Over hard aanpakken gesproken, deze Zwitser komt bumperkleven duur te staan!
In Nederland klagen we geregeld over hoe peperduur boetes wel niet zijn. En terecht, aan de andere kant, je hebt het vaak zelf in de hand. Door rood rijden of rijden zonder gordel, in principe ben je er zelf bij.
Bumperkleven in Zwitserland
Er zijn echter landen waar het nog veel heftiger kan. Zwitserland bijvoorbeeld, waar verkeersboetes zijn gekoppeld aan inkomen. Een rijke Zwitserse advocaat kan daarover meepraten. Hij kreeg een boete van 98.500 Zwitserse frank, omgerekend 105.220 euro, opgelegd voor bumperkleven op de A1 richting Zürich.
Dat is geen kattenpis. De boete werd hem opgelegd door de rechtbank. Het gaat hier om een 58-jarige man die de overtreding beging in zijn BMW 540d. Een heerlijke dieselbeuker! De overtreding werd begaan in 2023 met een snelheid van 120 km/u.
Het inkomen van de advocaat bedraagt 1,7 miljoen Zwitserse frank per jaar. Omgerekend 1,8 miljoen euro. Op basis daarvan werd de torenhoge boete opgelegd, zodat de Zwitser het voelt in zijn portemonnee. Naast de boete moet hij ook proceskosten betalen voor de zaak, omgerekend 5.340 euro.
Als Nederlandse vakantieganger in Zwitserland hoef je niet te vrezen voor boetes gerelateerd aan inkomen. Wel is het altijd oppassen geblazen. Het land kent een streng beleid en de boetes zijn alsnog niet mals. Je hoeft maar een paar kilometer te hard te rijden of je kunt enkele weken na bezoek aan het land een envelop thuis verwachten.
Moeten we in Nederland ook verkeersboetes gaan uitdelen op basis van inkomen? Een goed idee of een slecht idee? Laat het weten in de comments!
(via Nau.ch)
flow82 zegt
Vergeleken bij die boete zijn de proceskosten net wisselgeld.
Benny_Weisz zegt
In 2008 ben ik met mijn Audi TT in de buurt van Luzern geflitst op de snelweg 184 km/u (na correctie)….waar 130 toegestaan was. Het was ‘s nachts, niemand op de weg, dus ik dacht: doorrijden!!
1/2 jaar later kreeg ik een brief van de Zwitserse kantonrechter waarin stond dat de vordering doorverwezen werd naar een incassobureau uit Groningen en dat de totale kosten EUR 1.688,- waren (meer dan 50 km/h te hard geldt in Zwitserland als milieu delict) Die pijn voel ik nu, 16 jaar later, nog steeds.
Wel mocht ik in 6 termijnen betalen, dat dan weer wel. Maar Zwitserland zal altijd een trauma blijven.
Johanneke zegt
Wat als je niet betaald had en nooit meer naar Zwitserland was gegaan? Of kom je er niet zo makkelijk mee weg dan.
Benny_Weisz zegt
Helaas vind ik wintersport in Zwitserland nog steeds heel gaaf!!
anthwan zegt
Ben ook wel benieuwd hoe zoiets werkt. Maar aangezien het al bij een NL rechtbank ligt denk ik zelf dat als je niet betaald er nare gevolgen komen.
Benny_Weisz zegt
Mocht je bij een controle tegen de lamp lopen, dan krijg je te horen dat je ongeoorloofd onder een rechterlijke uitspraak hebt geprobeerd te komen.
De meeste rechters schijven daar lichte gevangenisstraffen voor (tot 30 dagen). En een strafblad als aandenken. Niet slim!!
Gewoon op je blaren zitten en de boete voor lief nemen is het beste!
gdjnl zegt
Dan was je nog goedkoop uit. 5 jaar geleden, ineens een 30km-zone na een bocht in een uitgestorven berg dorpje. Reden nog netjes, ongeveer 50. De boete was ruim €600 en een formele waarschuwing… Gelukkig geen Tagessätze.
3246cm252kw zegt
Beter passen ze de wegen aan aan de capaciteiten van de auto’s en laten ze mensen een beetje leven.
Bumperklever is geen bumperklever omdat die dat wilt, het heeft een oorzaak. Een onnodig linksrijder… dat had niemand verwacht hè. Je moet juist die slapers straffen niet de actieve rijders!
mashell zegt
Het kan inderdaad zijn dat een onnodig links rijder de oorzaak is maar veel vaker is het iemand die te snel wil rijden en ongeduldig is. En laten we het zo zeggen dat zijn niet de types met een goed functionerende risico inschattingsmodule.
pivavar zegt
Ik ben geen linksrijder en rij standaard 10% te hard, maar de auto’s en uiteraard de ‘white van man’ die op 2-3 meter zitten zijn niet op 2 handen te tellen. Met BE en NL als hoogte (of beter diepte-) punt.
baardmijt zegt
Het risico dat degene neemt die ervoor kiest om te gaan kleven is wel groter.
En hoewel de geschetste situatie natuurijk zeker veelvuldig voorkomt, hoeft dat helemaal niet zo te zijn.
Als ik 83 km/u rijd – op de rechter rijstrook uiteraard – op de GPS in een 80 zone op de snelweg zonder trajectcontrole (A27 Nieuwegein, A27 Zwolle bijvoorbeeld) dan gaan vrachtwagens zelfs kleven en soms claxonneren en seinen omdat ze het niet nodig vinden dat men zich aan de snelheid houdt.
Mensen die altijd te hard rijden hebben vaak de neiging zich te ergeren aan mensen die dat niet doen. Je zou je ook kunnen realiseren dat je als hardrijder de afwijkende verkeersdeelnemers bent en de ‘deugrakkers’ gewoon wat ruimte kunnen geven.
pomoek zegt
Precies mijn ervaring. Ik reed op dat stuk bij Nieuwegein altijd netjes met 83 op de teller op de rechterbaan. Maar wordt gewoon onmogelijk gemaakt door mensen die beter zouden moeten weten. Rij nu gewoon met het verkeer mee, voelt toch een stukje veiliger.
anthwan zegt
Even over dat links plakken, de Duitsers zeggen wel NL ‘Nur Links’ maar jemig die Duitsers zijn zelf het hoogte punt.
Gulli zegt
@anthwan Ze gaan meestal wel netjes opzij als je eraan komt, maar verder naar rechts dan de middelste baan is volgens mij een doodzonde daar. Ze blijven allemaal in het midden rijden.
Grappig trouwens, sinds afgelopen zomer ben je denk ik nummer 10 die erover begint. Vroeger keken we op naar de Duitsers omdat ze zulk voortreffelijk weggedrag hadden. Die reputatie zijn ze inmiddels vakkundig door de plee aan het spoelen bij een heleboel mensen.
tjorque zegt
@Gulli Dat was deze zomer inderdaad een van mijn grootste desillusies. (Samen met vlot rijden op de autobahn)
Discipline is ver zoek.
Erg jammer.
alfaqv zegt
Helemaal eens, ik weet niet wat er met die lui gebeurt is maar ze rijden alleen maar links, autobahn of niet. Ergens in de laatste twee jaar is er een enorme omslag geweest.
Richmond zegt
Bumperkleven is niet nodig. Wie ben jij om te bepalen dat degene voor jou , voor jou aan de kant moet omdat jij vind dat hij jou in de weg zit .
baardmijt zegt
Eens dat bumperkleven niet de oplossing is.
Maar iemand die onnodig links rijdt hoeft niet aan de kant voor degene die er achter rijdt. Diegene moet sowieso naar rechts als daar nog een rijstrook is, of er nu verkeer achter rijdt of niet.
mx5wijf zegt
Die advocaat is z’n salaris ook niet waard, als je je eigen zaak verliest. Haha, nu het pispaaltje onder z’n collega’s, nog erger dan die boete…
kniesoor zegt
Alleen havenots zullen hiervoor applaudiseren.
baardmijt zegt
Misschien komt dat omdat die van hun loon de huur betalen, zorgverzekering en voedsel. En dus direct in de problemen komen als ze een kleine overtreding in het verkeer begaan, al dan niet bewust.
pivavar zegt
Ik had een boete van 65 euro voor 87 km/h in de 80 km/h, 23h33. In NL. Denk dat je dan in CH goedkoper uit bent.
Richmond zegt
Dat ligt dus aan je salaris
mashell zegt
De boetes en repressie in Zwitserland zijn zo hoog dat Zwitsers in het buitenland vaak helemaal los gaan, dan rijden ze vaak als idioten gewoon omdat ze zich dat kunnen veroorloven.
gwnbmw zegt
5,8% van je salaris voor een boete is wel erg stevig. Ter vergelijking, de boete voor bumperkleven in nederland (600 euro?!!) bij 120km/u is 1,8% van het gemiddeld jaar salaris.
Ook voor iemand die 1,8 miljoen verdient is een ton voor een simpele verkeers overtreding veels te veel, tenzij het de zoveelste keer was dat meneer dit deed.
b00st zegt
6% van je jaarlijks loon, of bijna een maandloon. Toch wel stevig voor wat bumperkleven, los van je netto inkomen.
slakkie zegt
Principieel vind ik het idee ‘boete in verhouding tot inkomen’ niet verkeerd. Maar dan moeten de boetes wel doordacht zijn … (en wat is doordacht ?)
MrSkyline zegt
Een vast boetebedrag is enkel een boete voor mensen met minder geld, dus een vrijkaart voor de rijken om de wet te overtreden. Hoe vaak zie je wel geen dikke auto fout geparkeerd staan. Tsja die 90 euro boete is dan slechts wisselgeld als je al een keer gepakt wordt.
Gulli zegt
Ik zag in Den Haag een keer een Aston Martin DB9 half op de stoep geparkeerd staan bij een of andere dure winkel (ik werkte zelf aan de overkant van de straat in een andere dure winkel). De politie stond ernaast maar er zat helaas een CD-kenteken op dus ze konden er niets tegen doen. Toen zijn twee winkeliers hun auto gaan halen en hebben hem voor en achter compleet ingeparkeerd (zelf niet op de stoep staand natuurlijk). Stukje burgerlijke ongehoorzaamheid/lik op stuk beleid. De agenten konden er wel om lachen, de diplomaat vond het toen hij eenmaal buiten was totaal niet grappig. Toen hij eenmaal onder gelach van omstanders was ‘bevrijd’ door de andere auto’s ging hij er als een haas vandoor (klonk wel lekker maar beetje aso in zo’n winkelstraat, tsk tsk).
Als je -letterlijk- boven de wet staat kun je alles maken. En sommige mensen die geld hebben denken boven de wet te staan.
Mooie stad, dat Den Haag :)
watchhok zegt
1,7 miljoen per jaar.. en dan zo’n wagen rijden.
Typische zuinige Zwitser.. geen autoliefhebber
Gulli zegt
Ik vond het vooral veel over de 5-serie zeggen. Misschien hebben sommige mensen niet meer nodig, misschien vindt hij een 7-serie te groot, een Phantom te opulent, een S-klasse te ordinair. Je hoeft niet meteen al je geld uit te geven als je zoveel verdient.
Ik ken iemand die 15k per maand verdient en die loopt erbij in zijn oude kloffie, gaat 1x in de 5 jaar op vakantie omdat zijn vrouw anders bij hem weggaat en rijdt in een oude Laguna (is oude Laguna een pleonasme?) omdat dat ding het nog prima doet. Niet iedereen vindt geld belangrijk.
melcon zegt
Hangt er vanaf, een Laguna I uit het introductie jaar (1994) is echt oud maar een Laguna 3 uit 2015 is nog net geen 10 jaar, dus het scheelt niet veel of oude Laguna is een neoplasme.
Gulli zegt
Is dat ding nog tot 2015 geleverd? Hoe snel kan een mens zo’n auto vergeten zijn zeg :D
tjorque zegt
Ik vind dat inkomensgerelateerde boetesysteem een hele mooie oplossing.
Dat en moeten bewijzen dat je je inkomen op een eerlijke manier hebt verdiend.
(Dan valt die advocaat waarschijnlijk dubbel door de mand 😝)
Zwistsers zijn erg “regels zijn regels”-gezind. Afstand houden is een criterium dat weinig disputabel is. Hoe lullig het ook is dat je voorganger een slome slak is.
Het zou mooi zijn als ze rechts rijden wanneer het kan ook wat strenger controleren.
Maar goed, we weten verder niet in welke context het gebeurd is. Misschien kon de slome voorganger niet naar rechts noch sneller…
baardmijt zegt
Efficiënt vervoer, meer dan snel genoeg. Comfortabel, prima actieradius. Niet te opvallend. Niks mis mee voor de zakelijke kilometers.
Z’n Donkervoort voor trackdays vindt hij misschien wat te hardcore voor dat doel. En met de Ferrari 250 GTO is leuk, maar dan wil iedereen overal over die auto praten en komt ie niet aan werken toe. Z’n Bowler is geinig om mee over de onverharde stukken van z’n landgoed te knallen, maar vermoeiend op de snelweg. Voor z’n overige wagenpark zijn weer andere redenen waarom die niet voldoen.