Na ampel beraad ging de kogel door de kerk: de tijden veranderen en dus moesten ook wij maar eens aan de hybride. Da’s zuinig en goed voor het milieu. We kozen de Lexus GS450H. Met een gecombineerd vermogen van 345 pk is dat namelijk één van de krachtigste hybride productieauto’s ter wereld.
Vreemd niet? Hybride wordt immers gepropageerd als milieuvriendelijk, maar een echte muesli-auto kunnen we de GS450h niet noemen. Er is namelijk overdadig veel vermogen beschikbaar en de prestaties liggen op een hoog niveau. Volgens Lexus sprint de GS 450H in 5,9 seconden naar de 100 en is er een topsnelheid van 250 km/u mogelijk. De cijfers 450 slaan dan ook niet op de motorinhoud, maar op de prestaties die op het niveau liggen van concurrerende V8 motoren met 4,5 liter inhoud.
De GS 450h is uitgerust met Lexus Hybrid Drive, waarbij een reguliere verbrandingsmotor gecombineerd wordt met een elektromotor. De verbrandingsmotor is een V6 benzinemotor met het nieuwe D-4S injectiesysteem met dubbele injectoren en dubbele variabele kleptiming (Dual VVT-i – Dual Variable Valve Timing-intelligent). Uit een inhoud van 3.456 cm3 wordt een vermogen van 296 pk en een koppel van 368 Nm gehaald. De elektromotor doet daar nauwelijks voor onder met een vermogen van 200 pk en een koppel van 275 Nm dat al vanaf stilstand beschikbaar is. Snelle rekenaars moeten we teleurstellen, je mag deze waarden niet zo maar bij elkaar optellen. Het totale piekvermogen is “slechts” 340 pk.
Daarmee zijn we nog niet door de bijzonderheden heen, zeker niet met betrekking tot de aandrijflijn: de versnellingsbak is geen reguliere automaat, maar een continu variabele variant (CBT). Deze bak kiest het optimale toerental en houdt dat vast. Bij volgas accelereren schiet de naald van de toerenteller richting het maximum en blijft daar staan tot de bestuurder de voet van het gas haalt. Hello CVT! Ik vind het maar gevaarlijk, mijn hele dagelijkse routine raakt er door in de war. Normaal gesproken accelereer ik (zolang ik niet privé de brandstof betaal en de motor warm is) vrijwel altijd volle pollen / vrij stevig de snelweg op. Dan komt er een moment dat je de rode lijn nadert of er bijna inknalt als het echt volle pollen is. Dat is dan het moment om te schakelen en rustig verder te cruisen. Het Nieuwe Rijden, maar dan op zijn autoblogs. Het probleem is dat dit niet gaat met een CVT. Voor je het weet, staat er 180++ op de klok en dat mag al een tijdje niet meer in Nederland. Daar komt ook nog eens bij dat de snelheidssensatie anders is in de GS 450h. Je merkt niet hoe hard het gaat, heel gevaarlijk allemaal.
Nu we het toch over sensaties hebben: na de rit in de hybride Lexus bleek ik een diep weggestopt verlangen te hebben om trambestuurder te worden. Bij rustig wegrijden klinkt de GS 450h de eerste meters net als een tram, begeleid door een zachte zoem zet de Lexus zich soepel in beweging. En dat is een cool geluid. Zolang de snelheid laag blijft rijdt de Lexus alleen op de electromotor: stil en zonder uitstoot. Het starten is ook weird: hij start namelijk niet. Er komt alleen het woord “Ready” te staan om aan te geven dat er weggereden kan worden.
Binnenin waan je in een oase van rust. Het motorgeluid is bijzonder goed gedempt, zelfs bij voluit accelereren blijft het prettig stil in de auto. Het is wel jammer van de stoelen. Bij de Duitse concurrentie kun je niet alleen uit verwarming, ventilatie of electrische verstelbaarheid kiezen, maar ook uit diverse verschillende stoelen met meer comfort of juist sportiviteit. Bij de Lexus GS kan dat niet, normaal gesproken is dat niet zo’n issue. Nu wel, want ik heb wel eens beter gezeten. Het zijn ook geen houten keukenstoelen, maar de zitting is net een beetje kort en kan amper kantelen. Al met al vond ik nooit helemaal de optimale zitpositie. Pluspunten zijn er wel voor het audiosysteem, Mark Levinson tekende ervoor en het klinkt fabelachtig. Je kunt er ook nog eens cassettebandjes in kwijt, zodat je naar de volle pracht van analoge opnames kunt luisteren in plaats van die inferieure MP3 troep.
Nu we toch het interieur behandelen: het enige echte nadeel van de hybride techniek is de ruimte die deze inneemt. De kofferbak van de normale GS is 430 liter groot, maar de GS 450h heeft slechts 280 liter kofferbakruimte. Het skiluik ontbreekt ook, dus voor de wintersport zal een dakkoffer een gedeelte van de verbruikswinst teniet gaan doen. Want zuinig is de GS 450h wel degelijk. Zelfs met onze rijstijl haalden we een verbruik van bijna 1 op 10, wat meer dan netjes is gezien de prestaties.
De Lexus GS is er vanaf 59.800 euro voor de GS 300. De hier geteste GS 450h Executive is een coole 78.950 euro waard en daarmee valt deze prijstechnisch tussen de Duitse concurrenten met V8. Voor dat geld zit de Lexus al goed in de accessoires: lederen bekleding, stoelverwarming, keyless-go en elektrische bediening stoelen met geheugen zijn allemaal standaard. De enige echt noodzakelijke optie is het navigatiesysteem met Mark Levinson 330 Watt audio-installatie, 6 dvd-wisselaar, videofunctie en parkeerhulpcamera. Of je het vervolgens als voor- of nadeel bestempelt dat de Lexus een hybride is zal vooral afhangen van je persoonlijke smaak. Hybride klinkt in ieder geval heel milieuvriendelijk en je hoeft niet te vertellen dat de GS 450h stiekem sportwagen-prestaties levert.
AMG zegt
Mooie foto’s. Al ben ik zelf geen fan van Lexus.
Ron zegt
Mmm… kan de middenconsole nou niet bepaald waarderen. En cassettebandjes? What the f*ck?!
FordGT zegt
Prachtige auto, ook weer een super filmpje dus wat wil je nog meer. Hoe clocken jullie acceleratie van 0 naar 100 km/h? Daar ben ik vrijwel benieuwd naar.
Ben blij dat ik in deze maand een dagje met de Lexus IS F mee mag rijden.
Race_Kees zegt
Quote van de dag: @ 1.20
Wouter: “De auto is namelijk ook uitgerust met een Continu Variabele Transmissie; CFT, oftwel het pientere pookje zoals we dat vroeger noemden.”
Wouter fariabel is in de nieuwe spelling met een V. ;)
Thomas zegt
Geweldige auto met een erg mooie lijn. De hybride techniek werkt gewoon uitstekend wat wel een groot pluspunt is aan de mannen van toyota! Zo’n ingewikkelde techniek zonder kinderziektes nieuw op de markt introduceren.
Het dashboard vind ik helaas niet spannend genoeg. Allemaal wel erg plastic.
De prestaties zijn natuurlijk fenomenaal. I.c.m met het CVT lijkt me dit erg goed rijden.
Doe er mij maar 1… ;)
autoblogger zegt
@Race Kees: nee, dat is nou juist oude spelling ;)
JP zegt
goed filmpje en vind het een mooie auto. Mooi geluid heeft hij vind ik. Maar rare berekening 300 pk V6 en 200 pk electro motor = 340 pk :D
Wel lache zo een kW meter wel raar dat hij een toerental aanhoudt als je volgas gaat lijkt me ff wennen in het begin.
Geweldige opmerking een dikke diesel, maar dan heb je wel een handschoentje aan bij het tanken hahaah echt geweldig :P
ZeRoo zegt
Maar de grote vraag is, wat doet het verbruik als je er normaal mee rijdt dus een gemiddeld verbruik zeg maar??
(heb het filmpje nog niet gezien dat komt vanavond, maar in de tekst zag ik het zo snel niet terug)
bouwman zegt
Ik denk dat steeds meer mensen bewust worden van het feit dan het wel fijn is als je een auto hebt die genoegen neemt met wat minder benzine. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door onze fijne regering die de benzineprijs op een hoogt vuurtje houdt.
Deze Lexus met hybrideCHARGER lijkt mij wel wat…
Arnoud zegt
@JP
Dat kun je vast wel naar 500pk krijgen, hoor. Waarschijnlijk is de bekrachtigingsstroom die naar de elektromotor gaat begrensd. Dat zal vast wel weer te maken hebben met wat de versnellingsbak kan hebben. Elektromotoren kunnen namelijk een enorm koppel opwekken. Dus als je de elektronica herprogrammeert kan je in iedergeval je transmissie tot gruis reduceren. :twisted:
Maar het kan ook zijn dat de elektromotor bij lage toerentallen meer koppel levert dan de verbrandingsmotor. Dan gaat de elektromotor de verbrandingsmotor aandrijven. Dat kon ook wel eens hele nare gevolgen hebben.
Djivy zegt
Dat plakken aan die 6.000 toeren (met alle herrie vandien) staat nog altijd in schril contrast met de rust die zo’n hybride uitstraalt.
Moeten ze toch iets aan doen…
Fruitcake zegt
Ipv van dat gat voor stenentijdperk tapes hadden ze wel een cardreader of USB poortjes kunnen plaatsen :?
replo zegt
Heb pas geleden deze auto als leenauto meegehad. Wat een auto. Ik wist niet dat rijden zo rustig en soepel kon. Ik rijd zelf een Chrysler 300 crd en ben er zeer over te spreken, het loopt geweldig, genoeg power en een geweldig uiterlijk, maar wat de lexus in mij heeft losgemaakt….. in 1 woord SUPER.Ik weet ook dat je deze 2 auto’s niet met elkaar mag en kan vergelijken Het nadeel van de lexus is het niet zeer gewaagde uiterlijk en de hybride heeft een veel te kleine kofferbak voor deze prijsklasse. Zodra de batterijen klein genoeg zijn geworden en het uiterlijk op een 300c gaat lijken, dan ben ik overstag! Hulde aan lexus…..
ZOEF zegt
“Je merkt niet hoe hard het gaat, heel gevaarlijk allemaal.”
“Hello CVT! Ik vind het maar gevaarlijk, mijn hele dagelijkse routine raakt er door in de war.”
Wouter ga toch fietsen testen of zo. Is dat nu taal voor een autoliefhebber?
Gevaarlijk!
BennyB zegt
‘Je kunt er ook nog eens cassettebandjes in kwijt…’
Nostalgie… er was toch niets leuker dan zo’n opgevreten cassettebandje uit de autoradio peuteren…
Die bandjes kwam je dan ook nog regelmatig tegen op de openbare weg. Want bij wijze van frustratie werden ze dan rechtstreeks de baan op gesmeten…
Gijs zegt
Zalig ! Eindelijk nog eens een rijvideo ! Knap werk jongens;
Jampa zegt
ìk heb er laatst ook in gereden en ik vind het echt ruk! de kwaliteit is echt japans, ik zou wel willen maar kan niet, het rijdt klote, het is een hybride (!!!) en dat is klote, het zit inderdaad nergens naar en mensen die erin rijden voelen zich alsof ze de wereld van de ondergang hebben gered..ik kan niet anders zeggen als dat het de slechtste auto is waarin ik ooit heb gereden!!
vla zegt
Micro!! :o Wie denken jullie wel dat jullie zijn? Pro’s? ;) :P :D
Fred Flintstone zegt
Mag ik ook even?
Lekker toekomst gericht zijn ze bij Lexus, hybride techniek, alles elektrisch en soepel. En toe maar, zelfs een cassette-deck aan boord! Ik hou het zelf op een Japanse ontwerper die er nog een paar had liggen, of zoiets. Dit is onvergeeflijk en dus sluit ik mij aan bij De Vlaeminck: ruk!
En dan die middenconsole met die ronde knoppen: kan het erger? Al met al dus een echte beauty and the beast, mooie techniek, beestachtig achterhaald intereur. Tweewerf ruk (ruk ruk dus)! Dank u.
RenJie zegt
wouter.. heb je nou gewoon een Autoblog sticker op je shirt geplakt? :o
RenJie zegt
poeh.. ik zou toch zomaar neigen naar de 535d…
RDS zegt
CVT is Über geil gewoon de snelste manier van optrekken omdat je altijd het ideale vermogen hebt
Edman zegt
Ik heb er in proefgereden. De auto is niet ruim van binnen en de kofferruimte is echt ontzettend klein (ook bij de LS600h, trouwens). Ga vooral voor de duitse concurent of haal een 2dehans quattroporte uit Duitsland (al vergt dat veel onderhoud en zuipt ’t als een fries)!
JP zegt
Heeft helemaal geen 340 pk kom ik net achter had ff kenteken nagetrokken bij de RDW en staat 218 kW en dat is 296 pk. Denk mss foutje ff de boeke er op nageslagen en zijn er echt maar 296 pk of is dit gewoon het vermogen van alleen de benzine motor die overal gegeven wordt???
RenJie zegt
@JP
heb je de tekst wel gelezen? Dan zou je moeten weten dat je laatste ingeving wel ongeveer moet kloppen.
“Uit een inhoud van 3.456 cm3 wordt een vermogen van 296 pk en een koppel van 368 Nm gehaald.”
JP zegt
@ RenJie
Kei hard over een gelezen (shame)
RoT___ zegt
Casettebandjes? Right, welcome to the 80’s!
Verder gave bak, dat geluidsloze wegrijden heeft ergens ook wel wat.
Benjamin1 zegt
Dit lijkt wel een beetje op de Honda Civic Hybrid, maar die heeft een 1.3 motor :mrgreen: . Daarnaast is de Civic Hybrid niet vooruit te branden!!
Nadeel is dat als je iets wil versnellen op de snelweg je meteen 6000 rpm draait. Ik heb er in proefgereden en na een half uurtje word je daar knettergek van. Je geeft gas, toerental bouwt op, wat best lang duurt, en daarna versnel je pas, en dan geef je dus niet plankgas…..
CVT s*cks big time!
Sjaaky zegt
Over de benaming: Ik dacht altijd dat hij 450h genoemd is omdat het koppel van de electro en de benzine motor samen 450 nm koppel leveren.
looneytune zegt
Best leuk maar doet een BMW 523i het zoveel slechter qua verbruik?
prestaties zijn misschien wel iets minder maar alsnog een snelle auto…
ik vind dat interieur zoals meerdere dus helemaal niks…als je in een E-klasse of 5-Serie zit krijg ik een veel meer luxe gevoel…
Dat van die stoelen is inderdaad zo ,die in een citroen berlingo ( ja zonder overdrijven ) zitten nog veel beter !
al met al….mijn auto is het niet maar er zal gerust markt voor zijn ;)
I rest my case :)
Thomaz zegt
haha, leuk dat jullie op de details letten (autoblog polo!) maar laat Wouter dan ook die punt van z’n kraagje omlaag doen…
replo zegt
@ Jampa
En in wat voor een auto rijd jij dan? Ik kan mij niet voorstellen dat je het helemaal ruk vind.
SeanD zegt
Wat ik van eerder tests van collegae heb begrepen doet onze lexus het ook fantstisch op het onderdeel inhaalacties…. Is dat echt zo?
Heb namelijk ergens gelezen dat ie een WRX redelijk het leven zuur kan maken bij het inhalen dit vondik nogal een boute uitspraak…
David38 zegt
De vormgeving is een stuk beter dan de 2de generatie GS, maar die rare gebochelde achterkant…………:(
Eigenlijk is hij alleen in de stad in het voordeel (en hij is exclusiever en oogt niet als een lease-bak), omdat je daar langzaam puur elektrisch kunt rijden, en dat kunnen de Duitse powerdiesels niet.
Knappe techniek, maar erg beperkte voordelen t.o.v. een Audi A6 3.0 tdi quattro denk ik.
Emmanuel zegt
@Arnoud
Neen, de 2 dingen die je eigenlijk optelt om aan 340pk te komen is het vermogen dat de benzinemotor kan leveren (296pk), en het vermogen dat de batterijen kunnen leveren (44pk).
Het feit dat de elektromotor soms 200pk levert, houdt in dat de overige 156pk onrechtstreeks geleverd worden door de benzinemotor (dus benzinemotor => generator => elektromotor).
Dit heeft met de werking van het planetaire tandwielstelsel van de E-CVT te maken, waardoor bij lage snelheden de motor niet alle vermogen rechtstreeks aan de wielen kan leveren, en dus een deel via generator => elektromotor moet gaan. Voor meer info, lees dit eens: http://eahart.com/prius/psd/
Dennis zegt
je koopt direct een lexus eens je er mee hebt gereden, ik zou enkel nog twijfelen tussen Lexus en BMW. Op het werk rijd ik met een IS-250, enkel zou ik willen dat het een handgeschakelde bak was, tiptronic heeft ie wel maar is toch niet hetzelfde.
Mercedes is dikke rommel, voor gepensioneerden patten, net als Jaguar.
keijer zegt
Een Lexus GS450H word standaart uitgerust met een 6 cd wisselelaar en een cassete speler (cassete speler is mij nog een vraag waarom)
De hybride techniek heeft toyota al 11 jaar op de markt (dus jonge techniek kan je niet zeggen denk ik zomaar)
De GS450H heeft z’n maximale vermoge bij 6500tpm en z’n maximum koppel bij 4800tpm
Als je er normaal mee rijd op de cruise dan moet je de 1 op 11 1 op 14 kunnen halen. Over het algemeen niet erg zuinig zal je denken maar kijk pak is een vergelijkbare BMW 5 serie 540i 306 pk die zit tussen de 1 op 6 en de 1 op 9. de 5serie is 7.000 eu goedkoper maar daar krijg je wel minder luxe voor een een zuipbak.
Naar mijn mening een zeer fijne auto om mee te rijden tja de kofferbak ruimte is wat aan de kleine kant. maar wie zo’n auto rijd gaat niet met de caravan er achter op vakantie.
Ca.dil zegt
Lol @ Jampa, volgens mij ben nog niet eens 18 en heb je nooit met de lexus gereden alleen zeg je van wel om jezelf geloofwaardig te maken…
Wilco zegt
toch blijf ik het krom vinden dat je hier geen slurptax voor betaald terwijlje wel een verbruik hebt van 1/10.
w0o0dy zegt
@SeanD: ik heb een hele tijd geleden met de GS450h en die auto is inderdaad gruwelijk snel op tussensprintjes…. Een Impreza WRX redt het bij acceleratie in de versnelling echt niet tegen deze Hybride. Sterker nog… deze rijdt vrij makkelijk weg bij een 911 Turbo (ja de 997 met 480pk) van 50-80 tenzij de turbo in de tweede versnelling staat en van 80-120 in 4 of 5 is de Turbo ook niet sneller (dus dan zou je naar de 3 moeten). Ook een 535d die juist uitblinkt in tussensprintjes moet het (met automaat) afleggen tegen deze Hybride (zoals Alwood ook pijnlijk heeft ondervonden ;) ) …. echt snelle tussensprintjes dus.
Hieronder wat cijfertjes van de prestaties gemeten tijdens de rijimpressie van Autoweek.
topsnelheid 250 km/h
acceleratie 0-100 km/u test 6,1 s (5,9 s)
acceleratie 50-80 km/u in D 1,9 s
acceleratie 80-120 km/u in D 3,9 s
w0o0dy zegt
Eigenlijk zouden ze deze GS450h en de LS600h gewoon verplicht moeten maken voor burgemeesters, ministers, hoofden politie, generaals… etc. Uitstekende auto’s om als auto met chauffeur te gebruiken en een goed voorbeeld te geven.. Zo’n 600h zal heel wat minder verbruiken dan de gepanserde 7 serie van Balkie.
lincoln zegt
heel mooi filmwerk ..
goede informatie .. rustig en zonder flauwe grappen ..
auto zal wel dicht bij perfectie zitten maar is butt-ugly ..
LS400 is nog helemaal de top .. o.k. de SC ook dan ..
Jasper zegt
En het interieur is zo saai van binnen.. Kwaliteit vind ik ook matig, ik had laatst met mijn vader een proef rit hierin, alles is van plastic. en dat voor een auto van +- 90.000 euro, dat vind ik erg jammer.
robert zegt
volgende keer gewoon met een hybride gaan driften hoor!! Meer sensatie in het filmpje had ik leuker gevonden.
Shrink zegt
Even zeiken: Wouter kort Continu Variabele Transmissie af tot CFT! Wel grappig.
Tombnolz zegt
Lexus is er de jongste jaren enorm op vooruitgegaan wat de uiterlijke looks betreft. ’t Is niet Germaans, ’t is niet Brits, ’t is gewoon uniek, ’t is Lexus. Dat vind ik op zich een prachtige prestatie, al vind ik het niet de mooiste auto’s die er zijn. Maar je kan ze ook niet lelijk vinden.
Ook de interieurs zijn duidelijk van dezelfde hand, maar die kunnen me heel weinig bekoren, echte Toyota-plastiek, elegantie ver te zoeken. Ik geloof Wouter als hij zegt dat de zetels niet echt top zitten en dat lijkt me de grootste misser die je kan begaan in die klasse. Zitcomfort is superbelangrijk, sowieso en opperbelangrijk in de limo-klasse.
Lexus heeft nu wel bewezen dat ze de hybride-techniek onder de knie hebben, maar wanneer gaan ze het lef hebben om op de markt te komen met een democratische versie? Een GW300h bvb. als concurrent voor de BMW 530d, aangedreven voor een 2-liter benzine ofzo? Lijkt me zinvoller dan de weinige rijkaards een beetje te doen besparen…
Tom zegt
kvind het een prachtkar.
zou uiteindelijk wel voor de 535d gaan :-)
mwhap zegt
Mn vader heeft bijna een jaar in een nieuwe gs 300 president gereden. Opzich een hele mooie auto. Alleen vallen de stoelen op de langere termijn tegen, en het ongelofelijk snel opschakelen van de automaat. Inmiddels rijden we met volle genot een a6 met goed kantelbare sportstoelen ;)
Jotema zegt
He luitjes,
Topfilmpjes.
Ik heb mijn IS 250 ingeruild voor deze sportsedan! Komt binnen vier weken. Rust en toch zeer sportief.
Zo kom ik mijn 70.000 km/jaar wel door.
Nu nog even een Porsche zoeken voor een speedtest…
Jotema
PierrePP zegt
Zo Autoblog… jullie doen er ook lang over een post af te ronden. Jullie stonden weken geleden al foto’s te maken onder de Dom in Utrecht ;-)
Alwood zegt
jaaa leuke review! :D afgelopen keren zaten er minderleuke filmpjes tussen maar deze is weer top! vat alles samen wat er over deze wagen te zeggen is :)
Als ik ooit ergens directeur ben neem ik zoiets wel als leasebak ;)
Citrofiel zegt
Leuk om eens bekende omgevingen te zien! :P
Ik vind geloof ik de GS van voor de facelift mooier. Toen had hij dacht ik (?) die chromen ringen om de koplampen nog niet, en waren dus de dubbele koplampen gelijkwaardig. Nu wordt de aandacht naar de buitenste getrokken, en vallen de lampen tussen de buitenste lampen en de grille weg. Zonde.
Verder wel een mooie, leuke kar. Jammer alleen dat hij blijkbaar niet comfortabel is. Toch maar niet dan. ;)
S4CABRIO zegt
Jammer van die koplampen!