Voor het behalen van je autorijbewijs moet je diep in de buidel tasten. Rijles is voor sommigen niet te betalen.
Er is altijd wel een groep geweest in Nederland die geen budget hadden voor het halen van een autorijbewijs. Die groep groeit alleen maar door de stijgende prijzen van rijles. Het draaien van een rijschool is er de afgelopen jaren niet goedkoper op geworden. Die kosten moeten nu eenmaal doorberekend worden naar de klant.
Rijles niet te betalen
Volgens de Telegraaf zijn de kosten voor rijles afgelopen jaren gestegen met 25 procent. De komende jaren dreigen de prijzen alleen maar verder te stijgen. Naast stijgende kosten voor rijscholen is er ook een krapte in de rijschoolmarkt. Minder concurrentie is minder keuze en daardoor kan een rijschool meer vragen.
Gijs Kantelberg, directeur De VerkeersAcademie, verwacht dat het uurtarief voor rijles al binnen een paar jaar richting de 80 euro gaat. Hij ziet het aanbod rijleraren krimpen. Door vergrijzing loopt het bestand leeg, de aanwas nieuwe leraren is klein. Er zijn maar weinig kinderen op school die roepen “Rijinstructeur!” als je ze vraagt wat ze later willen worden. Meer dan de helft van de instructeurs is boven de vijftig jaar. Bij instructeurs voor een speciaal rijbewijs is het zelfs boven de zestig.
De vraag is in hoeverre rijles nog te betalen is voor de mensen. Rijscholen kunnen noodgedwongen de tarieven verhogen, maar er is natuurlijk een plafond. Op gegeven moment is rijles onbetaalbaar. Zeker voor een jongere met een klein spaarvarken.
Met deze ontwikkelingen ben je zo 3.000 euro kwijt voor het roze pasje. Laat staan als je zakt voor de examens en extra lessen nodig hebt. Dan is richting de 4.000 euro lappen niet ondenkbaar. Heb je eindelijk het rijbewijs, mag je vervolgens een peperdure occasion uitzoeken. Want ook auto’s zijn er niet voordeliger op geworden. Misschien toch maar bij de politie aan de gang?
kennone zegt
Gewoon je kind van te voren al laten rijden, kan echt een hoop schelen. Reed van af mijn 14e al op een gesloten terrein bij de boer om het wagenpark netjes in de rij te zetten. Daarna wel eens op een parkeerplaats met ons pa (soms ook stiekem de auto gewoon gepakt wat natuurlijk geen aanrader is) en met 8 lessen mocht ik op. Echter kwam ik in het ziekenhuis te liggen een week voor ik mocht afrijden en kwam daar pas een half jaar later weer uit. Daarna nog 4 lessen gehad en had mijn pasje binnen. En met de motor idem. Vroeger schakelbrommer gereden dus dan ken je de basis wel, 8 lessen maar gehad. Qua theorie was het bij mij wel een ander verhaal. In de tijd van mijn autorijbewijs kon je nog gewoon bij je buurman of buurvrouw afkijken en ik had geluk dat ik langs de goede zat, een paar jaar terug met mijn motorrijbewijs was dit veranderd en leg de je de toets af alleen achter een computer. Heb toen iedereengeslaagd.nl gevonden. 2uurtjes de antwoorden uit je hoofd leren en dan gelijk op voor je theorie. Stond binnen 10minuten weer buiten geslaagd en wel! Heeft me op deze manier een helehoop geld bespaard.
padoempats zegt
Dit zijn privileges die voornamelijk alleen kinderen van het platteland hadden. De meesten hebben of kennen niemand met een terrein van een boer om even vrij te kunnen oefenen
kennone zegt
Ik woonde ook niet op het platteland. Maar zocht daar wel mijn baantjes (iets wat de meeste van die leeftijd ook niet meer zien zitten) maar met je pa, oom of kennis op een afgelegen parkeerplaats is voor de meeste wel te doen hoor.
kas_par zegt
Wat een vooroordelen! En zonder rijbewijs op publieke grond rijden is natuurlijk hartstikke illegaal en ook behoorlijk link. Gaat het mis ben je niet verzekerd. Dus bizar advies om te geven.
mashell zegt
Zet je nou serieus op het internet dat je allerlei sjoemeltruuks heb moeten uithalen om je rijbewijs te krijgen?
kennone zegt
Zekers, je kunt het voor je zelf gewoon makkelijker en vooral goedkoper maken. Ken er zat die 40 lessen hebben gehad. Nou, dat is gewoon een mooie eerste auto of motor.
Cuprafan123 zegt
@mashell Het is Autoblog, geen deugblog
Hubert zegt
@kennone
Dit zijn vaak de slechtste leerlingen omdat eerst het fout aangeleerde weer afgeleerd moet worden.
kas_par zegt
Exact dit. Uitermate slecht idee dit, naast gevaarlijk en illegaal
baardmijt zegt
Dit verklaart wel voor een deel het gedrag van veel mensen in het verkeer. Soms vraag ik me echt af of het onwil is, totaal gebrek aan sociaal gedrag of het gebrek aan kennis van verkeersregels.
Blijkbaar zijn er mensen die het okee vinden om met sjoemelen een theorie examen te halen, zó okee dat ze het zonder gêne, zelfs als aanbeveling haast, delen op het internet. Stuitend.
ouwedibbes83 zegt
Het gaat naar de 80 EUR per uur, weet iemand wat nu een gangbaar tarief is bij een goede rijschool? Begreep dat ze graag pakketten verkopen ipv losse uurtjes.
Autokenner zegt
50-60 per uur
slowland zegt
Het kan veel goedkoper,
Mijn jongste zoon heeft net zijn rijbewijs gehaald….
Theorie: C$ 40 (27 Euro)
Na een jaartje oefenen in de auto van mama op voor het ‘N’ rijbewijs
Praktijk: C$ 52 (35 Euro)
En dan over twee jaartjes nog een keer praktijk om zijn volledige rijbewijs te halen.
Oh ja,
hij heeft ook al een autootje gekocht
2007 Audi A4 Quattro: C$ 3500 (2350 Euro)
Jullie wonen gewoon in het verkeerde land
a_buis zegt
Maar ja in jouw land gaat alles weer slow ;)
In Oostenrijk ook goed systeem. Kind haalt theorie en mag na paar lessen met ouders 1000 km rijden in aantal maanden. Daarna heeft kind rijbewijs.
kniesoor zegt
Dat er in Nederlandje eerst flink gelest moet worden voordat er afgereden kan worden, vind ik met het oog op het hier vrijwel overal intense verkeer op zich een goede zaak. Maar het wordt dan inderdaad wel een dure grap, dat wel.
mashell zegt
Is de complexiteit van autorijden het dichtbevolkte Nederland niet onvergelijkbaar met het heerlijk rustige Canada?
LaLancia zegt
Volgens mij zat ik in 2009 op 37,50 per uur, dus dat is inderdaad wel erg duur geworden. Wat niet helaas…
TDI-goeroe zegt
ik zat in 1987 op 37 gulden, wat neer komt op 17,60 euro.
Hawkeye72 zegt
Allemaal onderdeel van de ‘jaag mensen hun auto uit’ strategie…. Misschien geen vooropgezet plan (geloof niet zo in samenzweringen) maar de facto is het wel een feit.
mashell zegt
Er rijden 9 miljoen auto’s op 18 miljoen mensen, willen we wel nog meer auto’s?
Dutchdriftking zegt
Als ik al die idioten vanmorgen op de weg weer zag dan denk ik dat het nog lang niet duur genoeg is…
Ed Mini Einser zegt
Geen onlogisch bedrag als je ziet wat er als loon overblijft. Gemiddeld therapeut zit ook op €100,- per uur. Je moet ook je leven kunnen onderhouden. En alles gaat nog van dat bedrag af. Brandstofkosten,btw,pensioenregeling,onderhoud etc. Nederland is verder gewoon een heel duur land geworden. Het wordt tijd dat de belastingen op inkomen gericht worden net als boetes. Dan pak je ook de elite en wordt het weer wat betaalbaarder.
JanJansen zegt
Snap wel waarom steeds meer mensen met een krappe beurs op een motor stappen.
Als je dan ook nog eens bijvoorbeeld een BMW neemt die Oldtimer is, rij je helemaal goedkoop. (En niemand jat zo’n ding)
kas_par zegt
Want voor een motor heb je geen rijbewijs nodig? 🫠
Hubert zegt
Niemand jat een BMW oldtimer motor???
Dream on
baardmijt zegt
Een fraaie oldtimer is vast gewild bij het boeventuig. Denk dat hij meer doelt op een pekelvarken als een vroege K75/K100 ofzo. Al vraag ik me af of die dingen, hoe betrouwbaar ze ook waren, inmiddels niet ook fors onderhoud vragen als je ze dagelijks inzet, zijn wel echt oud nu.
Hubert zegt
Zelfs de K75/K100 zijn gewild tegenwoordig.
Ongeacht of ze als pekelbrommer zijn ingezet.
baardmijt zegt
Ah, okee. Ik vind ze nog steeds niet zoveel waard, maar de markt bepaalt. En ik heb ze al heel lang niet meer in de gaten gehouden inderdaad.
racerx zegt
Heerlijk woord voor een winter motor: pekelvarken. Die ga ik vaker gebruiken!
Klojum zegt
Ik betaalde 30 GULDEN in 1984 per lesuur… Zo’n 14 euro, zeg maar.
Het is in 2024 dus met 80 euro meer dan 6x zo duur.
marcomanta zegt
In mijn regio kiezen ze steeds vaker het OV in plaats van het rijbewijs, mede ook omdat autorijden onbetaalbaar is geworden. OV is wel mogelijk omdat het hier goed geregeld is, op het platteland is het bagger geregeld.
kas_par zegt
Voor beide kinderen inderdaad rond de 3000 euro afgetikt. Begon al met de theorie die echt heel pittig geworden is en die je in de praktijk nauwelijks nog in één keer kunt halen… En dan nog voldoende lessen en hopen dat je in één keer slaagt, maar ook dat is vaak niet het geval.
Wij hebben overigens als ouders hiervoor gespaard, aangevuld met een bijdrage van opa en oma. Gewoon op tijd beginnen met geld opzij zetten. Dat deden wij al toen de kinderen net geboren waren en we zelf nog geen cent te makken hadden… het is maar hoe belangrijk je de toekomst van je kinderen vindt.
alloallo zegt
Eens! Mijn vrouw en ik hebben ook gespaard voor studie en rijlessen. Mijn zoon kan nu zonder schulden aan zijn carrière beginnen.
Hubert zegt
een keer uit eten overslaan en je kunt er weer een les van kopen.
a_buis zegt
Exact, vaak kwestie van prio’s stellen. Lang niet altijd natuurlijk niet iedereen gaat wekelijks uit eten. Anyway zoals hierboven gesteld, alles is duur, een schilder kost dat ook.
mashell zegt
En als je de iPhone verkoopt en naar een goedkope Android gaat kun je er ook weer een paar betalen.
kas_par zegt
Haha, serieus? Je denkt echt dat jongeren regelmatig a 80 euro uit eten gaan?? Dat doe ik zelfs als volwassene niet… Letterlijk nog nooit zulke bedragen per persoon aan een restaurant besteed.
grandmasterb zegt
Ik had een speciaal studententarief, 230 Gulden (circa 110 euro) inclusief 14 rijlessen en theorie-en praktijkexamen in het toen al drukke Utrecht. Het praktijkexamen was met een echte baron als examinator, dus was dikke mik😂😂😂
Hubert zegt
Met die prijzen kun je beter GrandfatherB heten.
tatog zegt
Is een hoop geld maar de lonen zijn ook enorm gestegen. 10-12% stijging is echt heel fors! Met dat in het achterhoofd is het allemaal wel logisch en nog steeds te betalen. Rijlessen zijn altijd duur geweest!
sizedoesmatter zegt
Als ik o.a. Tesla mag geloven is een rijbewijs over een paar jaar niet echt meer nodig; die dingen rijden dan zelfstandig.
Voor fossielen als mijzelf een afschuwelijk idee, maar voor een grote groep een uitkomst.
kas_par zegt
Tesla moet je sowieso niet geloven. Realistisch bezien duurt het nog wel minimaal 20-30 jaar voor we echt autonoom rijdende auto’s hebben en dan nog eens 10-20 jaar voor dat gemeengoed wordt en wellicht nog eens 20 jaar voordat de wetgeving het bijgebeend heeft. Dus dat rijbewijs heb je nog wel zo’n 50-70 jaar nodig… minimaal.