Onderzoek heeft het uitgewezen! De grootste behoefte en markt voor elektrische voertuigen ligt op het moment bij de rijken op deze aarde. De grote inkomens hebben vaak al een aantal luxewagens staan en zouden de collectie graag aanvullen met een elektrisch voertuig voor bijvoorbeeld korte tripjes. Ze voelen er echter nog weinig voor om in te kopen bij startende ondernemingen en halen het elektrische voertuig het liefst bij een gerenommeerd premium merk vandaan. Daar is dus werk aan de winkel.
Vooral de merken BMW, Mercedes, Audi en Cadillac (en natuurlijk Volvo!) zouden een flinke markt voor zich hebben bij het introduceren van elektrisch aangedreven auto’s. Gezien de moeite die merken zoals Tesla moeten doen om het hoofd boven water te houden is de schijnbaar hoge vraag naar elektrische voertuigen verrassend.
De financiële steun voor projecten met elektrische auto’s groeit gelukkig sterk. De kleine merken wordt daarmee een betere start geboden, en voor de Duitse merken geeft het als het goed is eindelijk een laatste zetje om de ontwikkeling te starten. Het wordt voor de autofabrikanten echter wel moeilijker om zich te profileren als men allemaal dezelfde elektromotoren en accupakketten aangeleverd krijgt. Door de veel simpeler techniek zullen de technische overeenkomsten groter worden. De reden om BMW te rijden wordt dan ineens een stuk kleiner bij het wegvallen van de fabuleuze zescilinders. In de ‘nieuwe markt’ van elektrische auto’s zullen design en imago waarschijnlijk de doorslag geven. Een groen imago wordt dan écht wat waard.
De relatief kleine reikwijdte van de elektrische voertuigen is volgens vierduizend ondervraagden uit de VS, China, Japan en Duitsland geen enkel probleem. Het gaat vooral om een auto voor ‘erbij, voor de kleinere ritjes. Daarbij is het tussen de rijken belangrijk geworden om zich ‘groen’ te profileren. De BMW zevenserie zal nog steeds gebruikt worden voor de vakantierit naar Monaco, maar voor binnenlandse ritten is een premium elektrisch voertuig een grote wens. Waar voorheen de Prius mateloos populair was, lijken de hippe wereldburgers met geld nu meer te voelen voor een leuk design zonder verbrandingsmotor.
BMW lijkt op het moment het best ‘gespeculeerd’ te hebben met de ontwikkeling van een elektrische Mini. De nieuwe Mini lijkt goed aan te sluiten op de ‘wens‘ van de vermogenden. Naast de Mini wordt dit jaar een Mitsubishi EV -voor de massa- verwacht. Voor goedkopere elektrische auto’s wordt een markt verwacht van 150.000 to 175.000 stuks. (via: autobloggreen.com)
Sorcerer zegt
Ik vind Cadillac geen premium merk hoor, iig niet in Europa. Eerder Volvo dan hoor (ga maar eens een nieuwe S80 van binnen bekijken en je mond spoelen als je me tegenspreekt).
Verder zou zo’n Mini me ook leuk lijken. Zou ik serieus overwegen, inderdaad voor met name de korte afstanden, issie toch prima voor? Doe er een “emergency benzinemotor” in, voor als je zonder stroom zit (om stroom mee op te wekken) en hij is helemaal af!
SCscreamGT zegt
Leuk, nu nog de andere mensen.
dekster zegt
Rijkelui willen gwn elektrisch hun geweten sussen, maar benzine rijden.
vla zegt
Alwood, always good for a laugh! (zie subscript bij de foto)
Jonas zegt
Ik als arme luis zal de V8 dan wel overnemen voor een prikje :)
De Gallardo aub :)
Plof@ zegt
Productie van die dingen is helemaal niet groen. Dus gewoon met een electrisch karretje erbij is niets of niemand gebaat.
Steeds zuinigere en schonere techniek in de auto’s van alledag en een beetje verstandig met grondstoffen en energie omgaan (geldt uiteraard niet alleen voor autorijden…de ultieme zondebok) en we kunnen gewoon nog eeuwen doorleven zoals we nu doen.
KP zegt
@Jonas
V10 zul je bedoelen?
Vive la FRANCE! zegt
Een ideaal gat in de markt voor Apple! Milieuvriendelijk, cool, design en gebruiksgemak: de iCar!
Jonas zegt
@KP
Uiteraard, mai zou erg :’I
De examens zijn bezig give me a break :p
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Klinkt logisch…
Dit hele verhaal is eigenlijk samen te vatten in 1 zin: een electrische auto is goed voor het imago, zolang er maar een paar dikke auto’s voor de stukken langer dan 10 km naast staan!
Roy zegt
Het rijden in een elektrische auto schijnt echt aangenaam te zijn, als ik de reviews mag geloven in autobladen. Een elektrische auto heeft een hele soepele aandrijving, daarom zou ik er ook wel een willen rijden.
Een betere ontwerper zegt
Ze moeten gewoon opvulling hebben voor dat lege parkeervak achterin de garage waar dat stopcontact zit…
RenesisHP zegt
Dit wist ik al een tijdje.
Ik ben afgelopen zomer even huisjes wezen kijken(inspiratie opdoen) in de wat betere wijken in het land.
Daar zag ik met grote regelmaat een Prius naast de dikke auto’s staan.
Die staan daar echt niet omdat ze het zo geweldig vinden rijden of vanwege de lage kosten. En het hele milieubewuste kun je ook wel vergeten als je andere auto’s minimaal van V8 voorzien zijn.
Ik snap ook best dat ze premium auto’s willen hebben. Zo’n Prius staat namelijk voor geen meter tussen de andere speeltjes in.
Franco zegt
Hmm,
Het zijn ook de rijken die voorlopig die dure EV-auto’s kunnen betalen!
Hierin herhaalt de geschiedenis zichzelf weer eens…
BTW, de echte reden is dat ze die rijke gasten het niet echt zien zitten, om in een golfkarretje op straat te gaan rijden.
Anderzijds hopen ze de ‘greens’ wel te mogen oprijden met hun eigen elektromobiel… :mrgreen:
Bob zegt
Bob wil niet electrisch rijden hoor .. dus je titel klopt niet :D
Autogek zegt
Ik denk dat rijkelui niet de juiste naam is voor dit artikel. Rijkelui zijn meestal hoog-opgeleide. En die zien meer in de klimaatsverandering dan Jan-Modaal. Ik zie het ook in mijn omgeving. Mensen met een hogere opleiding geven meer om het klimaat ( recyclen, natuurstroom, enz) dan lager-opgeleiden. En daarom zou het dus ook meer in hun denklijn lopen om milieu vriendelijkere auto’s te willen rijden dan voor lager-opgeleide. Maar je blijft natuurlijk altijd rijke houden die er niet omgeven en dus dikke suv’s blijven rijden. ;)
Laurens zegt
Hoop dat dit de manier is waarop EV’s op de markt geintroduceerd worden, namelijk eerst als duur premium ding, en dan misschien later als het zich kan bewijzen neerdalen naar de massamarkten. Tegen die tijd kunnen we dan ook de benodigde infrastructuur in de openbare ruimte aanbrengen.
Mijn nachtmerrie scenario is dat een EV een overheid afgedwongen en giga gesubsidieerd ding wordt.
Rick dos zegt
Als ze zo graag elektrisch willen rijden dan motten ze de tram en trein nemen.
timberleek zegt
zou het niet leuk zijn als ze een soort draadloze manier van opladen in de snelweg bouwen.
zoiets maar dan in de hoofdwegen.
http://www.gadgetzone.nl/nieuws.php?id=3764
dan kun je onder het snelwegrijden opladen en als je van de snelweg af gaat kun je verder op je accu.
zou best een leuk idee zijn
al heb ik nog steeds voorkeur voor het ouderwetse motor geweld
Bob zegt
Als nou een hoop mensen elektrisch gaan rijden … dan blijft er nog genoeg olie over voor de rest.
Esprit_de_Flandre zegt
@Alwood: “Voor goedkopere elektrische auto’s wordt een markt verwacht van 150.000 to 175.000 stuks”
Per jaar? Per maand? Voor heel Europa of heel de wereld? Of alleen NL?
Bob zegt
@Esprit Per jaar natuurlijk wereldwijd. Op zich een mooi aantal als je het vergelijkt met de productie van Donkervoort ;)
Citrofiel zegt
Een groen imago is dan veel waard… Bestaan groene imago’s voor het publiek nog wel wanneer er alleen maar elektrische auto’s worden geleverd?
Henk Daalder Dutch EV zegt
Alle auto’s worden elektrisch, punt. Kijk maar hoeveel postkoetsen er nu nog rondrijden.
Kijk ook even naar de aangekondigde modellen van verschillende vooruitstrevende fabrikanten. Zoals Toyota en Mitsubishi.
Dat zijn normale tot kleine modellen. Daardoor zijn ze licht te bouwen en hebben ze ook met weinig elektrisch vermogen al redelijke en praktisch zeer bruikbare prestaties.
Mitsubishi is het verst met zijn MIEV, gaat dit jaar klanten-proeven doen in EU met ca 2000 stuks.
Natuurlijk verdient puur elektrisch rijden verreweg de voorkeur omdat dat het simpelst te bouwen is. In complexiteit te vergelijken met 4 keer een wasmachine. Ook qua prijs. Alles wat meer is in prijs en functionaliteit, is marketing.
De functie van de EV in de maatschappij gaat ook veranderen.
EV eigenaren gaan deel uitmaken van het fenomeen “groeps energie” http://www.duurzameenergie.org/ODEwiki/Categorie:Groeps_energie
Gemeenschappen die samen hun accu ter beschikking stellen aan het energie bedrijf, en daar zo veel mee verdienen, dat ze de nu nog dure accu in een paar jaar terug kunnen verdienen. Samen vormen ze dan een Grid Cloud http://www.dutch-ev.nl/grid-cloud