Cool is weliswaar een anglicisme, maar er is geen goed Nederlands woord dat een Aston Martin beter kan omschrijven.
Vooropgesteld dat over smaak niet te twisten valt zal iedereen het met mij eens zijn dat de hedendaagse Aston Martin automobielen tot de mooiste auto’s behoren die momenteel te koop zijn. Misschien wel het mooist van allemaal. Hoedanook wordt snel duidelijk dat Vicks Blue de nieuwe favotiete kleur is op een Aston. Grijs, antraciet en zwart halen het in de verste verte niet bij deze hemelse kleur.
De kracht van een V8 Vantage zit voor mij in de aaibaarheid. Het is in al zijn elegantie een speelse auto zonder de wat snobistische uitstraling van zijn stalmaatjes. In de roadster variant behoorlijk flamboyant, maar toch volwaardig lid van de Aston Martin familie.
Ik zal eerlijk zijn; de V8 Vantage is mijn favoriete Aston, al sinds de rijtest in de coupé en de DB9. Hij rijdt veel relaxter, is voor mijn gevoel comfortabeler en door het handzame formaat veel handiger om in te rijden dan de DB9. En die speelse uitstraling spreekt me erg aan.
De coupé is natuurlijk al adembenemend mooi, maar de roadster is met het dakje open zo mogelijk nog mooier. En omdat een echte cabrio rijder -zolang het droog is- altijd open rijdt is het niet zo erg dat het traditionele canvas roadster-tentje net wat minder mooi is dan de coupé daklijn. Met het windscherm geïnstalleerd en een stijlvolle muts op en de stoelverwarming op roast moet het geen enkel probleem zijn om in de winter ook open te rijden.
Nog een reden om open te rijden is dat heelijke uitlaatgeluid. De ervaring heeft mij geleerd dat het wel erg lastig is om rustig te rijden omdat de symfonie pas goed op gang komt boven de 4.000rpm. Laag in de toeren klinkt ie overgens ook erg lekker, iets wat je in de coupé altijd mist, maar met open dak keer op keer de dag opvrolijkt. Maar wat gaat ie te keer als je het gas intrapt, en dat is zo opzwepend dat enige zelfbeheersing niet overbodig is. Anders blijf je maar aan die agenten uitleggen waarom je telkens onder dat viaduct door scheurt met de toerenteller op standje rijbewijs-inbeslagname.
De wegligging is goed doordat de motor vrijwel geheel tussen voor- en achteras ligt. De torsiestijfheid lijkt bovendien niks te lijden hebben van het ontbrekende dak. De roadster is wel zo’n 140Kg zwaarder dan de coupé dus ik vermoed dat er wel één en ander aan extra stijfheid is gedaan, hoewel een deel van dat gewicht natuurlijk ook in het automatische dakmechanisme is gaan zitten. Met een leeggewicht van zo’n 1.700Kg is het niet echt een lichtgewicht.
Het aan ons beschikbaar gestelde exemplaar was voorzien van het optionele Sportshift ter waarde van €6.000. Dat is een geautomatiseerde handbak (dus met koppeling) die bediend wordt met knoppen op het dashboard en flippers op het stuur. Deze versnellingsbak kan automatisch op en neer schakelen en heeft dan een adaptief karakter waardoor ie zich zo goed mogelijk aanpast aan je rijstijl. Maar hij kan ook volledig handmatig schakelen waarmee je die toeren mooi boven de 4.000rpm kunt houden voor dat fijne uitlaatgeluid. Als je er laag in de toeren mee schakelt dan gaat dat behoorlijk lijzig, maar hoog in de toeren gaat het lekker abrupt. Persoonlijk houd ik niet zo van dit soort versnellingsbakken, of ze nu in een M5 of een Vantage Roadster zitten. Een goede automaat werkt voor mij in veel gevallen prettiger, en met een pookje en koppelingspedaal heb je volledige controle over het schakelgedrag bij elk toerental. Ik zou deze auto dan ook zeker met handbak bestellen. Onbedoeld plaats ik mij daarmee echter buiten de doelgroep, want momenteel worden negen van de tien bestelde V8 Vantage roadsters met zo’n geautomatiseerde handbak uitgeleverd op verzoek van de klant.
De 4,3 liter V8 levert 380pk vermogen en 410Nm koppel die voor een uiterst gebalanceerde en beheersde rijervaring zorgen. Geen explosieve of onberekenbare acceleratie, maar ook zeker geen gebrek aan vermogen. Desalniettemin is er wat mij betreft nog wel plaats voor een opgepepte versie die tussen deze en de Vantage N24. Een N400 roadster wellicht?
Hopelijk zijn we het er over eens dat dit zo’n beetje de mooiste en coolste roadster is die momenteel te krijgen is. Dat geldt natuurlijk voor het voorkomen, maar ook het interieur is zeer de moeite waard. Verschillende elementen zoals de deurgrepen en de middenconsole zijn van aluminium wat samen met het vakkundig gestikte leer een luxe uitstraling geeft. Ook de afwerking van het dakje is erg netjes, die is zo gevoerd dat het van binnen net lijkt alsof er een hardtopje op zit als het dak dicht is. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de kleurcombinatie van deze auto. Het heldere blauw tezamen met het serene zwarte interieur is wat mij betreft he-le-maal goed. Maar ja, deze kleur blauw met een rood interieur en een rood cabrio kapje zou waarschijnlijk ook niet misstaan.
De levertijd van deze auto’s is, door het succes van Aston Martin bij bewust bescheiden oplages, behoorlijk lang. Maar mocht je er eentje nieuw gaan bestellen dan kun je gedurende de levertijd je tanden eens goed in dat optieboekje zetten. En als je niet uit het standaardaanbod komt van kleuren en materialen, dan kun je altijd nog met je eigen kleurenwaaier aankomen voor zowel interieur als exterieur.
Als laatste nog een speciale vermelding voor de kofferbak; die is niet heel groot, maar er past makkelijk een flinke golftas in. Je kunt er zo een weekeind mee weg, en als je reisgenote een beetje zuinig doet met de cocktailjurkjes misschien wel een hele week.
De Vantage Roadster kost zo’n €15.000 meer dan de coupé en komt zonder opties op €167.000 (inclusief belastingen, Nederlandse prijs).
Met dank aan Aston Martin dealer Cito Motors in Eindhoven voor het beschikbaar stellen van deze V8 Vantage Roadster.
Foto’s
De foto’s uit dit artikel zijn allen klikbaar voor een groter formaat. Nog meer foto’s van deze AMV8 Vantage roadster rijtest vinden we in de image gallery.
Video
Ruben heeft deze keer zijn uiterste best gedaan om het geluid goed op band te krijgen. Qua beeld zit het natuurlijk wel snor met deze Aston Martin.
Eric zegt
Wat een dikke review weer, ik ga me gelijk zo’n ding aanschaffen, oh wacht, 167 duizend…..
Racer X zegt
Leuke review, mooie auto, lekker geluid…
… maar dat hoeft toch geen 1700 kilo te wegen!?
R-Alph zegt
Mooie rijtest :D
Wat een lekker geluid ja. Alleen een beetje te duur.
SugarFree zegt
Waan-zin-nig!
Super auto.
Lekker de kleurtjes wat opgevrolijkt? ;)
Staat wel goed hoor, dat blauw en groen.
Zou een serieus alternatief zijn voor een 911, mocht ik de euro’s hebben.
Stijn zegt
Doe mij maar de coupé, en Vicks blue zou toevallig toch nx met VBH van Fifth gear te maken hebben :p
Donny zegt
Heeft die wagen dus wel een koppelingspedaal? Ik wist helemaal niet dat dat bestaat.
RubenBaeten zegt
@Donny: Geen pedaal – hij heeft een koppeling die elektrisch wordt bediend.
Vincent#1 zegt
Mooi blauw is niet lelijk, ik vind het zowaar prachtig staan
Die metallic-glans geeft hem echt een hemels kleurtje. Gelukkig heeft die autoboer het lef gehad dit uit te proberen, want ik had het nooit gedurft.
Frits zegt
Ik vraag me wel af hoe deze zich verhoudt ten opzichte van de Jag XKR convertible die toch een stuk goedkoper is, volgens mij niet langzamer en in mijn ogen ook niet minder mooi. Enige pluspunt van de aston zou dan de exclusiviteit van de badge zijn, waar dan wel een erg groot prijskaartje aan hangt.
joe zegt
echt een vette bak en die kleur vind ik ook wel is wat anders dan al dat zwart en grijs dat je vaak op aston martins ziet en wat een prachtig geluid komt er uit die 2 pijpjes aan de achterkant
nicodepico zegt
Mooie auto. Jammer alleen van de belerende toon van de presentator, maar verder wel ok.
Pannekoek zegt
Jaa, ga zo door Ruben! De filmpjes worden steeds mooier! Steeds meer ‘Top Gear’ effecten erin.. :D :) ;)
sjaak lombok zegt
* begint ook een auto blog *
Frank deH zegt
€ 50829 bpm, en dan nog wat btw (€ 26664)… hebben we het nog niet over de opties. Dan wil je toch ineens zo’n geweldige auto niet meer hebben. Dat gun je die overheid toch niet.
vincegail zegt
“Ruben heeft deze keer zijn uiterste best gedaan om het geluid goed op band te krijgen.”
Ik ga ervan uit dat hij dat normaal gesproken ook wel doet? Of is dit pas de eerste keer? ;-)
BreinStein zegt
wat een megageil kleurtje!
Tijmen zegt
@ Pannekoek: idd, vet filmpje met mooie effecten.
En natuurlijk en top-auto, waarmee je naar de opera en mee naar een trackday kan. En dat geluid… Heerlijk, echt een hemelse auto.
vinox zegt
Nou nou Sacha & Autoblog, dat hebben jullie mooi voor mekaar gekregen! Thumbs up, enjoyed this one!
Klassiekerrally zegt
Ruben, fraai werk man! Eindelijk kan ik je filmpjes bekijken: nieuwe iMac! :)
Sacha: bofkont!
Fantastische auto…
vla zegt
okee, Aston Martin is waanzinnig maar laten we het hoofd koel houden.
ik hou meer van de DB9 want die is toch net dat iétsiepietsie beschaafder, eleganter, groter en vooral mooier (dit laatste en de eerste twee zijn wel subjectief maar veel mensen denken er zo over)
de Vantage is door zijn lengte (korter dan de DB9) wendbaarder maar ook krijgt hij daardoor (en ook door dat blauwe kleur) een hoger barbieauto gehalte. En van Aston Martin had ik net verwacht dat ze de roadster mannelijker gingen maken, maar nu is het gewoon een dakloze barbieauto met een uitlaatsnerp.
Donny zegt
@ Ruben: okedan, ik dacht al.
Schitterend wagen. Doe hem mij maar in wit, met antraciete velgjes en bruine bekleding!!
vla zegt
ik ben meer een fan van de coupé versie van de DB9, maar de Volante is toch ook mooier dan de V8 Vantage (alhoewel die streep ovver de deur me wel aanstaat)
mmm…de V8 Vantage begint me eigenlijk meer en meer aan te spreken…
Luc zegt
mooie rijtest
ik vind het persoonlijk een mooie wagen, maar die kleur, die vind ik niet echt mooi
joep zegt
@Ruben en Sacha: Klasse echt weer een gaaf filmpje!!
@Frits: Ik denk er net zo over.
@Frank Deh: De overheid, dat zijn wij toch allemaal? ;)
Elja Trum zegt
Oei, jaloers!
Ik ben zelf duidelijk over het verkeerde onderwerp aan het bloggen.. ;)
Zelf zou ik niet gaan voor de cabrio, maar het blijft een dikke bak.
robbie zegt
@Stijn, volgens mij slaat de kleur Vicks meer hier op:
Baloni zegt
jesus wat een vette bak.. alleen mijn keuze gaat tog uit naar de coupe ;)
Reventón zegt
Ben ik nu de enige die m niet mooi vind??
rick buijsman zegt
-edit: leer eens schrijven-
Sander zegt
Mooi filmpje
Silverarrow zegt
Wat een geluid komt er uit die wagen, ongehoord! En het ziet er ook erg goed uit in deze kleur, alhoewel zilvergrijs met een knalrood interieur toch mijn voorkeur heeft. En dan i.p.v. de roadster toch liever de coupé. Begin er al van te watertanden :D
Robin zegt
@ sacha
You lucky guy.
kowalsk zegt
crap wat een mooie auto, die klokken en die achterkant, zo heerlijk ‘dik’ :P
die kleur staat m wel, maar ik zou t zelf nooit kiezen. ik zou zowieso voor de coupé gaan, dat vind ik toch echt de mooiste aston martin.
werd vandaag op de fiets trouwens ingehaald door n DB9, schitterend.
Aston Martin Rapide zegt
@ Sacha
Ik heb zelf ook in beide versies gereden, bij Cito Motors. Ik moet hierbij zeggen dat de wegligging van de roadster ietsje beter in balans is dan de V8 Vantage coupe. Dit is te danken aan een hoger leeggewicht en een stijve chassis.
Wat schakelen betreft: met de sportshift is het erg fijn schakelen, daar ben ik het volkomen mee eens, maar toch miste ik wat “oer-gevoel”. Ik heb gewoon de behoefte aan om alles zelf te doen, zelf koppelen en zelf schakelen…omdat het nou eenmaal gewoon sportiever overkomt. Daarom prefereer ik de gewone handbak boven de sportshift (en daar bespaar je ook een hoop geld mee). En nog iets: omdat ik zelf doof ben, wil ik gewoon wat meer gevoel hebben en dat kan wanneer ik mijn hand de versnellingspook vasthoud. Boven de 4000 toeren maakt het een mooi geluid en dat voel ik dus ook goed! Dat geeft je gewoon een kippevel. Het is net of de auto meer van je vraagt…hij wil gewoon meer!!!
Verder vind ik de V8 Vantage Coupe gewoon mooier dan de Roadster. Dit omdat de daklijn gewoon mooi naar achteren loopt en dat maakt de auto gewoon 1 bloedmooi geheel…alsof er niets meer aan gedaan hoeft te worden. Bij de roadster vind ik hem alleen mooi wanneer het dak weggeklapt is…maar dat is dan ook alles.
Wat de kleurenkeuze betreft: voor de roadster kies je nou eenmaal voor een andere kleur dan voor de coupe. Dit omdat de roadster eigenlijk een “zomerse” auto is….en dus om wat vrolijkere kleuren vraagt. Ah ja…dat is mijn mening. De kleur Vicks blauw zou ik nooit voor de coupe gekozen hebben…want tja…dat staat gewoon niet…en ook maar te zwijgen over rood of geel.
VeyronLover zegt
Heerlijke review! Alleen opletten met dat contrast van die foto’s, dat gras lijkt mij iets té buitenaards :-)
Maar dat is dan ook echt het enige, keep up the good work!
CSL zegt
Mooie auto, alhoewel hij belachelijk duur is.
Mocht er iemand gek zijn om 1 voor de deur te parkeren, doe dan maar een Coupe in het zwart.
Deze kleur staat ‘m ook leuk:
Aston Martin Rapide zegt
@ CSL
Dat is pas een mooie kleur ja, op je plaatje. Ik zou ook voor zwart gaan…staat hem gewoon stoer.
Martijn zegt
Leuke rijtest. Dat geluid van deze AMV8 heb ik vandaag ook mogen aanschouwen toen hij bij mij door de straat reed, wat een geweldige auto is het!
vla zegt
@ VeyronLover
dacht ik ook al, is dat niet om het blauw beter te doen uitkomen?
Drago zegt
Wat een mooie auto, echt mooie lijnen ik was in eerste instantie niet zo weg van de lijnen van “the vantage” en vooral de gril van Aston Martin. Maar ik kom er helemaal op terug zeker nu ik er eentje van dicht bij heb gezien, ook een zeer mooie kleur blau, ook al vinden zommige mensen het op een vicks snoepje lijken.
RScosworth zegt
Wat een heerlijk geluid komt er uit dat ding zeg!
Die uiteenlopende tellers blijf ik ook echt geniaal vinden alleen jammer dat ik deze tellerbak wel héél erg op die van de DB9 vind lijken, als het niet dezelfde is.
Autobandventieldopje zegt
mmm…wat een fantastisch geluid…erg mooi filmpje ook..
bakkerst zegt
ik heb er in gezeten, :D
über geile auto, alleen die deurgreepjes, het mag er misschien mooi uitzien,
maar praktisch is anders vind ik, aan de voorkant indrukken, en dan snel de achterkant beetpakken om de deur open te doen (scharniert trouwens omhoog, moet je maar eens op letten.)
en ik denk dat ik verplicht ben de volante te nemen ipv de coupe,
met 2,01 meter gaat dat maar krapjes in de coupe :P
Franqie zegt
Wat een prachtige wagen, zeker in deze kleur. Zeer leuk filmpje ook weer!
Citrofiel zegt
@ klassiekerrally; Gefeliciteerd! Eindelijk. :D Nu wordt autoblog een nóg ‘favorietere’ site voor je dan het al was. Zekers te weten. ;)
w0o0dy zegt
Mooie wagen, maar die koplampen doen me zeer aan de ogen… waarom zit dat kitscheriche blingbling randje daar aan de binnenkan van de koplampen? Dat vind ik echt spuuglelijk. Zo erg dat ik het weg zou laten werken als ik zo’n auto zou kopen….. Het geluid is in mijn ogen een beetje “alles of niets”. Je hoort wanneer de kleppen open gaan en dat vind ik minder “echt” klinkt een beetje gemaakt alsof er iemand opeens met z’n vingers aan het volume knopje zit…..
Desalniettemin zeker een schoonheid en ik heb er geen bezwaar tegen deze wat vaker te zien op de wegen….
Time zegt
Knap van Sacha dat ie in de auto kan zitten zonder de hele tijd een volle grijns te laten zien. Hij blijft knap serieus, ik zou het niet kunnen. De hele tijd als ik gas zou geven zou ik bijna juichen. Schitterende auto!!!
Maurits Huysman zegt
Hej!
Voor dat geluid kan je links achter in de koffer een zekering uithalen zodat hij direct het geluid geeft van boven de 4d toeren…
Ik heb het bij de mijne gedaan maar als je dan op 6d toeren zit maakt hij wel een extreem lawaai… tof voor op de autostrade (4 auto’s verder horen ze je al afkomen) maar niet zo aangenaam voor in de buurt…