Maar ja, in Nederland zijn we rijk dus wat zeuren we dan?
Alle auto’s met verbrandingsmotor gaan we vervangen door eentje met elektromotor. Dat is immers beter voor het milieu. Of nou ja, minder slecht. Het is een beetje als vapen: minder schadelijk als roken, maar alsnog niet ideaal. Maar er is nog iets. Ondanks dat elektrisch rijden de wat linksere idealist zal aanspreken, past het kostenplaatje daar niet altijd bij.
Elektrische auto’s zijn krankzinnig duur om te produceren (behalve voor Tesla dat zijn prijzen maar blijft verlagen) en worden met allerlei subsidies en ontheffingen interessant gemaakt. Tenslotte zit je ook met de bijbehorende infrastructuur. Ook dat kost enorm veel geld. Oh, en als het gesubsidieerd is, is het niet goedkoper, dan betaalt gewoon iemand anders ervoor.
Elektrisch rijden sowieso niet voor de armen
In landen waar men wat minder belasting betaalt en minder verdiend, rijdt men ook aanzienlijk vaak in een elektrische auto. Tot die conclusie kwam de ACEA. Nu is dat niet enorm verrassend, maar wel interessant. Niet alleen dat, maar ook de mate waarin. Nu moeten we de eerste aantekening maken.
Bij de ACEA kijkt men naar auto’s met een stekker. Dus dat betekent niet alleen een elektrische auto, maar ook een plug-in hybride. Opmerkelijk genoeg valt een waterstofauto buiten de boot. Gezien de lage aantallen van die laatste maakt het voor het plaatje verder niets uit.
Land | Gem. inkomen | Percentage EV’s |
Slowakije | € 10.985 | 3,70% |
Tsjechië | € 13.836 | 3,90% |
Bulgarije | € 7.272 | 4,00% |
Polen | € 10.782 | 5,00% |
Kroatië | € 10.391 | 5,00% |
In landen als Griekenland en Italië – waar het gemiddeld inkomen ietsje hoger ligt – is de elektrische auto al iets meer in trek met een percentage van om en nabij de 9 procent.
Rijken kunnen EV wel betalen
En dan komt nu de grote verrassing, in rijke Noord-Europese landen is de EV veel meer in trek! Simpel: we kunnen het betalen. Het gemiddeld inkomen ligt veel hoger, dus kan men ook een elektrische auto veroorloven.
Nederland doet redelijk mee. Ten opzichte van het gemiddelde inkomen – dat erg hoog is in Europa – valt het percentage EV’s eigenlijk en beetje tegen. In Scandinavië verdient men minder, maar kopen ze desondanks meer EV’s.
Enfin, de tabel hoeveel elektrische auto’s de rijken kopen, kun je hieronder bekijken:
Land | Gem. inkomen | Percentage EV’s |
Zweden | € 35.486 | 56,10% |
Denemarken | € 39.274 | 38,60% |
Finland | € 33.155 | 37,60% |
NEDERLAND | € 40.312 | 34,50% |
Duitsland | € 32.850 | 31,40% |
Meer lezen? Dit zijn de zwaarste auto’s van Nederland!
koen0373 zegt
Dat fabeltje dat elektrische auto’s beter zijn voor het milieu/klimaat is allang ontkracht. Elektrische auto’s beperken je vrijheid en zorgen er straks voor dat je altijd en overal gevolgd wordt door Big Brother. Of je 15 minuten stad niet uitkomt.
B4R7 zegt
Inderdaad. Crises worden gecreëerd om achteruitgang als vooruitgang aan ons te verkopen. Voedselvoorziening onder druk vanwege het “verstikkende deken” die stikstofuitstoot veroorzaakt.
CO2 groeiden vroeger nog bomen van en tegenwoordig is het het grote kwaad. En de bevolking er allemaal intrappen omdat de politici die wij kennen allemaal zo’n integere mensen zijn.
koen0373 zegt
Exact.
Wolflow zegt
En dat allemaal dankzij Kaag, Klaver en consorten 🤮
mx5wijf zegt
Nee, Rutte zit hier al een tijdje aan het stuur. Die moet je er op aankijken.
grandmasterb zegt
Hij heeft het niet verzonnen, anderen (D66 etc) wel
Richmond zegt
Want door blijven rijden in wat je nu rijdt is wel de oplossing?
koen0373 zegt
Ja. Volvo V70 T5 uit 2000 en een Elise S1 uit 1997. De laatste sinds 2001 in bezit. Veel duurzamer wordt het niet. En veel leuker kan ook al niet. Dus idd lekker blijven rijden.
florisje zegt
Hoe kom je daarbij Willem Engel?
steephh zegt
@koen0373
Want elektrische auto’s kan je volgen maar brandstofauto’s niet? Benieuwd naar je technische onderbouwing daarvoor. Misschien minder complotwebsites lezen Koen!
Wolflow zegt
Helemaal mee eens!
En olie hebben we toch nodig.
Het deel benzine/diesel daarvan is just the icing on the cake.
Kijk maar eens om je heen in je huis wat er nog resteert wanneer je alles gemaakt met olie wegdenkt.
Als het aan D66 ligt worden we weer tot grot/holbewoners gereduceerd.
jelmer zegt
Niet te hard rijden met je brandstofmotor jongens, straks val je nog van de platte aarde af.
Flutterbear zegt
Lol wat een onzin. Probeer jij maar te tanken zonder geregistreerd te worden. Niemand weet wanneer ik laad.
Dat ze beter zijn is al lang bevestigd. Een elektrische auto komt verder op de stroom die nodig is om de benzine überhaupt in jou tank te krijgen.
cloverleaf zegt
Lol wat een onzin. Dat ze beter zijn is nog lang niet bevestigd. Het gaat erom hoe ze gebruikt worden. Rijd jij elke dag op en neer op kantoor en kun je makkelijk thuis laden dan heeft een EV absoluut zin. Ik rijd vier keer in de maand 500km plus waar ik niet kan laden op de eindbestemming. Een tweedehands diesel is voor mij dus beter en goedkoper. Een EV is beter voor velen, maar nog lang niet zo flexibel als een ICE.
V8Vantage zegt
Zat er maar een plan achter, een complot zelfs. Dat zou insinueren dat er goed nagedacht is over wat beter voor ons plebs zou zijn. Helaas is het niet zo…. Het is een combinatie van incompetentie, belangen en geldverdienen op de korte termijn en ego. Van links tot rechts, Van wokie tot wappie. Van milieuridder extinction rebellion tot Shell.
pa045 zegt
Tja. Ik heb het al vaker gezegd. Voor de gewone arbeider is het straks niet meer mogelijk om op hun werk te komen. Tenzij hij gaat wonen in een flatgebouw vlak naast de fabriek. Zoals vroeger de mijnkoloniën ontstaan zijn. Vooruitgang noemen ze dit..
Flutterbear zegt
Gelukkig komen er over een paar jaar heel veel fatsoenlijke EVs op de markt. Nieuwe auto’s rijden is voor de rijken en nu zijn alle fatsoenlijke elektrisch auto’s nog praktisch nieuw.
pier zegt
Tabel is onvolledig door alleen naar inkomen te kijken. Dit is neem ik aan het bruto jaarinkomen, wat houd je over na belastingen? En verder: wat kost een EV in de betreffende landen?
V8Vantage zegt
Die kosten niet veel. Worden hier gejat of geëxporteerd.
geelbarrel zegt
Gisteren het genoegen gehad om een kwartier te wachten op een carpool plek bij Arnhem. (Samen met vriend verder naar TechnoClassica Essen) . Aldaar is ook een EV (snel?)laadstation. Was redelijk bezet. Wat mij het meest opviel waren de chagrijnige zure bekken die die ongeduldige EV rijders hadden tijdens het laden. Wordt er echt niet gezelliger op zo.
rogerzz zegt
Juistem. Heb jij ooit blije gezichten gezien bij een regulier tankstation als je voor ±2 euro de liter 65 liter er minutenlang in moet gieten? Ik ben best een blije man maar ik sta nooit schaterlachend te tanken.
fanboy zegt
@geelbarrel: Wat een fantastisch onderzoek (laten we daar onze energie strategie op baseren.)
Je ziet blijkbaar nooit mijn glimlach als ik voorbij het tankstation rij waar mensen voor 2 euro aan het tanken zijn :D
AudiRS zegt
Dus 34% van NL koopt een elecrtische auto?
Of van de “rijken”. Wat is dan een rijke?
En waarom dan het gemiddelde loon noemen?
Raar artikel.
Robert zegt
Bovenstaande houdt in dat 34% van de in Nederland verkochte auto’s is voorzien van een elektrische aandrijflijn.
Die auto’s worden in overgrote meerderheid overigens zakelijk aangekocht, meestal via fleet owners (leasemaatschappijen, grote bedrijven) en instellingen. De subsidieregelingen daarop komen ook direct ten goede aan zowel de importeurs/dealers als de genoemde fleet owners als de lease rijders. Leaserijders die, eveneens in overgrote meerderheid méér verdienen dan een modaal jaarsalaris (de genoemde 40 mille en een beetje). En al is ‘rijk’ een subjectief begrip, mensen die in die inkomenscategorie zitten en klagen over ‘duur’ of ‘inflatie’, die hebben m.i. vooral last van first world problems.
cloverleaf zegt
Man praat voor jezelf! Heb je al wel eens naar de inflatie van business class tickets gekeken😂
lekkerlinksrijden zegt
Vandaar dat ons wagenpark steeds ouder en kleiner wordt, juist ja
CYBRTRK zegt
Ons wagenpark wordt al jaren groter, maar inderdaad ook steeds ouder
fanboy zegt
@CYBRTRK: iets wat al heel lang aan de gang is
lekkerlinksrijden zegt
Sorry, ik bedoelde dat de gemiddelde auto kleiner wordt. Hoewel dat met het grotendeels verdwijnen van a-en b- segment ook weer gaat veranderen
rogerzz zegt
Beetje op onvolledige data een correlatie herkennen en een conclusie roepen. Als ik wil kan ik mijn 2 auto’s direct vervangen door 2 EV’s en daardoor 2 vinkjes zetten, maar daar heb ik geen zin in. Heeft niks met geld te maken, ik denk dat net zoals ik veel mensen met gemak een van goedkoop tot duur een Zoe, Leaf, Kona, E-golf, goedkope Tesla, ID3 of wat dan ook kunnen kopen maar niet willen. Pas als er echt een zware incentive of strengere regelgeving komt pas je gedrag aan. Of je wacht nog even op veranderende regelgeving, want EU. Hoeveel euro wegenbelasting moet je overigens na 2024 betalen over gewicht van een EV, is dat al bekend? Kilometerheffing, discrimineert dat nog of je een EV hebt of niet als dat komt? Om wat voorbeelden te noemen..
Zweden had toch ook een regeling dat je met EV’s gratis kon laden en de taxi-baan kon gebruiken oid? Dat vertekent het beeld omdat gedrag daardoor verandert. Sommige landen hebben een slecht(er) laadnetwerk, belastingregels, lease-regelingen, van alles speelt een rol met in elk land verschillende voorwaarden/belastingen. Dus inkomen (bruto?) laten meebewegen met EV’s kan in mijn optiek niet, in een land misschien wel, maar verschillende landen op die manier analyseren niet.
ericc zegt
In België zijn EV’s populair omdat ze honderd procent aftrekbaar zijn als bedrijfswagen. Schaf dit af en geen zinnig mens koopt nog een EV!
Redrum zegt
Net zoals ooit diesels werden voorgetrokken en dan weer benzine. Wat wil je nu zeggen?
Mensen en bedrijven stuur je blijkbaar enkel door fiscaliteit.
Misschien dat we ook ineens eens met die 900.000.000.000 jaarlijkse subsidies voor oil & gas moeten stoppen.
Eens zien hoe snel we dan allemaal EV rijden 😉
petroldrinker zegt
Alleen idioten geloven dat zo een EV uberhaupt schoner is, maar los daaevan, ik noem NL nou niet een rijk land, je de overheid wellicht, maar de mensen in mijn ogen niet, als je ziet hoeveel er geen energie kunnen betalen of eten etc, of dat er voor van alles geleend moet worden etc dat doen ze nou niet omdat de mensen rijk zijn….
drtim zegt
Kijk eens even wat verder dan je neus lang is en zie hoe goed we het hebben in dit land. Ja men worstelt met energiekosten en inflatie, maar dit staat echt niet in verhouding met de hoeveelheid armoede die een paar grenzen verderop al tegenkomt. Om nog maar te zwijgen over Azië, Afrika en Zuid Amerika.
V8Vantage zegt
Dat klopt wat je zegt. Maar kijk eens naar de enorme toename van gezinnen die bij de voedselbank komen. Het grote aantal kinderen dat zonder ontbijt /eten naar school gaat omdat daar geen geld voor is. De verborgen armoede in NL komt steeds meer aan het licht.
steephh zegt
@petroldrinker
Waarom zijn mensen die uitgaan van aantoonbare zaken op basis van onderzoek idioten. En waarom zijn de mensen die geloven in jouw niet onderbouwde onderbuikgevoelens dat niet? Jouw uitspraken zijn echt óntzettend narcistisch… Heeft iemand je dat ooit gezegd?
Redrum zegt
Overlaatst een erg interessante docu ivm Exxon Mobile die in de jaren 70 zelf erg hoogstaande studies hadden gemaakt waaruit bleek dat men donders goed wist met wat men bezig was en wat de problemen zouden zijn.
Moet er nog zand zijn?
mashell zegt
Noem mij maar een idioot, deklasseer je alleen jezelf maar mee. Natuurlijk is een EV schoner, die heeft per kilometer maar een derde van de energie nodig in vergelijking met een brandstof auto die vooral veel brandstof omzet in warmte, geluid en vibraties.
En ja Nederland is een rijk land. Zo rijk dat bijna iedereen kan kopen wat zijn hartje begeert. Uiteraard zitten degenen die niet met geld kunnen omgaan, onverstandige keuzes maken of boven hun stand leven in de problemen maar dat zullen ze altijd doen.
Erik zegt
Als er iets schoon is, dan is het LPG. Zo’n zware Tesla met brede banden laat door het hoge gewicht van 2.000 kg en het accelererend vermogen meer rubber van zijn banden achter dan een LPG Jogger met 1.200 kg.
Er wordt weer alleen gekeken naar brandstof maar alle randzaken die erbij komen niet.
Redrum zegt
Mijn Tesla weegt 1800kg, een tikkeltje meer dan m’n vorige ICE, een pak minder dan de meeste SUVs en remmen gebeurt amper. Dat accelererend vermogen is er maar doe jij dan aan elk stoplicht een burnout met je 4 cylinder?
V8Vantage zegt
Jammer dat die groep die wel met geld om kan gaan en niet rond kan komen steeds groter wordt.
Redrum zegt
Dat is ook weer zo’n non argument. Een iets of wat ICE kunnen velen ook al niet meer betalen en men kan nog 10 jaar een nieuwe occasion kopen. De batterijen worden enkel maar goedkoper en beter.
In de jaren 80was je een hele baas als je het vliegtuig nam op vakantie. Dat is nu toch ook niet meer?
Zo zijn er tal van voorbeelden, wat dacht je van de transitie van paard en kar naar de auto? Ik vermoed dat dezelfde gesprekken werden gevoerd…’ook niet opgelost geraakt?
fanboy zegt
Tja meer dan een eeuw geleden werden de eerste benzinewagens ook MASSAAL gekocht in de Balkan. Daarna veel in Afrika. Oh nee wacht, toch niet.
Eerst kochten de rijkste ze, later kocht iedereen ze.
Jemig wat een kortzichtigheid, ook in de reacties.
gilettelubbers zegt
Dat heeft toch grotendeels ook te maken met de faciliteiten die beschikbaar zijn in desbetreffende landen. In Nederland is dat prima op orde inmiddels, maar overige westerse landen lopen behoorlijk achter, waarbij het maar de vraag is of het allemaal wel haalbaar is. Wat de kortzichtige reacties betreft; het valt me op dat jij regelmatig soortgelijke kortzichtige reacties plaatst hier, maar dan aan de andere kant van de discussie. Ik wens je veel plezier met die elektrische schijt auto van je en al die fantastische zonnepaneeltjes op je dak! Ieder z’n ding zo
steephh zegt
@gilettelubbers
Kan je de door jouw genoemde soorgelijke kortzichtigheid van @fanboy dan ook inhoudelijk benoemen? Ben namelijk erg benieuwd naar op welke vlakken zijn reacties tekort schieten en niet goed de lading dekken.
Reageer de volgende keer gewoon inhoudelijk daar op dan krijgen we tenminste een discussie op inhoud, daar hebben we meer aan dat je een ander zijn auto keuze gaat lopen afblaffen. ;-) Want voorzover ik het zie binnen de reacties gunt iedere EV liefhebber de petrolhead zijn auto van harte, maar lijkt dat andersom heel vaak niet zo te zijn.
gilettelubbers zegt
Het gaat in deze niet om de auto keuze, maar om het reageren op elk item waarbij een EV betrokken is. Ikzelf heb absoluut geen hekel aan een EV (rijdt er zelf ook een), dus dat is helemaal niet waar het over gaat in dit geval. Maar ik ben me bewust van mij bevoorrechte situatie in deze. Voornamelijk het veelvoudig benoemen hoe goed hij/zij het voor elkaar heeft valt me dan op. Ik gun ieder zijn ding en/of voorkeur, maar het is simpelweg niet voor iedereen weggelegd en er zijn in dit land helaas veel mensen die vrijwel niet rondkomen omdat het te duur is om op het werk te komen. Vandaar ik benoem dat dit soort aanhoudende reacties ook net zo goed
kortzichtig zijn.
steephh zegt
@gilettelubbers Daar herken ik me niet in. Ik zie ‘m vaak dingen nuanceren, maar lees eigenlijk weinig over zijn eigen situatie. Kan het ook niet terughalen als ik naar zijn reacties van bijv. de afgelopen maanden kijk. Weet je zeker dat je @fanboy niet door elkaar haalt met een andere gebruiker?
Wat ik dan wel grappig vind, zo nu en dan komen er wel eens items online met de vraag: “wat voor auto’s heb jij” en dan zie ik tientallen reacties van mensen die vaak 2-3-4 of zelfs meer dikke auto’s hebben. Helemaal prachtig natuurlijk en daar is AB precies voor maar waarom hoor ik jou daar dan niet over? Want de gemiddelde Nederlander is helaas niet zo bevoorrecht….
Voor mij komt het een beetje over als meten met twee maten. ;-)
fanboy zegt
@steephh: Ik heb wel eens gezegd dat ik een elektrische auto heb en deze zoveel mogelijk probeer te laden met mijn eigen zonnepanelen. Wat ook betekent dat ik hem thuis kan laden. Bevoorrecht.
Anyway, het is als een rode lap voor Alfie figuren die keihard alles hetzelfde proberen te houden, inclusief benzine/diesel blijven kopen van twijfelachtige regimes en het blijven betalen van veel belasting van ons eigen regime, terwijl ze daar meestal niet zo van houden. Ik snap de gedachtengang niet
gilettelubbers zegt
Waarom wel? Er wordt toch gevraagd wat je rijdt? Als dat 2-3-4 auto’s zijn, dan is dat toch zo? Zoals ik al zei valt het me op dat steeds hetzelfde wordt verteld. Helemaal prima verder, ik wilde het gewoon gezegd hebben, niets meer niets minder
steephh zegt
@gilettelubbers
Kijk ik vind het ook allemaal prima, of mensen nu één oud barrel rijden van 250 euro of 20 auto’s van een miljoen hebben staan in hun verwarmde loods. Ik snap alleen niet zo goed waarom juist de casual EV rijder met eigen oprit en zonnepanelen zich ineens bewust moet zijn van zijn bevoordeelde positie en daarop wordt aangesproken.
Persoonlijk telt voor mij de inhoud van de discussies. Wanneer iemand iets roept wat aantoonbaar niet waar is dan vind ik dat je dat best mag benoemen, los van wat je zelf rijdt.
fanboy zegt
@gilettelubbers: Wat kortzichtig is, is dat mensen niet realiseren dat dit gewoon een proces is. Dus, het wordt goedkoper en uiteraard begint het bij de rijken. Zelfde met benzine wagens of het vliegtuig nemen.
En bevoorrecht dat je een EV bezit? Man, mensen zijn überhaupt al bevoorrecht als ze een fatsoenlijke auto hebben. Ik ben al op veel plekken geweest, ik heb geen illusies.
Uiteraard kan nog niet iedereen EV rijden. Zelfs niet iedereen kan een benzine wagen rijden.
Dus ja, weinig visie van het grotere plaatje.
En als je dan ziet dat EVs goedkoper worden, dan nadert het omslagpunt dus snel en gaat de verandering nog sneller.
Dit soort artikelen doen het alleen maar goed voor figuren zoals hierboven om “hun gelijk” te ventileren, blijkbaar samen met nog wat complot onzin.
V8Vantage zegt
16 april einde van de middag met best mooi weer. Een discussie voeren op autoblog.nl? Geen gezin? Geen partner? Geen vrienden?
Dat is hier voor een boel gewoon frustraties uitten of vinkjes scoren en de ego strelen. (Niet persoonlijk bedoeld hoor ;-)) Zonde van de energie. Ga de politiek in als je echt iets wil beteken
Redrum zegt
Als je nu al ligt te roepen dat het niet gaat lukken dan slaag je de bal wel serieus mis. Het duurt nog minimum 10 jaar. Doordat de Duitsers/EU/G7 nu wat slap beginnen te reageren, speel je perfect in op zo’n mislukking want wat is de incentive om erin te investeren voor de industrie op die manier?
RutgerK zegt
Wat een bizarre reacties!
Sommige artikelen zijn misschien zonder enige duiding misschien niet handig om op Autoblog te zetten. Ik kan het rijtje wel aanvullen dat rijken het ook vroeger veel beter hadden in de auto.
ABS, airbags, gordels, airco, navigatie, elektrische ruitenwissers, xenonverlichting ledverlichting, SIPS, een stuur dat bij een aanrijding bij je wegvwerd getrokken. Alle innovaties beginnen in het duurdere segment auto’s.
Je Volvo T5 uit 2000 het duurzame alternatief noemen slaat gewoon nergens op. Al staat er 300.000 kiilometer op dan had je een ongelooflijke hoeveelheid brandstof kunnen besparen als je die kilometer had gereden in een auto die 1 op 14 reed ipv 1 op 10. Laat staan de hoeveelheod olie die in de afgelopen 23 jaar nodig is geweest om de motor gezond te houden. De Volvo is duurzamer omdat er geen nieuwe voor gemaakt hoefde te worden?
steephh zegt
Genoeg mensen hier in de reacties die het concept schaalvergroting niet snappen:
De eerste platte TV’s die tienduizenden euro’s kosten waren ook niet bereikbaar voor elk achterstandsgezin. Als je nu een blokje om loopt zie je de grootste TV’s bij de armste gezinnen staan.
De eerste mobiele telefoon was ook alleen bereikbaar voor zeer rijke zakenmannen, mensen zagen er ook nog eens het nut niet in van in en vonden het gigantische onzin. Nu loopt elk kind op de basisschool al met een eigen smartphone rond.
Veel armere huishoudens zijn ook afhankelijk van de twee/derde/vierdehands auto markt. En laat daar nu nog net weinig aanbod zijn qua EV’s. Dan is het niet gek dat men het nu nog niet kan betalen. Een nieuwe brandstofauto kopen kon men toch al niet, daarom is het vreemd om te die vergelijking met een nieuwe elektrische auto te maken.
TCO van een elektrische wagen ligt al lager, maar de aanschafprijs ligt nu nog relatief hoog. Dat is de reden dat nu nog voornamelijk rijken een EV aanschaffen. Kwestie van tijd, dat wordt vanzelf anders.
MarcoM zegt
Let maar op mijn woorden, EV gaat nooit en te nimmer de brandstof auto vervangen.
steephh zegt
@marcomanta
Let maar op mijn woorden, de brandstofauto gaat nooit en te nimmer het paard vervangen
Let maar op mijn woorden, de geiser op gas gaat nooit en te nimmer de kolenkachel vervangen
Let maar op mijn woorden, de kolenkachel gaat nooit en te nimmer de turfkachel vervangen
Let maar op mijn woorden, de mobiele telefoon gaat nooit en te nimmer de vaste telefoon vervangen
Let maar op mijn woorden, de platte TV gaat nooit en te nimmer de beeldbuistelevisie vervangen
Let maar op mijn woorden, streaming services gaan nooit en te nimmer de CD vervangen
Let maar op mijn woorden, de CD gaat nooit en te nimmer de LP vervangen
Let maar op mijn woorden, de inductiekookplaat gaat nooit en te nimmer de gaskookplaat vervangen
Let maar op mijn woorden, directe inspuiting gaat nooit en te nimmer de carburateur vervangen
Let maar op mijn woorden, computergestuurde ontstekingssystemen gaan nooit en te nimmer de bobine vervangen
Nuff said? ;-)
MarcoM zegt
Zozo, druk aan het typen geweest? Grappig.
steephh zegt
@marcomanta Nee joh, paar keer jouw zin kopiëren en even invullen. Das 3 minuten werk met verzinnen erbij haha.
Maar nu ik ben toch benieuwd waardoor jij zo héilig overtuigd bent dat de adoptie van nieuwe technologie plots stil blijft staan júist op het gebied van auto’s. Want niet heel de wereld is petrolhead, het overgrote deel van de mensen zijn mensen die goedkoop, betrouwbaar en veilig van A naar B willen.
MarcoM zegt
De ontwikkeling gaat ongetwijfeld door en in ons land plus bijvoorbeeld Noorwegen lopen we voor met de EV. Ik kijk hoe de rest van de wereld hier mee omgaat en neem Afrika, grote delen van Azie en nog wat werelddelen, dan blijft dat heel ver achter en zal ook achter blijven. De olie industrie zal nog steeds een hele grote vinger in de pap blijven houden. Ongetwijfeld zal de wereld en energie er over 50 jaar anders uit zien, geen benzine, diesel of EV vervoer, maar andere vormen.
steephh zegt
@marcomanta De werelddelen die je nu noemt, daar rijden ook maar een heel klein deel van de bevolking überhaupt auto. Met steeds goedkoper wordende EV technologie zullen kleinere vormen van vervoer (elektrische scooters etc) daar juist wel verschil gaan maken verwacht ik. En EV’s kunnen bijdragen in een betrouwbaardere energievoorziening doordat ze energie ook tijdelijk op kunnen slaan, zeker in landen waar veel zon is (icm. zonnepanelen). De potentie is er zeker, maar absoluut nog niet op korte termijn.
En daarnaast: niemand weet hoe de wereld er uit ziet over 50 jaar. In 1900 waren er vast ook mensen die riepen dat de benzineauto passé zou zijn in 1950, toch rijden we er 120 jaar later nog steeds in. Ik denk dat we EV’s nog wel een tijdje gaan blijven zien, want heel veel logische alternatieven (lees: aandrijving met minder energieverlies dan met een elektromotor) bestaan er vooralsnog nog niet.
MarcoM zegt
We gaan het zien.
Redrum zegt
Heerlijk
mashell zegt
Let op mijn woorden: Over 10 tot 15 jaar ben je een paria als je nog op fossiele brandstof rijdt. Net als rokers nu.
jaapiyo zegt
Over 10-15 jaar zijn we allemaal onsterfelijk dus dan maakt CO2 ook niet meer uit toch?
jelmer zegt
O, echt waar Thierriyo?
tjorque zegt
@jaapiyo 5 à 10 jaar nadat we (je weet wel de rijke elite) onsterfelijk zijn geworden, volgt er een nucleaire oorlog van een of andere wappie die vindt dat zijn volk übermensch zijn en meer ruimte op de aarde verdient
V8Vantage zegt
Ik denk eerder een wokie…
Redrum zegt
Er moet toch een groep zijn die niet meer bijkomt van het lachen bij het aanschouwen van de huidige maatschappij. Brood en spelen…laten we links en rechts tegen elkaar opzetten want wat genuanceerd door het leven gaan kan echt niet meer…🍿
MarcoM zegt
Er wordt in de wereld nog volop gerookt, in ons land denken we heel anders.
V8Vantage zegt
D66?
jelmer zegt
Vijf jaar geleden waten elektrische auto’s bijna niet te vinden, hadden een range van vaak maar 150 kilometer en waren nog prijzig ook. En moet je nu eens zien. Geef het nog vijf of tien jaar en dan ziet de wereld er heel anders uit. Beetje vertrouwen.
Maar ja, dat heeft een grote groep in de samenleving niet. Zie de reacties hierboven. Angstig, wantrouwend. Jongens, kijk net zo kritisch naar wat je zelf stelt als alles wat je hoort.
MarcoM zegt
In ons land lopen we wellicht voorop, maar de rest van de wereld zal vrees ik gewoon doorgaan met zoals het nu is.
schuimbekje3 zegt
vapen lijkt me naar de diverse recente (niet door de wc eend gesponsorde) rapporten net zoveel longkanker op te leveren als sigaretten.
overigens zijn de aantallen hier extra lag te noemen gezien de relatief korte afstanden en dat komt omdat de belastingvoordelen hier na 5 jaar zakelijk verdwijnen, sterker nog ERGER (want een gratis prius plugin van 0 euro naar 1100 per maand na 5 jaar is natuurlijk een goede manier om zo’n auto in nederland te houden, not.
te goedkoop om niet naar buitenland te exporteren en te duur voor de nederlanders.
steephh zegt
@schuimbekje3
Wat heeft het inhaleren van (al dan niet kunstmatig gecrëerde) rook te maken met een auto?
Redrum zegt
En die studie kwam niet van de tabaksindustrie?? Die 76, bewezen, kankerverwekkende stoffen in sigaretten ….. allemaal niet erg maar wat waterdamp met nicotine in …ho maar. Gelukkig is mijn longspecialist het volledig met u oneens. Maar goed, dwaal rustig verder.
herve11f zegt
Hopeloze discussie
V8Vantage zegt
Fantastische artikelen dit. En de an vooral de reacties. Vaak dezelfde mensen die met grenzeloze energie anderen proberen. Te overtuigen of het licht te laten inzien. Mensen, ga lekker genieten van het leven. Het buiten zijn. Van wat je hebt if voor aan het sparen bent. Maar vooruit lekker reageren op elkaar is ook goed. Dan kan ik weer een lekker lachen en blij zijn dat dit geen voetbalwedstrijd is…..
V8Vantage zegt
En ja ik reageer zelf ook. Wel uit vermaak, vaak dan 😉
por100 zegt
Subsidies komen altijd bij handige harry’s terecht, en niet zozeer bij de lage inkomens. Met de huidige inflatie van de afgelopen twee jaar zou ik vooral inzetten op minder belastingheffen op lage inkomens en subsidies zoveel mogelijk afbouwen.
grandmasterb zegt
Arme mensen eten vaak ongezond zeggen ze (eten veel chips en dure afhaalpizza’s, zelf koken is veel goedkoper volgens mij) en ze roken ook vaak (erg duur notabene), dus ze kunnen beter gaan fietsen, dat is veel gezonder en veel goedkoper. Typische win-win situatie.