Afgelopen week toonden we al een ‘bouwrondje’ over het nieuwe asfalt. Vandaag was de eerste trackday.
Op uitnodiging van Veronica Verkeersschool waren we vandaag te gast op de Driving-Fun trackday op het nieuwe circuit Zandvoort. Het eerste officiële ‘evenement’ op het nieuwe asfalt. Het weer zat niet echt mee, maar we mochten even achter het stuur kruipen voor een paar rondes. Grand Prix Zandvoort, maar dan langzamer, veeeel langzamer.
In vergelijking met de laatste Junkyardrace van 2019 is het circuit natuurlijk duidelijk aangepakt. De kombochten zijn een bijzondere toevoeging aan het circuit. Auto’s die het rechte stuk opkomen vanuit de Arie Luyendijk bocht zien er indrukwekkend uit. Vanachter het stuur ligt het helemaal aan je auto, de omstandigheden en je lef hoe spannend het wordt.
De Hugenholtzbocht is misschien wel de grootste verandering op het nieuwe circuit Zandvoort. Komend uit de pits voeg je pas na de Tarzanbocht in (voorheen deed je dat net ervoor). Vervolgens is de Gerlachbocht schijnbaar ongewijzigd en dan is er opeens de nieuwe situatie in de Hugenholtzbocht. Er is heel veel ruimte, zoveel dat je de eerste paar rondes echt moet kiezen wat je met deze bocht aan wilt vangen. Wat Jan Lammers vorige maand op de mediabriefing vertelde lijkt ook niet volledig uit de lucht gegrepen: “je kunt er naast elkaar in en dan is het de vraag wie het meeste lef heeft.” Deze bocht zou best wel eens wat spektakel op kunnen leveren in mei.
Kijk mee met een rondje op het nieuwe circuit Zandvoort. Wij pikten even een zitje in bij deze rijschool die deze circuit-experience aanbiedt als extra module tussen de reguliere autorijlessen door. Maar ook wij ontkwamen niet aan de aanwijzingen van de instructrice..
Met dank aan Veronica Verkeersschool voor de uitnodiging.
revstars-net zegt
Eerlijk is eerlijk, ik vind het erg gaaf geworden. Leuk circuit voor de gewone (race)auto’s, hopelijk ook voor de F1 auto’s straks…
mark997gt3 zegt
Idd. Heel mooi circuit geworden. Geweldig voor cup races en trackdays. Maar ongeschikt voor F1 in mijn ogen. We zullen het zien.
rhellema zegt
@mark997gt3: dat riep de halve wereld ook over Baku en zie wat een leuke races daar inmiddels verreden zijn.
Robert zegt
Je kan hier geloof ik geen linkjes plaatsen naar LinkedIn (geen zin omdat nu uit te zoeken), maar vandaag deelde Prins Bernhard van Oranje een filmpje op deze social media, waarin hij een on-board opname toonde van een ronde over het nieuwe circuit, gereden met een (oranje!) AMG GT. Zag er tof uit.
RobTWo zegt
Bedoel je deze: https://www.linkedin.com/posts/circuitzandvoort_circuitzandvoort-experiencesthatmoveyou-trackinspection-activity-6638717192517021696-r2dW ?
Rick-dos zegt
Oprecht een diepe buiging voor iedereen die dit nieuwe circuit mogelijk heeft gemaakt. Toen ze voor het eerst voorstelden om een F1 race op Zandvoort te houden dacht ik dat we onszelf internationaal voor schut zouden zetten met dat oude circuit maar dit ziet er gewoon goed en gaaf uit.
Baan ziet er op sommige plekken ook wel redelijk breed uit ben benieuwd of er dus wat meer inhaal mogelijkheden zijn dan wordt verondersteld.
Cabrioot zegt
Weet iemand waarom juist de tarzanbocht van een bocht met banking naar een vlakke bocht is gegaan ?
Robert zegt
@cabrioot: gokje, achter de grindbak achter de Tarzanbocht is een extra uitloopstrook aangelegd. Als ze die banking hadden gehandhaafd, dan had die uitloopstrook een nog veel extremere hellingshoek moeten krijgen.
notsobig zegt
@cabrioot: Ik denk omdat deze bocht juist voor de grootste kans voor een inhaalacties moet gaan zorgen. Het rechte stuk is door de kombocht ervoor sneller geworden, door juist de bocht erna langzamer te maken vergroot je de mogelijkheid tot inhalen door later te remmen als je voorganger…
quintin03 zegt
Ik denk toch echt dat je je vergist, want als ik vergelijk met oude beelden dan lijkt de Tarzanbocht onveranderd qua banking. Als het anders lijkt dan zal het gezichtsbedrog zijn, maar ik kan niet bevestigen dat er iets veranderd is aan de bocht zelf.
raoufff zegt
Ziet er goed uit! Ben benieuwd wanneer er trajectcontroles gaan plaatsvinden.
potver7 zegt
@raoufff: ze gaan nu testen, begin mei gaat-ie aan en kan de hele wereld meekijken
audirick1995 zegt
Ik kan echt niet wachten dat het 28 maart is! Zelf de eerste meters gaan maken?
toniominestrone zegt
En toch blijft het Scheivlak de meest uitdagende sectie.
marcus1963 zegt
Waar is nou die kombocht a la Indianapolis ..?