Oppassen als je dus zo’n blauwe L ziet rijden. De rijscholen in ons land blijken namelijk belabberde kwaliteit af te leveren…
Voor sommigen van ons hier is het al een eeuwigheid geleden dat ze rijles hebben gehad en daar mogen zij hartstikke blij mee zijn. De kwaliteit die de Nederlandse rijscholen anno 2022 afleveren schijnt namelijk belabberd te zijn. Dat schrijft De Telegraaf.
Veel instructeurs kun je het beste rangschikken in de groep ‘louche types’ en als ze niet louche zijn, hebben ze geen ervaring. Of allebei, dat kan ook. Kortom, de rijscholen in Nederland zijn niet een béétje slecht, maar oprecht belabberd.
En dat zie je terug aan het slagingspercentage.
Rijscholen leveren net 50% geslaagde kandidaten
Dat is namelijk schrikbarend laag. Volgens de krant ligt het slagingspercentage namelijk op 52%. Dat is dus iets meer dan de helft van de leerlingen dat in een keer slaagt voor hun examen. En als je dacht dat dit al belabberde cijfers zijn, wacht dan maar tot je ziet hoe het theorie-examen wordt gemaakt.
Daar slaagt namelijk maar 38% in een keer voor. Al zou ik daar op persoonlijke titel wel een kleine kanttekening bij willen maken. Als jij als cursist je lesboekje niet weet te onthouden, ligt dat volgens mij meer aan hem (m/v/x) dan aan de rijscholen. Doch dit geheel terzijde.
CBR wil rijscholen aanpakken
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen, ook wel bekend als Alexander Pechtolds CBR, vindt de cijfers ook belabberd en wil de rijscholen daarom een figuurlijke schop onder het hol geven. Het slagingspercentage moet omhoog!
Om de louche instructeurs te weren, moeten die voortaan een Verklaring Omtrent Gedrag kunnen overleggen. Dat scheelt al wat tuig, zogezegd, maar da’s nog niet genoeg.
Het CBR heeft daarom verder een rijschoolzoeker op de site gezet waarbij het slagingspercentage is vermeld, samen met het aantal afgenomen examens. Want een slagingspercentage van 50% is toch anders als er maar 2 mensen examens hebben gedaan.
Aan de andere kant, de wachtlijsten voor een rijexamen zijn inmiddels opgelopen tot 20 weken. Heb je mooi nog even de tijd om wat extra lesjes te nemen.
En laat die belabberde rijscholen dan even links liggen alsjeblieft.
heckblende zegt
Belabberd = denken dat je mensen het beste leert rijden in een Ram 1500
flutterby zegt
@heckblende: Hier een BE cursus gehad in een Ram 1500. Ik had meer moeite met de auto dan de aanhanger..
christian85 zegt
@heckblende: word inderdaad gebruikt voor lessen met de aanhanger
dawwg zegt
Tja; ik kan iedereen een 8 daagse (= 7 dagen 4 uur rijden + 4 uur passier bij andere student; laatste dag afrijden) ANWB cursus aanraden; kost wel wat; maar intensief (1 uurtje per week lessen schiet echt niet op, is bijna zonde van je geld) en na een week heb je gewoon je papiertje als je niet erg spastisch bent ! Volgens mij ook nog inclusief een gratis her-examen indien nodig.
sportabgasanlage zegt
N=1=anekdotisch.
Ik heb 15x 1 uurtje per week gelesd en daarna de eerste keer mijn rijexamen gehaald. Theorie ook in 1 keer. Dus zo’n dure flitscursus bij de ANWB is helemaal niet nodig.
Wat heeft een VOG met kwaliteit te maken? Alsof een strafblad iets zegt over je kwaliteit als instructeur… Beter laten ze rij-instructeurs een diploma halen en periodiek op herhaling. Nu kan iedere idioot een rijschool beginnen.
Vos zegt
Wij moeten al elke 5 jaar opnieuw onze instructie bekwaamheid aantonen door theorie bijeenkomsten en een praktische proef te volgen. Hierbij moeten we ook een VOG overleggen. Bij negatieve uitslag volgt na negatieve herweging het verlies van je instructie bevoegdheid en dus je baan. In welke branche vindt je dat? Dit is wat je krijgt op sociale media als je ongenuanceerd op alles reageerd. Verder zijn er best verbeterpunten in onze branche aan te brengen. Overigens is die 50% al sinds jaar en dag en ik doe dit werk al meer dan 30 jaar. Pechtold slaat samen met Roemer weer harde taal uit zodat ze straks weer een mooi ander baantje kunnen innemen.
tmenges zegt
@dawwg: denk juist dat dit kwalitatief minder is als 1 of 2 uur per week lessen, tuurlijk slaag je binnen een week maar ik denk als je er wat langer over doet je ook meer in je opneemt, meerdere weertypes tegenkomt , keertje in het donker rijden, etc, etc
tmenges zegt
@tmenges: als =dan ;)
rnej zegt
Het is bewezen dat als je tijd laat tussen de momenten waar je complexe fysieke handelingen leert, het beter blijft “plakken”.
De rijschoolhouder waar ik les kreeg, kreeg van de ANWB de vraag om die 14 dagen lessen voor hen te gaan doen en heeft het afgewezen om die reden.
Die pakketten werken alleen als je na je slagen direct een auto koopt en gaat rijden. Paar maanden wachten en alles is weer weggezakt.
pa045 zegt
Er waren tijden, ik weet niet of dat inmiddels veranderd is, dat iedere ww’er een rijschool kon beginnen. Misschien is het daar mis gegaan.
simon83 zegt
Vaak bieden de rijscholen een pakket aan. 20 lessen en examen. Veel mensen zullen wel denken dat ze dan na 20 lessen wel kunnen rijden.
simon83 zegt
En wat vaak ook niet helpt is dat rijscholen vooraf al examens gaan reserveren omdat er 20 weken wachttijd is. Dan moeten ze dus vooraf al plannen wanneer leerlingen ervoor willen gaan. Is de leerling er niet klaar voor dan laten het plekje ook niet aan hun voorbij gaan want dat kost de rijschool geld. De leerling zal dan het advies krijgen om dan toch maar af te rijden
flutterby zegt
@simon83: ze kunnen die plekjes gewoon weer beschikbaar stellen voor andere rijschoolhouders hoor..
simon83 zegt
@flutterby: maar wat heeft het reserveren voor nut als je onbeperkt kan reserveren en daar geen consequenties aan vast zitten. Als ik rijschoolhouder was zou ik dan de helft te veel reserveren zodat ik altijd weet dat ik plaats heb
mashell zegt
Heb je hier nu de oorzaak van de wachtlijsten ontdekt?
flutterby zegt
@simon83: er zitten wel degelijk consequenties aan wanneer geen enkele andere rijschool jou slot overneemt want dan betaal je de kosten gewoon. Het is juist een ideaal systeem zodat de tijd van de CBR optimaal benut wordt en niet ten koste gaat van de kandidaten.
vpowert zegt
Het theorie examen is volgens mij al tijden geen kwestie meer van het lesboekje en de regels kennen – het is grotendeels verkeersinzicht vragen. Al tijdje geleden dat je je rijbewijs haalde @nicolasr ? ;-)
nicolasr zegt
Is dat zo ja? Geen idee! Toen ik mijn rijbewijs haalde waren we net klaar met het opruimen met de brokstukken van de grote meteoriet die de dinosauriërs deed uitsterven. Tijdje terug inderdaad ja… ;-)
berlinetta zegt
Jij hebt vast en zeker leren lessen in een Flintstones-auto? ;)
degrotemuis zegt
@nicolasr Denk dat wij het in dezelfde tijd gehaald hebben ongeveer. Waren bij jou wel al de kennisvragen over wie er voorrang heeft bij de brokstukken uit het examen gehaald? ;-)
Paar keer anderen geholpen met leren voor het examen. Het examen is wel aardig veranderd. De 60-70 kennisvragen van weleer zijn er nu 12, daarnaast 25 vragen over gevaarherkenning, 28 vragen over inzicht. Met name die laatste categorie vergt soms wat extra uitleg merk ik. Juist omdat je hier niet 100% mee wegkomt om lijstjes te stampen, maar ook moet snappen wat erachter zit. Sommigen snappen het meteen, anderen hebben wat extra uitleg nodig. Daar kan een goede rijschool het verschil maken.
Ik ben niet verbaasd over de slechte kwaliteit. Het is nog niet zo heel lang geleden dat UWV mensen in de WW een ‘omscholing’ naar zelfstandig rijschoolhouder pushte met zo ongeveer als enige eis een geldig rijbewijs.
Tonnie zegt
Over 2 weken afrijden voor de motor, we gaan ’t zien. Auto ging in 1x, maar wel veel lessen gehad vond ik. Ik snap ook nooit dat zo weinig mensen hun theorie halen. Voor brommer, auto en motor 1 dagje boekje lezen, wat oefenvragen maken en altijd in 1x gehaald.. is in zo’n 12 jaar tijd ook weinig veranderd, behalve dat ’t examen niet meer klassikaal is.
faalhaas zegt
Het is nooit goed, slaagt 80% in 1x is het te makkelijk, laat het CBR je meteen zakken omdat je een wit lijntje raakte met het achterwiel is dan is het ook niet goed.
RiKe zegt
Als ik de stunt piloten dagelijks zie op de weg dan denk ik dat het al veel langer bijzonder beroerd is, en anders de handhaving wel
techniekmeneer zegt
Verbaasd me niks als ik zie hoeveel rijschoolhouders er rond rijden die er ook nog een kebabzaak bij naast hebben..
wimof zegt
In België zijn ze ook aan het janken, in België janken ze altijd en zeker op de site van Het Laatste Nieuws, de meest geavanceerde krant voor de 2 neuronen bezitters
Het zal moeilijker gaan worden om een geschikte bedeleider (of moet het begelijder zijn?) te vinden, die moet namelijk eerst bewijzen dat hij bekwaam is.
Lijkt mij alvast logisch, uiteraard niet voor de lezers van HLN.be
pomoek zegt
Rijscholen anno nu afserveren enkel op basis van slagingspercentage vind ik wat mager. Ik kan me daarbij niet goed voorstellen dat de kwaliteit vroegah zoveel beter was. Sterker nog. Ik heb waardeloos les gehad. Van een gerenommeerde rijschool uit Utrecht. Laten we zeggen dat ie rood geel en blauw mengen-sma heet. De instructeur lag tijdens de les een uur lang rokend achterover in zijn stoel. Kon ook niet anders vanwege zijn enorme pens. Het interesseerde hem niks. De instructies die ik kreeg bestonden louter uit bijdehante opmerkingen. Door een wonder slaagde ik de 2e keer. Helaas net voordat ik ging overstappen naar een nieuwe rijschool.
RiKe zegt
@pomoek: nu noemen de meeste rijschoolhouders de studenten “sma”. Is ook niet echt bevorderlijk
zjos zegt
Als ze nu eens al die niet ter zake doende vragen over het milieu etc. uit het theorie examen halen maakt dat het alweer iets eenvoudiger.
beder zegt
Ik gok dat in reactie hierop het CBR gaat komen met hogere eisen die dan weer tot duurdere lessen zullen leiden. Het zou me niet verbazen als leren autorijden in Nederland het duurst is in Europa. Het moet juist veel simpeler. Leren rijden onder toezicht van je ouders bijvoorbeeld. Dat gaat in veel landen prima en scheelt bakken met geld. Echt autorijden leer je toch pas na je examen
inflatable zegt
Ik vind alles best zolang ze de rijscholen aanpakken en niet met een typische hedendaagse oplossing komen door dan maar de eisen voor het examen te verlagen omdat het anders zo zielig is voor al die gezakte leerlingen..
AudiRS zegt
Iets zegt me dat dit vooral het zelfde spul is als op de taxi in het westen…
tortuga zegt
Had ik al langer door als je jonge bestuurders ziet rijden op de linker rijstrook en daar blijven ongeacht het verkeer achter of naast hen
r3fl3x zegt
Komt ook omdat het de gemiddelde automobilist niks kan schelen. Zolang het lessen maar goedkoop is en na het rijbewijs vooral lekker op de telefoon kijken.
rnej zegt
Precies. Mensen weten prima hoe ze goed moeten rijden, maar doen het simpelweg niet.
Daarnaast heb je nog hordes boomers die met 6 lessen geslaagd zijn toen er ongeveer 70 procent minder auto’s op de weg reden. Gevalletjes als; “als ik m’n knipperlicht gebruik om van baan te wisselen heb ik voorrang!”
Siemi zegt
Ik ben pas voor mijn E achter B gegaan. Om half negen bij de rijschool aanwezig zijn. Dus om 8 uur op pad. Na een bak koffie en wat uitleg op pad. De lunch, dankzij corona en regen, even snel in auto achter het stuur genuttigd. En door. Om 16:00 had ik het examen. Het begon te schemeren, het regende en dus al 8 uur bijna onafgebroken achter het stuur. Tsja. Er is voor mij wel bewezen wat het effect van te lang aan een stuk sturen is. Ik heb domme fouten gemaakt en ben dus gezakt. Het herexamen heb ik wat anders aangepakt. 2 uurtjes rijden en dan examen. Uiteraard toen wel geslaagd. Kortom, mocht je voor BE gaan, let op je rust en pauzes.
Gulli zegt
Mijn rijschool waar ik mijn motorrijbewijs heb gehaald was echt niet zo best. De eerste lessen gingen wel, de motoren reden prima en waren best onder controle te houden. Toen stopte de compagnon van onze instructeur ermee en nam zijn motoren mee, toen moesten we dus op de barrels rijden die onze instructeur zelf had meegebracht voor de rijschool. De koppeling was op, de helft van de knopjes op het stuur werkten niet, mijn zadel zat los, en ik weet zeker dat er van de twee cilinders die ik zou moeten hebben er een op halve kracht liep.
Ook het lesgeven zelf was niet best, hij was steevast te laat met zijn instructies (ja ga hier de afslag maar af, en dan zit je op een drukke snelweg op de tweede baan naast een rij vrachtwagens. Thanks mate!), of gewoon niet duidelijk. Ook kregen we echt de basis-basis instructies. Ik heb later via youtube motorvloggers gezien die in een filmpje van 5 minuten beter uitlegden en demonstreerden wat ze bedoelden dan onze ‘professionele’ instructeur. En dan zei zo’n vlogger ‘als het goed is heb je tijdens je lessen dit en dat geleerd’, euhhh nope, hoor het voor het eerst, maar wel een goeie tip.
Mooi voorbeeld is dat ik mijn achtjes en u-bochten maar niet onder de knie kreeg, en mijn instructeur riep steeds alleen maar ‘over je schouder kijken!’. Ja, het werd er dus niet beter op he. Totdat een motorrijdende collega van me een keer zei ‘je moet voor een strakke bocht naar links gewoon eerst ff naar rechts zwaaien, dan leun je automatisch in die strakke bocht naar links.’ BAM, sindsdien nooit meer moeite mee gehad.
Maar ja, je koopt idd een pakket van 20 lessen plus examen dus je gaat halverwege ook niet naar een andere rijschool. Ondanks de rijschool zijn we toch geslaagd en mijn eerste proefritjes op ‘normale’ motoren waren als een droom, wat reed dat goed!