Uiteraard niets dan lovende kritieken voor de nieuwe BMW 3-serie. De rijeigenschappen staan op een zeer hoog peil, een waardige opvolger voor de huidige 3. Zelfs met de standaard runflat banden is het comfort nog zeer goed. De runflats zorgen er voor dat bij een (of meer!) lekke banden er nog ruim 200 km gereden kan worden met een maximumsnelheid van 80 km/u.
Op de zescylinder modellen is nu als optie het Active Steering systeem leverbaar. Active Steering zorgt er voor dat er bij lage snelheid lichter en sneller gestuurd kan worden terwijl de stabiliteit op hoge snelheid er niet onder lijdt. De testers vinden het overigens niet de meerprijs waard, standaard kent de 3-serie al een zeer goed stuurgevoel.
De nieuwe 3.0 zescylinder (258 pk) zorgt voor meer dan adequate prestaties, zoals een sprinttijd naar de 100 in 6,3 seconden en een begrensde top van 250 km/u. Andere motoren die na introductie beschikbaar zullen worden zijn een 218 pk sterke 2.5 zescylinder, een 2.0 viercylinder met 150 pk en de 2.0 diesel met 163 pk. De laatste twee motoren zijn al bekend uit de BMW 1-serie en uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het geen straf is om met deze motoren te rijden.
Enige mogelijke nadelen (ook geheel in BMW traditie): de prijs en de styling van de achterkant. Persoonlijk vind ik de achterkant een vrij hoog Nissan Primera gehalte hebben, niet echt mooi. Gelukkig is smaak persoonlijk, dus de nieuwe 3 zal ongetwijfeld prima verkopen.
Lees verder op Channel4.com of een heel kort stukje op autocar.co.uk.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.