
Is een Porsche lesauto onverantwoord? Juist niet!
Ik zit met een probleempje bij dit artikel. Ik leg je zo meer uit over het onderwerp, maar moet eerst iets kwijt. De 911-lesauto en het bijbehorende pakket is bekendgemaakt op 31 maart van dit jaar. Daardoor gaan bij mij alle 1-aprilgrapalarmbellen af. Het probleem: ik krijg het kikker-in-je-bil-moment maar niet gevonden. Zou het dan écht waar zijn dat er een Porsche 911 991.2 Carrera lesauto is?
Mocht ik er nu toch ingetuind zijn: fair play, Monaco Bonne Conduite. Dat is de rijschool waar je (ogenschijnlijk) kunt lessen in een 911. Naast de Porsche kun je er kiezen voor een Polo, Up of Twizy. Jij zou het ook wel weten toch? Totdat je de prijzen ziet. De rijlessen in de Porsche zijn bijna drie keer zo duur als leren rijden in een Up of Polo. De gewone lessen kosten € 55,- per uur en € 159,- per uur in de 911.
De goede reden achter de Porsche lesauto
Paul Croesi is de eigenaar van de rijschool. Hij vertelt aan het lokale mediabedrijf BFM Nice Côte d’Azur waarom hij een 911 in het assortiment heeft. Croesi: ”Veel leerlingen kwamen na het behalen van hun rijbewijs in de daaropvolgende dagen bij mij langs met auto’s met een grote motor. Het gaat om jongeren die hun rijbewijs hebben gehaald in een auto met 60 of 80 pk en daarna bij mij terugkomen met een auto met 600 of 700 pk. Wij zijn rijinstructeurs, maar ook verkeersveiligheidsinstructeurs. Daarom leek het ons belangrijk om hen bewust te maken van grote vermogens.”

Je had de reden wellicht al zien aankomen nadat je de naam van de rijschool las. De leerlingen hebben 370 pk en 450 Nm onder hun onervaren rechterpootje dankzij een 3,0-liter boxermotor. En dat in een prinsendom waar je in het verkeer vaker stilstaat dan dat je beweegt. De Porsche zou extra achteruitkijkspiegels en een tweede setje pedalen hebben gekregen. Ik vraag me af hoe kort het gaat duren voordat de velgen en koets bekrast zijn door parkeeracties in Monaco.
Mocht je nog op zoek zijn naar een leuk uitje in Monaco? Ook ervaren bestuurders kunnen een rijles nemen in de 911. Misschien kun je dat dan maar beter op een echt circuit doen in plaats van in Sainte Decote, Tabac en Rascasse.
Zo kan ie Porsche rijden op kosten van de zaak. Hoeft ie zelf niet te sparen.
Wat een armoe. Zelfde als al die rijschoolhouders in NL die in een goedkope diesel rijden mez AMG of S ombouw en dan snel de lesspiegels eraf halen om over de PC te rijden. Je ziet altijd de houders nog zitten.
Zo vreemd vind ik het niet. In Rotterdam was er in de jaren 80 een rijschool die met een Jaguar leste. En natuurlijk de allom bekende Borgward. Dus er zijn meer rijschool houders, die iets anders willen aanbieden dan een BX of Starlet.
het is gewoon heel vreemd om een auto als les auto gebruiken die qua formaat en bruikbaarheid enorm afwijkt van de norm waarmee de meeste beginnende bestuurders starten.
Je moet het ook niet met Nederland vergelijken. Voor veel Monegaskische beginnende bestuurders, die na het rijbewijs te hebben gehaald een dergelijke auto gaan rijden, is dit de norm. Dit geeft de rijschoolhouder ook aan.
hij zegt toch Rotterdam?
Ken je klandizie. En weet dat je in de laatste dagen van Maart en op 1 April geen serieuze persberichten moet uitsturen.
Heel erg eens, met beide zinnen.
ik het vaker gezegd. in monaco wonen geen ekte mensen
In nieuwerkerk zat jaren lang een rijschool met zowel een Testarossa als een gele Diablo. Die kon je dan boeken om je eerste rijles in te doen ofzo.
Ik was zeer tevreden met mijn golfje lesauto.
en daarna de Toyota bus waar ik een half jaar in rondgehobbelt heb.
Dat zou onderzoek uit moeten maken.
Er rijden hier in de regio een BMW M340i xDrive (374PK) en een Tesla model Y (340PK) als lesauto, dus zo vreemd vind ik dat niet met die vermogens op sommige auto’s tegenwoordig.
Zeker in Monaco waar dit soort voertuigen toch gemiddeld wat vaker voorkomen is het niet eens een gek idee.
Niet verkeerd om een cursus slippen en dergelijke te volgen. Ook niet om met een potente wagen om te gaan.
Heb het zelf ook gedaan toen ik in de VS woonde. Een heel weekend scheuren met een Viper.
Kost een cent maar schade kost veel meer en misschien je leven of dat van anderen.
Iedere dag staat er wel ergens een Ferrari, Porsche of Lambo in de kreukels omdat de chauffeur de controle over het stuur kwijt was.