Maar we hadden toch besloten dat rijhulpsystemen wel goed zijn?
Om te zorgen dat de consument een nieuw model blijft kopen, moeten fabrikanten telkens apartere dingen verzinnen om toe te voegen. Dat kunnen allerlei gadgets zijn, designfoefjes of veiligheidssystemen. Over dat laatste gaan we het nu eventjes hebben.
Deze rijhulpsystemen zijn er om te zorgen dat het veiliger wordt op de weg. Sterker nog, de EuroNCAP is onverbiddelijk als deze systemen niet aanwezig zijn en zal het aantal behaalde sterren daarop aanpassen. Logisch dus dat een fabrikant zoveel mogelijk van die rijhulpsystemen in een model probeert te proppen.
Rijhulpsystemen juist niet goed
Dat is echter niet altijd een goed plan, zo blijkt uit een rapport van de AAA. Dat is een Amerikaanse instantie gespecialiseerd in verkeersveiligheid (hun ANWB zeg maar). In dit geval hebben ze de eigenaren van adaptieve cruise control-systemen getest. Het gaat om twee groepen. De eerste met kennis en uitleg over hoe het systeem werkt. De andere groep kon alleen praktijkervaring op doen.
Wat blijkt, er waren de nodige misconcepties. Zo dachten de niet-ingelichte mensen dat zo’n systeem ook helpt met remmen bij obstakels op de weg. Dat is dus zeker niet altijd het geval. Ook nam men aan dat adaptieve cruise control een soort autopilot is en je niet hoeft bij te sturen. Dat is namelijk sowieso niet altijd het geval. Of dat het systeem onder alle weersomstandigheden functioneert. Bij zware sneeuw en regen kun je beter zelf gaan sturen (en opletten).
Verplicht in EU
Omdat men niet goed geïnformeerd is over het systeem, kunnen onveilige situaties ontstaan. Nu zijn er ook auto’s die wel de extra features hebben, dus het is niet altijd een foute aanname. Een ander issue is dat dat de systemen niet alleen complex zijn in hun bediening, maar dat bediening per merk enorm kan verschillen. Voor EU-landen is het systeem extra van belang. Want ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) wordt namelijk verplicht gesteld door de EU.
De EU wil de verkeersveiligheid vergroten en doet dat op deze wijze. Dit is een van de redenen waarom er geen betaalbare auto’s meer zijn. Ze moeten aan dermate hoge eisen voldoen qua veiligheid en uitstoot dat het niet rendabel is om een kleiner model te voeren. De marges zijn immers te klein. Daarom een kleine tip voor de enkele topverdieners die volgend jaar een auto kunnen aanschaffen: lees het instructieboekje zorgvuldig door of volg een specifieke rijtraining.
Via: nu.nl
Meer lezen? Column: veiligheid maakt geen bal meer uit!
petroldrinker zegt
Goh worden ze wakker bij die instanties, hoe meer je mensen ontziet in het rijden, hoe onveiliger het alleen maar word.
Michel-GR zegt
Ik zet altijd alles uit voordat ik ook maar een meter rijd. Hoogst irritant die kunstmatige hulp. Gewoon zelf rijden en goed opletten daar kan geen chip tegenop hoor!
potver7 zegt
De ANWB is een instantie die gespecialiseerd is in verkeersveiligheid? Mwoah, het is een vereniging (geen instantie) die bovendien een aantal BV’tjes bezit die allerlei commerciële activiteiten ontplooien – van een uitgeverij, via een winkelketen tot een reisbureau. En o ja, ze doen ook aan pechhulp in binnen- en buitenland. En ja, ze roepen ook af en toe iets over verkeersveiligheid, maar dat kun je moeilijk een specialisatie noemen.
kniesoor zegt
Eensch. Je kan het eerder met de SWOV vergelijken.
dawwg zegt
Ja, en die K.U.T. systemen worden ook uitleesbaar voor de politie en – zeer vermoedelijk op termijn – ook alle verzekeraars; zodat ze nog meer middelen hebben om je te beboeten en claims te weren. Dat komt de burger en consument helemaal niet ten goede; alleen de staat en verzekeraars (die al niet koosjer te werk gaan). En de auto-industrie zelf uiteraard; want verplicht en duurder betekent meer omzet en marge voor hen. En voordat alle puristen de ‘als je niets te verbergen hebt, je ook niets te verliezen hebt’ cirkel-redenatie napraten; lees de geschiedenisboekjes en datalek-historie er eens op na; minder privacy –> minder veiligheid.
En ik heb al minstens 2x vierkante banden gehad omdat de ‘early collission warning’ systemen (van zowel Audi als MB) onterecht ape-shit gingen en vol in de ankers gingen OM NIETS ! Leverde alleen maar MEER gevaarlijke situaties op en onnodige kosten – nieuwe banden; in de 10+ jaar dat ik het heb, heeft het 1x middels een BEEP daadwerkelijk toegevoegde waarde gehad; maar het auto-remmen is super-irritant.
spacemoon24 zegt
Ik zeg maar altijd, hoe slimmer de auto, des te dommer degene die erin rijdt.
Stijnson zegt
@spacemoon24: Kijk maar naar de gemiddelde Tesla rijder… elke dag zie ik het weer in de trajectcontrole op de A2
Rick-dos zegt
Dus met andere woorden die rijhulpsystemen zijn niet het probleem maar de mensen die zich niet goed laten informeren. Komen we toch weer terug bij de zwakste schakel en dat is de mens.
Tegelijk vraag ik me af hoe realistisch die hele test is. Er zullen heus wel mensen zijn die zich niet goed laten informeren maar het overgrote deel laat zich wel informeren omdat het nieuw en spannend is.
flutterby zegt
Lekkere test met bestuurders met hooguit een paar uur ervaring. Niet voor niets wordt gezegd dat je na 20 tot 50 uur rijles examen mag doen en pas daarna écht leert rijden. Het enige wat voor nieuwe bestuurders relevant is dat ze zelf volledig verantwoordelijk zijn en je nieuwe snufjes nooit gaat test op onbekend of risicovolle situaties.
PS: en Amerikanen krijgen een rijbewijs praktisch cadeau op 16 jarige leeftijd..
pomoek zegt
@willeme: dat is niet de conclusie van het onderzoek.
The study found the following results:
During the first six months of new vehicle ownership, many drivers demonstrated an improved understanding of the ACC system’s limitations.
Despite learning more about ACC through regular use, drivers failed to achieve the same level of understanding when compared to another group of drivers that received short but extensive instruction on the system.
A potentially dangerous sub-group of over-confident drivers emerged who failed to grasp ACC, yet were highly self-assured in their knowledge. This development demands future study.
Mijn ervaring met autopilot systemen: Ze zijn verre van perfect. Op snelwegen wordt, door het systeem van Volvo althans veel te veel afstand gehouden. Op b-wegen juist weer veel te weinig. Soms remt of corrigeert het systeem te extreem waardoor mijn reisgenoten, uiteraard verdiept in telefoons, denken dat we net aan een verschrikkelijk ongeluk zijn ontsnapt. Terwijl er letterlijk niets gebeurde.
Het is ideaal voor het rijden in een file en op de autoroute of Duitse snelwegen op vakantie. Ik merk dat ik dan echt een stuk minder vermoeid de auto uitstap na een dagje rijden.
Stijnson zegt
@pomoek: Voordeel bij Volvo en Ford is dat je de ACC ook kan omzetten naar normale cruise control. Ideaal voor de drukke wegen in Nederland
joosstra zegt
-edit: Zo, brainfart! Dank u, is inmiddels gefixt-
ar156sw zegt
Volgens mij is de, voorzichtige,
conclusie die we mogen trekken “het is wel verstandig om te weten hoe je auto werkt”.
Dat gezegd hebbende: je kan je afvragen hoe realistisch het is dat iedereen bij iedere nieuwe auto zich uitgebreid laat informeren over hoe alle functies precies werken….
Dit zou natuurlijk een argument kunnen zijn om bepaalde systemen te “standaardiseren”, zodat je het maar één keer hoeft te “leren”.
E550 zegt
Ik heb Active Lane assist. Wat een ongelooflijk rot systeem. En gevaarlijk. MB dealer wilt ‘m ook niet uitschakelen. Dus elke keer bij het opstarten opnieuw uitzetten.
Pascal zegt
Dat steeds opnieuw iets aan/uit moeten zetten bij opstarten vind ik sowieso een bloedirritante gewoonte van autobouwers. Je moet je auto gewoon 1x kunnen instellen zoals jij het wilt zonder dat je auto dat uit eigen beweging elke keer weer teniet doet.
Zelfde deed BMW bijv. met het start/stop systeem; elke keer dat je de auto start was het weer ingeschakeld. Bij m’n vorige BMW kon ik dat soort instellingen zelf nog naar wens coderen via de OBD-poort, wat een verademing. Dan onthield de start/stop functie gewoon je laatste instelling. Ik weet zeker dat dit bij je MB ook in te stellen is, maar dealers zijn hierin vaak niet welwillend. Je kan wel even rondkijken of er een handige Harry is die het voor je kan doen.
mashell zegt
Of dat zomaar uit te coderen is waag ik te betwijfelen. Het is een feature die voor typegoedkeuring verplicht is, daarom denk ik dat het zo gemaakt is dat een reguliere dealer dat niet kan uitschakelen.
Pascal zegt
@mashell is het feit dat een functie bij elke keer starten weer is ingeschakeld een onderdeel van de typegoedkeuring? (oprechte vraag, ik heb geen idee)
Bij BMW kon ik met coderen het start/stop systeem ook niet volledig uitzetten; want je kon ‘m met de knop op het dashboard altijd zo weer inschakelen. Wat dealers betreft kan ik me voorstellen dat die zich met zulke aanpassingen simpelweg bij voorbaat niet bezig houden en dat die gewoon altijd uitgaan van fabrieksinstellingen.
Dat coderen was sowieso altijd wel een leuk spelletje. Zo zijn er ook bepaalde modellen Audi’s geleverd (vooral de vorige generatie A5) waarbij de spiegels standaard elektrisch inklapbaar waren (de motoren zaten er altijd in), maar die inklap-functie in de software stond uitgeschakeld als je er niet voor betaald had. Op die manier was het best leuk dat je middels coderen zelfs ‘nieuwe opties’ kon activeren.
sprankel zegt
Iets waar MB heel onduidelijk in is, die lane assist is ontworpen om met de navigatie samen te werken maar als je niet de Command online hebt dat praat de navigatie niet met het lane assist systeem. Als je het assistance pakket genomen hebt krijg je ook veel betere camera’s waardoor de lane assist perfect werkt zonder storend te zijn (eigen ervaring).
Dealer heeft daar trouwens niet in de kiezen om het wel/niet uit te zetten, dat zijn richtlijnen van de fabrikant uit welke men moet volgen. En de fabrikant eist het omdat de wagen zijn goedkeuring gebeurd is met lane assist.
Overigens hoe moeilijk is het om de lane assist te saboteren? Stickertje over de camera hangen?
RiKe zegt
Als ik de “rijvaardigheid” van de meeste automobilisten zo zie dagelijks dan kunnen veel mensen juist een hoop assistentie gebruiken. Wat is het verschrikkelijk treurig gesteld met alles wat ik voorbij zie komen. Als mooi voorbeeld: van baan wisselen zonder knipperlicht. Daar heb je lane assist voor als geheugensteuntje, persoonlijk ben ik van mening als je auto dat heeft, en je drukt er gewoon doorheen, dan verdien je in mijn ogen direct 230v door je donder om het af te leren. Levensgevaarlijke situaties levert dat op, keer op keer
mashell zegt
Kun je de intelligentie van een Amerikaanse autobestuurder wel met die van een Europese vergelijken? Is het onderzoek daarom wel transporteerbaar?
ronaldotour zegt
Er zijn nog steeds zeer veel bestuurders met al jaren hun rijbewijs die geen idee hebben hoe de standaard cruise control of de navigatie werkt. Laat staan de nieuwste systemen. Het interesseert ze geen ****
rob5nismo zegt
Zulke systemen maken mensen lui. Je gaat er op vertrouwen en naar rijden.
kalesander zegt
No shit Sherlock