De geruchtenmachine draait op volle toeren.
Sinds de dominantie van Mercedes in het huidige turbotijdperk wordt steen en been geklaagd over, euh, de dominantie van Mercedes. De Duitsers hebben simpelweg de beste aandrijflijn al moeten we daar vlug bij vermelden dat Ferrari de achterstand intussen heeft goedgemaakt.
Red Bull daarentegen doet (nog) niet mee om de prijzen en dat heeft voor een deel te maken met de motor van Renault. De renstal van Verstappen en Ricciardo dreigde onlangs weer met vertrek uit de Formule 1 en hun eis is simpel: er moet een klantenmotor komen waarmee het voor iedereen mogelijk wordt om mee te strijden voor de overwinning.
Wellicht is de redding nabij, want Porsche zou overwegen om met ingang van het nieuwe motorenreglement een klantenmotor te bouwen waar elk team mee mag rijden. Geen politiek, geen exorbitante vergoedingen, gewoon een goeie en toegankelijke motor.
Engine Working Group: Porsche zit erbij!
Per 2021 worden nieuwe motoren gebruikt en speciaal voor dit heugelijke feit is een werkgroep opgericht die nadenkt over de te kiezen specs. Deze Engine Working Group (EWG) wordt bezocht door de huidige motorenbouwers, maar ook VAG was present. In eerste instantie dachten we dat het om Audi ging. Dat was niet het geval, want Porsche heeft bevestigd dat het deelneemt aan de EWG.
Het Duitse sportwagenmerk is natuurlijk al met succes actief op Le Mans en een overstap naar de Formule 1 is PR-technisch wellicht geen slecht idee. Volgens Motorsport Total aast Porsche op een rol die Cosworth voorheen vervulde: het bouwen van klantenmotoren die door elk team kunnen worden gebruikt. Precies zoals Red Bull het graag wil hebben, maar ook McLaren kan wel wat serieuze pk’s gebruiken.
Nu is het uiteraard nog veel te vroeg om te dagdromen over een dik Porsche-blok achterin de Red Bulls van Max en Daniel, maar hoop doet leven. Of Renault moet ineens het ei van Columbus vinden…
fiestacruizer zegt
Top! Verandering van Spijs doet eten.
Zo’n ramp als bij Honda het niet zijn. Maar het zal ongetwijfeld (net als bij Mercedes) een paar jaar duren voor ze concurerend zijn.
kilum zegt
Dat zou wel extreem goed voor de sport zijn. Ik hoop dat het doorgaat en dat het ook een succes wordt dan.
trustmeiamanengineer zegt
Zou wel gaaf zijn, en is eigenlijk ook gewoon nodig om de F1 te redden. Duurt alleen wel nog 3 jaar dan, en dan zit Max niet meer bij RedBull lijkt me.
bartteeuwen zegt
“Binnenkort”
c3po zegt
@bartteeuwen: Another one bites the dust.
ericc zegt
Ik hoop wel dat we geen herhaling krijgen van de jaren ’80. Toen heeft ene Bernie de Group C ook de nek omgewrongen omdat de motoren (toen 3,5 liters) naar de F1 te lokken en Group C verdween. Peugeot bij McLaren…..
Hoop niet dat het de bedoeling is om de WEC te laten verdwijnen.
Mogelijk is de huidige aandrijflijn van de 919hybrid geschikt voor F1(cilinderinhoud wel aanpassen) maar ik hoop dat ze toch in de WEC blijven.
Hupke zegt
@ericc:
Gewoon 1 standaard racemotor, voor F1, WEC & eventueel WRC.
Eentje die kan sprinten in de F1 en kilometers maken in de WEC.
KEV9 zegt
Mogen ze wel goed opletten dat er juiste software wordt gebruikt.
pomoek zegt
Ik begreep “van een andere site’dat Renault niet zit te wachten op heftige reglement wijzigingen. Als Porsche inderdaad motoren gaat leveren zal Renault wellicht wat meer water bij de wijn doen dan dat ze nu van plan zijn. Het uit de F1 stappen is gezien de huidige prestaties natuurlijk ook niet een enorm verlies. Ik ben het met Brawn eens dat de F1 zich in de toekomst technisch meer van de “normale” auto industrie af zal gaan bewegen. De onbeperkte budgetten die sommige autofabrikanten naar de autosport brengen (MB in de F1, Toyota en Porsche in de Le Mans series) hollen de sport anders uit.
Dutchdriftking zegt
Maar tot 2021 dus achteraan rijden.
tkoote zegt
Ze hebben nog wel even om er over na te denken dan…
rickthestig zegt
Dan hoop ik wel dat de naam Porsche eraan verbonden wordt. Wanneer is er voor het laatst een team met klantenmotor zonder fabrikantnaam kampioen geworden? Cosworth heeft de laatste 20 jaar ook geen aansprekende motor kunne
Rick-dos zegt
Ondanks dat Porsche er aan meedoet denk ik dat je beter een autofabrikant achter je kan hebben staan dan gebruik maken van zo’n universele klantenmotor.
Klantenmotor van Cosworth heeft dat wel bewezen of denk ook aan de Supertec motoren. Het is het allemaal net niet. Denk ook dat er in zo’n motor niet zoveel geld, tijd en energie wordt gestoken als bij een motor van een autofabrikant.
E34M5Touring zegt
@rick-dos: Maar die hadden natuurlijk ook niet het budget wat VAG-Porsche tegen zoiets kan aangooien. Dat zal wel verschil maken denk ik. En ik denk dat er een bovengemiddelde motivatie zal zijn om in ieder geval Ferrari te verslaan.
lekbak zegt
@Rick-dos: porsche is een autofabrikant. Als hun motoren gaan winnen of zelfs domineren in de F1 gaat dat gewoon uitgesproken worden.
rickthestig zegt
Snap niet wat Red Bull ziet in een klantenmotor. Ik kan me niet heugen dat een cosworth, supertech o.i.d een kampioenschap of maar een race heeft gewonnen.
griffendahl zegt
@rickthestig: Brazilië 2003 voor het laatst denk ik…
rickthestig zegt
@griffendahl: inderdaad. Fisichella in de Jordan. Die had Jos ook kunnen winnen.
Maar dat was een loterij ipv een race
griffendahl zegt
@rickthestig: ja, behoorlijk fan van Fisichella, vandaar dat ik het me nog wel kon herinneren.
berlinetta zegt
Ik stel voor de er nog maar een leverancier komt voor alle teams: Honda. Degene die het langst blijft rijden, wint.
peug206 zegt
@berlinetta: das de WEC in een notendop…
escort77 zegt
@berlinetta: ik denk dat Ferrari daar wel mee akkoord gaat.
gwnbmw zegt
@berlinetta: punt per ronde die je rijdt, wordt het nog is spannend als alle rijders in abu dabhi aan de 100 punten zitten…
Gulli zegt
Goed idee, als ze dan vlak voor de start van het seizoen alsnog uitstappen krijgen we misschien weer zo’n pareltje als de Carrera GT, die blokken ‘hadden ze ook nog liggen’ uit de F1 aspiraties
GOD zegt
Het hele probleem is het huidige motoren reglement. Extreem gecompliceerd en duur vanwege de hybride, ERS en dergelijke. Dat grote fabrikanten als Honda en Renault jaren lang lopen te stuntelen om een fatsoenlijke motor te bouwen is het bewijs er van. En dan zegt Renault baas Cyril Abiteboul ‘Electrification is the antidote to complex and heavy F1 engine’ En tevens ook volslagen idioot is het hele achterlijke marketing gelul omtrent de F1 die groener moet worden en dat de F1 belangrijk is voor het ontwikkelen van hybride technieken voor personen auto’s. Ten eerste is alles met accu’s is bij voorbaat al slechter voor het milieu. Ten tweede heb je de F1 niet nodig om die technieken te ontwikkelen. Door de reglementen word je op alle vlakken beperkt(ontwerp/productie/aanpassen/verbeteren/testen/etc.) Buiten dat rijden er maar 20 auto’s 20 races per jaar. Om hier dan met Green Peace vlaggetjes te gaan zwaaien heeft geen enkel nut. Het hele plan om de F1 groener en goedkoper te maken werkt al sinds dag één compleet averechts.
Het word echt tijd dat ze stoppen met deze onzin. Op een gegeven moment beginnen ze hun eigen bullshit nog te geloven. Als ze echt om het milieu geven en graag een impact willen maken dan kunnen ze beter ergens anders beginnen. Bijvoorbeeld de scheepvaart aangezien ze tegenwoordig toch allemaal een jachten fetish hebben. De 16 grootste container schepen op de wereld stoten namelijk meer uit dan alle auto’s op de wereld.
Maar om terug te komen op Porsche en om een lang verhaal kort te maken. Ze hebben aardig wat ervaring met hybride en dergelijke maar zonder flinke wijzigingen in de huidige reglementen zullen ook zei een aantal jaren nodig hebben net als bv. Renault. Dus de kans van een switch naar Porsche door Red Bull lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
En als laatste, om het verhaal nog korter te maken, mijn advies: Terug naar een V8 of V10 zonder al die electro meuk. Simpel te maken, lage kosten, beter geluid, beter voor het milieu, betere betrouwbaarheid, makkelijker en aantrekkelijker voor nieuwe fabrikanten en leveranciers om in te stappen. En als laatste is standaardiseren van een aantal onderdelen ook een prima idee.
bassx zegt
Het is duidelijk na een recent Interview met Cyril op F1.com en Ross Brawn op de persconferentie in Canada dat ze niet op één lijn liggen. Cyril vindt dat F1 nauw verwant moet blijven aan personenauto’s en omdat hybride de toekomst is volgens Cyril moet F1 deze complexe power units blijven gebruiken. @MautisH Ook heeft Cyril in dat zelfde interview aangegeven al een compleet nieuw motor concept in de schappen te hebben liggen maar deze niet gaan gebruiken voor 2018. Het ei van columbus is er al maar wordt niet gebruikt, moet frustrerend zijn voor Red Bull. Dan hebben we Ross Brawn die ook een vinger in de pap heeft voor nieuwe motoren in F1 die aangeeft dat de huidige autoindustrie lijnrecht tegenover de principes van F1 staan. De focus van F1 moet niet meer zijn wat de autoindustrie doet en wat de toekomst daarvan zou zijn maar F1 moet weer om F1 draaien. Wat het dan gaat worden ben ik heel erg benieuwd naar.
jurgen80 zegt
Straks krijgen we een McLaren met Porsche motor en om het te vieren een straatauto!!
offroad zegt
Het laatste avontuur van Porsche in de Formule 1 (Footwork Arrows) was anders geen succes. Arrows was zo tevreden met de motoren, dat ze na 6 races overstapten op Ford motoren.
cthijs zegt
Ik vond dat ze de laatste race toch niet echt langzamer waren