Toen we in september 2012 met z’n allen op een aantal stukjes snelweg 130 km/u ging rijden, brak er onder de ANWB-lidmaatschaphouders complete crisis uit. Want ocharme, je zou op moeten letten tijdens verkeersdeelname.
Al snel werd echter duidelijk dat zo’n beetje heel Nederland tegen de onduidelijke borden aanliep. Trajecten waar je 120 km/u mag, maar dan alleen tussen 06-19 uur, en als de spitsstrook gesloten is, dat werd niet door iedereen gesnapt. Rijkswaterstaat hield echter vast aan het argument dat het slechts een tijdelijke maatregel was.
Vandaag zegt Rijkswaterstaat dat het onderbordenprobleem is opgelost middels de bekende spitsstrookborden, ook wel kantelwalsborden of rotatiepanelen genoemd. Het gaat om onderstaande gevallen, met alle snelheidsinformatie alsook het tijdvenster (06-19h) erin. Ergo, de oude onderbordjes zijn verdwenen.
Maar RWS, wat was nou de reden om dit niet direct in te voeren?
“Om technische en logistieke redenen was dat bij de verhoging van de maximumsnelheid op 1 september 2012 niet haalbaar. Daarom heeft RWS vanaf het begin besloten om met tijdelijke borden te werken.”
Ah, ICT enzo.
Verder sluit Rijkswaterstaat af met een bemoedigend woordje:
Ook voor de toekomst geldt: 130 km/h is de norm. Als er ruimte is vanuit oogpunt milieu/natuur en het kan met oog op ontwerp van de weg, gaat de snelheid omhoog. Dit zorgt ervoor dat de trajecten waar je 130 km/h mag rijden steeds langer worden en het beeld op de snelwegen steeds eenduidiger wordt.
Enfin, onderstaande verkeersbordenbonanza zou vanaf nu dus uitgeroeid moeten zijn. Reaguurders, kunnen jullie dit bevestigen?
barrrry zegt
Nu ook geld terug van CJIB als je door de misleidende borden geflitst bent?
salberts93 zegt
jammer dat top gear met die “weg met onnodige bordjes” campagne is gestopt
lemans96 zegt
@salberts93: Dan zouden ze in dit land een aantal afleveringen kunnen maken…
Arnoud zegt
Ik heb het nooit onduidelijk gevonden. Gewoon altijd 130km/h rijden (als het verkeer dat toelaat) en opletten of er flitsers staan of traject controle.
johanw zegt
dit is nabij zoetermeer / waddinxveen op de snelweg, dit is inderdaad daar onduidelijk…
TimoBac zegt
@johanw: Niet zozeer onduidelijk maar wel frustrerend. Het begint met 80, 100,130,120,130,120 en dan ben ik dus van Den Haag naar Gouda gereden.. Onbegrijpelijk
gekkenhuis zegt
Hoe zit het eigenlijk bij de A2 Amsterdam Utrecht. Mag je daar tussen 1900u en 0600u nou 120 of 130km/h?
BestwelMichel zegt
@gekkenhuis: tenzij anders is aangegeven, mag je op een snelweg in Nederland 130 km/h
Thomas20vt zegt
@gekkenhuis: Op het stukje Amsterdam – Abcoude zonder trajectcontrole mag je 100. Het stukje TC Abcoude – Vinkeveen is ten alle tijde 100. Het deel TC Vinkeveen – Maarssen is van 19:00 tot 06:00 130, buiten deze moet je daar netjes 100 rijden. Mocht je het stuk trajectcontrole met een aanhanger achter je auto rijden, dan mag je over het hele stuk max 90. Rij je daar 100, krijg je gewoon een boete in de bus…. Hij maakt dus verschil tussen een auto met wel of geen aanhanger.
FB_1634032595 zegt
@gekkenhuis: Misschien biedt de “Speedalert Realtime” app voor Android wel uitkomst. Hierdoor kan je je ogen weer op de weg gericht houden ipv speuren naar en ontcijferen van snelheidsborden in de berm https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.secres.speedalert
gekkenhuis zegt
@Joffrey Lambregs: prima idee, maar hoe weet dat ding dan dat ik een aanhanger achter me heb?
gekkenhuis zegt
@gekkenhuis: Ik praat over de app dus..
Search zegt
Tja je zou bij uitzonderingen ook gewoon de vmax aan kunnen geven via de matrix borden zoals in duitsland, dan heb je al die draaipalen niet nodig scheelt weer geld. Niet bij elk portaal maar om 1km ofzo één matrixbord in het midden.
potver7 zegt
Jaja, dus omdat we het niet voor elkaar konden krijgen om overal op tijd die nieuwe kantelwalsborden te plaatsen, hebben we kapitalen uitgegeven door eerst overal nieuwe Vmax borden met 2-3 onderborden te plaatsen, om die vervolgens een half jaar later weer weg te halen.
En er is op het ministerie niemand op het idee gekomen om die hele verhoging naar 130 maar een paar maandjes uit te stellen om zo (op z’n minst) een paar ton te besparen?
pogostick zegt
@potver7: Nee, want eea is afgesproken en vastgesteld… dus een of andere retarded ambtenaar gaat op zijn strepen zijn en EIST dat dit zo is.
Kost een paar ton, verdient minstens net zoveel, want regeren doe je met harde hand, dus geef je de burger de schuld.
lemans96 zegt
@pogostick: Er word hier te lande al lang niet meer met harde hand geregeerd…
norge zegt
Rij wel achter de rest aan volgende keer in Nederland.
E34M5Touring zegt
@norge: Zou ik ook mee oppassen. Nog steeds karrevrachten volk wat steevast met 150km/h door de trajectcontroles heen vliegt.
undifined1 zegt
@E34M5Touring: met name vrouwen van onder de 30 in een klein ecobakje.
heidi zegt
@E34M5Touring:
Heb ik ook gedaan.
En geflitst.
Bezwaar aangetekent en alles opgevraagd in de hoop dat het te duur is en veel tijd gekost en dat ze de bekeuring zouden seponeren.
Helaas.
Ze hebben netjes alles, maar dan ook alles, opgestuurd. Zelfs de naam plus adres van de agente en wat ze heeft gezegd bij haar beëdiging.
Alleen niet haar cijferlijst. Maar om daar nou bezwaar om te maken… Ik heb het maar laten gaan.
En de bekeuring betaald.
heidi zegt
@norge:
Wat wanneer zij een andere bestemming hebben? Dan ga je al.
mylvan zegt
Lekkere ontopic reacties allemaal…
Gideon zegt
De A270 zullen ze dan vergeten zijn, want daar staan ze nog steeds, die onderbordjes.
FB_1634032595 zegt
Misschien biedt de “Speedalert Realtime” app voor Android wel uitkomst. Hierdoor kan je je ogen weer op de weg gericht houden ipv speuren naar en ontcijferen van snelheidsborden in de berm https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.secres.speedalert