Alles is de schuld van Vladimir Vladimirovich Putin. Ook dat de rijlessen flink duurder gaan worden.
De oorlog in Oekraïne gaat nu ook jongeren raken. Althans, jongeren die oud genoeg zijn om rijlessen te nemen en hun rijbewijs willen halen. Nu zijn rijlessen nooit echt goedkoop geweest. Vrij logisch: het is vrij arbeidsintensief en de materiaalkosten zijn hoog. Denk met het eerste aan de rij-instructeur, die bijna altijd 1 op 1 lessen moet geven. En dan moet dat ook nog eens gebeuren in een auto.
Rijslessen flink duurder
En met die auto heb je dan kosten als motorrijtuigenbelasting, verzekering, afschrijving, onderhoud en natuurlijk brandstof. De prijzen voor brandstof zijn de afgelopen weken flink gestegen. Dit zorgt ervoor dat de rijscholen ook duurder worden. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.
Het is natuurlijk vrij simpel. Alle prijzen voor dit jaar zijn gebaseerd op een brandstofprijs van zo’n 1,70 per liter. Nu de prijs boven de 2,40 euro ligt, stijgen de kosten enorm voor de rijschoolhouder. Nu zijn er twee manieren om de prijs door te berekenen aan de klant. De eerste is simpel, je verhoogt het tarief. De tweede is de originele prijs met een brandstoftoeslag. Die tweede is iets transparanter en kan afgeschaft worden als men de accijnzen verlaagd of de benzine eindelijk goedkoper is.
Discussie
Of het wel zo eerlijk is om deze prijzen door te berekenen aan de consument, is nog even de discussie. Experts vinden namelijk dat deze prijsstijgingen onderdeel zijn van het ondernemersrisico. Dat wil zeggen dat de rijschoolhouders zelf een marge moeten incalculeren om zich tegen dit soort onvoorziene kosten in te dekken.
Maar volgens de rijschoolhouders is dat niet helemaal een eerlijke constatering. Het coronavirus heeft namelijk veel negatieve invloed gehad. Ten eerste duurde het behoorlijk lang voordat rijlessen weer doorgang konden vinden. Vervolgens zitten rijschoolhouders al met buitengewone kosten. Dat komt doordat het aantal afzeggingen vanwege corona behoorlijk hoog zijn. Die kunnen ze ook niet doorberekenen.
ttr6 zegt
“Of het wel zo eerlijk is om deze prijzen door te berekenen aan de consument, is nog even de discussie. Experts vinden namelijk dat deze prijsstijgingen onderdeel zijn van het ondernemersrisico ”
Wat een onzin. Dat zijn dan waarschijnlijk consultant experts, die niets anders dan een lap top hebben als bedrijfsmiddel en voor de rest niets aan ondernemersrisico kennen. Als elke rijschool een prijsstijging van zo’n 40% aan brandstofkosten gewoon kan absorberen, waren zijn marges veel te hoog. En dat lijkt mij niet het geval…..
mashell zegt
Nou dat hangt er vanaf. Als het een tijdelijke fluctuatie is dan is het inderdaad gewoon ondernemersrisico. Als Rusland zich terugtrekt of Oekraïne zich overgeeft dan kan het met die oorlog en daaruit volgende prijsstijgingen ook snel afgelopen zijn. Je ziet nu allerlei bedrijven die wel erg gretig zijn de prijzen flink te verhogen, daar mogen we best wel kritisch op zijn.
kniesoor zegt
@ttr6: Mee eens. Rijlessen zijn vanwege de vele rijscholen ook een soort ‘commodities’, met de bijbehorende bescheiden marges. Blijft de vraag over in hoeverre je als rijschoolhouder – gezien de aanwezige concurrentie – hogere kosten kan doorbelasten aan je klanten . . .
bernoulli zegt
De rijschool waar ik lang geleden mij rijbewijs heb heb gehaald liet altijd op tijd weten wanneer er een prijsverhoging aan zat te komen. Dan kon je lessen vooruit afnemen tegen het oude tarief.
vaakbenjetebang zegt
Het is dan toch ook aan de ondernemer om dat risico te mitigeren door middel van, nou ja, een prijsverhoging misschien?
berlinetta zegt
Volgens mij is het toch vrij normaal dat ondernemers oplopende kosten proberen door te berekenen? Nu wil ik niet zeggen dat ik dat altijd even fair vind, maar in dit geval snap ik het wel.
roadster zegt
De vraag is, of de prijzen dan ook weer omlaag gaan, wanneer de brandstofprijzen weer dalen. Ik verwacht van niet.
karhengst zegt
Het staat de rijscholen toch vrij de kosten door te berekenen? Daar is het een vrije markt voor.
Het enige wat een stuk lastiger klaar te spelen is, is het aanpassen van reeds aangegane verplichtingen, zoals fixed-price pakketten of een afgesproken uurprijs. Dan kom je namelijk weldegelijk in het gebied van ondernemersrisico. Als er iemand met een legal achtergrond aanwezig is, zou het natuurlijk interessant zijn te weten of hier sprake kan zijn van overmacht op grond van oorlog, wat de spelregels natuurlijk ook weer anders maakt.
In ieder geval, als je nu nog zoekende bent naar een rijschool: Succes.
berlinetta zegt
Ik heb een juridische achtergrond en de mogelijkheden om als rijschoolhouder onder je contractuele verplichtingen uit te komen, zijn er wel. Dat is natuurlijk in eerste instantie afhankelijk van de gemaakte afspraken in het contract. Als daar niks relevants in staat, zou je als rijschoolhouder nog kunnen terugvallen op de wet en een beroep doen op overmacht of het contract laten ontbinden op grond van onvoorziene omstandigheden. Ik denk alleen dat je niet erg succesvol zult zijn hierin. Een beroep op overmacht zal pas slagen als de kosten zo hoog oplopen dat je failliet dreigt te gaan. Is dat niet het geval, dan kun je de overeenkomst immers nog steeds nakomen. Dat je daar verlies op dreigt te maken, zal worden gezien als ondernemersrisico. Bij onvoorziene omstandigheden zal de rijschoolhouder naar de rechter moeten stappen en moeten verzoeken of de rechter de overeenkomst wil wijzigen of ontbinden. Er moet dan uiteraard wel daadwerkelijk sprake van van omstandigheden die én onvoorzien waren én als instandhouding van de overeenkomst naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet mag worden verwacht. Daar zijn rechters zeer terughoudend in. Al met al zal het er dus op neerkomen of de rijschoolhouder zijn contract op orde heeft.
mashell zegt
Overmacht op grond van oorlog? WAT??? Zijn de Russen Nederland al binnengevallen?
potenza zegt
Mogen ze ook voor electrisch kiezen?
dutch zegt
@potenza: dat mag maar dan mogen de leerlingen die daar in afrijden enkel met een automaat de weg op.. dat wordt ook een grote uitdaging in de toekomst als alle nieuwe auto’s elektrisch moeten zijn.
ritchie zegt
Hallo
italned zegt
Wat een onzin weer om Rusland de schuld te geven. Corona subsidies en dergelijke moeten wij terugbetalen en auto rijden wordt nou eenmaal duurder omdat ze ons in deelauto’s willen gooien want you will own nothing but you will be happy.