Elk automerk heeft zo zijn karakteristiek. Stap in een Duitse auto en je weet doorgaans precies waar je aan toe bent. Het viel me deze keer zelfs op dat het interieur van de X5 als een BMW ruikt. Opmerkelijk dat ik de geur van een nieuwe BMW herken.
Dat interieur vind ik trouwens een hele prettige plek om te vertoeven. Wat mij bretreft tot nu toe de prettigste BMW om vanaf de binnenkant tegen aan te kijken. Mijn referentiekader qua BMW’s is nog niet zo heel groot, maar tot nu toe vond ik dat maar zo–zo. Het doet me dan ook deugd dat ze mijn kritiek ter harte hebben genomen voor dit nieuwe model.
De kleurcombo is helemaal goed: Zwart/pindakaas met aluminium accenten. Een alternatief voor de aluminium accenten zou zwart pianolak zijn, maar volgens mij is dat bij BMW niet leverbaar. De middenconsole is lekker opgeruimd met de twee iDrive knopjes en een spannend vormgegeven pookje, en het dashboard laat verder weinig te wensen over. Een leuke feature vind ik de acht ‘bookmark’ knoppen waar je je voorkeur telefoon/navigatie/audio in kunt opslaan. Om te zien wat je ook weer onder de knopjes hebt opgeslagen hoef je enkel je vinger ervoor te houden en het verschijnt in het display.
Verder is deze X5 nog uitgerust met onmisbare foefjes als keyless-go, achteruitrij camera en een heads-up-display (HUD) die we nog kennen van de M5 en M6. Met onmisbaar bedoel ik dat als je ze eenmaal hebt ervaren dat je dan eigenlijk niet meer zonder wilt. Met name de HUD met snelheids, navigatie en andere info blijkt in de praktijk erg handig. Wat mij betreft stoppen ze alle info uit het dashboard in de HUD.
Het is duidelijk dat BMW voor het uiterlijk van de nieuwe X5 heeft gekozen voor een voorzichtige evolutie van het vorige model. De styling is opgefrist en hooguit wat richting de X3 getrokken waar ik in eerste instantie ook mijn oprechte bedenkingen bij had. Ik kan me voorstellen dat ze hun succesnummer wilden prolongeren, maar het had net zo goed een facelift kunnen zijn. Je moet de oude en de nieuwe naast elkaar zien om de verschillen goed te kunnen zien.
Het belangrijkste verschil is toch wel de omvang. De nieuwe X5 is zo’n 20 cm in lengte gegroeid tot 4,85 m en pas als je ‘m in het echt ziet wordt het duidelijk hoeveel groter dat is. Het enige minpunt van de oude X5 was dan ook de interieur-ruimte. Er was naast de passagiers zo mogelijk nog minder bagageruimte beschikbaar dan in een 3-serie touring. Dat is nu wel opgelost, want zelfs als de (optionele) derde zitrij is opgetuigd is er nog ruimte voor wat bagage. Die derde zitrij is overigens niet voor volwassenen geschikt.
Die omvang doet het ‘op de X3 lijken’ in het echt eigenlijk weer teniet. Ik vond de auto van binnen en van buiten echt een kolos.
Nou moet ik bekennen dat ik nooit in een oude X5 heb gezeten laat staat gereden, maar het schijnt dat die best wel lekker rijdt voor een SUV. Niet gehinderd door enige ervaring met het vorige model ga ik er maar vanuit dat deze beter rijdt, want hij rijdt namelijk heel erg erg goed. Let wel dat onze X5 is uitgerust met de 4.8 V8, Adaptive Drive en Active Front Steering.
De 355 pk sterke motor zorgt voor zorgeloze voortstuwing (tot de volgende tankbeurt), en het Adaptive Drive zorgt met een actief onderstel voor bochtengedrag van een sedan. De Active Steering zorgt voor snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en stuuruitslag. Klinkt leuk allemaal, maar het resultaat is dat het weggedrag meer lijkt op dat van een sedan dan een SUV, een BMW sedan wel te verstaan. Veruit het beste wat ik tot nu toe in een SUV heb mogen ervaren.
Tijdens het rijden voelt de auto wel heel zwaar aan, een beetje als een rijdende bankkluis met voorbeeldige wegligging. Daarmee komt het rijgevoel goed overeen met het voorkomen van de auto. Maar toch valt op hoe recht de auto blijft in de bochten. Om het effect goed te kunnen beoordelen zou je eigenlijk ook in een X5 zonder die actieve demping van het onderstel moeten rijden, maar ik maak me er sterk voor dat de €4.000 die deze optie kost het ook waard is.
Er is een ‘sport’ knopje om het onderstel strakker af te stellen en dat is ideaal voor snelweg verkeer. Van de snelweg af is de comfortstand beter, en dan zijn de 20 inch velgen (optie) met low-profile run-flats niet eens als zodanig waarneembaar. Meer rubber voor het comfort hoeft dus niet, maar voor het zicht zou het wel mogen, want het lijken en profil wel hele magere bandjes in verhouding met de auto.
Deze nieuwe X5 4.8i vervangt de 4.4i van het vorige model. En hoewel de auto marginaal zwaarder is geworden is ie een stuk ruimer, krachtiger, sneller en zelfs zuiniger. Dat zuiniger hangt natuurlijk sterk van het rijgedrag af, tijdens de meerdaagse rijtest kwam het gemiddelde verbruik niet boven de 1-op-6, maar bij een auto van over €130.000 gaan we daar niet over zeuren.
De 355 pk en 475 Nm uit de V8 stuwen de auto moeiteloos vooruit. Hij voelt vlot, maar niet snel aan. Maar dat is ie natuurlijk wel. Ik denk dat dat komt doordat acceleratie zonder enige merkbare koetsbewegingen plaats vindt, en de zijdezachte automaat. Die automaat kan je een subtiele schop onder zijn kont geven door ‘m in de sport stand te zetten, daarmee reageert alles wel wat sneller. Helaas worden de toeren dan ook hoger gehouden dan strict noodzakelijk omdat de automaat standaard een versnelling lager staat. Voor mij is daarom de normale automaatstand favoriet.
De remmen voldoen prima zoals het een BMW betaamt. Mede dankzij de brede wielen (optie: 275 voor, 315 achter) is er voldoende grip voor acceleratie, bochten en het remmen. Met name die achterwielen zijn wel heel erg breed, en dat tezamen met de wel èrg low-profile banden zouden de 19 inch velgen met minder brede banden (255 voor, 285 achter) een acceptabel alternatief kunnen zijn. Dan bewaren we die hele brede 20 inchers voor de onvermijdelijke 5.0is die we nog wel eens zullen zien verschijnen.
De meningen over SUV’s zijn sterk verdeeld. Ikzelf heb momenteel geen uitgesproken voorkeur voor een SUV, maar ik heb er zeker niks tegen. Ik beschouw het hebben van een SUV als een hedonistisch genoegen. Deze heeft dan misschien geen lage overbrenging, maar hij komt best van de weg af zoals uit ons filmpje en eerder gepubliceerde video compilatie blijkt. Je hebt wel iets meer windruis in een SUV dan bijvoorbeeld een sedan, maar die hoge zit blijft prettig en overzichtelijk in het verkeer, en voor mensen met een slechte rug is het ook een uitkomst. Om nog maar te zwijgen over het materialistische genoegen wat zo’n grote auto met zich meebrengt. Alleen om die reden al zou je voor de V8 moeten gaan.
Aan dit hedonistische genoegen hangt een prijskaartje van zo’n €91.000. Onze X5 kost maar liefst €132.560 waarmee we zo’n €42.500 aan opties mee slepen.
Foto’s
De foto’s uit dit artikel zijn allemaal klikbaar voor een groter formaat. Mocht er behoefte zijn aan een wallpaper van één van deze foto’s dan lezen we het graag in de comments. Bekijk de gallery van deze rijtest voor meer plaatjes.
Video
Check de video van vlamfilm om te horen hoe hij klinkt.
Elja Trum zegt
Mooi artikel!
De oude X5 reed overigens ook al helemaal niet verkeerd.
Elja
PieterA zegt
Nette review, proficiat.
GuZ zegt
wat een geweldenaar!
Lexus zegt
Mooie wagen hoor, zag hem al op de rai staan. Daar overigens in een mooiere kleur vind ik!
JLJ zegt
“Het doet me dan ook deugd dat ze mijn kritiek ter harte hebben genomen voor dit nieuwe model”
LOL!
SugarFree zegt
Mooie eerste foto!
Inhoudelijk: zal het nooit een mooie auto gaan vinden. Echt enorm cliche om een X5 te kopen. Niet alleen het feit dat ie al lang niet meer excusief is, ook het feit (eh, mijn mening) dat ie gewoon a-spannend is vormgegeven.
Hij is wél lekker decadent, groot en straalt superioriteit uit.
En da’s waarschijnlijk de reden waarom ie al lang goed verkocht en dat zal blijven doen.
bubbel zegt
Mooie auto hoor, maar ben niet zon bmw fan doe mij maar een MB ML 500 Brabus. Dat zijn echt de beesten van de weg.
SugarFree zegt
“De kleurcombo is helemaal goed: Zwart/pindakaas met aluminium accenten”
Nu maar hopen dat BMW ook deze kritiek ter harte neemt :)
MercedesS zegt
Zeker mooie (dikke) auto:P, alleen de achterlichten hadden wel iets anders gekund, voor de rest (Y)
pvl zegt
Effe ter verduidelijking: zwarte pianolak is wel degelijk verkrijgbaar bij BMW.
Ik weet het mierenneuken ;) Kan het niet laten!
Astondriverinspe zegt
Lelijke achterlichten en die velgen lijken op de velgen van de Autovisie-Ford.. Verder wel vet!
micmast zegt
knappe review,
betreft de “oude” X5, wij hebben er hier eentje staan en vind het niet zo een goede wagen. Buiten de geregelde schokdemper problemen laten ook nogal wat andere elektrische apparaten het afweten (o.a. PDC). Het kan natuurlijk zijn dat hij gemaakt is op een maandag, maar dan nog.
Hopelijk is de nieuwe beter, ondanks zen gigantisch prijskaartje
DAT zegt
….en voor mensen met een slechte rug is het ook een uitkomst…..
Kan ik een X5 declareren als ziektekosten?
Michiel_vd_Brink zegt
Mooi artikel!
Mooie foto’s ook, alleen jammer dat er steeds zo’n SUV in beeld staat… ;)
jvvv zegt
Mooi auto.
Maar, één ding! Pas je schrijfstijl aan! Het is afschuwelijk irritant dat je altijd de eerste persoon gebruikt (ik, mij, mijn..) Dat leest volledig niet prettig!
tim zegt
@ jvvv, niet zo zaniken, het stuk is prima geschreven.
en “dat leest volledig niet prettig!” is nou ook niet een erg mooi geformuleerde zin…..
Rick dos zegt
He! Das grappig. Met dezelfde X5 heb ik een paar weken geleden een proefrit gemaakt.
Ik moet zeggen. met mijn BMW-gekleurde bril op, dat dit ding écht een prachtige auto is. Alhoewel de oude zéér zeker niet slecht is, had ik toch het gevoel dat het oude weer verbeterd is. Kan ook zijn dat alles weer nieuw is en dat je je daarom er aan vergaapt…….
En ik kan alleen maar beamen je mening over het interieur. Ik ben de laatste tijd nogal teleurgesteld in het interieur van de BMW´s. En ik kan gelukkig zeggen dat ik dat bij de X5 totaal niet heb. Bij de 3 coupé bijv. vind ik het interieur en dan met name het klokkenspel er nogal cheapy uitzien.
Voor de rest weer een gaaf artikel en natuurlijk, maar hoe kan het ook anders, gaaf filmpje!
A-Town zegt
@ Rick Dos
Jouw klokkenspel of de X5’s klokkenspel?
A-Town zegt
Sorry. Kon het niet laten :)
bramwillemse zegt
Die eerste foto is belachelijk mooi!
De auto daarentegen vind ik maar lelijk van buiten.. Ik heb heel weinig met SUV’s. Toch klinkt ie briljant en ziet ie er heerlijk uit van binnen (pindakaas, wie houd er niet van? :D)
Rick dos zegt
@A-Town
LOL! :D
……dat antwoord ben ik je verschuldigd. Moet dat ff bij mijn vrouw navragen! ;) :P
cuore sportivo zegt
de oude alfa’s hebben ook zo’n typische geur, vooral de GTV’s en de 75, geen enkele geur gaat daarboven vind ik !!!
CSL zegt
Eindelijk een goeie review.
Vertel een s over de acceleratie tijden etc..
Hij is echter veels te zwaar voor mij. Ik denk dat Mijn vader het wel leuk zou vinden, met de V12 LM motor dan he.
Duc zegt
prachtige auto. Op foto vond ik hem eerst niet zeo mooi, maar ik reed onlangs achter één en ik moet eerlijk zeggen, hij is super imposant en bloedmooi. Vééééél mooier dan de aartslelijke achterzijde van de Q7
JANUS zegt
Tja, sorry. Ik vind tegenwoordig de ML echt mooier !
Mooie review overigens. Zoals gebruikelijk.
Geen verkeerde wagen overigens hoor. Ik zou het er voor doen :lol:
Jeroen zegt
Persoonlijk ben ik niet zo’n bmw fan, alhoewel toen ze de 5-serie uitbrachten wel dacht dat bmw een goede weg was ingeslaan, deze auto bewijst weer eens het tegendeel. Maar wat heb ik te vertellen als Citrofiel ;)
mark zegt
wees nu eerlijk, qua uiterlijk verschil hij niet veel van de vorige x5.
Philip zegt
In een woord prachtig, de perfecte kleurencombinatie :shock:, vond de pindakaasverwoording wel schitterend lol.
bmw zegt
cker wel kijk zulke auto’s zoeke we
maar die zwarte pianolak kleur bestaat wel bij bmw, ik heb hem toevallig in het vorige model 5 serie zitte
OJ zegt
Lekker geluid! (kan ook niet wachten op jullie review van de nieuwe M3!!!) Maar ik kan toch niet echt warm worden van het uiterlijk… Een SUV moet hoog zijn en de aerodynamica van een koelkast hebben, maar de X5 is platter en gestroomlijnder geworden. De motorkap is net iets te lang en de voorruit te plat waardoor heel de auto wat mij betreft uit balans is. De X3 heeft daar nog meer last van. Heel jammer.
En hoewel ik meer een BMW- dan Mercedes-man ben, zou ik in deze klasse eerder voor een ML gaan shoppen. Gelukkig voor BMW shop ik niet in deze klasse… ;-) Jammer voor mezelf overigens.
OJ zegt
Oh en wat is dat tegenwoordig met SUV’s… zo’n derde middelste grille? Onder de nieren zit nog een klein overbodig reepje grille. De Honda CR-V heeft dat ook, maar dan breder. Vind ik er echt niet uitzien!
En zit er nog steeds zo’n Blokker-motief in die aluminium accenten?
(Sorry, maandag zeikdag…)
Michael zegt
mooie bak, alleen de velgen moeten groter. ziet er momenteel niet uit…
SimonMc zegt
@Sacha: hoe verhoudt deze zich tegenover de Mercedes ML?
Ik denk wel dat deze x5 wel een heel goeie wagen is, maar ik vind de facelift niet echt geslaagd…Ik vond het vorige model vele malen mooier.
Jammer.
pipil zegt
“maar volgens mij is dat bij BMW niet leverbaar.”
Het mooie aan de Duitse merken is namelijk dat ALLES leverbaar is.
sacha zegt
@SimonMC: De ML die ik heb gereden is de ML63 AMG. Ik durf het niet met stelligheid te zeggen, de ML is al weer een tijd geleden, en ik had de ML een middag, en deze X5 2 hele dagen. Maar mijn indruk is dat bij de X5 alles nèt even beter is. Rijgedrag, interieur afwerking, ruimte. Behalve het uiterlijk, daar wint de ML het.
Nogmaals, deze uitspraak op basis van een paar uur rijden een paar maanden geleden.
Rob USA zegt
Zo fijn die nieuwe x5 nu kunnen alle drugdealers in de randstad eindelijk weer een nieuwe
auto halen !! Nee mijn merk is het niet idd.
bmwF zegt
haha toevallig er mee getest vorige maand, mooie auto, maar toen ik die prijs hoorde.. ai ai liever niet sorry véél te duur
en ze worde maar duuder..:s wat binnen 50 jaar? moeten de mensen met een gewone loon met auto’s van 10 jaar gaan rond rijden eer ze een beetje betaalbaar worden?
Mark zegt
Begin ‘m toch wel dik te vinden. Zeker de achterkant. Wel erg breed rubber trouwens. Maarja, met die motor (dat geluid!!), is dat misschien wel prettig.
Toch zou ik voor de echte SUVS gaan, RR sport oid.
Mark zegt
Misschien bmw_x5-4.8i_6.jpg in 1280×1024? Als ik ‘m nu set all wallpaper dan vervormt de boel, haha.
Peugeot407coupe zegt
Wat een geweldige sound!!
Jeroen zegt
Gaarne ook wallpapers! Werkelijk fantastische foto’s.
(1280×1024) zou top zijn.
Ga zo door !
tom zegt
Over het rijden kan ik niet oordelen, over de looks wel en die bevallen me echt niet :s
Alwood zegt
WAT een prachtige soundtrack :D ontzettend gaaf! :D alleen jammer dat je daarna die blubber voorbij ziet komen :| Dit is werkelijk de allerminst begeerlijke auto die er bestaat… het prototype van een wagen waar ik nooit in gezien wil worden :o (sorry Rick dos :P )
ik snap wérkelijk de meerwaarde van dit boven een 540i touring niet. Ik heb wel de ervaring met een hoge zit, is best leuk, maar na een maandje is het speciale er echt wel vanaf… je zit immers toch altijd achter dichtgetimmerde busjes :P zelfs op me 80e zal ik nog liever mijn rug breken op de instap van een M3 dan dat ik hier op overstap.
en wat betreft dat terrein: daar wordt ie fluitend(!) voorbij gestoken door een XC70 D5 :P en ik weet heftiger paden bereden door een V70R ;)
Rick dos zegt
@Alwood
Geeft niet Alwood. Ik heb hetzelfde gevoel bij een Volvo. :)
Bert VDA zegt
Niets op af te keuren , dikke wagen !!!
En dat van een ML is mooier ….. , dat kan zijn maar het blijft een Benz !
Geef me toch maar de X5 , sportief en stijlvol !
mark zegt
misschien ontworpen door een belg, maar vind hem toch sterk op het vorig model lijken en roept dan ook geen emotie op.
Doe mij een dikke Q7 V12 TDI, voor mij nog steeds de koning van de
SUV-jungle
Alwood zegt
@ Rick dos
haha… zou toch een saaie boel zijn anders ;) dat 4.8 blokkie zou ik trouwens wel in die van mij wille :P
marex zegt
Mensen die deze wagen afkraken zin gewoon jaloers omdat dit de komende paar jaar gewoon weer DE SUV to have gaat worden. Ik vond deze auto bij introductie ( op foto’s ) niet zo denderend maar toen ik paar dagen geleden op vakantie ging en deze op de autobahn zag wist ik dat dit de koning der SUV’s ging worden.
Greets Haters
Jan zegt
Dit is niet de SUV to have. die bestaat niet.
schnitzerken zegt
Mooi, maar duur…
En zou je ze niet allemaal in wallpaper formaat niet online willen zette;p???
Chief_S5 zegt
Vergelijkingstest: X5 Q7?
mercedesfan zegt
mooie auto alleen de koplampen zijn te groot
hoogheid zegt
Ik moet toegeven dat de X5 kwa uiterlijk mij nog steeds bekoor alleen de intieur had wel wat zakelijk gemogen.vind het zo kalig over komen
En mag best wat meer andere dashboard verliching bij.
Neem voor beeld aan de M versie van Benz mooi interieur
En @Rick dos wanneer ga je weer met mij een normaal gesprek voeren omtrend
auto’s heb lang niets van je vernomen
Of ben je zo subjectief geworden???????
flierace zegt
hij oogt gemeen mooi hoor mooie bak
Beau92 zegt
Wat nou SUV’s zijn lelijk? Dit is toch prachtig!
AJ zegt
Leuk en eerlijk review. Alleen 2x ‘hedonistisch genoegen’ gebruiken doet wat afbreuk aan de stijl van het verslag. Verder mis ik de standaard gegevens zoals 0-100 en topsnelheid. Om de proporties van de auto verder goed uit de verf te laten komen is wellicht ook leuk om een foto te maken waar de BMW naast een andere auto of een persoon staat.
De X5 is weer een mooie wagen, alleen de achterlichten zouden iets anders mogen van mij. Dat ziet er doorgaans bij een touring beter uit.
audi_boy zegt
ik vind hem niet mooi eerder echt lelijk.
doe mij maar een audi q7 of een mercedes ml die zien er toch veel mooier uit.
Schlee zegt
Sinds 3 weken rij ik in een ML280 Mercedes (diesel). Van binnen en buiten vind ik de ML veel mooier dan de BMW. Ik heb de meeste opties er bij genomen. O.a. veel automatiek en chroom. Ook de luchtvering is geweldig. Maar geen leer en verwarmde stoelen. Ik geniet van elke kilometer. Waar ik niet tevreden over ben is:
De achteruitkijkspiegel die zit in mijn gezichtsveld en dat stoort mij bij elke
hoek van de straat. Een soort dode hoek. (mijn lengte 1.88 cm) Door die spiegel heb ik al meerdere mede weggebruikers bijna over het hoofd gezien. Dus oppassen, rustig rijden.
Ook het beeldscherm voor o.a. de navigatie vind ik te laag zitten. Je ogen zijn te lang van de weg. Bij mijn vorige ML270 had ik mijn beeldscherm op het dashbord laten monteren een stuk veiliger.
Ook de weerspiegeling van het dashbord in de voorruit, dat had ik ook bij de ML270. Maakt de kijk op de weg niet veiliger, storend. Dus na een rit ben ik moe van het opletten. Je wilt toch heel thuis komen. Maar alles wend. Ik blijf MERCEDES fan. (U kunt de nieuwste Mercedes navigatie cd van mij overnemen,
3 weken in mijn bezit. ik het er n.l. twee.)
burki honizla zegt
ik vind het een en een vette wagen, maar behalve de achterlichten zijn niet zo ingewikkeld; ik vind de achterlichten van de vorrbijganger mooier.
Bernard zegt
Leuk en eerlijk review, ik heb juist mijn nieuwe X5 SD M Sport opgepikt en wat een wagen……..het verbruik is ongeveer 8.5 L. optreken doet die in 7sec naar 100 en is zeer stil op de autobaan. Gewoon prachtig.