• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rijdt Red Bull Racing rond met een illegale diffuser?

Auteur: jaapiyo, gepost 29 augustus 2016 om 14:27 – 40 Reacties

Max


Mogelijk heeft Adrian Newey weer iets magisch bedacht.

Red Bull Racing maakt de laatste tijd flinke stappen naar voren ten opzichte van haar concurrenten in het F1-veld. Ferrari is al min of meer bijgehaald en volgens sommigen zelfs ingehaald. Op sommige banen komt zelfs Mercedes in zicht. Maar wat ligt er aan deze opmars ten grondslag?

Velen zeggen dat de Renault-motor flink verbeterd is. Na het publiekelijke moddergooien dat Red Bull vorig jaar deed naar hun motorenpartner waarmee ze een berg kampioenschappen wonnen, heet het aggregaat achterin de staart van de RB12 inmiddels TAG. F1-Historici kennen die naam nog van de jaren tachtig, toen McLaren rondreed met Porsche-motoren onder de naam TAG. TAG verwijst natuurlijk naar de naam van klokjesboer TAG Heuer. Een sponsor die al jarenlang actief is in de F1 en inmiddels van McLaren overgestapt is naar Red Bull.

Met behulp van voormalig Illmor motorgoeroe Mario Illien, in de jaren ’90 mede-verantwoordelijk voor de Mercedes blokken achterin de McLaren-Mercedes bolides, wilde Red Bull meer pk’s halen uit het Renault-blok. Het lijkt wel duidelijk te zijn (analyse) dat er enige vooruitgang is geboekt, echter als we zien waar de Jaune Sirius gekleurde bolides van het Renault-team rondrijden in het veld, zou je zeggen dat Red Bull toch wat meer gevonden moet hebben dan slechts extra pk’s.

Autobild denkt het antwoord te weten op de vraag wat de snelheid van de rode stieren veroorzaakt. Red Bull zou rijden met een flexibele diffuser. Logisch eigenlijk, dat we via de geblazen diffuser en de flexibele voorvleugels nu naar de flexibele diffuser gaan.

Concurrenten van Red Bull menen dat delen van de RB12-diffuser zowel in verticale als horizontale richting kunnen bewegen. In België zou Ferrari zelfs opdracht gegeven hebben aan een fotograaf om een en ander op de gevoelige plaat vast te leggen. Bewegende aerodynamische onderdelen zijn in principe verboden in de F1, uitzonderingen zoals de DRS-vleugel daargelaten uiteraard. Ook het flexen van vleugels en dergelijke moet binnen bepaalde marges blijven.

Teambaas Christian Horner zegt echter dat er niks aan de hand is en dat Red Bull de aerodynamica gewoon beter voor elkaar heeft dan andere teams. Ze hebben met Adrian Newey niet voor niks de man die het aerodynamische wiel heeft uitgevonden (nou ja, behalve die MP4-18 dan) in dienst. Helmut Marko is zoals gebruikelijk wat directer:

“Our car is completely legal and anything otherwise is just slander.”

Tot op heden heeft er niemand een officieel protest aangetekend, maar gezien de bittere strijd tussen Ferrari en Red Bull om de tweede plaats in het kampioenschap zou het ons niet verbazen als dit issue nog een staartje krijgt.

Ook interessant!

  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?
  • Max laat zich van zijn beste kant zien in Qatar
    Max laat zich van zijn beste kant zien in Qatar
  • Video: de nieuwe Pit Wall van Red Bull Racing

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

adrian-newey, diffuser, Ferrari, Formule 1, Helmut Marko, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Dit kosten de KIA Optima PHEV en Sportswagon
Volgend bericht: OM: Doodrijder A2 mag heel lang gaan brommen »

Lees Interacties

Reacties

  1. racerx zegt

    29 augustus 2016 om 14:35

    If you can’t beat ‘em, sue ‘em…

    Het lijkt me dat met de technische keuringen van officials zoiets wel onderzocht zou moeten zijn, toch?

    Login om te reageren
  2. martinus zegt

    29 augustus 2016 om 14:39

    Legaal of niet.
    Zoiets wil ik ook wel op mijn supercar.

    #LiefdeVoorInnovatie-in-de-F1

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      29 augustus 2016 om 17:51

      @martinus: Op je supercar is het niet illegaal :)

      Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      29 augustus 2016 om 17:51

      @martinus: Op welke supercar? :-)

      Login om te reageren
      • koeckenbacker zegt

        29 augustus 2016 om 19:26

        @lotuselises2: mij dunkt de LaFerrari dat heeft!

        Login om te reageren
      • martinus zegt

        30 augustus 2016 om 00:10

        @lotuselises2: Het schijnt dat RedBull iets doet met Aston Martin.

        Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      29 augustus 2016 om 22:37

      @martinus: porsche 911 heeft het al

      Login om te reageren
  3. ds3thp zegt

    29 augustus 2016 om 14:40

    Tsja, als de concurrent te goed wordt moet je toch gaan zoeken waar dat aan zou kunnen liggen!
    Met andere woorden, ze willen bij Ferrari een stok hebben om mee te kunnen slaan!

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      29 augustus 2016 om 15:35

      @ds3thp: Opzich wel logisch dat Ferrari op onderzoek uit gaat. Red Bull heeft erg snel de weg terug naar de top gevonden dus Ferrari is zeker nieuwsgierig hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.
      Maar uiteraard verandert dat niets aan het feit dat Ferrari haar zaakjes nog altijd niet op orde heeft.

      Login om te reageren
  4. Gulli zegt

    29 augustus 2016 om 14:48

    Ferrari kan het gewoon niet hebben dat Red Bull aerop en aerover is sinds een paar races.

    Sorry :p

    Login om te reageren
  5. bmwalpina zegt

    29 augustus 2016 om 14:50

    Wordt dat dan een staartje met een dynamische vleugel?

    Login om te reageren
  6. lekbak zegt

    29 augustus 2016 om 14:51

    Dat zou ik eigenlijk best wel grappig vinden, maar ook jammer. Grappig omdat dit soort verboden geintjes altijd leuk zijn voor de geschiedenisboeken maar jammer omdat het verboden is. De F1 zou moeten draaien om innovatie en de nieuwste techniek.

    Login om te reageren
    • audirijder zegt

      29 augustus 2016 om 17:09

      @lekbak: Als dat zo mocht zijn dan wordt Mercedes nog makkelijker kampioen.

      Login om te reageren
  7. bmwm3gtr zegt

    29 augustus 2016 om 15:01

    Elke keer dat gezeik ook over elkaar…..

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    29 augustus 2016 om 15:01

    Weet iemand waarom bewegende aerodynamica verboden is? @Edge wellicht? Het lijkt me toch dat je op deze manier de innovatie niet echt bevorderd.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      29 augustus 2016 om 15:14

      @berlinetta: De voornaamste reden is toch wel de veiligheid. Men vreest dat wanneer flexibele/beweegbare aerodynamica toegestaan wordt, men de boel zo ver gaat pushen dat het ten koste gaat van de stevigheid van de onderdelen. Als je met 300+ over de Kemmel straight blaast wil je niet dat je voorvleugel in zijn geheel afbreekt doordat die te flexibel is, bijvoorbeeld.

      En de kosten zullen natuurlijk ook wel een rol spelen. De kleine teams kunnen niet mee in de wapenwedloop van de fabrieksteams en Red Bull, dus om het speelveld zo eerlijk mogelijk te maken smoort de FIA dat soort innovaties vaak in de kiem.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        29 augustus 2016 om 15:31

        @edge: Helder! Dankjewel.

        Login om te reageren
      • peug206 zegt

        29 augustus 2016 om 16:22

        @Edge: deze man weet ook alles…

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      29 augustus 2016 om 15:25

      @berlinetta: Zie het DRS systeem. De auto’s zouden simpelweg te hard gaan. Het werkt juist innovatie tegen. De F1 zou dan alleen nog maar gaan om de flaps op een auto, flaps plat en dan zo hard mogelijk naar de volgende bocht, flaps volledig omhoog en dan plankgas de bocht door. Eigenlijk rijd je dan dus constant plankgas. Ik kan zo snel geen info vinden maar volgens mij reed er ergens in de jaren 60 een f1 auto rond met een achtervleugel die gedeeld was en ook verstelbaar.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        29 augustus 2016 om 15:32

        @pomoek: Ja ik begrijp dat teams op deze manier andere, creatievere oplossingen moeten bedenken. Opzich niet verkeerd.

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          29 augustus 2016 om 16:31

          @berlinetta: heb dit nog gevonden, voor zover ik begrijp is het toch nooit binnen de f1 toegepast. https://primotipo.com/2015/01/03/porsche-917-1969-the-first-season/

          Login om te reageren
    • nikilaudaferrari zegt

      29 augustus 2016 om 20:28

      @berlinetta: Beetje off-topic: ik weet alleen nog dat ik vroeger een Michel Vaillant strip had waarin Michel en Steve een F1 auto hadden met een actieve achtervleugel :) Als kind vond ik dat een briljant idee van die tekenaar. Volgens mij heette het album “olie op de renbaan” – maar dat weet ik niet meer zeker…

      Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    29 augustus 2016 om 15:03

    Ik vraag me trouwens wel serieus af waarom er geen active aero toegestaan is op de auto’s. Als je bijvoorbeeld verticale fins mag uitrusten met ailerons kun je nog vierkanter de bocht om!

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      29 augustus 2016 om 15:44

      @gulli: gaat te hard en is te kostbaar.

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    29 augustus 2016 om 15:09

    Dat kan onze Max nog eens vies roet in het eten gooien. Zo’n sjoemelstaart.

    Login om te reageren
  11. dedokter zegt

    29 augustus 2016 om 15:14

    Ik denk dat het wel klopt. En dat ook Torro Rosso hiermee rijdt. Bij Carlos Sainz was het op een gegeven ogenblik erg duidelijk dat hij een flexibele vleugel had.

    Login om te reageren
  12. Hupke zegt

    29 augustus 2016 om 15:21

    @jaapiyo
    TAG is wel iets anders dan de klokjesmaker. TAG Heuer is zelfs geen onderdeel meer van de TAG group.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      29 augustus 2016 om 15:45

      @hupke: Maar de klokjesmaker is volgens mij wel de verbindende factor tussen de beide namen. Destijds was het volgens deze betrouwbare bron het speeltje van McLaren-man Mansour Ojjeh https://nl.wikipedia.org/wiki/Techniques_d%27Avant_Garde en nu is het de klokjesmaker zelf die RB sponsort volgens mij.

      Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      29 augustus 2016 om 15:49

      @Hupke: en hun fanbase hebben ze gemaakt toen het alleen nog Heuer was.

      Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      29 augustus 2016 om 17:07

      @hupke: TAG Heuer zit tegenwoordig bij LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) die op zijn beurt in handen is van de Groupe Christan Dior. Zelfs de Dom Pérignon na de race komt daar vandaan. De inhoud van de tank nog niet …

      Login om te reageren
  13. lowlow zegt

    29 augustus 2016 om 15:34

    naar schijnt zou RB 3 GP’s geschorst worden…. daar gaan ze wel een blikje tussen steken

    Login om te reageren
  14. lambo4all zegt

    29 augustus 2016 om 15:43

    Ahh genieten, hordes Fans met Max-mania die ervan beschuldigen dan Ferrari een slechte verliezer is en zich moet schamen.

    Ondertussen gebeurt dus al decennia alle kanten op, niks aan het handje mensen. Business as usual.

    ..soms verlang ik terug naar de niet-nederlandse F1 tijd, heerlijk down to earth gecomment en de hordes idioten stonden nog lekker bij het voetbal elkaar uit te maken voor van alles en nog wat.

    Login om te reageren
    • wif1 zegt

      29 augustus 2016 om 22:05

      @lambo4all: Hordes idioten? Lees die eerste alinea van je nog eens door, das pas idioot…
      En neem maar van mij aan dat zowel Mercedes, Ferrari en Red Bull op dit moment niet volledig legaal zijn, maar dat bij de technische keuring alles binnen de reglementen valt.

      Login om te reageren
  15. Edge zegt

    29 augustus 2016 om 16:54

    De FIA doet op elke auto flex-tests. Ze plaatsen/hangen dan een bepaald gewicht op een stuk bodywork en dat mag dan maar een aantal millimeter bewegen. Zolang het die tests doorkomt, is het volkomen legaal. Dat zagen we bijvoorbeeld ook bij de flexibele voorvleugels. Die van o.a. Red Bull en Ferrari leken wel heel erg ver door te buigen bij hoge snelheden, maar tijdens de FIA tests bogen ze gewoon tot het maximaal toegestane. Als dat bij Red Bull’s diffuser ook zo is, is er geen reden tot klagen lijkt mij.

    Login om te reageren
  16. mout zegt

    29 augustus 2016 om 17:05

    Ik moet toegeven dat er aardig wat beweging in die voorvleugel zat. Vooral in de eerste bocht…

    Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      29 augustus 2016 om 22:43

      @mout: zat ook een opgefokte rijder in

      Login om te reageren
  17. 8cylinder zegt

    29 augustus 2016 om 17:08

    Is eigenlijk ook van de gekke, dat F1 ontwerpers gedwongen worden hun voorvleugels onnodig stijfer en dus zwaarder moeten maken.

    Login om te reageren
    • 8cylinder zegt

      29 augustus 2016 om 17:09

      @8cylinder: te maken*. Met dank aan de Autoblog edit-knop.

      Login om te reageren
  18. E34M5Touring zegt

    29 augustus 2016 om 20:58

    Is Scuderia Italiaans voor Huilie Huilie ofzo.

    Login om te reageren
  19. cthijs zegt

    30 augustus 2016 om 20:00

    De schuld bij redbull leggen want die geeft je die vleugels

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North