Renault komt op de proppen met een snelle en futuristische baguette.
In de Formule 1 is er dit jaar net een spinternieuw reglement geïntroduceerd, maar in een sport die draait om technische innovatie wordt er ook altijd naar de toekomst gekeken. Op verschillende gebieden staat er veel te veranderen. Hoe gaat Liberty Media de sport runnen als alle huidige contracten aflopen? Moeten de ontwikkeling van de power-units doorgaan op het huidige pad met veel elektropower en weinig geluid of juist weer terug naar ouderwets gebrul? Blijven we doorgaan met de open cockpits, of gaan we richting een Jet Fighter-achtige constructie?
Op de achtergrond zij er al de nodige gesprekken bezig over deze hot items. Alsnog gaan de meeste daarvan echter alleen over de komende paar jaar. Renault kijkt liever een stukje verder in de toekomst en presenteert in Shanghai deze Renault R.S. 2027 Vision. Hun -de naam zegt het al- visie op de F1 bolide van 2027.
Renault wil naar eigen zeggen naar een Formule 1 waarin de coureur en de wedstrijdspanning centraal staan. Op de plaatjes zien we een gladde racer die rechtstreeks uit TrackMania lijkt te komen. De auto heeft een aantal kekke details zoals een lichtgevend nummer op het voorwiel dat aangeeft hoeveel rondes de coureur al heeft afgelegd. Tevens zien we aan de voorkant lampen die qua vorm doen denken aan de koplampen van Renault’s huidige gamma. Daarnaast neemt de Franse fabrikant met de glazen koepel op de auto misschien wel een voorschot op de mysterieuze cockpit-bescherming waar de FIA mee bezig schijnt te zijn…
Volgens Cyril Abiteboul van Renault Sport Racing is Renault benieuwd naar wat F1-fans denken van deze futuristische racer.
“Het is een taak van Renault Sport Racing om te anticiperen op de toekomst van de Formule 1, om een maximaal aantal fans te bereiken in een omgeving die aansluit op de doelstellingen van Groupe Renault. We kijken uit naar inspirerende gesprekken met de race community, fans en enthousiastelingen die dit conceptmodel teweeg zal brengen.”
Max Emilian wordt in 2027 30 jaar oud en vecht op dat moment voor zijn zesde titel bij het team van Ferrari, dus de kans dat we hem in deze Renault gaan zien is waarschijnlijk niet heel groot. Maar zou je hem wel in een auto als deze aan het werk willen zien, of hoop je dat de F1-auto’s van over tien jaar nog steeds lijken op wat we nu kennen?
berlinetta zegt
Ik zou wel eens graag willen zien waarmee fabrikanten op de proppen zouden komen als er geen beperkende regels waren en vooral wat de prestaties van die auto’s zouden zijn. Zou misschien een leuke raceklasse zijn voor de fabrikanten die het kunnen betalen. De enige regels die er zouden moeten zijn, zijn voor de veiligheid. Voor de rest mogen ze het zelf uitzoeken.
sportevo zegt
@berlinetta: Zoiets heeft Red Bull ooit al eens gedaan met Gran Turismo:
http://gran-turismo.wikia.com/wiki/Red_Bull_X2014_Fan_Car
wjeurs zegt
@sportevo: ja ik was te laat
wpgt zegt
@sportevo: In je bron staat een V6 turbo motor, maar ik meen me te herinneren dat het ding een gasturbine met 1400+ pk had.
sportevo zegt
@wpgt: Geen idee eigenlijk. Kan je best eens gelijk in hebben. Ik dacht dat hij alleen een ‘fan’ heeft zoals Brabham in de jaren 70 had. Om de auto naar de grond te zuigen.
berlinetta zegt
@sportevo: Hmm toch maar niet. Ziet er niet uit.
wjeurs zegt
@berlinetta: moet je even googlen op Red Bull X2014. Die is ontworpen en doorgerekend door de ontwerper van rb
peterpann3nkoek zegt
Nah, ik vind ze nu mooier. En het cijfer op het voorwiel vind ik erg lelijk
Edge zegt
Ik ben geen voorstander van dit concept. Het ziet er erg gelikt uit, maar een F1-wagen hoeft wat mij betreft geen lampen te hebben en mag ook zichtbaar complex zijn met vleugels uit meerdere elementen en flapjes en inlets. Als je zegt dat dit concept voor de Formule E of een andere spec-series zou zijn had ik je ook meteen geloofd. Dit lijkt mij trouwens wel enorm leuk als trackday auto.
Dagg zegt
Ik zie hier wel wat in ja. Simpelere vleugels met Active Aero, lijkt mij beter voor het inhalen ed. Het nummer is wat groot maar goed om te zien a la WEC, herkenning. De openheid van de cockpit vind ik wel leuk bedacht. Lampen op een F1, waarom ook niet. Ze rijden een paar wedstrijden in het donker natuurlijk.
Dutchdriftking zegt
En waarom GTE dagrijverlichting?
fmgarcia zegt
@dutchdriftking: echt precies mijn gedachte. Dit wordt een leasetopper!
basgsi zegt
Als ze zich nou eerst eens focussen op een competitieve motor voor dit en komend seizoen….
Gulli zegt
Ik zou ipv Lap 2 liever zien welke positie de auto rijdt, en á la DTM (en anderen) hoeveel stops er al gemaakt zijn. Maar aangezien dit volgens mij alleen maar extra gewicht en techniek met zich meebrengt denk ik niet dat dit het productiestadium haalt.
weijs zegt
Is het niet zorgwekkend dat ze verwachten in 2027 nog steeds hybride te rijden?
cossiekiller zegt
Een raceklasse met veel veiligheid, max een 1L motor en een kleine elektromotor van 100pk en 4 wielen. Voor de rest mag je het zelf uitzoeken.
Dan krijg je veel innovaties die in het dagelijks verkeer ook toepasbaar zijn. En daarvoor dient motorsport uiteindelijk.
clarkson zegt
Strak plan renault. Aero ziet er ook top uit!
Prutsers…