Op de Autoblog-redactie waren we zo druk met eieren zoeken dat we er even niet aan gedacht hadden om ook nog een rijtest te regelen voor deze maandagmiddag. Gelukkig schiet onze Vlaamse collega Djivy te hulp. Sommigen zeggen dat zijn fotocamera en toetsenbord eigenlijk één uniek apparaat zijn, en dat zijn donorcodicil werd geweigerd omdat hij als bloedgroep “98 RON” invulde. Wij geven liever gewoon het woord aan hem.
Soms schiet het Nederlands hopeloos tekort. Neem nu de term Q-Car; die staat in het Engels voor een discrete wagen en vindt zijn oorsprong bij de Britse marine. Onderlegen aan de Duitse zeemacht camoufleerde die haar fregatten als vrachtschepen en doopte ze Q- of Quiet-Ships. Twintig jaar later verkaste de term naar octaanmiddens waar hij – dankzij een artikel in het Amerikaanse Motor Sport Magazine – gretig afzet vond bij subtiele sedans met een gezonde dosis vermogen. Niet meteen wat je van een Ford Mondeo verwacht, maar wat deze 2.5 Turbo absoluut is.
Sterker nog: hij bedriegt niet alleen omstanders maar ook inzittenden. En dat heeft veel met de vijfcilinder van Volvo-origine te maken. Voorzien van een turbo en twintig kleppen levert die 220pk waardoor de zesbak gemakkelijk op loopbaanonderbreking kan. Of wat dacht u van een derde versnelling die alles van 20 tot 150 dekt zonder ooit te vermoeien? Met dank aan de 310Nm die vanaf 1.500 toeren paraat staan en bijna atmosferisch (lees: turboloos) aandoen. Op papier haalt de 2.5T zo de 100 in 7.5 en 245 voluit wat meer dan genoeg is voor gezwinde (zij het geen explosieve) vooruitgang. Dat deze motorisatie premiumkopers van Audi en BMW moet afsnoepen, verklaart waarom ze naar onze smaak te weinig db’s produceert – zowel binnen als buiten.
Nog een reden om voor je rijbewijs te vrezen, is de tellerpartij. Gekoppeld aan een krachtbron die er in een handomdraai 20km/h bijdoet, is die te moeilijk afleesbaar. Het controlescherm tussen de klokken is dan weer wel handig en een goede aanvulling op het multimedia-touchscreen dat het interieur overheerst. Ah, het interieur… Lang niet naar ieders smaak scoort dat minpunten voor de drukke styling en het weelderige hifi-aluminium. Al is deze uitvoering beter af dan de versies met nephout, maar dat raadt zelfs ontwerper Martin Smith af. Op de royale achterbank tonen oude verluchtingsmonden en dito vensterknopjes tot slot hoe moeilijk Ford USA het vandaag heeft, ook al is de algemene kwaliteitsindruk van de cabine goed zonder meer.
Excellent zonder meer is de rij-ervaring die de stempel van Roelant de Waard duidelijk draagt. De Waard staat aan het hoofd van Ford UK en geldt als octaanliefhebber par extraordinaire. Zit hij niet in vergadering, dan schuimt hij circuits af in een Caterham CSR. Zit hij niet in Engeland, dan schuimt hij de Ring af op een tweewieler met racekuipen. De legende wil zelfs dat De Waard geen banden vindt die meer dan drie rondjes Nordschleife verdragen… Je kan er dus op aan dat deze Nederlander enkel fijnsturende Fords buitenlaat, en daar is hij met de nieuwe Mondeo wederom in geslaagd.
Rij 100 meter en je begrijpt wat ik bedoel. De stoelen zitten goed, het stuur kan dicht genoeg en de binnenruimte is koninklijk. Onder het Kinetic Design schuilt immers een limousine die – geloof het of niet – de oude Scorpio dimensionaal overklast. En toch denk je zelden met 1.600 kilo onderweg te zijn; insturen gaat fluks, schakelen gezwind en remmen consequent. Komt daar nog bij dat Ford als geen ander weet hoe primaire bedieningsorganen als pedalen, stuur en versnellingsbak op mekaar af te stemmen. De gewichtsdosering is perfect, het aandrijfgeheel harmonieus – of de 2.5 nu koud dan wel snikheet staat. En dat allemaal zonder meer dan 11 liter te verbruiken. De Waard is duidelijk zijn geld waard.
Al geldt dat niet voor de kluns die de middensteun monteerde. Want tenzij je de armen van een Hobbit hebt, stoort die elke schakel- en stuurbeweging tot je de bovenkant uit frustratie openklapt om meer elleboogruimte te krijgen. ’t Zou me trouwens niet verwonderen als diezelfde spelbreker voor de flinterdunne verwarmingselementen in de voorruit tekende. Krijg je die eenmaal in de gaten, dan is er geen ontkomen meer aan. Terwijl een gewone voorruitverwarming toch prima functioneert? En nu ik toch aan het haarklieven ben: de voor België gemonteerde uitlaten (een naar beneden geplooid exemplaar aan elke kant) mogen de Q-car-status dan wel onderstrepen, ze staan in schril contrast met het rijplezier dat deze turbo biedt.
Alleen zal dat altijd een goedbewaard geheim blijven. Contemporaine milieupolitiek en de trend naar zuinige diesels verbannen deze 2.5T bij voorbaat naar de marges van de automaatschappij. Zelfs in Engeland verwacht Ford er weinig te slijten, of deze topversie nu 5-reeks-kwaliteiten voor 3-reeks-geld biedt of niet. Al is er wel beterschap op komst in de vorm van een 175pk sterke TDCI die de makke zelfontbranders van de introductie aanvult. In de hoop dat die meer kopers naar een intrinsiek goede vierwieler met Jaguar-trekjes lokt. Want (deze) Ford verdient het.
(Met dank aan Djivy voor het artikel en de foto’s!)
FiXeR zegt
Best snel,..
…voor een Ford Mondeo
vla zegt
geen video deze keer?
RubenBaeten zegt
@vlaeminck: Even lezen, het is niet onze rijtest maar die van Djivy. ;-)
lincoln zegt
mooi .. ik ben om ..
als ik ooit in de markt kom dan is mijn keuze bij deze gemaakt ..
en uitlaten zijn altijd lelijk .. wegwerken onder het chassis natuurlijk ..
Kyanite zegt
Altijd leuk zo’n Ford die bloedsnel is maar waar je het niet tot nauwelijks kunt zien dat ie snel is.
victor zegt
testen ze juist een lauw merk is er geen video, dus wouter enzo ga snel een ford focus of mondeo testen met video!!!
a_tomba zegt
echt mooie foto’s zèg!
wel prima test, alleen de zinnen zijn erg Vlaamsch-Nederlands en vrij weinig info over het rijden zelf.
En hier ben ik het totaal niet mee eens:
‘t Zou me trouwens niet verwonderen als diezelfde spelbreker voor de flinterdunne verwarmingselementen in de voorruit tekende. Krijg je die eenmaal in de gaten, dan is er geen ontkomen meer aan. Terwijl een gewone voorruitverwarming toch prima functioneert?
Zeker de oude Mondeo had erg slechte ventilatie. Bovendien is de voorruitverwarming ook erg handig wanneer de voorruit bevroren is, nooit meer krabben! Na een tijdje zie je die lijntjes ook helemaal niet meer…
LilJeezy zegt
me buurman heeft deze mondeo en ik moet eerlijk zeggen dat dit geen slechte auto is hoor..
de achterkant is lekker “dik”. en die spoiler maakt het nog “dikker”
maar ford had beter die zilveren rand er helemaal om heen kunennen doen
(rond de ramen…)
vla zegt
@ Ruben Baeten
geen tijd :P
dus er komt nog wat uit jullie richting of is dit het voor de rest van de week?
Sander zegt
Ook jij maakt er weer perfecte foto’s bij Djivy! Mooie rijtest.
Apache zegt
Zal ik eens een rijtest maken over mijn rode 2003 Volvo S40 Blackline? :P Hij heeft een subtiel spoilertje…
Yuri zegt
Leuke wagen, zit weer de volvo T5 motor in… Wel jammer dat de 2 uitlaten na beneden gericht zijn.
P.S.
Waar is trouwens de autoblog banner bovenaan de pagina?
AMG zegt
goeie auto! Mijn oom heeft een S-Max met dezelfde motor, geweldig ding. Maar waarschijnlijk zul je meer dieseltjes zien.
bp zegt
mooie bak :)
Willem zegt
You the crow, the audience tonight.
leuk artikel.
wij hadden ook een mondeo 4 jaar geleden.
Citrofiel zegt
Wat weet Djivy toch een prachtige foto’s te maken. Complimenten daarvoor! Jammer dat er geen filmpje bij zit, dat maakt het toch wat luchtiger, maar ja, eieren gaan voor! Welke kleuren hadden ze? :P
En sleepers blijven toch verschrikkelijk leuke auto’s. Je medeweggebruikers verrassen op een manier die verbazing opwekt is sowieso leuk. (zolang het maar niet gevaarlijk wordt, met het filmpje van die suïcidale motorrijder in het achterhoofd)
@ de vlaeminCk; Twee regels lezen was genoeg geweest hoor. ;)
Tombnolz zegt
Best een mooie auto, maar ik treed Djivy bij wat het interieur betreft. Wat een druk gedoe en jakkes, die stereo-installatielook!
Wat ik zeker niet snap, is waarom die uitlaten zonodig naar beneden zijn gericht? Iedereen met een beetje autoverstand denkt dan toch dat je met een gepimpte diesel rondrijdt?! Dommeriken!
Niks tegen dat soort diffusors, maar waarom moet die in’t grijs zijn? Doe toch normaal en verf dat zwart!
Djivy zegt
De naar beneden geplooide uitlaten hebben met emissie- en milieunormen te maken en zijn een landspecifieke uitvoering voor België.
Kan er iemand bevestigen of dat in Nederland ook zo is?
lincoln zegt
@Djivy .. yep .. ook in nederland zo ..
thijs zegt
ook bij de volvo S40/V50 staan de uitlaten als bij een diesel naar beneden gericht. jammer, het potente mag best wat meer gezien worden.
heerlijke motor die T5, rijd hem zelf ook en na een klein kuurtje bij Rica kan de T5 echt voor vuurwerk zorgen.
RubenBaeten zegt
@lincoln: Is het hier niet alleen bij diesels?
lincoln zegt
@Ruben Beaten .. diesels zijn ook auto,s .. stop alsjeblieft nou is met dat hokjes denken .. waarom nou altijd “anders uitlatende” buitensluiten ..
@Djivy .. geldt hier in nederland alleen diesels hoor ..
Bliz zegt
Werkelijk een prachtig geschreven stuk.
Alhoewel ze de kwaliteit van het interieur dusdanig hebben weten te verbeteren de afgelopen jaren blijft deze nog steeds achter op de europese concurrenten. Maar Ford is hierin niet de enige fabrikant, ik vond de passagiers kant van de nieuwe civic ook erg goedkoop aanvoelen.
bp zegt
komt er deze week nog een rijtest van jullie? die zijn nog veel leuker met jullie toffe filmpjes is het gewoon leuker
RubenBaeten zegt
@vlaeminck en bp: Volgende week weer. Maar fijn dat jullie ons toch wel een beetje missen. ;-)
vla zegt
@ Citrofiel
heb ik nog net gelezen :P wat een Top Gear style intro :D
en verder sluit ik me aan bij bp
deze rijtest is ook cool, en de fotografie is onberispelijk, maar we missen de autoblog-flair :D eigenlijk zou het nog leuk zijn als we elke week een rijtest van Djivy en één van AB voorgeschoteld kregen…
Niek zegt
hey waar blijft de video…?-edit: voortaan eerst lezen aub-
Citrofiel zegt
@ de vlaeminCk; Jaa, die intro. Fantastisch. :D
@ Ruben; Ik ook, ik ook! :D En vooral het filmpje! (compliment aan jou)
nick-milan zegt
vind hem er wel mooi uitzien.. alleen weer jammer dat ze niet gewoon 2 dikke pijpen aan de achterkant plaatsen..verpest heel die ” difuser ” op deze manier
Citrofiel zegt
@ Niek; Opletten, slimmerd. ;) Lees maar gewoon reactie twee op deze pagina en de reacties daarop en daarop enz. Dan wordt het wel duidelijk. Je kunt ook gewoon de inleiding lezen, dan snap je het waarschijnlijk ook wel. :P
a_tomba zegt
@Ruben
Dan kun je ons ook vertellen of Sasha weer eens een test gaat doen, of is Wouter de enige persoon die jij wilt vastleggen?
bp zegt
@Ruben Baeten: logisch jullie filmpjes zijn fantasisch
a_tomba zegt
@djivy
Heb je de foto’s ook ergens in groter formaat staan? Had daarvoor op jouw eigen site gekeken, maar die foto’s zijn net zo groot als die in dit topic….
Djivy zegt
@a_tomba:
http://www.flickr.com/photos/djivy/
Dr speed zegt
Wij krijgen de station in het wit:p
met zwart dak en zwarte velgen
en dan wel de 2.5:p
hot or not???
Timmy zegt
Bij ons heeft de conducteur (die de bouwwerven opvolgt) en de kleine baas ook net een mondeo gekregen. Maar dan alle 2 breaks. Man wat een kofferruimte hebben die dinge zeg. Geraak je gewoon de weg in kwijt (bij wijze van spreken).
Wel diesels natuurlijk en die van het klein bazeke is dan nog ferm ook. Pek zwarte mondeo, met pek zwarte achterruiten vanaf de achterdeur (want voorruit en en zijruiten van de voorste deuren is verboden in belgie) en dan ghia reeks met zwart leren zetels, automaat… Wel mijn ding. Betaalbaar, ruim, zuinig en toch mooi om te zien. En dat allemaal met een fantastische wegligging. Door de bocht gewoon blijve doorduwen. Blijft altijd netjes zijn lijn volgen.
Knappe foto’s jongens. Ook vak apart zou ik zo zeggen. Maar mis toch het filmpje waar ze toch is even gaan doortrappen met zo’n 2.5T en dan dat Wouter en Ruben geklets over de pro en contra’s met die leuke Nederlandse humor.
Tegen volgende week toch proberen te regelen?
a_tomba zegt
@Djivy
Thanks, mooi!
@Dr speed
Met zwart dak? Dat heb ik nog nooit gezien, ben benieuwd
ollie zegt
Wat een heerlijke auto…
De oude mondeo was al een feest om in te rijden. Deze is alleen nog maar beter geworden. En idd. de klokken zijn even wennen…
Davion zegt
Even ook reageren,
Mijn vader heeft een S-Max Titanium 1.8TdCi, kwa interieur (en dashboard) eigenlijk zo goed als 100% hetzelfde.
Over enkele dingen vind ik toch dat er wat fel gemuggenzift word, zoals de leesbaarheid van de tellerpartij, ikzelf ben tamelijk klein (1m70 +/-) en kan ten allen tijde perfect de teller aflezen hoor.
Ook de look van het interieur vind ik net erg mooi, ‘HiFi-keten’ Wat een onzin is me dat nu weer ? Minpuntjes zoeken omdat het geen BMW is ? Ford heeft een degelijke afwerking voorzien imo. Ook, nu doet Ford eens modern met het interieur, nu is het weer niet goed ?, ofwel is het saai a la VW, en nu is het eens modern, nu is het ‘HiFi’, wat wil je dan ?
En dan de QuickClear optie (voorruitverwarming), zoals anderen mij al voorgingen in de comments is dat net een zeer handige optie, ikzelf heb die ook op mijn Ford Focus staan en ik zou er niet meer zonder kunnen, zet je auto maar eens in de kou, je komt je outo binnen en BAM ruit hangt vol en je kan niet vertrekken, je duwt die knop op, en een minuut laten is je ruit volledig zichtbaar… daar kan geen andere auto tegenop hoor..
Overigens denk ik niet dat die uitlaten-regel hier in België is, immers op de S-Max 2.2TdCi 175Pk staan de uitlaten recht achteruit.
vla zegt
@ Djivy
WAAAUW! *spreek uit met harde stem*
jij hebt talent, en nog geen beetje! zijn dit de allergrootste formaten? (eigenlijk hoop ik het wel, want anders mag ik meer dan 100 wallpapers benoemen en opslaan :D )
IlCuoreSportivo zegt
1600 kg, das wel heel zwaar, ik dacht dar de 159 hier de kampioen in was.
bp zegt
vraagje mischien heb ik er overgelezen maar heeft dit ding voor wiel achterwiel of vierwiel aandrijving
Davion zegt
Voorwielaandrijving.
Ahura zegt
Goeie test en leuke foto’s. Maar ik heb dan toch liever de Mazda6 GT-M. Ik vind die aangepakte skirts voorop bij de Mondeo beetje cheapo en het algemene uiterlijk van de Mazda6 oogt slanker en sportiever
vla zegt
@ Ahura
Is dat de jouwe?! gefeliciteerd, je hebt me bewezen dat Mazda niet saai is :D
Ahura zegt
Was het maar de mijne..
Citrofiel zegt
@ Ahura; Nou, veel succes met er proberen voor te zorgen dat het de jouwe wordt! :D ;) Mooie auto iig. :o
@ IlCuoreSportivo; Alfa heeft niet echt een vergelijkbaar model qua vermogen en motor. De 2.2 (180pk) weegt idd minder, en de 3.2 (260pk) weegt natuurlijk meer. Dus mss dat 220 pk hetzelfde zou wegen? ;)
Ahura zegt
Thanks ;) Tja als student zijnde is het een beetje lastig.. ik wacht wel tot mijn moeder haar Mazda3 Active eens wilt omruilen hehe
bram zegt
is er animo voor een rijtest van een audi s3 uit 2002, een caterham, of een lotus elise/exige mk1?
mashell zegt
Goede review. Goede auto. Maar dat wisten we eigenlijk ook al wel. Hoewel hier nog steeds mensen rondhangen die Ford nog in het Escort tijdperk plaatsen. Sinds de Focus 1 is Ford de nummer 1 in lekker rijdende voorwielaandrijvers. Goed dat Djivi dat nog even duidelijk maakt.
Onehp zegt
Ja, Ford = no-nonsense rijdersauto’s. Ik geniet elke dag van mijn Fiesta 1.6TDCI…
danny zegt
correctie : sinds de Mondeo I is Ford een rijdersauto geworden
trouwens ik vind de Mondeo 4 deurs mooier
en nu binnenkort een test vd 2.2 tdci 175 pk …
WRCSP zegt
@ Djivy:
Mooie review en misschien nog wel mooiere foto’s, knap werk! Ik heb zelf al in behoorlijk wat nieuwe mondeo’s gereden en blijf me iedere keer verbazen over de rij-kwaliteiten van de auto. Ik geef toe, ik ben medewerker van Ford en dus redelijk bevooroordeeld, maar het is echt een prima wagen met de 2.5T. Als het goed is gaan de omgebogen uitlaten plaats maken voor rechte exemplaren, maar vanaf welke productiedatum dit is kan ik niet met zekerheid zeggen. De middensteun is inderdaad erg hinderlijk, maar mijn grootste ergernis is het rooster dat spiegelt in de voorruit. Maargoed, je kan niet alles hebben. Het blijft immers een Ford. ;-) Binnenkort een review van de nieuwe Focus ST?
@ Ahura:
Zo zou ik hem direct willen hebben, echt een mooie wagen die nieuwe 6. Nou alleen nog een 2.3 Turbo en dan is ‘ie helemaal af.
Trabbi zegt
De schrijver van het artikel heeft blijkbaar de voorruitontdooiing niet getest met een bevroren voorruit.
Anthonie zegt
@ Djivy:
Wat een goed stuk, lees dit soort stukken echt heel graag! Chapeau! Binnenkort staat de nieuwe Ford ST bij Ford Nederland! Hint Hint Hint
@ WRCSP
Gegroet Collega, waar werk je?
Rob USA zegt
@Lincoln en een beetje Ruben:Uitlaten zijn altijd lelijk?? En dat uit het toetsenbord van een USAcar liefhebber??? Nee dubbele uitlaten met bijbehorende V8 sound is bijna het mooiste van de hele auto en ook vooral om de symmetrie!Bv Corvette Stingray 66 zo mooi weggewerkt!!
Dieselen met de alleen maar de gebogen uitlaat hoeft niet meer in NL ( tenminste niet bij bmw die hebben rechte met ovale uiteinden) Misschien alleen bij niet zuinige nog??
Normaal lees je hier veel van bmw freaks maar nu net met dit onderwerp over die uitlaten hoor je niks ?? Ze willen duidelijk niet laten blijken dat ze ook gewoon dieselen! :)
autoblogger zegt
Bij ons in Nederland zijn de uitlaten op de 2.5T en de 2.2 TDCi gewoon recht. Op alle andere uitvoeringen lopen ze naar beneden. Dit is dus duidelijk een verschil met Belgie…
Stijn zegt
Wow, na Michiel krijgen we hier nog een tweede kwaliteitsvolle schrijver! Pravo man!
smoke zegt
@Stijn
Djivy hangt al iets langer rond hier, o.a. met smakelijke wallpapers. Kijk maar :)
ZonParaplu zegt
Schitterende auto, elke keer als ik de nieuwe mondeo zie ben ik hevig aan het kwijlen.
Zon subtiele maar toch uitspattende auto.
Deze maakt het helemaal af!
Ik weet dat ik het niet hoor te zeggen maar; ik vind het jammer dat mn ouders een 159 hebben.
IlCuoreSportivo zegt
Het blijft te zwaar,
Kennen jullie de alfa 75 nog? Dat was een 1.8 turbo, = 1100 kg,
Stuur de weightwatchers erop af.
IlCuoreSportivo zegt
Paraplu,
dan zullen je ouders toch een heel erg standaard uitziende 159 hebben,
een fijne 159 is toch heel wat anders als een mondeo hoor, doe mij maar de 2.4 JTD 210 pk, veel krachtiger.
Djivy zegt
Die heb ik net getest in de TI-versie, dus ook daar weldra een verdict over.
Toms zegt
@IlCuoreSportivo als je een snelle lichte auto wilt dan zijn er nog meer dan genoeg auto’s te koop die een stuk jonger en veiliger zijn dan jouw alfa 75.
Blijkbaar is het jouw merk nog zo ongeveer als slechtste gelukt een lichte auto te bouwen die voldoet aan de eisen van 2008. De 159 is vanwege alle kritieken iets afgeslankt maar echt licht is ie nog niet. En ook de brera is nooit de auto geworden waar we allemaal op hoopten.
Ik ben trouwens benieuwd of de autotest van de 159 iets zegt over de ruimte achterin als er een bestuurder van 1.95 inzit. Ik had echt geen ruimte meer over namelijk achter me terwijl de 159 toch een ruime auto is.
Interieur van de 159ti is trouwens bijzonder mooi en dat stuurtje zou iedere auto verplicht moeten hebben zo lekker en klein.
Djivy zegt
Ik ben 1.97m, Toms – dus daar hoor je zeker iets over…
toni zegt
heb zelf in de mondeo 2.5 T gereden bij me stage maar dan de wagon bloedsnelle auto en dat geluid klinkt ook niet onaardig.
Jaarwagen zegt
Ik heb reeds met zo’n auto gereden. Hij rijdt perfect. Prijs/kwaliteit is dit het beste wat je kan kopen in deze klasse. Tenzij je natuurlijk een Diesel-rijder bent.
Vinny_93 zegt
Eh, jammer van die dieselpijpjes.