Omdat Rijkswaterstaat helemaal klaar is met te hoge vrachtwagens.
Het is een grote ergernis voor werkelijk iedereen. Ik bedoel, ik ken helemaal niemand die achter zijn stuur zit te juichen omdat een tunnel is afgesloten omdat er weer eens een te hoge vrachtwagen voor staat te wachten. Jij wel? Nou dan.
Ook Rijkswaterstaat is er helemaal klaar mee en verklaart dan ook de spreekwoordelijke oorlog aan te hoge vrachtwagens. Dat doen ze door extra controles en meer boetes uit te delen aan de oelewappers van chauffeurs die niet op de hoogte van hun truck letten.
Te hoge vrachtwagens kosten heel veel geld
Een te hoge vrachtwagen voor de tunnel waar jij ook doorheen moet is niet alleen heel irritant, het kost de samenleving ook gewoon een bak geld. Als een tunnel moet worden afgesloten vanwege een te hoge truck, zorgt dat onherroepelijk voor files. En je weet, files kosten geld.
En mocht je denken dat het wel meevalt met het aantal keren dat een tunnel moet worden afgesloten, dan heb ik nieuws voor je. De Noord Tunnel bijvoorbeeld op de A15 in de buurt van Rotterdam moest in 2020 ruim 1100 keer dicht. Dat is meer dan drie keer PER DAG! Terwijl het allemaal zo makkelijk te voorkomen is.
Chauffeur moet zelf de hoogte checken
De chauffeur van een vrachtwagen is zelf verantwoordelijk voor de hoogte van zijn truck. Die mag maximaal 4 meter bedragen en moet voor iedere rit gecheckt worden. Mocht de vrachtwagen nou toch te hoog zijn, moet er een ontheffing bij Rijkswaterstaat worden aangevraagd. Ook moet de route worden aangepast naar een weg zonder lage tunnels of viaducten. Duh.
Om ervoor te zorgen dat dit ook echt gebeurt intensiveert RWS de controles nu dus. Ook mogen de weginspecteurs zelf boetes uitdelen en hoeft daar de politie dus niet voor te worden ingeschakeld.
Als laatste een tip voor de chauffeur met een hoge wagen; zorg dat het dekzeil boven je lading goed vastzit. Een klapperend zeil kan namelijk door de automatische hoogtedetectie worden opgemerkt als een te hoge vrachtwagen. Dan gaat de tunnel dus voor niets dicht, staan er voor niets files en krijg jij voor niets een bekeuring.
Dat je het maar even weet, truckert!
Dutchdriftking zegt
Kan dit artikel ook in het Bulgaars en Roemeens gedeeld worden? Het zijn namelijk nogal vaak onze Oost-Europese collega’s met een te hoge auto.
reactief zegt
En ingehuurd door een Nederlands bedrijf, al zal die op papier misschien ook wel uit die hoek komen. Makkelijk om het af te schuiven, maar de smeerlappen die ze op ondermaatse manier inhuren komen vaak gewoon hier vandaan en die zouden verantwoordelijk moeten zijn.
dutchneon zegt
@nicolasr vergeet 1 ding… de files kosten ons allemaal geld, maar het is onder de streep een flinke inkomstenbron van onze overheid. Een gemiddelde ouderwetse ochtendspits (ja voor covid) bracht al gauw 3tot5 ton extra in het laatje vanwege de extreme extra brandstofverbruik van alle auto’s en vrachtauto’s die eindeloos stationair lopen, optrekken en weer moeten remmen.
De accijns die hier extra mee opgehaald word is een nationaal geheim.
hexxion zegt
@dutchdriftking: Toen ik het artikel zag wist ik meteen dat er chauffeurs in de reacties kwamen die het complete Oostblok weer de schuld geven. Het zou de Nederlandse beroepschauffeur is sieren als ze de hand in eigen boezem steken in plaats van elke keer al het vrachtwagenleed op Oostblok chauffeurs te schuiven.
Robert zegt
Als economisch delict bestraffen met een pittige boete is klaarblijkelijk niet genoeg. Oplegger afkoppelen, in beslag nemen en pas na een maand terug geven. Bij herhaling wordt de oplegger met inhoud en al verbeurd verklaard en bij Domeinen verkocht. Moet je eens opletten hoe snel dit probleem is opgelost.
anthwan zegt
@RRRobert: dit lijkt mij een prima oplossing. En inderdaad kan dit ook in het Bulgaars en Roemeens en Pools en het Litouws.
mashell zegt
De lading is niet van de transporteur, die kun je dus niet verbeurd verklaren. Trailer vaak ook niet.
B4R7 zegt
Ik begrijp nooit waarom nieuwe tunnels maar een fractie “dieper” zijn dan de vrachtwagens die er doorheen moeten. Is het echt zo moeilijk om die tunnel een meter dieper te graven?
Robert zegt
@b4r7: die tunnels dieper graven of viaducten hoger maken, dat noemen ze nou ‘symptoombestrijding’.
De hoogte van vrachtwagens is (Europees!) geregeld, en zoals het artikel al aangeeft, in het geval dat deze ‘door omstandigheden’ hoger is dan toelaatbaar, moet daar een ontheffing voor worden verleend. Die regels gelden voor iedereen, zijn niet voor andere uitleg vatbaar en ook voor een betrekkelijke leek nog te begrijpen.
B4R7 zegt
@RRRobert: Ik begrijp je punt. Maar waarom nét genoeg. Ik weet dat het bij de tunnels op de A73 ook heel vaak raak is geweest. Heeft kapitalen gekost om de tunnels te bouwen en nog eens kapitalen aan stilstand. Was allemaal niet nodig geweest.
bernoulli zegt
Reken maar even door wat dat extra kost, een complete tunnel een meter dieper maken.
anthwan zegt
Moet de (R)overheid niet gewoon iets aan de tunnel bij de A15 want 95% procent van de vrachtwagens zijn ook niet hoger, en anders de bekeuring aanzienlijk verhogen als er echt sprake is van een te hoge lading.
Kvgorp zegt
RWS moet zich bezig houden met beheren van de infrastructuur en niet handhavertje willen spelen.
faalhaas zegt
Ik zou sancties instellen tegen rijkswaterstaat. Slava Trucks!
moveyourmind zegt
Met de huidige dieselprijzen kunnen die te hoge vrachtwagens makkelijk door de tunnel.
De hele transportsector gaat er vanzelf wel onderdoor.
kuip zegt
Vaak is de vrachtwagen niet te hoog maar waait het dakzeil van de trailer iets omhoog door de rijwind, die de hoogte sensoren vd tunnel actieveren.
kuip zegt
@kuip: kleine toevoeging, bij een gewone ‘tautliner’ kun je daar zelf niks aan doen.
vaakbenjetebang zegt
Die statistiek van het aantal te hoge vrachtwagens verbaast me enorm. Drie keer per dag bij één specifieke tunnel alleen al, dat vind ik echt bizar. Waarom? Omdat veruit, veruit de meeste trucks domweg ‘confectie’ trekker-opleggers zijn; materieel wat simpelweg binnen de lijntjes kleurt omdat het hartstikke standaard is. Scania en DAF bouwen echt niet een beetje willekeurig trekkers die soms ook wel eens te hoog zijn, die dingen moet je zelf moedwillig vernaggelen of op de verkeerde rijhoogte zetten om het verkeerd te krijgen. Hetzelfde geldt voor veel trailers. Als je zo’n ding bij Krone of Schmitz koopt, is die echt niet te hoog. Idem voor zeecontainers en wissellaadbakken: die zijn echt allemaal lekker maatvast, en de trailers waar ze op staan ook. Klapperende zeiltjes: ja, dat kun je hebben, maar hoe veel van die zeiltjes zie je nou in de echte wereld langsrijden op de snelweg? En dan bedoel ik niet schuifzeilen, want die flapperen niet naar boven. Kijk, te hoog is natuurlijk te hoog, maar als je met de beruchte Scania defensietruck van 4 meter en 2 centimeter door zo’n tunnel rijdt, kom je vast niet klem te zitten, en je rijdt ook niet alle ventilatoren los hoor. Iets of wat marge is er natuurlijk wel. Zou het misschien ook niet zo kunnen zijn dat de detectie-apparatuur veel vals positieven geeft?
Overigens: @nicolasr: Het is ook wel makkelijk om een beetje op vrachtwagenchauffeurs af te geven, want er zitten ook wat lutsers tussen natuurlijk. Maar toch denk ik dat de gemiddelde trucker een heel stuk beter weet hoe zijn voertuig er aan toe is en wat hij ermee aan moet vangen dan de gemiddelde automobilist. Kijk alleen maar eens hoe veel hapsnurken er in hun B-segment crossover met dagrijverlichting zonder verlichting achter rondrijden als dat wel zou moeten. Natuurlijk, dat hoort ook zo, daar ben je beroepschauffeur voor, maar toch. Als je af en toe van achter het stuur van een vrachtwagen ziet wat voor capriolen automobilisten uithalen… je weet echt niet wat je ziet.
nicolasr zegt
@vaakbenjetebang: als ik de indruk heb gewekt af te geven op alle vrachtwagenchauffeurs, dan was dat echt niet mijn bedoeling. Het was gericht aan de lusters die het voor de rest verpesten.
mashell zegt
“Zou het misschien ook niet zo kunnen zijn dat de detectie-apparatuur veel vals positieven geeft?”
Nee joh, dat kan echt niet. We hebben in Nederland echt geen historie met problematische tunnelbewaking, de Roertunnel in de A73 ging vanaf dag 1 probleemloos open, ook de Twente-Salland Tunnel in Nijverdal heeft geen jaar vertraging gehad omdat de apparatuur niet werkte. Echt die detectiesystemen zijn feilloos…
André zegt
De voorschriften voor tunnelveiligheid schrijven voor dat de hoogtedetectie op 4,20m moet worden afgesteld. Echter vind Rijkswaterstaat dat alle trucks maar 4m moeten zijn en zijn dat zelf gaan afdwingen door de hoogtedetectie op 4m te zetten.
Hun argumentatie is dat het Europees voorschrift is, en dat is zo maar Rijkswaterstaat is er niet om opsporing te verrichten en het geweten der natie te zijn ….
toniominestrone zegt
Hier bij ons in de IJmond is het iedere dag raak bij de Velsertunnel, wat opvalt is dat het 9 van de 10 keer een vrachtwagen met een Oost Europees kenteken betreft, en dan ook nog eens de aanwijzingen van de wegbeheerder niet opvolgen wat weer voor extra oponthoud oplevert.
vaakbenjetebang zegt
@nicolasr: Snap ik, en zo’n stukje moet ook een beetje leuk leesbaar zijn. Niks mis mee. Maar ik kan me dus echt niet voorstellen dat er daar bii die tunnel iedere dag drie daadwerkelijk te hoge trucks aan komen rijden. A15 zal toch wel heel veel containers zijn, zou ik zo denken. Of zou er ieder dag een Brit of wat van de boot komen met een trailer van 4.5 meter hoog omdat dat aan die kant van de plas mag? Lijkt me niet op de boot passen, maar je weet het niet.
tjorque zegt
Gewoon een gigantische kaasschaaf boven het wegdek op 4m hoog zetten 😈
mashell zegt
Is dat niet precies wat de tunnel is?
tjorque zegt
@mashell: er ontbreekt een gigantisch mes…
vaakbenjetebang zegt
@tjorque: Bij die bizarre duplex-tunnel bij Parijs die maar twee meter hoog is, hangt een fantastisch waarschuwingssysteem: een portaal waar kunststof (?) kettingen aan hangen. Raak je die, dan hoor je het wel en weet je: foute boel. Dan kun je daar een afslag nemen die speciaal daarvoor is aangelegd. Dan staat niet de halve wereld vast achter een te hoog voertuig. Zoiets simpels zou je ook voor trucks op kunnen hangen, maar dan op 4 meter hoogte. Geen sensoren, geen moeilijk gedoe, maar haptische en akoestische feedback.
tjorque zegt
@vaakbenjetebang geweldige coole tunnel. Ben er een aantal jaar geleden eens door gereden.
Maar inderdaad waarom ook altijd moeilijke oplossingen voor een simpel probleem.
gregorius zegt
Maar hoe hoog is de boete dan?
Lijkt me als je dat op en goede hoogte zet en een goed bord voor die tunnel, dat je toch wel onder die 3x per dag uit moet gaan komen?
JJFM71 zegt
Is er nog een marge? Of vliegen die tunnels bij 1 cm te hoog al op slot?
kenneth_hagers zegt
Trof zo laatst nog een Belgische chauffeur aan die vast zat. Het was maar een centimeter, ik zeg nog tegen hem je moet je banden een beetje laten leeglopen. Maar hij reageerde nogal fel, die Hollanders ook ik zit van boven vast toch niet beneden.
André zegt
De voorschriften voor tunnelveiligheid schrijven voor dat de hoogtedetectie op 4,20m moet worden afgesteld. Echter vind Rijkswaterstaat dat alle trucks maar 4m moeten zijn en zijn dat zelf gaan afdwingen door de hoogtedetectie op 4m te zetten.
Hun argumentatie is dat het Europees voorschrift is, en dat is zo maar Rijkswaterstaat is er niet om opsporing te verrichten en het geweten der natie te zijn ….