De laatste generatie C-klasse is al vermakelijk en AMG heeft zich bijzonder veel moeite getroost om van de C63 een bijzondere auto te maken. En jup dat is gelukt.
De hardcore rijliefhebber had (let op de verleden tijd hier) altijd wel iets om de AMG modellen af te serveren: standaard automatische versnellingsbakken, niet uitschakelbare ESP-systemen, wel veel snelheid, maar wat minder finesse en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Over imago en styling kun je twisten, maar dit soort auto’s helpt de discussie aan de borreltafel in ieder geval niet.
Qua vermogen slaat Mercedes alvast een homerun met de C63, want de C63 geeft de gedoodverfde concurrenten M3 en RS4 (beiden 420 pk) klop. Vanwege de modellenhierarchie is het aantal pk’s licht teruggeschroefd, maar met 457 pk en 600 Nm is er geen enkele reden tot klagen. Overigens; dat de heetste C-klasse geen C62 AMG heet is vanwege het historische besef van de Mercedes marketeers. De 63 aanduiding voor de 6,2 liter motor is een verwijzing naar de legendarische 300SEL 6.3.
Standaard is de C63 AMG begrensd op 250 km/u, maar optioneel kan dat worden verhoogd naar 280 km/u. Dit is onderdeel van het AMG Driver’s Package wat inhoudt dat je ook een AMG Training aan de AMG Driving Academy krijgt. Het enige issue is de prijs die Mercedes er voor vraagt: € 4.355. Whoops.
Zelfs op de Duitse autobahn zijn dit soort topsnelheden vaak niet meer zo snel te bereiken en dus is het belangrijker hoe de C63 zich houdt op de sprint. Van nul tot 100 heeft de C63 slechts 4,5 tel nodig en ook in de tussensprints is de C63 heer en meester. Het monsterlijke koppel piekt pas bij 5000 tpm op 600 nm, maar tussen 2000 en 6250 tpm is altijd minimaal 500 nm beschikbaar. Toch geeft Mercedes de C63 een zeventraps “AMG Speedshift Plus 7G-Tronic” automaat mee, strikt genomen kan dit blok ook uit de voeten met minder versnellingen. Uiteindelijk varen verbruik en acceleratie wel bij de overdaad aan versnellingen, maar het heeft ook inherente nadelen. Bij tussensprints op de snelweg moet de bak vaak een aantal trappen terugschakelen en hoewel Mercedes erg trots is op de verkorte schakeltijden, kost dit altijd weer een momentje. Gelukkig kan de bak ook volledig manueel bediend worden met de pook of de flippers achter het stuur. Daarbij is AMG zo vriendelijk geweest om dan echt alles aan de man (m/v) achter het stuur over te laten: opschakelen moet je zelf doen en anders hakt de toerenbegrenzer er vrolijk in.
Laten we even doorgaan in onze lofzang: wat is ie vet he? Het front is veel dikker geworden door powerdomes op de motorkap, meer (lucht)gaten dan edammer kaas, vergrote spoorbreedte voor en bredere wielkasten voor. De achterkant roept herinneringen op aan dikke speedboten: optisch lijkt het geheel schuin af te lopen door de zwarte diffuser met drie vinnen en de vier (iets uitstekende) uitlaten. Een kleine achterspoilertje lijkt met name bedoeld voor de aerodynamica, zo onopvallend is deze op het kofferdeksel gemonteerd.
Het ESP dat kan inderdaad helemaal uit: simpelweg het langer inhouden van de de ESP knop volstaat. Uit is dan ook echt uit. Gelukkig voor de mindere goden kent de ESP ook een standje Sport, waarbij het vangnet een beetje meeveert. Wil je een beetje overstuur, dan krijg je een beetje overstuur. Maar achterstevoren gaan of de banden volledig oproken dat laat het ESP in de Sportstand niet toe.
Bij het zoeken naar de grenzen ontdek je een bijzonder goed uitgebalanceerd chassis: mede dankzij die verbrede spoorbreedte voor ligt onderstuur heel ver weg en besturing en onderstel houden de bestuurder perfect op de hoogte van hoe de vlag er bij hangt. Het onderstel is overigens hard en nee AMG laat je niet kiezen. Vering en demping is niet instelbaar, de setup die AMG heeft gekozen moet voldoen voor al de wensen van de C63 eigenaar. Je kunt overigens kiezen voor nog harder middels het AMG Performance Package (€ 6.290). Dit pakket is vanaf mei 2008 bestelbaar en bevat de volgende zaken:
AMG performance stuurwiel met nappaleder en Alcantara
Verzwaard AMG-remsysteem
AMG Performance onderstel met straffere voorasvering
AMG-sperdifferentieel, asymetrisch en mechanisch, met een sperfactor van 40%
Standaard heeft de C63 geen sperdifferentieel, maar ik miste het geen moment en ook onze driftvriend Paul Vlasblom heb ik niet horen klagen. Waar je ons ook niet over hoort klagen zijn de stoelen. In de C63 zijn heerlijke kuipjes die je lichaam netjes op zijn plek houden. Ze zijn eerder hard comfortabel dan weldadig zacht voor het lichaam, maar dat past natuurlijk wel bij de C63. Ook passend is de boordcomputer met een speciale AMG menu met drie opties: “Warm up”, “Set up” en “Race”. In de warm up stand geeft het display o zo belangrijke informatie vrij over de temperatuur van koelwater en olie. In de race stand is een racetimer beschikbaar om je rondetijden vast te leggen, handig tijdens de wekelijkse boodschappenrun.
Nu we het toch over geld uitgeven hebben: de C63 is geen goedkope auto. Maar met een prijs vanaf 100.436 euro zit de snelle Mercedes qua prijs aardig in de buurt van de concurrenten. Op de testauto zat voor net geen 30 mille aan opties waaronder het genoemde AMG Drivers Package en zaken als AMG vloermatten (128 euro), Intelligent Light System (1976 euro), Harman Kardon geluidssysteem (1120 euro) en AMG Carbon sierdelen in het interieur (3064 euro). De vergelijking met de gedoodverfde concurrent kan de C63 AMG zonder meer aan.
Audio-Online zegt
Aha, deze rijtest zal ik al de hele tijd op de wachten.
Dikke bak hoor, ik ben benieuwd!
f1l1p zegt
JAAAAAAAAA! :P
JP zegt
yessssss!! Dikke bak staat erg hoog op mijn lijstje :P
ga ff genieten van het geluid :P
No Time zegt
Mooi filmpje!! Gave omgeving en een dikke bak. Ik zou denk ik toch een RS4 willen, maar dit is wel cooler dan een M3 sedan.
Benjamin1 zegt
WAUW, dat geluid :shock: !!!! Zag ik daar nou stukjes canvas hangen toen jullie wegreden op het einde. Jezus wat kan die Paul Vlasblom driften, het hele circuittje zag blauw :P Goed idee trouwens om naar Duitsland te rijden, kan je tenminste knallen met deze auto.
Ga zo door Autoblog, dit zijn de ECHTE rijtesten :D
Audio-Online zegt
Ruige rijtest hoor.
Heeft iemand enig idee waarom er kogelgaten in dat verkeersbord zaten?
Jos zegt
Lekker high res filmpje.
Bedankt :)
VonStroke zegt
Hahaha, wat een rookgordijn. Kan Mercedes (Nederland) daar ook zo mee lachen? :P
CasperH zegt
Heeft er iemand enig idee waarom je verdomme nog extra moet betalen voor de AMG matten? Ongelooflijk… Wel dik ding :)
freekzorrosaurius zegt
au @ die bandjes. Zullen ze blij mee zijn als je hem terug komt brengen.
z1p zegt
Megaaaaaaa!!
Die bandjes kon je wel weer vervangen heb ik zo het idee:P
Had alleen kippenvel… van dat monsterlijke geluid en die piepende bandjes
Carrera R zegt
Leuke test,
wat ik me afvroef is waar jullie de bospaden shots hebben gemaakt..? Waar in Duitsland?
Stef_4 zegt
tijd voor een nieuw setje..maarja
er zijn ergere dingen als dit soort auto’s
Dana zegt
JAAHAAAHAAAAA,
zo zien we ze graag…:)
En toch wel een beetje verwonderd over de erg hoge score, ook ten opzichte van de M3! Is Mercedes dan toch helemaal terug?????
Carrera R zegt
Goed laat maar ik had het filmpje voor de helft gezien..:)
Dutch Dude zegt
Doet die paul weer best netjes :D
RV zegt
Helemaal goed deze auto, deze altijd voor de M3!
Daniel zegt
Had een rs4 voor mijn verjaardag gevraagd maar bij nader inzien zie ik ook wel graag deze c63 op mijn oprit verschijnen:P
Dus nu maar hopen dat de loterij ons iets goeds brengt!
loonie zegt
wat een vette bak die c63 , en super geil filmpje!!! gewoon porno!! je mag die auto direct op mijn oprit zetten !
Kleemann S50KS8 zegt
Heerlijk, Lekker, Prachtig!
Voor ’t eerst sinds lange tijd heeft Mercedes-Benz weer een lekker “gooi en smijt” auto. Compact en licht genoeg om bochtige parcours aan te kunnen. En toch kenmerkende Mercedes looks, luxe, afwerking en feel…
In een woord geweldig!
K-kalkan zegt
Wat is dat toch geil …. Als ik ooit een sport sedan neem, dan wordt het wel moeilijk kiezen tussen de M3 en de AMG :P
Maarja, als je al die opties ziet… 30 mille is neit weinig ! Als je deze auto en de m3 full opties neemt, dan is de m3 volgens mij alsnog veruit goedkoper ;)
Solstice zegt
Fuckaduck… nou wil ik een M3 én een C63. ;-) Wat een geluid!
Alessandro zegt
YES, Mercedes is back en hoe.
Gelukkig is er weer een duidelijke koning.
MB rules………….
Alwood zegt
killer voor die achterbanduh! omg wtf :P nu mogen jullie er nooit meer een mee xD
Ik ben zelf nog een veel groter fan van alleen al het uitlaatgeluid van de M3… maar ik kan écht niet ontkennen wat voor een brute wagen deze C63 is! Eigenlijk niks over gehoord, maar hoe precies stuurt dat nou itt een beemwee? Moet haast wel goed zijn, bescheiden afmetingen, keihard onderstel en leuke velgjes. Maar JC kreeg hem het bochtje maar niet om.
Auke zegt
heeeeeeeeerlijk ! echt zooo’n gave bak ! !
rijtest ook weer super !
LilJeezy zegt
is het nog gelukt om 280 te rijden???
jamesBROWN zegt
Dat nog niemand iets heeft gezegd over die verdomde vrachtwagens altijd… :P
Stephan zegt
Doet u maar een nieuw setje achterbanden.
Voor Mercedes Nederland is dit goede reclame, dat setje banden doet er niet toe, en zééker geen pijn in de portemonnee :p.
Breinstein zegt
dit filmpje bevestigd wat ik altijd al dacht. eat your heart out M3!
Jurjen zegt
Music: AMG
En zo hoort het ook. Super!
P1et zegt
Echt super rij test, lekker lang, prima!! :D
En setje nieuwe achterbandjes is wel nodig lijkt me
Jesper zegt
JUMMIE :D En nou een vergelijkingstest met de M sedan en de AMG tegelijk!
Bart v K zegt
Hele vette test en terecht dat jullie dat in Germany doen! Ik was ook nooit zo Mercedes minded maar begin nu toch ook aardig om te komen :p
gekke turbo zegt
@ autoblog kunnen jullie niet een keer een testje regelen met de IS-F??
heb hem al live op straat gezien, moet dus geen probleem zijn dacht ik. dan kunnen jullie het een beetje vergelijken met de duitse concurrenten.
OT: dat geluid…… hoe krijgen ze dat toch voor elkaar; zo krachtig en toch zo chique
Arnould zegt
ik denk dat ik tog liever een m3 coupé zou willen :D die vind ik namelijk een pak mooier
Rob zegt
hmmmmm mijn lievelings auto op dit moment, precies wat ik zou kopen als ik het geld ervoor had :D ik vind wel dat paul hem flink mishandelt:P
Tom# zegt
ik ben vanavond wel thuis.
Zo ff nieuwe bandjes halen en dan zie hem vanavond? Bel ff hoelaat je hem ongeveer langs komt brengen :P
StormRAM zegt
LOL, zoals in de teaser al was aangekondigt: music by AMG :lol: goede, leuke en zeer interessante en vermakelijke rijtest!
Ben toch stiekum ook wel benieuwd naar de reactie van Mercedes Nederland over de opgerookte achterbanden :P wel heel vet overigens dat jullie dat gewoon doen (h)
Yannick zegt
Heerlijke auto, zalige video! Maar ben toch meer voor de BMW M3 :-)
Christiaan zegt
Wat een vette bak!
Als ik genoeg geld zou hebben, zou het wel moeilijk kiezen zijn tussen deze en de M3.
Fabian zegt
De video’s worden steeds beter :D!!! Prima review, strak camerawerk. Eerder gebeurde het nog vaak, als de camera de auto op zich af kreeg, dat de camera na-twijfelde bij het volgen. Nu eindelijk een rustig beeld van een Beest van een wagen.
Chapeau!
joost zegt
Op 4 min. 35 sec. Die duitser met die opel houd je wel aardig bij he!
Lekker filmpje weer!
m5 zegt
als nu alle klaplopers het geld overmaken wat ik nog te goed heb ren ik op mijn blote voetjes naar de mercedes dealer echt waar wat een auto ;)
Kelthas zegt
En hoe blij waren ze met de achterbanden?
joost zegt
@ Ruben
Wat voor noemenswaardige optie’s kun je nog meer krijgen op deze amg?
robin zegt
lekker hoor autoblog
mooi gedaan!!!!!!!!!!
AMG zegt
GEWELDIG!!!! Wat een wagen. Mooi verhaal en foto’s. Mijn complimenten.
Joost zegt
Wauw! Ik was eerst fan van BMW en totaal niet van Mercedes, maar ik vind deze auto echt veel gaver, mooier, beter klinkend en gruwelijker rijdend dan de m3!
Fout zegt
Super filmpje! Proficiat!
Je ziet trouwens dat Ruben echt wel het geluid weet te apprecieren en dat bijgevolg mooi in het filmpje naar voor brengt.
Toch wel een knappe prestatie van Mercedes, super geluid, al vind ik dat ze ‘m wel met een manuele 6-bak mogen aanbieden.
Kleine sidenote: deze zou ik zo, nemen, in berline (en in het wit!!) terwijl de M3 nog mooier zal zijn als touring, of coupé, niet als berline dus.
Pordon zegt
WAAJOW:O “kwijl kwijl” moeilijk kiezen tussen een M3 en dit? No Way… Die keuze is makkelijk gemaakt: C63 AMG… heb ik niet eens een hele seconde voor nodig om dat te beslissen. Als je in de prijszone aan het shoppen bent hou je je daar niet zoveel meer mee bezig welke duurder is.
Benji zegt
prachtig!
vooral leuk als je 260 rijdt en een bord passeerd van 120 :p
Cupracer zegt
heel mooi filmpje van gemaakt, echt chapeau
Gijs zegt
Prachtig ! Knappe montage knappe wagen prima review !
Ik vroeg me alleen plots af . Waarom deed Wouter deze review(niets tegen wouter helemaaal niet) . Ik meende dat autoblog een gerenomeerde mercedes kenner in zijn rangen had of heeft zitten?? (ik ben de naam even kwijt).
Bertuss zegt
Als eerste … mooie review en super auto !
Wel lache dat kuchje na het driften … hahahah
PAganI zegt
Prachtig filmpje! Deze MB is gewoonweg véél te bruut !! Deze verkies is elke moment boven een M3 of RS model . Dat geluid is gewoonweg monsterlijk !! En het zal wel zeer deftig rijden ook .. dit is mijn droomauto !
CSL zegt
Mercedes is beetje terug met deze auto. Leuk gedaan.
Maar zo hard geveerd met zoveel vermogen en acceleratie maar toch trager dan M3 op het Circuit!
Ik denk dat die een 100% LSD goed kan gebruiken.
Gelukkig gaat die wel iets over de 7000 toeren. Natuurlijk niet te vergelijken met een M3 met zo’n 8500 toeren maar echt een leuke auto die C63 AMG(. Voor dagelijks gebruik zeker een dikke 9.5. De prijs valt ook wel een beetje mee. De betere gebalanceerde M3 sedan zal ook rond de 98.000 zitten met een automaat. Maar die is eerder een Ferrari 360 met een body van een Sedan.
Ollie zegt
Tjeeee, wat een rijtest!!! Wat super omgeving, wagen en geluid zeg! Zeker dat einde dat je nog even het geluid laat horen bij de aftiteling is gewoon prachtig, waardige sluiting!!
autogier zegt
heerlijk wat een auto
RA999 zegt
@ Gijs
Je bedoelt zeker Sacha? Die komt z’n bed niet meer uit voor
Rob USA zegt
Volgens specs en filmpje heerlijke motor en wegligging maar helaas kan mij de verpakking niet bekoren. Beetje opel astra met spoiler pakket van de voorkant. En ik blijf erbij dat je pas 4 uitlaten ergens op mag gooien BOVEN de 500 pk! Geluid vind ik redelijk, ben meer gecharmeerd van de USA V8 sound . Dat is nog wat rauwer/voller/bruter IMO.
Melvivio zegt
… Maar ik rook niet !
Goeiendagschotel wat een ding :P
E420 zegt
@ CSL
Waarom zie ik bij jou altijd de mooiste verhalen over de m3 maar nooit feiten?
Als je zulke dingen zegt laat dan ook zien dat die sneller op het circuit is, maar niet van 1 circuit maar van meerdere.
hendrik zegt
Complimenten voor deze rijtest.
En laat in het vervolgs de muziek altijd maar weg, Want deze klinkt me echt als muziek in de oren.
xaray zegt
zaliig was eerder voor RS4 maar na dit gezien te hebben C63 AMG
ps: ik heb het totaal niet op MB’s
Jerro zegt
Heren, wat een GEWELDIGE bak zeg! PRACHTIGE rijtest ook, super gedaan.
Dat geluid helemaal aan het einde, volgens mij door een tunneltje, wat lekker zeg!
Zo’n rijtest mag je elke dag wel doen,…;)
K-Kalkan zegt
@ Gijs; Hij heeft al een slr (Van de zaak toch :P ??), dus waarom een ‘kleintje’ rijden als je al in je droomauto hebt gereden ;)
Maar wat een rijtest, echt geweldig :D!
AssyrianWarrior zegt
ik mis rickdoss hier….rick where ya at boy?? speak your mind
Raul8711 zegt
Wat een top-film!! En wat een rijtest, helemaal geweldig!!
Hier zie ik heel graag meer van, super kwaliteit!!
loonie zegt
@e420
Er zijn altijd mensen die niet willen toegeven bij sommige stellingen
Tombnolz zegt
Mja, ik krijg het filmpje maar niet volledig bekeken. FF geduld hebben, Tombnolz!!!!!
M-bart zegt
joepie nu verlang ik er nog meer naar ….. nog 5 weken en de mijne staat voor de deur :-)
bramwillemse zegt
holy shit wat een driftwerk!!!! haha echt belachelijk..
PRachtige auto, maar wat ik van verschillende programma’s en magazines begrijp is dat ie door de bocht (en over een circuit) uiteindelijk niet sneller is dan een m3.
Maarja, moet zeggen dat ik ‘m mooier vind en errg veel mooier vind klinken dan de E92 M3.. Dus geheel terechte uitslag lijkt me :)
Props voor weer een bijzonder sterk filmpje!
Chief_S5 zegt
Goed werk van AMG. De wagen ziet er nu een stuk beter uit. Ook een mooi geluidje. Maar het blijft een echte driftwagen en een auto die rechtuit machtig is. Maar gecontrolleerd de bocht om met een hoge snelheid lijkt me onmogelijk zonder ESP en de rest. Dat is nou weer iets waar de M3 en RS4 weer uitblinkt, en ook nog eens een potje kunnen driften. Mijn reden dat deze dus afvalt. En hij is ook te opzichtig. Dan zou je de M3 tegen de RS4 krijgen, en dan begin ik aan een compleet ander verhaal.
Camerawerk: Ruben, super. ;)
Wouter: Doe die zonnebril af..! Is wel zo beleefd vind ik. Voor de rest goed gedaan. ;)
Oh ja, auto’s die ik nog eens graag als test zou willen zien..: S60 R, IS-F, Mazda 6, Mondeo, RS6, Veyron (oh boy..), en misschien nog wel wat meer.. :)
Ik kijk weer uit naar jullie volgende test..!
Joske zegt
Hej Wouter is dat je nieuw record 260 @ de 120, of begon die 120 zone pas net bij dat bordje? ;)
Casper zegt
Mooie bak en leuk filmpje!
Welk merk/type zonnebril heb jij op in dat filmpje Wouter?
w0o0dy zegt
Super filmpje en lachen dat Paul ff los mocht…. ik denk dat Mercedes wel een handvol banden wil schokken voor dit soort reclame. Strakke bak, maar misschien moet Mercedes overwegen het Driver pack ook optioneel zonder de extra stevige veren/dempers te leveren…. of het differentieel als losse optie…
Rogue zegt
Eén van de lekkerste autotesten op Autoblog éver! Geweldig mannen, hulde!
Dennis zegt
Zo te lezen zijn er na het zien van dit filmpje een hoop zielen bekeerd. Helemaal terecht als je het mij vraagt.
De vergelijking met de M3 is al herhaaldelijk gemaakt en het zijn beide hele vette auto’s waar ik vooralsnog alleen maar van kan dromen, maar ik zie de M3 als de elegante Popeye die helaas zijn blikje spinazie even niet bij de hand heeft en de C63 is de onbeschofte Brutus.
Brutus: “Come on Popeye…, try me! Let me have it!”
P.S. Denk de spinazie even weg, anders gaat mijn vergelijking niet op.
sacha zegt
(bijna?) Alle onderdelen van het performance package zijn los verkrijgbaar. De 40% LSD i.i.g. zeker.
w0o0dy zegt
@sacha: Nuttige info!
Zo…. hebben we nu genoeg reclame voor MB nederland gemaakt? ;)
Benjamin1 zegt
@ CSL
Goh CSL is echt BMW lover in hart en nieren, waarschijnlijk rijdt ie zelf ook bmw, 3 serie, 316i…… bj 1996 :P. Houdt toch op man, M3 is kick, C63 is ook kick, en dat gezeik van een 360 modena met een sedan body is een belediging voor het merk met het steigerende paard Op deze uitspraak staat de doodstraf. ik zeg: IP BAN :P
lincoln zegt
30.000 euro aan opties !!
hoe word dat ding geleverd zonder opties dan ??
Silverarrow zegt
Ongelofelijk, wat een mega vette auto. Dat geluid is ongeëvenaard :D .
M3 eat your heart out.
Een stuk waar geen snelheidslimieten gelden: via de A12 de grens over. Die snelweg noemen ze ook wel de “oberhausen straight”. Zijn nu alleen wel tijdelijk wegwerkzaamheden aan de gang, als ik me niet vergis, dus hadden jullie in dit geval weinig aan gehad.
majinstar zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
GJ zegt
Messerschmitts galore! Wat een geluid!
Overigens heb ik wel eens begrepen van mensen die een kijkje in de keuken van AMG hebben mogen nemen dat i.p. alles mogelijk is. Dus ook een handbak zo je dat zo willen.
Groet
GJ
majinstar zegt
Kunnen de mercedes liefhebbers niet een beetje tegen harde kritiek ???
Al met al blijft het een waardeloos prul dingetje.
–edit: probeer het eens te onderbouwen–
M Freak zegt
Die foto waar Vlasblom zijn duim opsteekt, zouden we die in wallpaper mogen? Asjebliefd? Zou het mogen, ja?
:D
Appii zegt
waar is rick dos gebleven??? hahahha.. was benieuwd naar zijn reactie..hahah
Marc zegt
Misschien ben ik de enige die het oproken van die prachtige platte banden zo’n zinloze actie vindt?
RA999 zegt
@ Appii
Ik kan me zo bedenken dat hij een leven heeft ;)
Of hij is de deur van z’n X5 aan het dichtslaan tegen z’n hooft omdat hij deze auto stiekem leuker vindt dan de M3 :P
sacha zegt
@Marc: Ik ben bang van wel.
Summer Sky zegt
Op filmpjes geef ik zelden commentaar, maar hier breek ik de regel: TOP! Lekker bijna elke seconde van ’t flimpje die V8 te horen, waar zie je dat nou nog?! Meestal wordt er een willekeurig deuntje doorheen gejengeld, maar HIER gaat het om! grommende V8!
Benny1 zegt
Een V8 met vele liters inhoud…. heerlijk :)
DeletedItem zegt
Music – AMG …. whahaha humor. Ik geloof dat ik nu mijn speakers opgeblazen heb, oeps…
Thanks Paul / Ruben / Wouter! Toppie! Dit is zeker een goed alternatief voor het stoppen met roken!
CSL zegt
Waarom kunnen mensen het niet hebben dat de nieuwe comfortable een beetje lompe M3 sneller is op het Circuit dan deze Hardcore Benz!!
Ik bedoel alleen al op die circuit van Topgear wist hij 4sec te pakken op 1 rondje!
CSL zegt
@Benjamin
Dan zou je die doodstrak als eerst aan Topgaar geven die zeiden van ” Mocht Ferrari willen dat ze zo’n 4liter blok in hun gamma hadden”
Trouwens een F360 stelt ook niet veel meer voor. Een beetje RS4 of een M3 CSL geeft hem het nakijken op het Circuit ;)
w0o0dy zegt
Even wat feiten als voer voor de discussie:
Track M3 (E92) VS C63 AMG
Hockenheim Short M3 (E92) 1:15.40 C63 AMG 1:15.2
Vairano Handling Course M3 (E92)1:20.910 C63 AMG 1:21.641
Bedford Autodr West Circuit M3 (E92) 1:26.60 C63 AMG 1:29.50
Autozeitung test track M3 (E92)1:40.1 C63 AMG 1:40.0
CSL zegt
@w0o0dy
Als je het doet, doe het dan goed ;)
Hockenheim, short track:
M3 e92 1:14.3
M3 E90 1:15.2
Autozeitung test track:
BMW M3 Sedan (E90) 1:38.7
Vairano Handling Course M3 (E92)
BMW M3 Sedan (E90) 1:20.276
http://www.fastestlaps.com/track24.html
http://www.fastestlaps.com/track8.html
http://www.fastestlaps.com/track7.html
Stefan Huisman zegt
@ autoblog, blijf lekker die autoreviews zelf doen en haal die Paul er niet bij… Liever het kritische van autoblog dan het geslijm van Paul over de driftauto’s.
(overigens, niks tegen Paul, van die “special” over de supercharger is dan wel weer leuk!)
Pieter zegt
ik heb over het algemeen een relatief grote hekel aan mercedes, maar de nieuwe styling is prachtig, dit is mijn (reele) droombak..in het wit graag. De M3 is strak, maar dit is ronduit bruut.
Teknak zegt
duizend keer beter dit. eindelijk eens een filmpje zonder muziek. super, ga zo door
Koenamg zegt
Monsterlijk, geweldig, über, enz…
Johan zegt
Superfilmpje en superauto!
Tombnolz zegt
EINDELIJK heb ik het filmpje helemaal kunnen bekijken!
Héél knap gedaan alweer, tof dat Paultje er weer bij was ook. Hij biedt wel degelijk meerwaarder. Maar ik zie Wouter ook wel graag bezig hoor.
Wat dat geluid betreft: het lijkt alsof dat blok nooit meer dan 4.000 toeren draait en da ’s toch wel wat jammer. Ik hoor graag geschreeuw alsof de motor gemarteld wordt. ’t Is me wat te Amerikaans klinken…
IlCuoreSportivo zegt
E420:
De M3 is idd veel beter op het circuit, de mercedes is een beest, hij wel altijd dwars, terwijl de bmw strak door de bocht gaat.
Kijk maar eens naar het filmpje van topgear op youtube, een vergelijking van de twee en nog iets geloof ik.
CSL:
Toch zou ik voor de mercedes gaan,
hetgeen wilt zeggen dat ik de bmw helemaal geen verklede ferrari 360 vind.
De mercedes is veel cooler alleszins. Het zal ook wel een zelfzame wagen blijven owv het ruwe karakter, nu niet bepaald iets dat het clienteel daar gewend is.
Bart_V zegt
@ IlCuoreSportivo
even de aanvulling op IlCuoreSportivo daar zit de RS4 bij
verder is te zien in de revieuw bij TG dat de merc een lomp en moeilijk controleerbaar is t.o.v. de m3 (kan wel mooie drifts maken is hier weer bewezen) en dat doen ze ook met een test.
ze leggen een appel in de bocht en die moeten ze raken tijdens het driften.
welke aflevering het is weet ik niet meer zeker maar ik dacht S10 E10.
Verder wou ik die gezichten wel eens zien van mercedes nederland hoe jullie die achterbanden opgerookt hebben. ik vind het een top revieuw en Paul mag van mij vaker komen. (sommige zullen niet met mij eens zijn) ik heb niets tegen Ruben hij maakt er altijd iets mooi van.
GerreLekker zegt
Ik moet ook denken aan het filmpje van TopGear EN Fifth gear. De C63 heeft een raket van een motor, maar wat ben je er mee als je het niet gecontroleerd op de weg krijgt?
De C63 was maar zo snel als de oudere, 4WD Audi RS4 en beiden waren 4 sec trager op 1 rondje rond de track dan de M3.
Als het aan mij lag: RS4, dan de M3 en als laatste de C63.
“The cheesy, glitsy (James May), glitter disco ball (Richard Hammond), it has got a proper engine though…”
Thijs van Wijk zegt
Wauw. Dit is kwaliteits werk jongens. Heerlijk stuk filmwerk!
Endlezz zegt
Ik ben normaal geen Mercedesliefhebber maar van zo’n bak wordt m’n hart toch weer warm. Als ik binnen enkele jaren genoeg geld mocht hebben, dan klop ik toch even bij AMG aan ;)
joost zegt
Hier een vergelijkingstest filmpje van de m3 vs. de mercedes c 63 amg.
http://www.youtube.com/watch?v=nxH4sjH3hw4
Ik ben zelf een bmw fan, maar het geluid (begin filmpje) van de amg klinkt toch wel een stuk beter hoor!
Westleah zegt
Doe mij maar de m3. En hier de top gear filmpjes:
http://nl.youtube.com/watch?v=usQi1peqQOs
http://nl.youtube.com/watch?v=g5nzEax87lw
Helaas deel 3 niet kunnen vinden…
SeanD zegt
Heren proficiat! Wederom heerlijk materiaal om naar te kijken.
Alleen ik hoor iedereen over geld…. ???
Stel: Je hebt het geld om een +/- €130.000 uit te geven aan een vierdeurs sedan. Waar je met z’n vieren niet eens comfortabel in kan reizen(tenminste neem niet aan dat er achter Wouter nog iemand kon zitten) dan maakt 30k aan optie toch helemaal niets uit…!! Die mensen denken niet wow carbonstripjes €3000, die denken ooh lachuh die stripjes doe er ook maar bij…
VeyronLover zegt
Wat een beestige bak! Mooie rijtest en vette drifts, music: AMG :-D
Meer van dat lekkers, en BMW is verslagen! :-)
Mark zegt
“Kippenvel”
wat een geluid en wat een heerlijke drift van Paul Vlasblom.
Heerlijk
Racer X zegt
Dikke bak! Leuk dat jullie Paul een paar rondjes laten jagen voor mooi beeldmateriaal.
Voor mij boven alles een E46 M3 CSL. Dat blijft een heerlijke rijmachine. Ik verkies een E92 M3 Coupé boven de C63 AMG, maar voor wat betreft de E90 M3 sedan vs C63 zou ik ’t niet weten. De RS4 valt bij voorbaat af. Liever achterwielaandrijving aub…
Mathijs zegt
@Gijs:
Ben blij dat Sacha de tests niet meer doet, het is veel beter dat hij zich op de achtergrond houdt. Wouter krijgt echt een dikke 10 voor presenteren, rijden , helemaal goed die gozer.
ook geinig die vlasblom erbij. (is de volgende stap zoals topgear&fifth gear een circuittest?)
verdomd leuke rijtest, ga zo door autoblog.
CSL zegt
@IlCuoreSportivo
Uiteraard is het een kwestie van smaak.
Iemand die BMW kennis heeft en een BMW wil dan gaat die maar voor de M3. En dat geldt ook voor de C63amg. En eigenlijk voor alle modellen van deze merken.
Maar zoals Wouter het al zegt: De AMG is meer een Motor met daar om heen een auto. Terwijl de M-modellen een completere en beter gebalanceerde auto’s zijn en dat zul je tijdens rijden direct merken.
Het punt is echter wel dat Mercedes met deze c63 de grenzen voor zich heeft verlengt.
Citrofiel zegt
In het geval dat ik een van de drie zou moeten kiezen, zou ik hiervoor voor de C zijn gegaan. Na deze test, laat maar. Veel te sportief geworden. :lol: (ik zei toch, zou moeten, ik zou het nooit doen) Dan zou het de outsider STS of CTS worden, denk ik. Of waarom moeilijk doen. Gewoon een C6. Hmm. Ik dwaal nu wel erg ver af, niet?
O ja, een tip voor het filmpje. In het geval dat jullie Paul er nog vaker bij halen, zouden jullie hem dan willen vragen wat duidelijker te spreken? Vooral samen met het driften was het soms niet erg goed verstaanbaar.
Trouwens, fantastisch dat de Mercedes wint van de BMW met driften (volgens Paul dan). Toch hét onderdeel waar je zou verwachten dat de BMW wint. :D
Appii zegt
ik had ook wel graag gewild dat paul de mercedes eens op die weggetjes onder handen zou nemen waar de M3 sedan werd getest door hem. kijken of de c63 ook zo precies stuurt. ben bang dat hij de stoep raakt dan.
SyriX zegt
leuke zonnebrillen :P
w0o0dy zegt
@CSL: de tijden die ik heb geplakt kwamen ook van Fastestlaps….
CSL zegt
@w0o0dy
ik zou zeggen kijk opnieuw, niet zomaar knippen en plakken ;)
w0o0dy zegt
Ik heb gewoon de tijden genomen die je krijgt als je een vergelijking opvraagt…. niet de snelste tijd opgezocht. Misschien moet je dat bij fastestlaps aankaarten….
Rob USA zegt
Nog ff iets kleins misschien… Waarom toch die 0,1 liter meer motorinhoud pikken op de aanduidingen???Dat vind ik een beetje nep, zeker omdat het excuus is omdat die 6.3 een legendarische motor was!
Ik heb zelf nog een USA oldtimer met een 6.6L V8 en ik ga daar toch ook geen 7.2 L V8 opzetten alleen omdat dat de legendarische 454 big block was!!
Dus voor mij blijft het gewoon de C62 amg niet meer en niet minder!
CSL zegt
@w0o0dy
haha, mischien wel.
Davidov zegt
Tering wat hamert die C63 lekker, bijna SLR-achtig :P
En leuk voor Ruben Baeten om te filmen naast Vlasblom 8)
Joost zegt
Superstuk. Vooral dat Paul weer een auto test is echt top. Dan zie je tenminste echt wat je met een auto kan dan alleen maar hard voorruit!
Driftwerk is echt super!
dekster zegt
Is dat de tractie controle die ik constant hoor in “rijden in de duitste bossen” deel?
Frits3000 zegt
spoorbreedte verbreed met 3,3 mm? nou en??
-edit: en wat wil je hiermee toevoegen jongen?-
mile zegt
nu nog wachten op een black-series ervan en dan is het de vervanger van de clk dtm !!!!!
Prachtig filmpje doe zo voort
BananaFlip zegt
Leuk autootje.
Lekker sportief maar toch ook nog die Duitse stijl in een auto.
Maar na wat Paultje ermee heeft gedaan, mogen er wel weer nieuwe sloffen onder ;)
SjonnieKroket zegt
Liever een ster in de voorruit….
Deutschland_uber_alles zegt
Ga binnenkort emigreren naar Canada daar kost deze auto:
2010 C63 AMG Sedan – Starting at $63,500 (=40.000 EUR)
Pordon zegt
Heerlijke auto, je zal er morgen maar 1 meekrijgen!:D
boombastick zegt
Wat een bak, zet maar voor de deur neer ;)