De nog maar 44 jaar jonge Rus Mikhail Prokhorov mag zich met een geschat vermogen van 9,5 miljard dollar, de rijkste man van Rusland noemen. Volgens Forbes is hij de op 39 na rijkste man ter wereld. Hij verdiende zijn fortuin in de financiële sector en in de metaal- en goud-industrie. Deze Mikhail wil ook weleens wat anders en wacht daardoor momenteel op toestemming van de Amerikaanse NBA voor de aanschaf van het New Jersey Nets basketbalteam. Daarnaast wil hij een Russische stadsauto ontwikkelen.
Zijn Onexim Group zal de auto ontwikkelen en deze moet worden gebouwd in de Yarovit Motors autofabriek. Aan het ontwerp wordt nog hard gewerkt, maar er zal gebruik worden gemaakt van “geavanceerde technologie”. Dit doet vermoeden dat het een elektrisch of hybride aangedreven auto wordt.
Prokhorov investeert 141 miljoen dollar (100 miljoen euro) in het project. Voor de ontwikkeling van een geheel nieuwe auto is dat natuurlijk belachelijk weinig geld. Mogelijk dat de overheid direct of indirect via subsidies ook nog wat duiten in het zakje doet. Het is de bedoeling dat de auto niet duurder wordt dan 12.500 dollar (8.900 euro).
Ondanks dat de vraag naar auto’s in het goedkoopste segment in Rusland sterk zal toenemen, geven analisten het project op voorhand weinig kans van slagen. De benodigde investering zal volgens critici veel hoger uitpakken en ook het tekort aan componenten voor hybride en/of elektrische auto’s (o.a. accu’s), zullen het project parten spelen. Daarnaast heeft Prokhorov geen ervaring in de automotive branche, maar dat lijkt me een kwestie van het verzamelen van de juiste mensen.
Op onderstaande afbeeldingen zie je ook wat specificaties die de Rus in gedachten heeft voor zijn stadsvierzitter. Iedere keer als ik een tijdje geen Russisch heb gesproken, is mijn Russische taalvaardigheid weer een beetje vastgeroest. Ik waag me dus niet aan een vertaling, maar cijfertjes spreken redelijk voor zich. (via: insideline)
H_Kroese zegt
Als hij nou ook meteen Westfalia koop kan er meteen een klapdak op.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Alleen voor brede Russische bodybuilders??
;)
Joejojo zegt
Zie het hem niet lukken. Hij zal moeten concurreren met Lada’s en Renault’s Logan (budget rond Euro 7000-8000) dan zal hij eventueel kunnen slagen. Als RU overheid dan ook belastingvoordelen geeft, dan wellicht…..
Citrofiel zegt
Lef hebben. Een nieuw merk oprichten terwijl de autoindustrie het nu juist zo moeilijk heeft. Voor een lage prijs zullen de Russen dit wel kopen, het zal niet gauw slechter zijn dan een Lada…
John zegt
Lastige concept voor de vergelijk-mongolen..
Merry zegt
@John:
Neehoor, het lijkt op een koekblik.
Maar idd wel lef, normaal zie je dit soort auto’s alleen in Japan voorbij komen.
Markus zegt
Van die miljoenen is er zo’n 4,85 euro naar de ontwerpafdeling gegaan. Drie potloden, een gum en een pak papier.
vincent996 zegt
Het is té moeilijk om uit het niets met een auto aan te komen… Helemaal als het budget zwaar meetelt! velen zijn daardoor ten onder gegaan, gewoonweg omdat ze veel problemen kennen:
-een beperkte verkoop en onderhoudsnetwerk
-nagenoeg geen naamsbekendheid
-geen eerdere ervaring met auto’s (dus een tamelijk vlakke leercurve)
– en geen idee wat de consument daadwerkelijk wilt (vooruitstrevende of aparte styling is meestal de killer)
Maar goed als de Rus genoeg van zijn 9 miljard in het project stopt… wie zal het zeggen…
Humanspectrum zegt
Doet me verdacht veel denken aan een concept van Toyota, dat ze lieten zien op de Tokyo Motor Show in 2007. Je weet wel, deze plantenkas-op-wielen:
http://www.motortrend.com/auto_news/112_0710_2007_tokyo_motor_show_toyota_concepts/photo_05.html
peter zegt
kvind het nog ergens iets hebben, niet dat ik em zou kopen.
bakkerst zegt
ik heb een russische vriendin, ik zal eens vragen of ze wat vertaal werk wil doen..
en zie ik daar nou een iphone in het dashboard?
Flow zegt
Beetje vertaling for you guys.
Elektronisch device (IPhone dus) werkt als (contact)sleutel, navigatie en boordcomputer. Zodra je de auto bent binnengestapt dien je de IPhone op je dashbord te monteren.
– Zonnepanelen op het dak
– max 120 km/u
– 30kw motor+20kw electromotor
– verbruik 3.5l op 100km
– actieradius: 400km
– geen deurhendels maar sensoren
– kameleon-ramen, die zich aanpassen aan de lichtomstandigheden. (of hier van licht naar donker wordt bedoeld of veranderen van kleur is niet vermeld)
– Prijs €8888
Dat waren de meest belangrijke feiten volgens mij.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Flow: thanks!
Klinkt op zich wel goed ook…
Maar dit is toch gewoon een concept? Een idee dat er nooit gaat komen??
Something zegt
Tuurlijk is 141 miljoen niet genoeg, maar gezien zijn vermogen van 9,5 miljard zullen kosten geen probleem voor hem zijn, denk dat hij er niet eens wakker van ligt als het uitvalt op 500 miljoen of 1 miljard.
Mr. Dj M. zegt
Als het hem gaat lukken, dan is dat wel gaaf. Toch wel geinige blokkendoos pp wielen!
Cantago zegt
Leuk idee…. Als er straks een V12 in blijkt te liggen!