Uit onderzoek van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) in samenwerking met MIT, blijkt dat bestuurders door Tesla AutoPilot en aanverwanten minder goed opletten. Meer dan dat: ze leren manieren om het systeem te neppen.
De techniek staat voor niks en gaat altijd vooruit. Althans, bijna altijd. We hebben natuurlijk die gekke periode gehad genaamd de middeleeuwen waarin de mensheid min of meer stilstond. Waarschijnlijk omdat in het late Romeinse tijdperk, het alleen nog maar over inhoudsloos entertainment en forniceren met alles wat los en vast zat in badhuizen ging. Het Pantheon was immers toch al gebouwd.
Autonoom
Maar goed, we zijn weer terug op koers (…) en binnenkort geeft Elon Musk ons de autonome auto. Dat belooft hij in ieder geval al zo’n vijf jaar. Tot op heden is het er nog niet van gekomen. Wel zijn er stappen in de richting gezet. We noemen die tegenwoordig Advanced Driver Assistance Systems. De auto die in ieder geval vast ee deel van je zware werk achter het stuur overneemt.
Onderzoek
Maar, werkt het nu een beetje? Of levert het juist meer risico op? Een studie van het Amerikaanse IIHS in samenwerking met het Massachussets Institute of Technology (MIT), lijkt te wijzen op het laatste. Zij zetten mensen in Volvo’s en Tesla’s met semi-autonoom rijden features. En de resultaten, zullen je verbazen!!1!
Meer afleiding
Het blijkt dat de bestuurders vaker afgeleid waren en andere dingen achter het stuur deden dan opletten op de weg en andere weggebruikers. Dit gedrag werd bovendien alleen maar erger gedurende bestuurders meer ervaring kregen met de rijhulpen:
Drivers were much more likely to check their phones, eat a sandwich or do other visual-manual activities while using Volvo’s Pilot Assist partial automation system than when driving unassisted. The tendency to multitask also increased over time for some drivers as they grew more comfortable with the technology, while others were more distracted while using the system from the start.
IIHS
Mensen blijken te beschikken over zelflerend vermogen
In tegenstelling tot de rijhulpsystemen, waarbij het nog maar niet echt wil lukken, blijken mensen daarnaast te beschikken over zelflerend vermogen. Adapt or die. Gedurende de testperiode bleken mensen steeds meer momenten van niet opletten te hebben. Maar tegelijkertijd, liepen de momenten waarop het systeem de meer heftige ingrepen doet (geluidssignalen, afremmen, enzovoorts), juist terug.
De verklaring die de onderzoekers hiervoor hebben is dat mensen leren wat het systeem van hen verlangt om die grotere ingrepen te vermijden. Dus bijvoorbeeld eventjes aan het stuur draaien. In een van de twee studieopzetjes, daalde het aantal ‘forse’ ingrepen met 64 procent. Slimme vogels zijn wij toch ook. Of sluwe vossen, zo u wilt:
The percentage of time that drivers were disengaged in the period surrounding the alerts also increased, even though the duration of each alert was shorter. The researchers found that the drivers did non-driving secondary activities, looked away from the road, and had both hands off the wheel more often during the alerts and in the 10 seconds before and after them as they learned how the attention reminders worked. The longer they used the system, the less time it took them to take their hands off the wheel again once the alerts stopped.
IIHS
De conclusie van de studie is dat dit soort partiële autonome piloten, betere veiligheidswaarborgen nodig hebben om niet ‘misbruikt’ te worden. Eigenlijk wat we al wisten dus: dat half autonoom werkt allemaal niet. Het wordt pas echt een gamechanger als volledig autonoom goed genoeg wordt. Maar ja, hoe lang we daar nog op moeten wachten…
ghengiskhan zegt
Ik heb geen enkele rijhulp aan boord (afgezien van mijn vrouw, die voor mij de roadrage doet) maar ik eet ook wel eens een sandwich achter het stuur. Vereisten: ik moet het met 1 hand kunnen eten en het risico op lekkage moet minimaal zijn.
En nu ik toch al on-topic ben: ik roep al jaren dat het verkeer een stuk veiliger zou worden als alle airbags vervangen zouden worden door een hardmetalen spies die op je adamsappel is gericht.
DeWitteCondor zegt
Hahahaha! +1
jaapiyo zegt
In de meeste klassiekers, is dat ook nog gewoon zo.
DeWitteCondor zegt
Ik heb alle rijhulpsystemen (voor zover mogelijk) van de Lexus uitgezet. Alleen de RCTA en BSM alsmede de parkeercamera’s vind ik wel zalig. Maar ik gebruik altijd nog mn spiegels.
Roskampies zegt
No shit….
Petrovski zegt
Joh wat een verrassing dit onderzoek! Die zagen we niet aankomen! Maar ff serieus: Geeft wel te denken dat al dit soort systemen verplichte kost zijn. Overheid die betullende systemen opdringt die veel rijplezier ontnemen en vervolgens onveiligheid toevoegen. Het feit dat dit verplichtingen zijn en het geen vrije keuze van de bestuurder is om is beklemmend. Ja , natuurlijk kunnen ze uit, maar als je voor je wegrijdt iedere keer 5 systemen moet uitzetten geeft dat irritatie en voelt dat niet als vrijheid.
kas_par zegt
Halve conclusie…. Het voegt veel veiligheid toe, maar ten koste van een stuk oplettendheid. Gezien de gemiddelde kwaliteiten van automobilisten zijn deze rijbulpsystemen dus nog altijd een enorme verbetering van de veiligheid. Gelukkig kijken overheden naar de gehele feiten, en niet naar halve waarheden… (al verandert dat rap de laatste tijd)
3246cm252kw zegt
Zou het echt zo zijn??? Hahah ik denk dat een vbo’er dat nog kan bedenken 😂🤣😂🤣
kas_par zegt
Enige interessante: is het in z’n totaliteit veiliger? En het antwoord daarop is een overtuigend “ja”. De hulpsystemen zien beduidend meer dan de gemiddelde automobilist, die ook zinder zulke systemen waar vat vaak zit te snurken of afgeleid is (of gewoon niet kan rijden…).
Verbaas me persoonlijk altijd dat veel mensen de systemen nog steeds uitzetten. Ik heb alles maximaal aan staan. Veel ontspannender rijden en echt veiliger. Ik let alsnog echt wel op, maar desondanks al enkele keren een ingreep van het systeem gehad omdat ik iets gemist had. Had zonder hulp ongetwijfeld ook wel goed gegaan, maar alsnog fijn dat je er niet alleen voorstaat.
Gele Koplamp zegt
⠀⠀⠀⣦⢀⡖⣠⡶⢶⡄⢰⡆⠀⡶⠀⠀⢰⠶⣦⡀⢠⡶⢶⣄⢠⣦⡀⢶⢤⣷⠶⢶⡶⠆⠀⢠⡶⠦⠀⣰⣦⠐⣦⢠⡦⠶⢶⡆⠀⠀
⠀⠀⠀⠸⡿⠁⣿⡀⢀⣿⢸⡇⢀⣷⠀⠀⢼⠀⢸⡇⢿⡀⠀⣿⠘⡏⢷⣾⠈⠀⠀⢸⡇⠀⠀⠘⠻⣦⢠⣿⣽⡆⠹⣿⠁⢀⣿⠃⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠓⠀⠙⠛⠛⠁⠈⠛⠛⠃⠀⠀⠘⠛⠛⠁⠈⠛⠛⠃⠐⠃⠈⠛⠁⠀⠀⠘⠃⠀⠀⠙⠛⠋⠚⠁⠈⠛⠐⠛⠀⠘⠛⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣀⣤⣤⣴⣶⣶⣤⣤⣤⣄⣀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣴⡿⠟⠛⠛⠛⠛⠿⢿⣿⣿⣿⣿⣿⣶⣄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⡾⠋⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠙⠻⢿⣿⣿⣿⣷⣄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣼⣥⣄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠙⢿⣿⣿⣿⣧⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⡸⠉⠉⠙⣷⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢻⣿⣿⣿⣿⡄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢰⢡⣾⣏⠳⡈⠁⠀⠀⠠⠶⠶⠶⣦⡀⠀⠀⠀⠀⣼⣿⣿⣿⣿⣿⡄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⠎⠀⠙⠛⢊⡔⠀⡄⠀⡠⣖⡢⡄⠀⠹⠄⠀⠀⢰⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⡏⠀⠀⢀⡴⠋⠀⢸⠀⠀⠙⠿⢏⡼⠆⠀⠀⠀⠀⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢸⠀⠀⡴⣍⠀⠀⠀⠘⢤⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡇⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢸⠀⡎⠀⠀⠀⠐⠒⠀⠘⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣾⡿⠟⢛⣿⣿⣿⣿⡿⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣀⣠⣤⣼⠀⠀⣤⢄⣀⠀⠀⠀⠀⢀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠁⠀⡀⣿⣿⣿⣿⡿⠁⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⣀⣠⣴⣶⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠀⠀⠹⣷⣤⣍⣓⣦⠀⡾⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣀⣤⡷⣳⣿⣿⣿⣅⣀⣀⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⣤⣶⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠀⠀⠀⠈⠉⠉⠉⠁⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠇⣈⣡⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣶⣦⣄⡀⠀⠀⠀
⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠀⠠⣀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⡴⠀⠀⣰⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷⣦⣀
⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣠⠖⠁⠀⣠⢾⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣦⠤⢄⣀⣠⠄⠀⠀⠀⠁⠀⠀⣠⠞⢁⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡆⠀⠣⣀⠀⠀⠀⢀⣠⠴⠊⠀⠀⣸⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿
jaapiyo zegt
Als je hierop reageert, blaast dan je telefoon op?
rob5nismo zegt
Op dit hele artikel kan ik zonder het te lezen met volste overtuiging al op reageren met……..
NO SHIT SHIRLOCK
Tony EV zegt
Jammer dat deze systemen nu op veel nieuwe auto’s zitten, vroeger gebeurde er geen ongelukken.
Joris24 zegt
Een systeem als ABS zal zeker voor toename in veiligheid zorgen, evenals de airbag. Een systeem als lane assist lijkt mij niet, want als je niet binnen de lijntjes kunt rijden dan kun je beter niet de weg op gaan. Wat voegt een systeem nog toe waar mensen minder alert door worden?
Gulli zegt
Toen de eerste ADAS ingebouwd werden in auto’s waren er al een aantal fabrikanten die zeiden dat ze level 1 en 2 (cruise control, lane departure enzo) wel zouden inbouwen, maar 3 en 4 (verregaande assistentie, nog wel bestuurder bij nodig) zouden overslaan totdat 5 (volledig zelfrijdend, geen stuur meer nodig) er zou zijn. Dat vond ik toen een nobel streven. Ik heb het idee dat de fabrikanten dat allemaal overboord hebben gegooid in de race om maar zoveel mogelijk systemen aan te kunnen bieden, want dat verkoopt (wie had dat verwacht!). Het resultaat is dus dat je auto’s hebt die bijna alles zelf kunnen doen en daardoor de bestuurders een vals gevoel van vertrouwen geven, om vervolgens een noodgreep niet automatisch uit te kunnen voeren, of een keuze niet zelf te kunnen maken. En dan gaat het mis want de bestuurder zit te slapen, appen, snake te spelen, of met zijn eigen snake te spelen.
Juist die stappen vlak voor volledig zelfrijdend zijn gevaarlijk en kun je, surprise surprise, niet aan de mensen zelf overlaten.
Joris24 zegt
Open deur universiteit. De mobiele telefoon heeft ons sowieso allemaal veel prikkelgevoeliger gemaakt, ik merk ook dat ik veel vaker op dat ding kijk dan ik zou willen. Maar in de auto is het echt een absolute nogo. Ik heb dan nog van die ouwe frikadellen waar ABS en bij ééntje ESP wel het meest overdadige veiligheidssysteem is, dus waar je gewoon over je schouder moet kijken als je van rijstrook wisselt en die niet begint te bleren als je 130 rijdt waar 100 is toegestaan.
Het is logisch dat wanneer het autorijden je volle aandacht niet meer vraagt, mensen andere dingen gaan doen. Dat zit gewoon in de aard van het beestje, vooral de mobiele telefoon vraagt aandacht. Elk moment werken wereldwijd duizenden gedragspsychologen aan spelletjes en apps die als enige doel hebben om je zo lang mogelijk aan het scherm te kluisteren, het vereist best wat discipline om daar niet voor te vallen.
Ik heb het antwoord niet, zelf zou ik zeggen ofwel volledig autonoom of nul autonoom, maar dat station hebben we nog lang niet bereikt of zijn we allang gepasseerd. Ik zeg altijd, als je een hulpsysteem nodig hebt om binnen de lijntjes te rijden verdien je geen plek op de weg, maar ben ook maar een ouwe zeur.
Tony EV zegt
Wat kan er nou echt een probleem zijn als je auto je helpt binnen de lijntjes te kleuren.
Sorry te rijden.
Hulp is het keywoord in hulpsystemen, als in helpen weetjewel.