Germaanse efficiëntie gekoppeld aan Italiaanse flair: een supercar met Audi-saus. Beter kan het bijna toch niet worden.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja, de Audi R8 is erg goed. Zo dat is er uit.
Kloppend hart van iedere supercar behoort de motor te zijn en gelukkig slaat Audi de plank hier niet mis. Onder de (glazen) motorkap van de R8 vinden de 4.2 V8 FSI die we kennen uit de RS4. Er zijn geruchten dat we binnenkort een V10 en misschien zelfs een TDI versie kunnen bestellen, maar voorlopig is er slechts één motorvariant van de R8. Gelukkig is er niet zo veel mis met die V8, sterker nog: dat blok is lekker, fabuleus lekker zelfs. In de huidige orgie van veel pk’s en nog meer pk’s lijkt het maximale vermogen van 420 pk niet zo heel veel. Maar het is zeker genoeg: in 4,6 seconden staat er 100 op de klok. Hou je het gas er nog even op, dan tik je in 14,9 seconden 200 km/u aan.
Het V8 blok is, zoals het hoort in een sportauto, uitgerust met drysump smering. Dit zorgt er voor dat de motor ook bij hoge bochtsnelheden voldoende smering houdt. Bovendien is het blok daardoor minder hoog en kan het ook lager worden ingebouwd. Het maximale vermogen van 420 pk wordt gehaald bij 7800 tpm en maximaal mag het blok 8250 tpm draaien. Hoogtoerig dus en dat lijkt te worden bevestigd doordat het maximum koppel van 430 nm tussen 4500 en 6000 tpm ter beschikking staat. Echter 90% van het maximum koppel is beschikbaar tussen 3500 en 7500 tpm en ook bij lage toerentallen is de V8 goed bij de les.
Met de R8 bewijst Audi dan (eindelijk) eens dat ze niet altijd nette heren (m/v) zijn: de topsnelheid is niet begrensd op 250 km/u. In de R8 kun je de teugels helemaal laten vieren en daarmee een respectabele top van 301 km/u halen.
Bij de meeste Audi’s vinden we het motorblok voorin, maar niet bij de R8. De R8 heeft een middenmotor, de V8 is direct achter de voorstoelen gemonteerd. De gewichtsbalans komt daarmee op 44:56 procent. Naar goed gebruik is ook deze sportieve Audi uitgerust met het Quattro vierwielaandrijving. Toch is er een verschil: voor de R8 wordt een groter gedeelte van het vermogen naar de achterwielen gestuurd. Afhankelijk van de condities wordt slechts 10 tot 35 procent van de kracht naar de voorwielen gestuurd.
Dat belooft dus veel goeds voor de wegligging, de R8 is dan ook heel lang neutraal. Onderstuur blijft heel lang weg. Voor een auto met middenmotor is de R8 bovendien makkelijk in- en vooral ook uit een powerslide te krijgen. De besturing had iets meer gevoel mogen hebben, maar de R8 blijft een bijzonder fijne stuurmansauto. Het veercomfort ligt daarbij ook nog op een hoog niveau, de R8 is dus geen compromisloze keiharde supercar. Optioneel is de R8 ook nog eens uit te rusten met Audi Magnetic Ride, het elektronisch gestuurde dempingssysteem.
De R8 beschikt over een Audi Space Frame carrosserie dat gemaakt is van aluminium, waardoor de gehele carrosserie slechts 210 kg weegt. Audi vermeldt overigens nog een aantal interessante statistieken met betrekking tot de carrosserie: de verschillende aluminium panelen, verbindingsstukken en gegoten onderdelen zijn verbonden middels 99 meter aan lasnaden, 782 klinknagels en 382 zelftappende schroeven.
Waarin de Audi uitblinkt is de dagelijkse bruikbaarheid. Beschouw het even als compliment: de R8 is net een A3 of A4. Je rijdt er makkelijk in weg, alle knoppen zitten op de plekken waar je ze verwacht en de bestuurder plus passagier vinden gemakkelijk een comfortabel zitplekje. Bagage kan mee voor onder de kap (100 liter) of achter de voorstoelen (90 liter). Op die laatste plek passen volgens Audi ook twee golftassen.
Er is dus veel goeds over de R8 te zeggen, maar is het dan ook allemaal goed? Nou nee: de R-Tronic sequentiële bak mag weer terug op de vrachtwagen naar Italië. De bak schakelt vrijwel nooit lekker soepel. Dat is een algemeen kritiekpunt op dit type gerobotiseerde handbak, maar het kan weldegelijk beter. De 10K die Audi voor de bak vraagt kun je beter in je zak houden door voor de handgeschakelde versie te kiezen. Hoewel: met R-Tronic bak biedt de R8 launch control. Daarbij is een bliksemsnelle start bij de verkeerslichten niet meer afhankelijk van de kunde van de bestuurder, maar regelt de elektronica alles om zo veel mogelijk kans te maken in een streetrace. Met dank aan de vierwielaandrijving voelt dat overigens minder spectaculair dan het klinkt, de R8 schiet simpelweg pijlsnel uit de startblokken.
Een ander kritiekpunt is meer een kwestie van stijl en indirect ook een compliment: de R8 is eigenlijk te lief. Het is geen rauwe supercarpower met nukken, maar een echte Audi die dus veel comfort biedt. Dat is heerlijk als je de R8 voor je dagelijks vervoer inzet, maar soms heb je behoefte aan iets rauwers.
Het kostenplaatje: een R8 haal je bij de Audi-dealer voor 146.200 euro. Voor de sequentiële R-Tronic bak vraagt Audi 10.200 euro. Kaal is de R8 dan niet te noemen, maar het door ons geteste exemplaar was toch nog uitgerust met bijna 30.000 euro aan opties, waardoor het totaalbedrag op 182.423 euro uitkomt. Een greep uit de accessoire lijst: fijn nappa leer 8632 euro, DVD-navigatie 3852 euro, Bang en Olufsen sound system (10-kanaals versterker met 465 watt en 12 speakers) 2439 euro en nog veel meer goodies. Mocht je zelf overwegen een R8 te bestellen, vergeet dan niet het Lichtpakket te bestellen: de LED-verlichting in de voetenruimte zou ik wel kunnen missen, maar in hetzelfde pakket zit ook LED-verlichting in de motorruimte. En dat is net zo onnodig als het gaaf is. Binnenkort zal Audi eveneens compleet met LED’s uitgevoerde koplampen als optie aanbieden.
Vergeleken met de concurrentie: het zustermodel van Lamborghini, de Gallardo, is dik twee ton maar is ook sneller. De andere gedoodverfde concurrent is de Porsche 911. De R8 is sneller dan iets goedkopere 911 Carrera 4S, maar Porsche heeft ook nog de GT3, Turbo en GT2. Lastige keuzes…
Foto’s
In de Audi R8 rijtest gallery zijn de foto’s van de test in groter formaat te vinden.
Video
Ik kan opschrijven dat de R8 mooi klinkt. Ik kan ook opschrijven dat een R8 in beweging er goed uitziet. Maar ik laat het (met dank aan camerman Ruben) ook zien.
Dirk zegt
Echt een bijzondere auto. Precies wat jullie in het filmpje zeggen: Mensen draaien hun hoofden voor deze auto. Veel aandacht!
Mooi filmpje! :)
Ejay zegt
Leuke review en goed filmpje; als je er maar blij van wordt. Ik mis een beetje de M6 in het concurrentenlijstje, welliswaar geen middenmotor, maar dat heeft de Corvette ook niet. Verder thumbs up en een kudo.
Nullius zegt
Sneller in de sprint dan de gallardo, maar toch niet op het circuit, dacht ik ?
Een ongelooflijk staaltje techniek in zijn klasse.
Kijk maar naar de rondetijd op de top gear track.
Ook het uiterlijk vind ik enorm knap … zeker in het echt. Op de foto’s lijkt hij braver dan in het echt en dat is juist een misvatting van vele mensen.
Eén conlusie: ik bestel er één :P
Stiggie zegt
Lekker over de markerwaarderdijk geragd?
Stiggie zegt
@Nullius, Schaal 1:18? ;-)
Lotus7 zegt
Beter kan het niet worden?
Nou, een beetje beter uiterlijk zou welkom zijn.
Alleen de achterzijde oogt aardig, die alu-strip is een grandioze mislukking, de voorkant is ronduit saai.
Nullius zegt
@Stiggie: heb inderdaad geen andere keuze momenteel :D
Moest ik morgen de lotto nog even winnen, zou dat toch een schaal van 1:1 worden :)
joost zegt
Lekker filmpje. Maar…het lijkt wel of het schakelen behoorlijk langzaam gaat. Klopt dat?
Bolsjoj zegt
Dat van die R tronic bak is echt wel waar. Heb vorige week eens meegereden met de R8 van mijn baas en die bak is echt niet lekker. Schokt en trekt als een gek, niet bepaald aangenaam te noemen. Maar is echt wel een snelle wagen.
Frank zegt
Zelfs een sportauto kan Audi zo ontwerpen dat hij over 3 maanden al compleet in het straatbeeld ingeburgerd is. Das echt knap op zich! Het hele R8 komt bij mij een beetje over van: “Wij kunnen dat ook hoor”. Niettemin echt een hebbedingetje!
CasperH zegt
Heerlijke auto, heerlijk geluid. Eens even kijken of ik die gast met die rode jurk en die puntmuts nog aan zijn baard kan trekken hierover.
BreinStein zegt
geen mooie maar wel een respectabele auto dit. leuk filmpje alweer!
Chrisjuh zegt
Mooi, maar ik hoef m niet…
BreinStein zegt
volgens mij gaat er een jaarboek deze kant op komen :D
TheEdge zegt
prima filmpie, maar die R8 is het nou net ff niet helemaal
Klassiekerrally zegt
Ik heb dus helemaal niks met dit ding. Zal ongetwijfeld perfect rijden yada yada yada…
Het mist gewoon 1 mega-belangrijk ding: emotie!
“Hoewel: met R-Tronic bak biedt de R8 launch control. Daarbij is een bliksemsnelle start bij de verkeerslichten niet meer afhankelijk van de kunde van de bestuurder, maar regelt de elektronica alles om zo veel mogelijk kans te maken in een streetrace.”
En dat is natuurlijk ook iets voor echte prutsers. If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen!
CasperH zegt
Oh, trouwens; respect voor Vlamfilm! Verreweg het best gemonteerde / gefilmde filmpje wat ik hier tot nu toe gezien heb.
GOD zegt
ik vind hem van achteren mooi en ook van voren maar van de zijkant is het gewoon drie keer niks, gewoon een mislukte mengelmoesje van een gallardo kloon en andere rare audi styling
voor de rest een relaxe bak
Klassiekerrally zegt
Ja, filmpje is erg goed. Alleen 1 ding geeft al aan wat ik hierboven aangaf: hoezo heeft Wouter het over bagageruimte in wat een supersportwagen zou moeten zijn?
Juist! Omdat ’t ding emotie mist. Hij is te praktisch, te perfect, te geschikt voor alledag om bijzonder genoeg te zijn.
vla zegt
*laat aub een jaarboek op de mat liggen…*
zozo, mooi is dat!
Bleh zegt
Ben jij romantisch?
TTFA Hypotheek zegt
Het blijft een geweldige auto, maar hoe veel zijn er nu precies in Nederland? Hier in Deventer zijn er al 3!
Johan zegt
Mooie auto!
Zeker deels opgenomen bij Austerlitz?
SugarFree zegt
Heb er nog geen in het echie gezien, dus moet een beetje voorzichtig zijn…
(zo vond ik een A5 níets, maar live toch best aantrekkelijk).
Goed.
Vind het design typisch Audi en daarmee bedoel ik een beetje emotieloos. Ja, ook een A5 in het echt blijft een beetje emotieloos. Zet een 8C naast deze auto, en je weet het… emotie vind je bij een 8C en niet bij een R8.
Verder een zeer knappe prestatie om zonder ervaring in dit segment meteen zo’n goed presterend automobiel neer te zetten. En leuk dat de versnellingspook door een autochtoon is ontworpen ;). En ik ben NL, voor de helderheid.
Tip voor de fotootjes, vooral 2, 4 en 6 zijn door de schaduw minder mooi geworden. Vooral bij 2: ga aan de andere kant van de auto staan en je hebt niet zo’n dichtgelopen schaduwrijke R8 (want dat wil je vast niet).
Verder: chapeau
Poekie Lauda zegt
Een machtige prestatie van Audi, hun eerste poging tot een supercar en ze hebben het gelijk goed gedaan. Ik vind alleen het uiterlijk niet helemaal in verhouding, vooral van de zijkant.
Rob zegt
Ik zag gisteren een zwarte in Monaco, het is net een opgevoerde TT om te zien. Ga ter vergelijking maar eens een rondje in een F430 rijden en je ziet dat audi 100K teveel vraagt voor dit ding.
Leejon zegt
Superauto! Geweldig! Gallardo? Mjaaa dan liever een Gallardo :P
Tribe zegt
netjes hoor! :)
mooie wagen,
leuk verslag,
mooie video
kortom: te gek!
PieterA zegt
Al dat R-Tronic, E-gear en ander speelgoed is voor mensen die indruk willen maken op café, voor de rest is het troep.
Mooie test, mooi filmwerk. Het enige wat ik positief vind aan de R8 is zijn geluid, voor de rest zou ik hem nooit kopen.
HaJee zegt
Doe mij dan toch maar de Porsche hoor (Y)
PAganI zegt
Geweldige auto , voor mij dé auto van 2007. Alles is heerlijk aan deze auto met handbak dan wel en in ibisswitte uitvoering :)
Johan zegt
Ik betwijfel de uitspraak dat R-Tronic een audi variant is van E-Gear.
De R-Tronic is namelijk de audi variant van de DSG-versnellingsbak van het VAG en dus een geweldige versnellingsbak is*. Ik dacht niet dat E-Gear ook op dat principe werkt.
*iig in de auto’s waar ik in heb gereden functioneert zo’n bak super
Sjefke zegt
100x liever deze Audi als een Porsche he :) Elke dag zie je wel een Porsche rijden en ze lijken allemaal op elkaar (de 911jes dan). Een R8 is gewoon een topauto en mag van mij (welliswaar aan de onderkant) in het lijstje met goedkopere Ferrari’s en Lambo’s.
RubenBaeten zegt
@Johan: De DSG-bak heeft twee koppelingen. De R-tronic is wel degelijk van Lambo en heeft er maar één.
Klassiekerrally zegt
De R8 is net zo gewoontjes als een 911. Beide veel te geschikt voor dagelijks gebruik om ze écht speciaal te maken. Zeg nou zelf, naar een 911 kijk je toch ook al lang niet meer echt om?
Tenzij ’t een klassieke is dan…
Maar als ik moest kiezen werd ’t toch een 911 en niet dit ding. Ondanks Audi’s race en rallysuccessen mist ‘ie IMO de juiste pedigree…
Maar misschien ben ik de uitzondering die de regel bevestigt?
august zegt
Ruben is mij voor.. valt slechts aan toe te voegen dat de DSG-bak bij Audi S-tronic heet.
august zegt
@ Klassiekerrally.. nope, doe mij ook maar een 911, anytime. En voor mij niet alleen de klassiekers;)
RubenBaeten zegt
@Klassiekerrally: Dat brengt ons bij de vraag die de mens al eeuwenlang bezighoudt: moet een supercar per sé onbruikbaar zijn? ;-)
Klassiekerrally zegt
Ruben, ik denk eerlijk gezegd dat het streven naar een altijd bruikbare supercar een te halfbakken resultaat oplevert. Iedere sukkel met veel geld kan er in rijden. Wat zeg ik, zelfs m’n moeder kan er in rijden. Dat is nou net niet de bedoeling van een supercar!
Denk aan de Miura: onhandelbaar bij hoge snelheden, licht ontvlambaar, maar wat een waanzinnige auto! Daar laat je niemand anders in rijden. Het is iets bijzonders, heeft een dikke gebruiksaanwijzing die alleen jij kent, je hebt een band met zo’n auto…
Ik snap echter wel dat auto’s met zulke tekortkomingen tegenwoordig niet meer zo snel geaccepteerd worden. Maar ik mis ’t pure, snap je?
Klassiekerrally zegt
Mmm… Waarschijnlijk heb ik zojuist heel fijntjes geanaliseerd waarom ik zo gek ben op klassieke auto’s en pure sportwagens als de Elise…
Juppe zegt
Het lijkt me niet dat een supercar per se onbruikbaar moet zijn. Maar het ‘onbruikbare’ komt (of eigenlijk kwam) vaak voort uit een gebrek aan fatsoenlijke engineering (in de details dan).
Een supercar moet niet zover voor het bruikbare geengineerd zijn, dat er concessies aan de prestaties gedaan worden. Maar het een sluit de ander niet uit. Wil hierbij ff de Honda NSX en McLaren F1 noemen.
Wouter zegt
@joost: schakelen is niet flitsend snel inderdaad.
Ik ben er uit trouwens: je moet de R8 zien als een GT, waarmee je ook nog wat kunt boenderen als je dat wil. In die zin is het geen echte supersportwagen, hoewel alle ingrediënten aanwezig lijken. Maar de R8 mist inderdaad het rauwe zoals Wim het zo mooi beschrijft over de Muria.
RubenBaeten zegt
@Klassiekerrally: Ik ben het wel met je eens hoor. Laten we zeggen dat er binnenkort nog een rijtest aankomt met een auto waar je je moeder echt niet in zou laten rijden… Veel, véél leuker vind ik. :-)
Joris HPF zegt
Nja ik denk dat ik een autoblogboek heb gewonne :D, ben is benieuwd
Ontopic: mooi filmpje, als jullie Ruben niet hadden eh :o ! :p
Ik zou eerder gaan voor de Porsche GT3 denk ik, heeft iets meer !
thom zegt
Nieuwe Nissan GTR is daar ook een goed voorbeeld van denk ik
thom zegt
Die is ook niet onbruikbaar
astondriverinspe zegt
Ik kan het filmpje niet verder kijken dan het shot van de koplamp, zo’n 3 seconden na het begin dus. Hebben meer mensen hier last van?
Klassiekerrally zegt
Miura! ;)
Een GT? Ik denk niet dat ze daar bij Audi blij mee zijn ;)
Mijn all time favorite GT is overigens de Espada. Daar kan ik (1.90 m) zelfs nog achterin zitten in een enigszins comfortabele positie.
@ Ruben: ik ben heel benieuwd!
paul zegt
kwam jullie tegen in de buurt van zeist. moet zeggen dat ik inderdaad even mijn hoofd moest draaien blijft toch een hele mooie auto.
kwam een paar weken een paar collega’s van jullie tegen op de dijk Amerongen- wijk bij duurstede deze waren een R8 & een Gallardo an het testen.
jongens het blijven heerlijke auto’s. maar ja , als je zoveel geld heb wat wordt het dan??????? porsche911 , R8, Gallardo helaas heb ik dat luxe probleem niet nog niet teminsten.
goed filmpje ga zodoor jongens
FordGT zegt
Dit is gewoon een super mooie wagen. Super goed filmpje trouwens. Ga zo door.
The Devil Tuner zegt
@ klassiekerrally
een ferrari 275…
wat een schoonheid…
wat een karakter…
wat een totaal gebrek aan dagelijkse bruikbaarheid….
(jeremy clarkson’s woorden, niet de mijne ;) …)
bedoel je zoiets????
Chief_S5 zegt
S-Tronic: DSG versnellingsbak met 2 koppelingen.
R-Tronic: E-Gear van Lamborghini, met 1 koppeling! Een gerobotiseerde zesbak.
Multitronic: Traploze automaat, waarmee ook handmatig geschakeld kan worden dmv 6 gesimuleerde versnellingen.
Tiptronic: Automaat met de mogelijkheid om handmatig te schakelen dmv tiptoetsen of de pook zelf.
Geweldige rijtest. Wouter wordt steeds raarder als we hem zien.. :P Camera/montage werk is deze keer op z’n best. Mooi gedaan Ruben. Ik denk dat als ik het geld had, dit mijn droomauto zou zijn. Alleen dan wel met een handbak of S-Tronic. Lekkere wagen dit zeg. Nice work. ;)
M Freak zegt
De R8 heeft 4 wielaandrijving.
Waarom kan die dan driften? Dat kan toch alleen met achterwielaangedreven auto’s?
RubenBaeten zegt
@M Freak: Dacht je dat?
CSL zegt
Mooie filmpje, mooie review, mooie auto , gewoon mooi en goed :)
@wouter
Als je nou met je eigen geld moest kiezen tussen al die 911’s, deze en de M3/M6.
Welke zou het dan zijn geworden? ;)
M Freak zegt
Dat wist ik niet…
CSL zegt
@M Freak
Dat hangt erg van de power verdeling tussen achter en voor af. En je handrem natuurlijk ;)
FabianVTR16V zegt
Mooi filmpje !!
Leuke locatie trouwens.
Een van de weinige locaties in nederland waar je nog ongemerkt hard kan rijden ;)
StormRAM zegt
Gooed verslag, leuk filmpje! Op de rai vond ik deblauwe R8 niet zo eigenlijk, ik had toen meer oog voor de A5, maar stond laatst naast een witte R8 op een auto-showtje (in Goes) en vind het toch een mooie bak hoor! Beetje jammer van die R-tronic dat dan weer wel (als dat zo is, want heb dat nog niet ervaren ;) )
RubenBaeten zegt
@M Freak: Wat CSL al zegt idd, en de R8 stuurt niet zo heel veel power naar de voorwielen (varieert van 10 tot 35%). Dus lukt het aardig. ;-)
Rick dos zegt
I am with Klassiekerrally on this one!
In mijn ogen behoort een (super)sportauto niet praktisch te zijn. Als er in een sportauto 190 liter aan bagage meegenomen kan worden dan is de hele filosofie achter die auto niet geënt op sport. Waarom wil ik in godsnaam met zo´n auto naar de golfclub gaan? En als ik door Europa wil reizen dan neem ik geen bagage mee. Ik koop al mijn kleren wel op de plaats van bestemming. Het enige wat ik nodig heb is een tandenborstel en dus hoeft mijn kofferbak niet groter te zijn dan 2 tandenborstels. Ik wil met zo´n auto fun hebben, ik wil weten dat deze hele auto in het teken staat van sportiviteit! Ik wil niet een auto hebben waar ik een boodschap mee kan doen. Dan neem ik wel mijn andere auto…
Waarom moet alles zo perfect zijn aan zo´n auto? Waarom moet een old fart met zo´n auto kunnen rijden? Een old fart zal toch niet harder gaan dan 50. Ik wil juist dat zo´n auto de eerste paar keer afslaat als ik wegrij. En waarom? Omdat ik dan verdomme het gevoel heb dat de mensen van dat merk mij als klant wel hoog hebben zitten! Als ik met de hulp van electronica weg moet komen dan zeggen ze eigenlijk: “Ach jij bent te simpel om met deze auto normaal weg te kunnen rijden. Weet je wat we doen? We helpen je wel een handje…” WHAT?! You stuck up SOB´s!
*DIEPE ZUCHT* Maar goed, genoeg van mijn tirade…..
Ik heb deze auto al twee keer in het wild mogen aanschouwen. And you know what? Het deed me niks….Ik vond zelfs dat de bestuurder zo vreemd zat in de auto. Het leek net op een chaffeur uit zo´n dubbel dekker touringbus. Waarbij de chauffeur net voor het voorwiel zit alleen zit je hier net voor de motor. Heel vreemd in ieder geval.
Voor de rest, het is gewoon een auto die nietècht tot de verbeelding spreekt. En dat komt toch door een boel factoren en één ervan is wat Klassieker al aanhaalde.
Al met al leuke review en mooi plaatjes weer.
RScosworth zegt
@ M Freak
Uhm, zaterdag zelfs nog met een bejaarde Golf R32 gedrift. Als dat daarmee lukt kan het volges mij met iedere vierwiel aangedreven sportwagen!
RScosworth zegt
Leuk filmpje trouwens. Over de auto, ik heb hem nu al enkele tientallen keren gezien en ben er nu al behoorlijk op uitgekeken. Ik heb er overigens qua vertoning nooit een zak aan gevonden. In de verte is het net een TT, als hij wat dichter bijkomt gaat het van; oh tis toch ’n R8.
Volges mij gaat dit wel goed lopen en wordt het zo’n 911-achtig iets dat je erg vaak op de weg tegen gaat komen.
Kachel zegt
@M Freak
Heb je ooit van het WRC gehoord?
bert zegt
FabianVTR16V schrijft,
19 November 2007 om 18:52
Mooi filmpje !!
Leuke locatie trouwens.
Een van de weinige locaties in nederland waar je nog ongemerkt hard kan rijden
nou, ik zou me maar een beetje aan de snelheid houden op de N224 ze staan daar heel vaak te controleren. en zeker in die bocht bij de vangrails daar staat meneer de agent dan meestal.
neemt niet weg dat het weer een leuk en prima filmpje is.
klasse jongens ga zo door.
Turbopaultje zegt
Typische net-niet auto, een poserssloep, een warmdoucher-sportwagen. Van die kerstboomlampjes word ik al misselijk, en het wordt alleen maar erger hoe meer details ik zie……… een lelijke bastaard met hier en daar wat Veyron trekjes.
HET Verschil met bijv. een 911 C4S of Gallo: het volwassen image, karakter en een rijke historie dat overduidelijk in deze 2 auto´s steekt. En daar betaal je terecht meer voor.
Thomaz zegt
Ah, toch wel lekker om te zien dat er gefilmd is bij de Kasteel Groeneveld in ons aller Baarn. Wouter, hoe lag die op de weg bij Anna’s Hoeve?
Marks zegt
Wat een (in mijn ogen) onzin dat een sportwagen onpraktisch moet zijn. Zaken als geluid (klank en volume), prestaties (wegligging en snelheid) en design maken het verschil tussen een personenwagen en een sportwagen.
Dat de snelle hatches en sedans geen ‘échte’ sportwagens zijn, kan ik bij inkomen, maar dit is ongetwijfeld een echte sportwagen (of je hem nu mooi vindt of niet).
Als een sportwagen onpraktisch moet zijn, zou dat dus betekenen dat zowat elke Porsche geen sportwagen is, omdat hij gemaakt is voor alledaags gebruik. Sterker nog, de Veyron zou dit dan dus om dezelfde rede ook niet zijn?
Alhoewel ik hem steeds meer begin te waarderen, vind ik zijn concurenten toch vele malen sjieker. Vooral een 430 Scuderia ging er bij mij wel in, en deze vind ik dan wel weer meer sportwagen dan de R8, maar dit is meer vanwege de technologische achtergrond van deze auto.
J. zegt
Weet je wat ik nou echt niet snap, dan stoppen ze zoveel aandacht in details als het pookje, en de sleutel vergeten ze.
De sleutel is toch HET patsmiddel van een dure auto wanneer je binnen bent? Moet je eens zo’n fel rode sleutel met geel Ferrari logo op de bar leggen in een cafe, heb je meteen de aandacht.
Rij je in een R8…. kom je met een standaard Audi sleutel aan…..
Jurgen zegt
Dan toch maar een Porsche. Cayman S ofzo.
Deze R8 is ultra badass met die LED lampjes aan de voorkant, maar daar houdt het mee op. Hij heeft net wat te weinig chique shizzle, hij is net niet monaco waardig, net niet lomp genoeg.
Net te weinig geraffineerd, net niet wolf in schaapskleren.
Neem een voorbeeld aan een Gallardo, dat ding straalt uit: ultra power die ik nooit hebben zal. Een R8 is gewoon een ordinaire Audi eigenlijk…..
Nick zegt
@Rick Dos:
Dus naar jouw maatstaven is de McLaren F1 geenzins een sportauto?
Noch alle BMW’s of Porsche’s, exclusief de M1 aangezien deze ook genoeg ruimte heeft een sowieso een koffer mee te sjouwen.
RenJie zegt
@Kachel
dat hoeft niet perse… de ondergrond waar WRC’s op rijden is heel anders dan asfalt en ze zijn speciaal geprepareerd natuurlijk
Stef zegt
Ligt het nou aan mij, of draagt Wouter wat oogschaduw?
En wat betreft makkelijk uit overstuur te halen, dat komt omdat er gigantisch veel elektronica in zit die al je aandrijving goed wegstuurt.
Volgens mij ben je zelfs iemand die het gas los laat tijdens een drift…
Xemurai zegt
wat een auto zeg! jeetje…
tdj zegt
Ik snap dat gezanik over emoties niet. Ik vind het design van de R8 verfrissend, het is imho een van de mooiste auto’s die op het moment te koop is. Ik denk dat als er i.p.v. de vier ringen een logo uit Italië op had gestaan meer mensen hier de auto mooi hadden gevonden.
Verder zijn het geluid en de prestaties ook meer dan in orde.
Dat een supercar onpraktisch móet zijn is de grootste onzin die ik in een tijd heb gehoord. Hoe praktisch een auto is is geen criterium voor een supercar, prestaties en design wel.
jordy zegt
hier is heel veel wauwie aan
Ed Raket zegt
Hij schakelt relatief langzaam en niet erg soepel maar uh… boeiend ?
De R8 gaat als de brandweer ook al heb je het in de auto zelf niet echt in de gaten. Het geluid is van buiten harder en spannender dan binnen, dat zie aan de reacties om je heen.
Oh ja, de ESP staat standaard aan. Druk je 1 keer op deze knop dan gaat het zeg maar half werken – hou je de knop langer ingedrukt, heb je de 420 pk ook in de eerste en tweede versnelling volledig tot je beschikking (anders niet dusss…). Veel plezier ! ;)
Marvett zegt
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de R8 pure adrenaline opwekt, zowel stilstaand als ermee rijdend. Met name het geluid is erg mooi en jaagt je enorm op. Wat dat betreft doet het me wel denken aan de 911, maar de zit in de auto is veel dieper en doet meer denken aan Italiaanse sportwagens.
De soepelheid van de motor is indrukwekkend en laat weinig te wensen over, maar dat geldt eigenlijk voor alle auto’s in deze klasse. Ik heb alleen ervaring met de “automaat” en die heeft naast alle gemakken en het snelle, probleemloos acceleren minimale beperkingen op details. De bak schakelt inderdaad vrij langzaam in zijn auto-mode maar met behulp van de flippers kun je razendsnel op en terugschakelen. De auto is prachtig afgewerkt en biedt heel behoorlijk comfort.