Vrijwel het volledige Nederlandse wegdek ligt momenteel in de kreukels, maar Rijkswaterstaat is niet geïnteresseerd in duurzame oplossingen. Het klinkt vreemd, maar het lijkt de harde realiteit. De reden? Rijkswaterstaat kijkt liever naar de kosten op de korte termijn. Wordt Nederland het nieuwe België als we het over de kwaliteit van het wegdek hebben?
Advies- en ingenieursbureau Arcadis ergert zich groen en geel aan de houding van Rijkswaterstaat. Modieslab, een nieuws soort wegdek met dezelfde waterafvoerende eigenschappen als ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton) won onlangs nog een prijs voor luchtkwaliteit en werd in 2006 succesvol door Rijkswaterstaat getest op de A12. Vorstschade en geluidsoverlast zijn met dit wegdek flink minder en er hoeft minder gestrooid te worden aangezien het wegdek verwarmd wordt. Daarnaast is het een stuk sneller te leggen dan asfalt.
Wegenbouwers geven aan dat Rijkswaterstaat bij aanbesteding alleen maar let op de direct te maken kosten, maar dat de latere besparingen door lager onderhoud en minder strooiwerkzaamheden simpelweg genegeerd worden. Modieslab is momenteel inderdaad 2 tot 3 keer duurder in aanleg, maar zodra het in grotere hoeveelheden wordt toegepast zakken die prijzen uiteraard. Een woordvoerder laat desgevraagd weten dat er druk getest wordt met Modieslab, maar dat het vooralsnog niet klaar is om uitgebreid toegepast te worden. De verschillende wegenbouwers denken daar dus anders over.
bakkerst zegt
hmm, klinkt heel hollands..
“ons bénnn zuunig…”
prop zegt
ik eis per direct dat al het kapot gevroren wegdek word gerepareerd .. de fokkin wegenbelasting is weer gestegen. Toen ik mijn clio uit ’95 kreeg betaalde 19e wegenbelasting, nu is dat 23e, voor zulke absurde prijsstijgingen verwacht ik over een fluwelen betonbaan te rijden
John zegt
@prop: Ik moest even lachen.. (Aannemend dat het grappig bedoeld was iig)
OT: Echt belachelijk, valt steenslag etc. te verhalen op de overheid?
haakie zegt
Als 50% van de wegenbelasting daadwerkelijk aan wegen werd uitgegeven hadden we nu al wegen zo glad als een biljartlaken waarom we nooit hoefden te strooien…
Henk zegt
ze zijn te druk met geld bezig
Merry zegt
Normaal zou ik hier boos over worden, maar ik kan het niet meer.
We lachen wel naar anderen lander, maar het is hier ook wel treurig hoor.
Maar we moeten nu al betalen, maar als we willen dat de wegen ook echt onderhouden worden moeten we nog meer betalen?Waarom betaal ik nu dan?waar blijft dat geld?
En wat voor PvdA of CDA oplossing gaan we krijgen, dan we alleen nog maar met de fiets over de snelwegen mogen?
FOne zegt
Het is inderdaad overal gatenkaas. Op sommige snelwegen missen zelfs hele stukken. Gevaarlijk. Overheid doe eens snel modieslab asfalteren !
Laue zegt
ik betaal ondertussen €113,- in de maand omdat mijn auto “millieu onvriendelijk” is. daar verwacht ik op zn minst een glad wegdek voor terug. vuile ratten daar in den haag!
Basnov zegt
We weten inmiddels toch al lang dat wij als automobilisten dé melk-koetjes zijn?
Niks nieuws dus, maar wel te triest voor woorden. We kunnen hoog of laag springen, zolang je niet zelf in Den Haag op een fluwelen zetel zit, kun je er vrij weinig aan veranderen..
Relief zegt
WC Eend vindt dat haar product niet genoeg gebruikt wordt.
Esprit_de_Flandre zegt
@Laue: 113 euro? Dan ben je nog goedkoop af. Hier in Belgique 260 euro voor een 205je diesel. Maar wij hebben natuurlijk wel geen BPM…
Merry zegt
@Esprit_de_Flandre:
Je wil zeggen dat je 260 euro in de maand betaald voor een diesel 205???
Ik zou me zelf verhangen!
En Lau, wat voor wagen heb je dan?113 in de maand?
Jordy zegt
Had zondag nog een of andere opspattende kiezel te pakken op de A2, voorruit aan gort. Wordt echt tijd dat er betere wegen komen die niet kapot vriezen bij min 2
Kuukske zegt
Die Kameel uit de tweede kamer snel terug naar Sahara/Limburg, en dan een fatsoenlijke minister van verkeer!
RtB zegt
In de Randstad weinig problemen iig.
Wel mooi, straks gaan ze hier allemaal weer klagen als er overal wegwerkzaamheden zijn, zeker?
paulusrx7 zegt
daar betalen we waarschijnelijk niet genoeg wegen belasting voor…
laurens324 zegt
ik vind dat de Nederlandse wegen er nog netjes bijliggen, de belgische zijn een stukje erger, vandaag van gent naar brussel gereden over de E40. Tegen ik in Brussel was kwam mijn ontbijt eruit van de putten en bulten in het wegdek,
marc zegt
Klaag maar gerust een beetje meer. En als je dan uitgeklaagd bent ga dan maar eens een gemiddelde Belgische of Duitse landweg bekijken. Ook hier bij mij in Engeland kun je wel eens goed rondkijken. Dan kom je snel tot de conclusie dat het nergens beter is dan in NL…
Als ik het goed begrijp behelst deze methode het installeren van grote platen op een paal fundering. Als je dit toe wilt passen moet je de weg afsluiten tijdens de werkzaamheden. Dan ben je als weggebruiker zo lang de sigaar dat je beter voor bestaande wegen die zeer intensief gebruikt worden met gewoon asfalt door kunt gaan.
Ps: deze commentaren komen van de aannemers die dit bedacht hebben. Beetje wij van WC-eend verhaal mischien?
Almanzo zegt
@RtB
Woon in de randstad en rijd dus ook op die wegen en ze liggen er helemaal niet zo mooi bij…
De gaten zitten overal in de weg sommige half gerepareerd…
Stenen vliegen in het rond enz.
Word er moe van want betaal zat geld.
B /\/\ \/\/ zegt
Toch vind ik ZOAB geweldig, het vriest nu een tijdje en dus is het beroerd omdat het kapotvriest, zouden ze wat op moeten vinden. Maar aan de andere kant, de rest van het jaar superstrak asfalt en geen last van opspattende regen. Iedereen die weleens in de regen op (bijvoorbeeld) de Duitse autobahn heeft gereden weet hoe gruwelijk vervelend gewoon asfalt kan zijn met 10m zicht in een minimaal buitje. Dan neem ik die vorstschade wel voor lief. Zoab heeft verder als voordeel de kortere levensduur dus het wordt relatief vaak vervangen waardoor we een relatief nieuw wegennet hebben.
AlfaGTV zegt
@BMW: Ofdat een korte levensduur nou zo’n voordeel is vraag ik me dan ook weer af, kost ook weer vaker geld om dan te leggen hè. En wij betalen die wegdekken, dus vind ik ook dat wij mogen bepalen wat voor een soort wegdek wij hebben.
BMWMaster zegt
Natuurlijk zegt meneer wegenbouwer dit. Die wil graag verkopen. Ze vertellen niet dat RWS het tegenhoud omdat de voordelen die ze noemen nog helemaal niet bewezen zijn. Dat wil RWS eerst zien voordat ze deze beslissing nemen. Als namelijk achteraf blijkt dat het onderhoud niet goedkoper is en er evengoed gestrooid moet worden dan zie je de krantenkoppen al weer staan.
B /\/\ \/\/ zegt
@AlfaGTV
Je hebt een punt dat het geld kost, maar de kosten vallen mee, het vervangen gaat dan alleen om de deklaag, dus de kosten zijn beperkt.
Enne, het lijkt me beter als we iedereen laten doen waar hij goed in is. Het is maar goed dat het niet werkt zoals jij zegt ‘wie betaalt bepaalt’, het probleem is dat niet iedereen verstand heeft van soorten asfalt, en wel bijna iedereen betaalt. Hoe zie je het voor je, ‘asfaltsoortverkiezingen’?
Tedje de Haag zegt
Als je nog niet eens kunt bepalen of het 2 of 3 keer zo duur is om aan te leggen dan kun je inderdaad niet zeggen dat het al klaar is voor grootschalige toepassing. In dit geval heeft Rijkswaterstaat dus gewoon gelijk. Ik weet niet of de schrijver enig idee heeft wat een meter asfalt kost, maar ik kan je verzekeren daar kun je een aardige partij zout voor wegstrooien.
Espada series III zegt
Geachte Casper dient zijn feiten volgens mij nog eens te checken. Ten eerste is Modieslab niet alleen een product van Arcadis, maar van een consortium van Arcadis, Heijmans en Betonson.
Daarnaast weet ik niet waarom Modieslab dan in eens het halleluja product is terwijl er volgens mij genoeg alternatieven zijn.
Ten tweede is modieslab in principe een wegdek op palen, waardoor de aanlegkosten fors stijgen, alleen daar waar een zettingsvrije ondergrond is (lees een bodem die niet zakt) dan kan het zo weg worden gelegd. Echter is het aantal plaatsen in Nederland waar dit kan zéér beperkt.
Een van de achtergronden waarom Rijkswaterstaat (RWS) alleen naar de korte termijn kijkt, is dat infrastructuur in Nederland normaliter niet wordt afgeschreven over een levenscyclus. Net zoals je met een auto wel zou doen is dit wel aanbevelingswaardig. Kortom gekocht is afgeschreven, net een pak koekjes!
In de aanbestedingen die RWS op de markt brengt, wordt “kwaliteit” wel meegewogen, maar niet ver genoeg. Men is bang dat de belastingbetaler gaat piepen dat zijn belastingcenten niet verantwoord genoeg worden uitgegeven.
Daarnaast denkt RWS dat zij door al haar problemen maar in de markt te leggen, zij goed bezig is om haar eigen kosten te beperken, terwijl marktpartijen sommige risico’s helemaal niet kunnen dekken (denk aan het niet doorgaan van een tracébesluit). Gooi het maar over de schutting lijkt het credo.
De vraag is of deze kortzichtigheid wel uiteindelijk voor de belastingbetaler de beste deal op levert. Maar RWS is natuurlijk een oer-nederlandse overheidsorganisatie en wil dus net als wij allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij zitten!!!
W1ck3D78 zegt
En wat doet België momenteel?
YEP, ze gaan in Nederland kijken hoe die het doen
http://www.zita.be/nieuws/binnenland/690025_belgie-bestudeert-hoe-buurlanden-wegen-aanleggen.html
En moet net daar het ook de verkeerde kant opgaan :p
Nee, alle gekheid op een stokje, ik denk niet dat er een land is met een beter wegdek dan Nederland. Ja, soms zit er ook daar wel eens een putje in de weg maar dat is niks vergeleken met de 99% dat wel in orde is.
En dat van een Belg.
Maurice16 zegt
Eerder het nieuwe Tsjechië. Daar zijn de wegen nog rampzaliger.
Dennis21 zegt
ze hoeven het niet te repareren als ze dan maar de schade aan mn auto/voorruit maar betalen door die k**-steentjes…steenslag in mn front wor je ook niet vrolijk van!
Arnold zegt
Als het beter is als bij ons in de straat mogen jullie niet zeuren vind ik … de weg in onze straat moet door bewoners betaald worden net als de andere nieuwbouw wegen hier in duitsland…
laulau zegt
@ Merry
volgens mij rijdt laue een dodge caliber(zeg als ik fout zit)
Zwjanehals zegt
Heerlijke incompetente bende die zich Rijkswaterstaat noemt….
eenmaal bij de overheid binnen en geen hond vraagt meer naar je prestaties. Once you’re in….
Rubentjeeeeeee zegt
Laten we allemaal naar Zwitserland gaan daar is het wegdek zo glad als een biljart laken.
Geert Schoots zegt
Bedrijf klaagt dat klant hun product niet wil….hmmm, ok…
Albert Heijn; “Consumenten niet geïnteresseerd in vegetarisch snoepgoed”
Serieus is dit nieuws? Het Nederlandse wegdek is van enorm hoge kwaliteit en mankementen worden over het algemeen snel en zoveel mogelijk buiten de spits (of zelf ’s nachts) uitgevoerd, je kunt over een hoop klagen maar er zijn grenzen.
Cas zegt
“Wordt Nederland het nieuwe België als we het over de kwaliteit van het wegdek hebben?”
Ik vind de kwaliteit van de Belgische wegen wel meevallen t.o.v. de Nederlandse. Je moet tegenwoordig op de Nederlandse snelwegen bijna slalommen om de kuilen te ontwijken. Om maar te zwijgen van de steenslag die lak en ruiten beschadigt, en de vertraging en ellende (files) die het herstel van de wegen veroorzaakt. Geef mij maar liever wat opspattend water en dan de komende 10 jaar geen problemen aan de weg i.p.v. dat irritante ZOAB dat ieder jaar vernieuwd moet worden.