Leuk die gratis doorgang, maar wist je dat de rekening voor de Kiltunnel naar Rijkswaterstaat gaat?
Het is niet de leukste weken voor automobilisten die veel gebruik maken van de Heinenoordtunnel. Gedurende de meivakantie is de tunnel afgesloten voor onderhoudswerkzaamheden. Er zijn diverse omleidingen ingesteld, waaronder een route waarbij automobilisten door de Kiltunnel bij Dordrecht worden gestuurd.
Normaal gesproken moet je tol dokken voor deze tunnel. Het tarief is €2 voor reguliere auto’s en €5 voor voertuigen boven de 2,3 meter. Bezitters van een telecard betalen ene gereduceerd tarief. Omdat de Heinenoordtunnel gesloten is betalen automobilisten tijdelijk geen tol voor de Kiltunnel. Bij het naderen van de tolpoortjes staat er ‘Gratis doorgang’. Mooi meegenomen, denken automobilisten. Maar het is niet zo dat dit écht gratis is.
35.000 auto’s per dag
Er is namelijk gewoon een rekening en die ploft op de mat van Rijkswaterstaat, aldus RTV Rijnmond. Normaal gesproken rijden er zo’n 110.000 auto’s iedere dag door de Heinenoordtunnel. Een deel van de automobilisten die omrijden maken nu gebruik van de gratis Kiltunnel. De verwachting is dat dit zo’n 35.000 auto’s per dag betreft.
Uitgaande van een tarief van 2 euro zou dit betekenen dat Rijkswaterstaat iedere dag 70.000 euro aan tol voor de Kiltunnel betaald. Rijkswaterstaat om automobilisten financieel tegemoet te komen.
Het is gedaan om de doorstroming te bevorderen. Er rijden nu veel meer auto’s door de tunnel dan gebruikelijk. Als al deze automobilisten allemaal moeten stoppen om tol te betalen zou dit voor een flinke opstopping kunnen zorgen. Nu de doorgang gratis is staan de slagbomen open en kun je direct doorkachelen.
Tol
Tol betalen is niet heel gebruikelijk in Nederland. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk of Italië, waar je om de haverklap wel tol moet betalen. Daar is in Nederland de motorrijtuigenbelasting voor verzonnen. De inkomsten van de tol van de Kiltunnel worden door de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Dordrecht en Hoeksche Waard gebruikt om de tunnel te onderhouden.
Autokenner zegt
Oftewel broekzak vestzak, kan het budget voor de instanties waar het geld naar toe gaat weer met 70.000 per dag omlaag.
Robert zegt
Misschien dat je het bovenstaande niet helemaal snapt. De MRB bestaat uit een (standaard) Rijkstarief, verhoogd met de provinciale opcenten. De hoogte van die opcenten verschilt per provincie, en is bedoeld voor uitvoering, aanpassing of onderhoud van wegenbouwkundige projecten (wegen, bruggen, viaducten, tunnels, etc.) die in de visie van onze landelijke overheid geen landelijke of provinciegrens-overschrijdende prioriteit hebben. Het staat de provinciale besturen van ons land vrij de hoogte van deze opcenten te bepalen en hoe de inkomsten hieruit te besteden.
mashell zegt
Daar heeft de burger toch geen boodschap aan? Die betaald wegenbelasting voor het gebruik van alle wegen (snelwegen, stadswegen, provinciale wegen en ook sluipwegen). Hoe de verschillende overheden dat geld onderling verdelen moeten ze zelf uitmaken, zolang het maar grondwettelijk is zodat je in gelijke gevallen gelijk behandeld wordt.
Dus zou zo’n tunnel betaald met belastinggeld eigenlijk wel tol mogen kosten?
sabrerator zegt
Toevallig woon ik bij die Kiltunnel in s-Gravendeel. Wat een ramp is die afsluiting van de Heinenoordtunnel! De hele weg over het eiland, de N217 is van de aansluiting met de A29 helemaal naar de Kiltunnel één grote file. Zo’n 12km lang. En alle weggetjes waarvan wij localo’s weet hebben, zijn door hekken of verkeersregelaars afgesloten.
Je moet en zal de file langer maken. Ik moest gister even in Puttershoek zijn, is naastgelegen dorp. De lange route via de volle N217 of de Molendijk, die gaat rechtstreeks. Molendijk dus. Heen geen probleem. Terug mooi niet. Of ik maar wilde omdraaien en 20 minuten in de file wilde gaan staan. Met wat praten en mijn kentekenbewijs met adres laten zien mocht ik dan bij de gratie Gods door…
Pfff.
En die tunnel is afgelopen jaar volledig gerenoveerd inclusief mooi luxe kantoor en splinternieuwe tolapparatuur. Dus de komende jaren moeten de centjes weer terug worden verdiend.
Sinds 2011 zijn de tarieven niet meer aangepast, dat dan weer wel.
Zucht. Adem in….
Oké, frustratie weer voorbij.
Wicos zegt
Je zou denken dat de eilandbewoners dan even de fiets pakken voor een boodschapje in het naburige dorp…
Johan zegt
Geen idee hoe uitgestrekt dit gebied is blijkbaar. Wij wonen aan de westkant en dochter werkt in s-Gravendeel. Dat is normaal al een half uur met de auto. Dat fiets je dus niet even snel. En als je dan ook nog moet werken op meerdere plekken in dit gebied kun je je lol dus helemaal op. Het was gewoon een bende deze week. Ik werk thuis, maar voor velen is dat geen optie. Wanbeleid en de grote klap komt nog. De hele maand augustus doen we dit nog eens dunnetjes over!
Wicos zegt
Nou, ik woon in Dordt dus ken het wel degelijk. Mijn dagelijkse woon-werk fietstocht naar Schiedam heb ik ook regelmatig nog wat langer gemaakt door via de Heinenoord- en Kiltunnel te fietsen.
Van Goudswaard naar ’s Gravendeel ben je inderdaad wel een poosje onderweg.
Johan zegt
Toch een kenner dus en fors sportief. Respect hoor! Zoals je merkt zit echter bij mij de irritatie over het beleid van Rijkswaterstaat rond de tunnel en brug momenteel wat hoog. Maar ach, dat ebt ook wel weer weg….in 2024 ;-)
Wicos zegt
Dank je. Ik heb het 8 jaar dagelijks gedaan, zo’n 400km per week. Om het mezelf comfortabel te maken en snel te gaan heb ik een velomobiel, zo’n ligfiets met kuip ofwel een ‘banaanfiets’. Geen ondersteuning maar wel met gemak 40km/uur en droog en warm in weer en wind. Sinds 3 jaar geleden mijn zoontje werd geboren en we te maken kregen met corona en thuiswerken ga ik nog maar incidenteel met de fiets en meestal met de trein.
Maar dit is geen onderwerp voor Autoblog ;-)
Je frustratie over de afsluiting kan ik mij voorstellen, als bewoner van de Hoeksche Waard ben je toch echt afhankelijk van een paar tunnels en bruggen om het eiland te bereiken en te verlaten. Geldt trouwens ook voor het eiland van Dordt, het onderhoud aan de N3 een paar jaar geleden gaf ook flinke overlast. En als er een schakel uit ligt staat meteen de stad vast. Vandaar de fiets ;-)