Nieuwe regels, nieuwe stroken en volstrekt langs elkaar heen werkende instanties maken een zooitje van het Nederlandse wegennet. Als zelfs Rijkswaterstaat er geen pap van weet te koken lijken we echter wel heel ver gegaan.
Driftig zijn de Nederlanders op zoek naar manieren om ook de laatste verkeersdode te sparen. Want veiligheid, daar doen we het toch allemaal voor? 60 km/u rijden op wegen waar ze in zo veel buitenlanden met 80, 90 of zelfs 100 km/u door zouden rijden. Indommelen met 100 km/u op de A2. Snelheden aflezen aan groene of juist het ontbreken van strepen midden op de weg? Krijsend en knerpend over de stijlste drempels in volstrekt onlogische 30 km/u-zones rijden. Stoppen voor rode stoplichten op lege kruisingen, midden in de nacht. Turborotondes. Turborotondes met stoplichten. En natuurlijk de paniekerige bebording die langs alle snelwegen zijn opgepopt sinds de snelheid is opgetrokken naar een *SHOCKING* 130 km/u.
120 km/u, 6-19 u, bij gesloten spitsstrook?
Nederland regeltjesland. Zo nu blijkt: veel te veel regeltjes. Zo zijn ‘spitsstroken’ geen ‘spitsstroken’ als ze links liggen. Extra rijstroken die tijdens de spits open gaan aan de linkerkant van een rijbaan gaan door het leven als ‘plusstroken’. Bijvoorbeeld op de A12 tussen Driebergen en Veenendaal. Wat dat betekent in Nederland Regeltjesland: de borden “120 km/u bij gesloten spitsstrook” zeggen eigenlijk helemaal niks. Ze houden geen stand. Juridisch gezien is een plusstrook geen spitsstrook. Zouden naast spitsstrook-bordjes ook overal plusstrook-bordjes opduiken dan is echter het hek van de dam. Rijkswaterstaat schrijft er het volgende over:
“Formeel juridisch gezien zijn de borden niet rechtsgeldig, maar voor de eenduidigheid en duidelijkheid naar het grote publiek is dit onderscheid op de borden niet gemaakt. Er zijn namelijk maar weinig mensen die het verschil tussen een plus- en een spitsstrook kennen.”
Daar komt bij dat de interpretatie van onderschriften volstrekt willekeurig is. Horen de tijdsaanduiding en gesloten spitsstrook bij elkaar of zijn deze los van elkaar te lezen? Of beiden? Dit maakt voor het toepassen van regels heel veel uit maar weinig hebben ooit les met deze borden gehad.
Mogen we met zijn allen ongestraft 130 km/u ‘planken’? Helaas niet. Bij het aanvechten van een bekeuring zal een rechter namelijk vaak kijken of een verdachte ‘logisch heeft nagedacht’. Ook springen bij het openen van spits- en plusstroken matrixborden aan. Owee als je harder rijdt dan het matrixbord aangeeft.
“Staat er op een matrixbord een andere maximumsnelheid dan op een gewoon verkeersbord, dan geldt het bord met de laagste snelheid.”
De mailwisseling met Rijkswaterstaat is HIER terug te lezen. Enige uitleg van RWS over de snelwegbebording staat in deze handige PDF. Schreeuwen over de teringbende op ’s lands wegen graag in de comments.
Met dank aan huupe voor de tip!
ravi zegt
Ik vind het sowieso een achterlijke regeling. Heb nou al 3x een boette ontvangen omdat ik 130 reed i.p.v. 120. Er loopt wel geld binnen bij de overheid, zeker toen ik 180 euro mocht dokken. In Italië is het nog beter geregeld…
MrSkyline zegt
@ravi: Idd, ik reed afgelopen week voor het eerst sinds een tijd naar Den Haag vanuit Utrecht en in de buurt van Den Haag kwam ik langs een bord 120, dus ik rij 120, nog geen 100 meter verder staat er zo’n automatisch omklapbord op 100, 500 meter verder weer een normaal bord met 120 en dit wisselde elkaar voor een paar km af.
Ik snap er dan geen zak van want wettelijk gezien mag ik de snelheid die er op het bord staat, als het anders is dan moeten ze dat bord omdraaien oid.
Er moet eens goed worden gekeken naar de borden in NL.
bottestudent zegt
@MrSkyline: Als de snelheid op een matrix bord wordt aangegeven dien je je daar aan te houden tot de volgende oprit. Na een oprit wordt de nieuwe snelheid weergegeven.
barchetta zegt
Gewoon wel aanvechten dus… Als jij de rechter duidelijk maakt dat het een plusstrook is en dat dat niet stookt met de borden, dan heb je toch gewoon gelijk? Dat is toch ook logisch nadenken? Op de A2 ook, dan rij je ’s nachts 130 en dan zie je hoeveel mensen niet doorhebben dat je harder mag dan 100 op een flink stuk.
BRT zegt
Ze kunnen in plaats van die groene pijl beter de maximum snelheid aangeven op de matrixborden. En een rood kruis houden op de plus-/spitsstrook waar op dat moment niet gereden mag worden. Dan kunnen ze de onduidelijke borden ook meteen weghalen en is het allemaal duidelijk. Dus eigenlijk hetzelfde idee als leandro zie ik nu.
flutterby zegt
@BRT: volgens mij kunnen matrixborden max 90 km/u aangeven en worden ze daarom niet gebruikt hiervoor. Daarnaast heb je buiten de randstad amper matrixborden.
fant zegt
Het is ook vreselijk verwarrend allemaal… En dan zijn de boetes ook nog zo verdomde hoog dat ik me zelf altijd maar inhoud met de snelheid als ik het niet zeker weet. Gelukkig zit ik niet zo vaak op de snelweg.
norge zegt
Gelukkig geeft mijn navigatie perfect aan welke snelheid ik mag rijden, heb overigens altijd schijt aan dat ding en rij de snelheid die ik lekker vind.
Alwood zegt
@norge: wacht maar als je nog eens door NL moet navigeren ;-) loop je op leeg. En ik heb nog geen navi gevonden die alle snelheden correct weergeeft. Tomtom, navigon, garmin en skobbler begrijpen er de ballen van.
towi1989 zegt
@Alwood: onze mercedes met bordherkenning geeft het anders prima aan
badsaying zegt
@Alwood: koop een becker
leandro zegt
Ik snap niet waarom er niet gewoon een digitaal bord staat wat de snelheid aangeeft.
fant zegt
@leandro: Dat is eigenlijk een uitzonderlijk geniaal idee. Maar slecht voor de staatskas waarschijnlijk.
leandro zegt
@fant: ja maar veel praktischer en veiliger. Bedoel als er file’s zijn kun je hem ook op 80 zetten…..
towi1989 zegt
@leandro: heb je ooit gehoord van matrixborden?
leandro zegt
@towi1989: ja maar die heb je niet langs/boven elke snelweg.
potver7 zegt
@leandro: uhhh volgens mij zijn er niet zo heel veel snelwegen waar geen matrixborden hangen hoor. En snelwegen met spits- of plusstroken hebben per definitie wel matrixborden, anders kan RWS niet aangeven of die stroken open of dicht zijn.
Langs de A9 tussen Badhoevedorp en IJmuiden hebben ze ook nog eens van die ‘draaiende’ borden langs de weg staan, die kunnen drie verschillende snelheden aangeven. Grappige van die dingen is dan weer dat ze op palen van zo’n 125 meter hoog staan, dus volledig buiten het normale gezichtsveld van de automobilist.
leandro zegt
@potver7: zelf woon ik in Tiel, boven de A15 hangen ze niet op dit stuk. Dat gaat niet over een aantal km maar over een stuk van gok zo 50/60 km waar geen matrix borden zijn. Maar inderdaad vooral bij spitstroken gewoon boven de weg ipv de onduidelijke borden.
BRT zegt
Ze kunnen in plaats van die groene pijl beter de maximum snelheid aangeven op de matrixborden. En een rood kruis houden op de plus-/spitsstrook waar op dat moment niet gereden mag worden. Dan kunnen ze de onduidelijke borden ook meteen weghalen en is het allemaal duidelijk. Dus eigenlijk hetzelfde idee als leandro zie ik nu.
mout zegt
Lieve rechter. Ik denk logisch na, en lees de borden goed. Maar omdat drie boodschappen op 1 paal, waarvan 2 uitgeschreven even verwerkingstijd kosten, ben ik maar even op de rijbaan gestopt, om het door te denken. Het spijt me erg dat ik daarmee een file / ongeluk / onveilige situatie heb veroorzaakt.
ravi zegt
@mout: Ik kan me nog goed herinneren dat in het theorieboekje stond dat je niet op de rijbaan mag stoppen.
mout zegt
Lieve rechter. Ik denk logisch na, en lees de borden goed. Zo staat hier een snelheidsbeperking met twee beperkende onderschriften. De beperking 120 geldt alleen als tussen 6 en 19 de spitsstrook gesloten is. Gelukkig was de spitsstrook gewoon open, en geldt de snelheidsbeperking niet.
vondeyck zegt
Toch vreemd hoor. Ja het zit soms verwarrend in elkaar maar 10 jaar geleden heb ik toch echt geleerd dat de snelheden op de matrixborden geldig zijn op dat moment. ongeacht de borden en subborden die langs de weg staan. Niks vreemds toch? Met spitsstroken idem. Pijl erboven is open, anders is ie dicht. Ik zie absoluut niet in hoe je kunt denken dat je op een spitsstrook een andere snelheid dan aangegeven zou mogen rijden.
mout zegt
Lieve rechter. Ik denk logisch na, en lees de borden goed. Zo staat hier een snelheidsbeperking met twee beperkende onderschriften. De beperking 120 geldt alleen als tussen 6 en 19 de spitsstrook gesloten is. Ik kon het vanaf de plusstrook waar ik 130 reed moeilijk zien, maar ben er toch zeker van dat er op dit baanvak geen spitsstrook is.
onnostrijkert zegt
sjamp zegt
Leuk: op die aangehaalde A12, bij Ede.. Als je daar de snelweg op gaat richting Arnhem, staat eerst bovenstaande bord, 6-19 en bij gesloten spitsstrook. Nou is dat dus geen spitsstrook, maar een plusstrook, maar erger nog: die spits/plusstrook is een kilometertje verder op met bestaan. En wat is dan de snelheid? Tussen 6-19? of daar buiten? géén matirxborden die een andere snelheid aangeven, dus? 130 km/h? of toch 120 km/h? Logisch nadenken = doe maar 80, want dan krijg je tenminste geen bod voor te hard rijden.
Vanquish zegt
Gewoon terug naar hoe het was. 30, 50, 80 of 120. Iedereen weet dan weer precies wanneer je wat mag. Geen gezeik met 10 km/h harder mogen, dat kost alleen maar handenvol geld (borden etc. vervangen), maakt mensen in de war en zeg nou zelf: wat schiet je er eigenlijk mee op?
towi1989 zegt
Terug naar de oude situatie, of niet moeilijk doen en snelweg=130.
JagID3Merc zegt
Ja maar de invoeg en uitvoeg stroken zijn veel te kort, de bochten te scherp en de remweg te lang. Mensen moet gewoon leren rijden.
Ik wil trouwens de eigenaar van een grijze ford focus die maandag om 22.20 uur klem reed op de a27 bij de oprit overvecht bedanken voor zijn incapabele invoeg aktie. Graag verzoek ik u voortaan gas te geven en voor mij in te voegen en uw auto niet gewoon de snelweg op te donderden alsof u alleen op de wereld bent.
anakiet zegt
@citroen4life: Gisteren zaten ze ook te prutsen met een invoegende vrachtwagen van de A1 naar ring A10 richting west. 2 baans a1 word daar 1 baans tegelijk met het in uit voegen op de A10. Rij je dan met je 40 tonner, iedereen loopt te prutsen en niemand geeft je de ruimte om fatsoenlijk in te voegen.
Ik zou helemaal leip worden in zo’n vrachtwagen :)
steelfighter zegt
Verboden harder dan 120 tussen 6-19 maw buiten die tijden 130?
grandmasterb zegt
Op de A1 bij Deventer is het helemaal verschrikkelijk, er ligt een derde rijbaan links, maar die mag van de machtsbeluste ambtenaren vrijwel nooit gebruikt worden. Vijf jaar geleden heb ik daarover gebeld en kreeg toen te horen dat die strook dicht zat om de camera’s af te stellen, die derde rijbaan was toen al minstens 6 maanden open en zit nog steeds dicht waardoor het verkeer op de middelste en rechterrijstrook vaak volop moet remmen, terwijl er links een volkomen lege baan ligt. Zijn de ambtenaren in Nederland nu totaal geschift?
mashell zegt
@grandmasterb: volgens mij is de spitsstrook (formeel plusstrook maar als rijskwaterstaat het verschil niet meer maakt dan ik ook niet) bij Deventer nu al jaren in zowel westelijke als oostelijke richting zo ongeveer elke dag open.
grandmasterb zegt
@mashell:
Hij is af en toe open, hoofdzakelijk tijdens de spits, op andere tijden ben je verplicht achter langzame automobilisten op de middelste rijstrook te sukkelen, want weinig mensen houden daar rechts, vermoedelijk ook omdat zij het een zesbaansweg vinden, terwijl het in de praktijk buiten de spits een vierbaansweg is,dankzij de pesterij van verkeersambtenaren.
mightymike zegt
Gewoon een standaard voeren. Snelwegen 130, vrachtwagens blijven rechts en andere slome mueslibakken ook. Echt onzin over Geluidsoverlast en CO2 uitstoot verhoging etc. Ze moeten is knopen doorhakken en niet blijven lullen, aanvechten en weer kamervragen over gaan stellen. Op 100 wegen kan je makkelijk 130 rijden in NL
mashell zegt
Als we de laatste verkeersdode willen bereiken kunnen we een grote stap maken door het motorrijden uit te faseren. Ben je ook gelijk van de Hells Bengels en Satehdiaree verlost. Maar dat durven de politici niet.
Simpson zegt
Het is toch makkelijk zat?
Alleen op 19 juni mag je slechts 120 en bovendien alleen als er op dat moment ergens een gesloten spitsstrook is.
Dus de rest van de dagen 130, of de twee seconden regel hanteren, wat bij een lege weg nog wel eens voor hoge snelheden kan zorgen, anders red je het nooit om dat vaste punt binnen 2 seconden te passeren
Kan geen rechter meer zeggen dat je er niet logisch over hebt nagedacht :)
TDI-goeroe zegt
waarom het makkelijk maken als het ook op zijn Nederlands kan? (omgfacepalm)
cherokeechris zegt
Opvallend dat in geen enkele reactie of artikel staat hoe hard je nou echt mag op verschillende tijdstippen en bij verschillende statussen van de spits(plus?) strook.
bij het bord op de foto hierboven zou ik denken dat het zo zit:
standaard snelheid op snelweg = 130 (zie borden als je het land in rijd)
Dus tussen 19:00 en 06:00 mag je 130
tussen 6:00 en 19:00 mag je 120 maar alleen als de spitsstrook dicht is.
is de spitsstrook open dan mag je 130?
Dat laatste klopt wel volgens de logica van het bord maar is juist weer niet logisch omdat de snelheid lager zou moeten zijn als de spitsstrook open is.
Maar hoe je dit bord ook (logisch) interpreteerd, je mag bij gesloten vluchtstrook altijd langzamer dan bij open vluchtstrook. Er staat immers nergens dat je anders maar 100 mag?
Alwood zegt
@cherokeechris: omdat de gelinkte PDF van RWS dat zo mooi weergeeft ;-)
Regels zijn inderdaad zoals je beschrijft.
Enige kanttekening: als de spitsstrook open is staan er meestal matrixborden aan met ‘100 km/u’. In dat geval hebben de matrixborden het laatste woord.
Emile_Benz zegt
@Alwood: of die automatische draaiborden op palen. Linkerstrook open, dan staat dat k*tbord altijd op 100… :@ Nooit op 120 of 130.
tammekikker zegt
Gewoon matrixborden die aangeven wat de bedoeling is. Klaar. Als je wil puzzelen zijn er puzzelboekje te koop. Als het niet duidelijk is wat de bedoeling is, hoe kan dat dan veilig zijn? En dan is dat flitsen niet zo gepast.