuk karretje! Echt fraai.
Toch vind ik het vorige model iets meer in balans. Deze heeft koplampen als kikkerogen.
En die stationsklok… in de oude kon je daar een navigatiescherm laten plaatsen en kreeg je de snelheidsmeter recht voor je neus, naast de toerenteller. Dat is veel mooier!
Desondanks, zou ik er stiekem best eentje willen hebben.
Rick dos zegt
Zoooo dat is een lekker geluidje. Gaaf autootje ook.
Peaky zegt
toch mis ik het mooie gejank van de compressor..dat trok tenminste bekijks als je hem doortrok en ook binnen in de auto had het wel wat..met dit geluid zou ik niet zo snel omkijken(denkt aan een golf met remus)
CooperS-lightningblue zegt
Wow, leuk verslag om te lezen zeg. Waanzinnig mooie foto’s én dat filmpje….. DAMN wat een lekker geluidje zit er in dat karretje!
Ik vind hem echt helemaal geweldig!!! Maar ik geef toe dat wanneer je de “sportknop” niet aan hebt staan je bij snelle acceleratie inderdaad de aandrijfreacties ietsje TE goed voelt. En aan die snelle wielspin bij uitacceleratie vanuit een bocht is wat te doen, het sperdifferentieel, wat overigens nu standaard in het zogenaamde “Chili-pakket” zit!
Ik ga morgen eindelijk m’n nieuwe R56 Cooper S ophalen na 4 maanden MINI-loos te zijn geweest! Kan niet wachten tot hij volledig en netjes is ingereden, eindelijk weer lekker knallen! Nog 15 uurtjes wachten….
@autoblog:
Schitterend verslag! Klopt helemaal! “Fun met de hoofdletter F!!”
Leo zegt
Mooie test!! Mooie wagen en coole sleutel en trouwens coole video
M-iNdO zegt
Ik heb zelf ook pas een laserblue COOPER S (R56) maar dan met zwart dak en spiegels.
Kan niet anders zeggen dan…….WOW……wat een bak!
Sportief en vrij luxe tegelijk en ook nog uniek qua styling…volgens mij…..heb ik nu het MINI gevoel :-)
O ja, deze auto zou “Girly” zijn? hahaha….. ik kan alleen maar zeggen…..heb je de auto wel eens in real life bekeken en gereden?
Ik heb ook nog nooit zoveel bekijks en complimenten gehad.
Voor alle haters…..keep on hating! (blijf vooral in jullie 12 in een dozijn auto’s rijden) hahahaha
Toon zegt
Ik heb een Cooper S Works, gelukkig geen 12 in een dozijn. hoewel na 50.000km er wel zeker een dozijn banden doorgegaan zijn, heb nu flatrun er onder, maar met 215pk op de as vraagt dat gewoon om rubber achter te laten.
vraag me af hoeveel vermogen de nieuwe Works krijgt. das nog niet bekent?? laat ze maar weer een gillende Compressor er opzetten, dan heb je pas echt een rally gevoel.
Maassen zegt
hey BERTHIL, leuk je hier ook te zien.. ik heb je vorig jaar gezien op de MINI ShootingDay in antwerpen die ik mee op poten heb gezet. Alles nog in orde met de 250 paardjes onder de MINI-kap? Jouw wagen is een echte legende hier, ik was blij toen ik las dat je aanwezig ging zijn! Ik kon die dag zelf niet rijden door een beenblessure, maar Arjan zat bij mijn wagen achter het stuur, die ken je wellicht wel van newminiclub..
Gerben zegt
Leuk autotje voor erbij als je geld genoeg hebt.
Als eerste auto is ie net niets praktisch genoeg.
achterste zitplaatsen heb je nauwelijks iets aan. Koffer heb je nauwelijks iets aan.
Rijden en sturen doet ie wel goed.
Dus lekker fun-karretje, maar je betaalt er ook wel voor
btw leuk filmpje: ideale combi ts motorgeluid en muziek
Summer Sky zegt
Dit filmpje is goed! Het hapert niet meer zoals de andere in deze serie. En mooi geluid erbij…helemaal goed!
Elja Trum zegt
Hmm, zou graag zo’n bakkie in het rood met een wit dak willen hebben.
Helaas niet zo geschikt als eerste auto inderdaad, anders was het de overweging zeker waard..
Die sleutel en de startknop vind ik best stijlvol en passen bij de Mini.
Was ook nog wel benieuwd naar de variant met navigatie. Dat scheen ook wel mooi verwerkt te zijn in die frisbee.. ;)
Leuk wagentje..
Enne, nette foto’s en video..
Elja
Woef zegt
Wat een knappe foto’s…
menno zegt
hendige mooie auto ver koop je die niet hij heeft een leker geluitje:P:O(B)
Ezra zegt
ik heb net een rondje in exact zo’n soort wagen gereden, heel erg leuk speelgoed!
Het komt erg goed van zijn plaats af, voor zo’n klein wagentje!
Cees zegt
WOW. Mijn moeder heeft haar sparkling silver Cooper r56 nu een maand. Het is echt een toppertje. Super goede wegligging, zeker als je sportknop gebruikt is hij net ff strakker en feller. Dat geluidje is heerlijk. Bij lage toeren het gerommel en bij hoge toeren de klappen die eruit komen. Woon je vlakbij een polder of dijkweggetjes koop er nu 1. Niemand kan je bijhouden op die krappe weggetjes. Lekker motor rijders pesten heerlijk als ze je niet af kunnen schudden.
gaat je niks aan zegt
woooo
wat een geluid zit er in de mini coopers en dat voor zoon kleine auto echt gaaf