Iedereen stapt tegenwoordig in een EV.
De aangegeven reden is daarbij veelal dat het goed is voor het milieu. Laten we echter eerlijk zijn, de echte reden is natuurlijk dat het goed is voor de portemonnee. Maar is elektrisch rijden eigenlijk wel echt goedkoper dan rijden op fossiele brandstof?
Richting het eind van 2021 kunnen we een aantal dingen vaststellen. De wereld wordt steeds gekker en iedereen gaat aan de stekker. COVID-19 gaat nog altijd hard viraal, overheden printen geld als water, de financiële meltdown komt mede daardoor steeds dichterbij en we verzuipen over enkele decennia met zijn allen in een grote oceaan. Behalve die jongens van Racoon zit niemand daar op te wachten natuurlijk. Maar in de tussentijd moet je wel gewoon nog even je volgende auto uitzoeken. Wordt het nog een keer dansen op de afgrond met een dikke ICE, of ga je nu al voor de EV?
Slijk der aarde
In realiteit wordt die keuze natuurlijk niet alleen ingegeven door ideologische beginselen, maar ook door het slijk der aarde. Hoewel de overheden daar steeds meer van creëren, eindigt dat immers niet allemaal in jouw broekzak. Aan het eind van de maand moet de balans wel kloppen. Door stimulering van de overheden zou je zeggen dat een EV op de lange termijn dan de way to go is. Aan de pomp betaal je immers meer dan ooit.
VAB
De Vlaamse Automobiel Bond (VAB), zeg maar de Vlaamse versie van de ANWB, nam echter eens de proef op de som. Is elektrisch rijden wel écht goedkoper dan rijden op fossiele brandstof? Vooropgesteld is de situatie over de grens door verschillende belastingregels natuurlijk net weer wat anders dan bij ons. Maar er zijn ook veel parallellen te trekken, dus vonden we het toch wel interessant om de resultaten te delen.
kWh’s zijn ook duur
Een overeenkomst is bijvoorbeeld dat hoewel de kosten van fossiele brandstof enorm gestegen zijn de afgelopen periode, de prijzen van kWh’s procentueel gezien nog veel harder gestegen zijn. Dat geldt voor energieprijzen bij mensen thuis, maar ook bij laadstations. Bij Ionity betaal je zowel in Nederland als in België bijvoorbeeld zomaar 0,79 Euro per kWh. Dat tikt vrij snel redelijk hard aan.
Prijs kWh’s heel afhankelijk van waar je ze haalt
Een andere overeenkomst is dat zowel in België als in Nederland EV’s over het algemeen (gewoon af fabriek) fors duurder zijn dan hun ICE equivalenten, maar vrijgesteld zijn van de nodige belastingen. Tenslotte is de hele berekening in beide landen erg afhankelijk van hoe mensen laden. Doe je dat thuis en heb je zonnepanelen op het dak? Dan kan je een stuk voordeliger uit zijn dan iemand die veel rijdt en vaak langs de weg staat te laden.
Elektrisch niet altijd goedkoper
Het moeilijke is dus om een ‘gemiddelde stroomprijs’ te bepalen. De VAB heeft daarvoor 0,41 Euro per kWh genomen, wat de gemiddelde prijs is die een Belgisch huisgezin nu betaalt per kWh. Vervolgens hebben ze voor een aantal ICE en EV auto’s op basis van het reële praktijkverbruik de kosten berekend voor elke afgelegde honderd kilometer. Wat ze toen hebben gevonden, zal je verbazen!
De goedkoopste auto uit de test is de Dacia Spring. In deze blepper kan je voor de lage prijs van 5,21 Euro honderd kilometer rijden. Kom daar nog maar eens om bij de NS. De Mini Cooper E en Fiat 500E staan op de plekken twee en drie, maar met 7,34 respectievelijk 7,70 Euro per honderd kilometer zijn die al een stuk duurder.
Opvallend is echter de nummer vier in de test, dat is namelijk een Citroën C4 stinkdiesel. Daarin kom je voor elke 7,74 Euro honderd kilometer ver. De klap op de vuurpijl bij die auto is dat er ook een elektrische variant van bestaat die…duurder is om je in te verplaatsen! De Citroën e-C4 komt namelijk op een kostprijs van 8,41 Euro per honderd kilometer, op basis van de berekening van de VAB.
SsanYong laat ander aspect van kosten zien
De duurste auto in de test om honderd kilometer in af te leggen is de SsangYong Korando op benzine. Het kost je in de Koreaan liefst 14,40 Euro om honderd kilometer af te leggen. Ook van deze auto bestaat eveneens een elektrische variant, waar je om dezelfde afstand af te leggen maar 9,80 Euro hoeft te dokken. Maarrrrr…dat is qua harde knikkers niet het hele verhaal.
Waar de SsangYong Korando op benzine in België 32.990 Euro kost, doet de EV je 46.090 Euro. Een van onze Zuiderburen moet door het verschil in aanschafprijs zo’n 250.000 kilometer met zijn Korando afleggen voordat het break-even punt met de benzineversie bereikt is. Je moet er maar zin in hebben…De vergelijking met België gaat hier helaas natuurlijk wel een beetje mank.
In Nederland kost de Korando op benzine door de CO2 taks natuurlijk veel meer, namelijk net geen 40.000 Euro en is de EV nog niet beschikbaar. Desalnietteplus zijn EV’s ook hier ondanks de belastingen vaak duurder in aanschaf dan auto’s met een goede auto tor op dinosap. Het kan dus interessant zijn om te kijken of je je nieuwe wagg0l niet al lang weer verkocht hebt voordat je in de plus gaat door de lagere brandstofkosten.
Dinosap of EV?
Blijft de vraag over waar jij staat in deze kwestie. Ga je puur voor de kosten linksom of rechtsom? Ben je zo begaan met het milieu politieke correctheid dat je hoe dan ook voor een EV gaat? Of blijf je tot je laatste snik vasthouden aan je Shell-sleutelhanger totdat ze ‘m uit je naar petroleum riekende klauwen graaien? Laat het weten, in de comments!
De bevindingen van de VAB vind je hier.
realhustler zegt
Ik vergelijk af en toe de private lease bedragen. En dan zie je, afhankelijk van ieders situatie, dat benzine nog steeds voordeliger is, al komt ev dichterbij.
koeberg zegt
Private lease is toch zonder brandstof/stroom? Dan moet je in beide gevallen dat erbij tellen voor vergelijken.
detroitv8 zegt
@realhustler: mwa. Voor €250 per maand heb je een geinig Corsa’tje, terwijl je voor een Corsa-e tegen de €500 moet meebrengen. Dat verschil rij je niet weg bij 10.000kmpj.
fanboy zegt
41 cent de kWh is wel erg duur. Ja de prijzen zijn erg grillig nu, en je kunt zelfs nog meer betalen bij de snellader. En als je thuis op straat moet laden, dan heb je ook al gauw tarieven boven de 30 cent.
Maar de praktijk was heel lang op ~20ct laden, of het liefst nog wat extra zonnepanelen op je dak als daar nog plek voor is. Zonnepanelen zijn ook niet gratis natuurlijk, maar met 40ct/kWh kan dat heel gauw uit.
chrisvis zegt
@fanboy: helaas gaat dit tarief in België nog steil de lucht ingaan. De accijnzen op brandstof gaat de overheid verliezen dus die inkomsten gaan gecompenseerd moeten worden. Eveneens heeft de Belgische politiek gezorgd voor de afschaffing van kerncentrales en wil vol inzetten op gascentrales (dewelke nu zelfs geen omgevingsvergunning krijgen wegens teveel CO2). Moet ik er nog even bij vertellen dat wij tot een paar jaar geleden hadden te kampen met een afschakelplan(sommige regio’s werden niet meer voorzien van electriciteit) omdat die toen al niet kon geleverd worden. Vandaag nog gelezen op HLN dat we momenteel een capaciteit hebben op ons net van 13 gwh en dat we 21gwh nodig hebben. Volgens het onderzoek van Synergrid is er geen probleem voor bevoorrading maar ze gaan dan wel uit van een gespreide oplading van al deze EV’s….typisch Belgisch dus. Mijn kaarsjes liggen klaar
fanboy zegt
@chrisvis: Wat je zegt is allemaal waar (en wij hebben straks ook vergelijkbare problemen) maar je moet toch ook breder kijken, Europa in. En kWh tarieven zijn niet hetzelfde als netbeheer kosten.
Wel is het zo dat we nu op elektriciteitsnet hetzelfde hebben als op de olie (benzine/diesel) markt, namelijk afhankelijkheid van andere landen.
Met benzine/diesel is het OPEC en met gas steeds meer Rusland.
Ik kan grofweg de zonnige helft van het jaar de elektrische auto rijden op de opbrengst van onze zonnepanelen, direct de auto in geladen. Dat beschermt dus in ieder geval tegen verdere kostenverhoging.
slakkie zegt
Een typisch voorbeeld van ‘hoe kan ik veel mist spuien, zelfs als ik er geen bal van begrepen heb’. De politiek in België wil niet vol inzetten op gascentrales. Zij wil vol inzetten op hernieuwbare energie, maar de nacht dat er geen wind is en de zon weinig scheen en de batterijen dus leeg zijn, hebben we een alternatief nodig dat je tijdelijk kan inschakelen om bij te produceren. Dat ’tijdelijk’ werkt niet bij een kerncentrale want het duurt weken eer die uitgeschakeld kan worden. De gascentrales krijgen bovendien geen vergunning wegens een te hoge uitstoot stikstof en niet wegens teveel CO2. De Nederlanders kennen daar alles van : 100km/u kwam er om die reden. En nee, ik ben geen groene jongen. Van de diepe grom van een V8 kan ik genieten … net zoals de gekke acceleratie van EV. Maar als je zever verkoopt moet je het zelf inslikken.
flutterby zegt
@fanboy: ook thuis is 30-40+ ct kWh geen uitzondering meer hoor..
barchettadriver zegt
41 cent per kwh is erg erg prijzig. Hier in Kreis Kleve kun je voor een bedrag van 65€ jaarlijks voor 16 cent per kwh thuis laden. Dat maakt het verschil wel anders. Zet ik een E-Niro tegen mijn Mondeo, is het 16 cent per kwh / 5 km = 3,2 cent per km of 150 cent (liter diesel) / 18 km = 8,3 cent per km. Bij een dergelijk verschil heb je die 10.000 Euro die een EV gemiddeld meer kost al na 196 duizend km terugverdiend :-)
tvr1974 zegt
@barchettadriver: je zegt t al.. dus feitelijk moet je niet verder dan 200km van huis (want je moet ook nog terug).. en in de winter is je range ook nog flink korter. Leuk zo’n elektrische auto als je dus niet verder dan 150-250km max van huis moet.. ga je verder kom je al snel bij snellader terecht (anders lang wachten) .. Dus voor iemand als ik die gemiddeld 1 X per 2-weken een rit naar Frankfurt, Parijs, Luxemburg enz enz maak is t gewoon niet interessant.. tenzij ik daar overnacht en goedkoop zou kunnen laden op de locatie (wat vaak niet kan dus).. Voor mij dus gewoon een Hybride plugin. 1:18 op de snelweg bij 120-130 en kosteloos binnen de 35-45km. Ideaal
fanboy zegt
@tvr1974: Nou ja, een Tesla kun je superchargen voor 24 cent de kWh. Dat is erg snel en niet erg duur. Wel is dat een duurder segment.
MrHyde zegt
Die enkele keer dat ik meer dan 200km van m’n huis ben, betaal ik wel een premium voor publiek of snelladen.
In de praktijk is dat maar een paar keer per jaar.
Die paar keer, is in je totale TCO verwaarloosbaar. Terwijl je dus het merendeel van je km wel lage stroomkosten hebt van thuis.
Redrum zegt
Ik heb wekelijks naar Frankrijk gereden (ook in de winter) met m’n model 3 en dit gaat gewoon simpel hoor MAAR ik versta mensen in die situatie. Gelukkig is dit type profiel eerder uitzondering dan regel en kan je best nog even wachten met de overstap. Het punt is dat je nog niet hoeft over te stappen en deze problemen van de baan zijn bij de volgende iteratie van EVs. Je hebt nog enkele jaren om over te stappen.
Jouw casus invalideert echter niet de keuze voor het overgrote deel van bestuurders op (korte) termijn.
tvr1974 zegt
Niks nieuws. Rijden op LPG // GPL en daarna Diesel zijn meestal goedkoper. Rijd je ook nog is door(dus denk aan 130-150 richting de wintersport) dan wordt het verschil veel groter. Electra is leuk als je thuis kan laden. Maar moet je naar een (snel) lader uitwijken dan wordt het al gauw niet echt interessant, zeker niet voor particulieren die niet op kosten van de zaak rijden..
faalhaas zegt
@tvr1974: Met mijn hybride LPG/Transitiemobiel zit ik op €5,88/100km.
Jantje_555 zegt
klopt, er wordt in al die situaties en tests te veel uit gegaan van mensen die kunnen thuisladen terwijl ik denk dat procentueel meer mensen op een appartement wonen of in een rijhuis zonder voor de deur parkeren.
baklava zegt
Er gaat niks boven een lekkere verbrandingsmotor, zolang het kan blijf ik daar mee rijden. Hoe veel dat ook moet kosten. Nog even wachten tot synthetische brandstof gemeengoed wordt en we kunnen jaren verder.
Redrum zegt
Ik zou m’n adem alvast niet inhouden
maotje zegt
@baklava: syntethische brandstof 😂😂😂. Waarom zou je dat stervens duur gaan tanken terwijl je gewoon benzine tot je beschikking hebt? Er komt geen verbod op de verkoop van brandstof. Wel op de verkoop van brandstofmotoren. Syntethische brandstof heeft dus geen enkel kans van slagen.
Brol zegt
39ct/kWh hier aan de laadpaal in de straat.
Ik zou naar mijn rekening moeten kijken om te weten wat het thuis kost, maar daar moet ik dan nog de kosten van een laadapparatuur met installatie aan toevoegen.
Wat me wel opvalt, is het bijzonder laag aantal km dat ik op elektriciteit kan rijden. 51km zegt de fabrikant maar 23km is ver het maximum dat ik kan halen, met een heel rustige rechtervoet. En dan gaan de kosten voor elektrisch rijden wel snel de hoogte in. Ik kwam aan 17ct/km voor de benzine tegen 22ct/km voor de elektriciteit.
flutterby zegt
@Brol: de fabrikant zegt 51 km omdat hij dat van de EU moet zeggen.. Met mijn Passat GTE met 2 ton op de teller haalde ik maximaal 46 km in perfecte omstandigheden.
shicomm zegt
Eigenlijk is het verhaal momenteel heel simpel ; shop je slim en kun je aan huis laden dan kun je voordelig uit zijn.
Iedereen die in een flat of appartement woont moet flink hard aan de bak om misschien goedkoper te kunnen rijden.
Persoonlijk wil ik graag maar zie ik binnen het a en b segment gewoon te weinig goede alternatieven voor fossiel.
Ook al omdat ik op 3 hoog woon in een buurt met een veel te hoge parkeerdruk en welgeteld 1 dure laadpaal aan het andere einde van de straat..
Mijn volgende auto gaat zeer waarschijnlijk een hybride worden ; elektrisch is in bijna alle opzichten voor mij niet realistisch.
arthur75 zegt
Een dak vol zonnepanelen, nog volop salderen, iets meer opwekken dan verbruiken en de panelen had ik binnen 4 jaar terugverdiend doordat ik alleen nog met de tweede auto eens in de twee maanden bij de pomp stond. Electrisch rijden is voor mij een stuk goedkoper dan de oude v70 diesel. Oja, ik doe het voor het milieu natuurlijk proest.
peke zegt
@arthur75: haha hier soortgelijk. Argument milieu hier evenzo de doorslaggevende factor ;)
Griffin zegt
De Nederlandse rekensom komt echt op heel andere resltaten uit dan die voor BE.
* 7 ct/kWh uit de PV’s, 22 ct/kWh uit het net, of 59 ct/kWh bij de Shell recharge inmiddels.
* Qua verbruik: het jaargemiddelde van mijn EV (grofweg 80% snelweg) is ongeveer 14 kWh/100 km => €0,98, €3,08 tot €8,28 / 100 km.
* Het afgelopen jaar heb ik welgeteld 3 x geladen bij de snellader in 14000 km, de rest thuis (100% PV).
* Mijn vorige benzine-bak slurpte ca 7,5 ltr/100 km. Met de huidige prijzen van grofweg €1,95/liter is dat €14,63 / 100 km.
Als je alles meetelt is dit EV-kreng echt een flink stuk goedkoper om te rijden dan de benzine. Afschrijving is wat hoger dan een vergelijkbare benzine (komt door de hogere nieuwprijs), onderhoud daarentegen is weer stukken goedkoper. Geen wegenbelasting, dat compenseert de extra afschrijving ruimschoots.
ericc zegt
De reden dat we EV gaan rijden is niet uit milieuredenen of dat het goedkoper is MAAR omdat de overheid ons een pistool tegen het hoofd houdt en ons dwingt van EV te gaan rijden!
tinnemans zegt
@ericc; Welnee, je mag elke auto kopen die je maar wilt. Je maakt je eigen keuzes en als je daar niet tevreden mee bent, dan doe je iets verkeerd.
redbeams zegt
@tinnemans: Verklaar dan maar eens alle voordeelregels omtrent ev’s maar eens 😉
tinnemans zegt
@redbeams: Je ziet voordeelregels als een pistool?
redbeams zegt
@tinnemans: Lees de reactie van @ericc nog eens
tinnemans zegt
@redbeams: Gedaan. Typisch slachtoffergedrag en geen verantwoordelijkheid willen dragen voor je eigen keuzes. Ik heb daar weinig empathie voor.
redbeams zegt
@tinnemans: Nee geen slachtoffergedrag maar gewoon puur iets door je strot willen douwen.Een paard heeft ze ook wel eens op…oogkleppen dus ik zou zeggen doe die eens af 😉
tinnemans zegt
@redbeams: Ik heb ruim 300 paardjes die vrolijk trappelend 8 zuigertjes in beweging brengen. Er wordt mij niets door m’n strot geduwd en ik rij met veel plezier in een auto naar eigen keuze. Iets wat jij ook zou kunnen doen, maar blijkbaar niet doet want ‘de regering doet zo gemeen’.
redbeams zegt
@tinnemans: Hoho dat is jouw verbeelding want heb nergens gezegd dat ik niet kan kiezen nu.Maar knap 300pk…tel er nog 1100 bij op wat ik compleet in eigen beheer onderhoud en je weet het wel 😉
tinnemans zegt
@redbeams: En is er iemand die je dwingt je speeltjes weg te doen of je verbiedt erin rond te rijden?
redbeams zegt
@tinnemans: Daar heb ik het ook niet over.Het gaat toch om wat @ericc aankaart en daar geef ik ‘m groot gelijk in…probeer dat eens te begrijpen.
Redrum zegt
Heel simpel. Remember alle voordelen voor diesel in de tijd? En dan terug benzine?
De overheid stuurt u in een richting voor een reden met subsidies.
In het geval van EVs gaat het om uitstootnormen tegen 2025-2030 net zoals het vroeger
met benzine en diesel gebeurde. (Nox,co2,fijn stof,…)
Je krijgt ook subsidies voor zonnepanelen, warmtepompen enz enz….
tinnemans zegt
@Redrum: En het is helemaal aan jezelf of je daarin meegaat of niet. Je bent geen slachtoffer, je maakt je eigen keuzes.
flutterby zegt
@ericc: hoe behalve op prijs wordt je dan gedwongen?
ericc zegt
je wordt gedwongen door het verbod op het inschrijven van nieuwe auto’s vanaf 2029/2030 die met ICE zijn uitgerust. En diegene die na 2030 nog ICE rijden, zullen ze wel nekken door de brandstof steeds zwaarder te belasten….
Wat ze niet vermelden is de waarschuwing dat in Duitsland 200 000 en in Frankrijk 100 000 arbeidsplaatsen verdwijnen in de autosector. DAT stoort me dus!
Paul58 zegt
@ericc: welke EV rij jij als ik vragen mag? Wel benieuwd naar. Of hebben ze in het hiernamaals ook internet plus Autoblog?
ericc zegt
Ik rij geen EV. Ik hoop ook nooit gedwongen te worden om EV te rijden. Vanaf 2029/2030 zullen enkel EV’s als nieuw kunnen worden ingeschreven. ICE’s zullen zwaar belast worden waardoor je als burger verplicht wordt om EV te rijden. En al krijg je 1000pk en met één laadbeurt een afstand van hier tot de maan, dan nog wil ik geen EV.
Politiekers willen gewoon de ICE naar de eeuwige jachtvelden om hun eigen blazoen te doen schitteren en dit ten kosten van heel veel jobs in Europa.
Pascal zegt
Zakelijk was de rekensom voor mij heel eenvoudig, maar als particulier zou ik er absoluut nog niet aan beginnen!
Pascal zegt
He Charles, heb je een nieuw account! Alles goed? Als particulier zou ik de aanschafprijs voor een model met 400+km range nog wat te stevig vinden. Ook heb ik nog geen eigen parkeerplaats met laadpaal wat toch nét iets meer gedoe geeft (over 1,5 jaar heb ik die wel gelukkig).
Maar verder rijdt het in de praktijk nu wel gewoon top en is het met afstand de fijnste auto die ik ooit heb gehad. Onderhoud is ook lachen, heb 2 weken geleden een beurt laten uitvoeren voor de totaalprijs van 133 euro incl BTW :)
tinnemans zegt
@meguiars; Ik dacht dat je ook een 911 had gehad? Wil je met droge oogjes vertellen dat een Taycan fijner rijdt dan een 911?
hansjeb zegt
€ 5,21 Voor 100 km met de Dacia. Dat is 5,2 cent per kilometer. Yeah right! Daar zijn wel een aantal kostenpostjes vergeten. Bijvoorbeeld afschrijving; vrijwel voor iedereen het duurste onderdeel van autorijden. Bij mijn tweedehands gebakje van 10 jaar oud dat ik al ruim 6 jaar rijdt bedraagt de afschrijving tot nu toe 10 cent per kilometer. Als je een nieuwe Dacia koopt en die na een paar jaar weer inruilt, kom je aan afschrijving alleen al zeker ook aan die 10 cent.
N wonend te N zegt
Private Lease over 60mnd (en verdeel de subsidie) kom je op gemiddeld €200/mnd plus (nu, thuis) een kleine 7 cent per kilometer voor de elektra. Bij 10000km/jr = 31 cent/km, incl. ANWB lidmaatschap ;) Zou je 19 cent/km ontvangen, dan loont het om meer kilometers te maken. Al is dit niet helemaal de auto daarvoor. Prima wagentje voor eenvoudig vervoer binnen een beperkte stedelijke of provinciale regio. Dacia Spring, zonder extra’s via ANWB.nl. De allergoedkoopste nieuwe auto in Private Lease per km. Best een sterk aanbod.
MarcoM zegt
Als ik zou kiezen tussen een heerlijke 5 cilinder roffel van 25.000 euro of 42.000 euro voor een EV, dan is de keuze niet zo moeilijk, want dan heb je 17.000 euro nog te besteden voor het extra onderhoud, benzine, wegenbelasting, dus heeeel wat jaartjes extra genieten.
N wonend te N zegt
Op gegeven moment moet je die keuze aan je dochter verantwoorden. Dan later liever de lef aangeven dat je voor EV had gekozen.
tinnemans zegt
Voor €17.000 kun je best veel dingen doen die meer impact hebben op je milieubelasting dan het rijden van een EV.
maotje zegt
@tinnemans: zoals?? En hoe kom je aan de 17.000?
tinnemans zegt
@maotje: Die 17.000 noemde marcomanta, en voor 17 mille kun je je vloer, dak en spouwmuren prima isoleren bijvoorbeeld. Of je gebruikt het voor een opleiding zodat je dichter bij huis kunt werken en je minder kilometers hoeft te maken. Mogelijkheden genoeg.
maotje zegt
@tinnemans: heeft isolerem Van vloer dak en spouwmuren een
Grotere positieve bijdragen aan het milieu dan een elektrische auto ipv ice?
tinnemans zegt
@maotje; Dat hangt erg van je situatie af, maar over het algemeen wordt de milieuviendelijkheid van een EV erg overschat. Volvo had laatst een presentatie waarbij ze hun verschillende 40 modellen met elkaar vergeleken en over de hele looptijd van de auto was de EV 30% beter dan de vergelijkbare ICE, uitgaande van de huidige electrische groen/grijs mix in de EU.
Die 30% is dus het totale milieuplaatje. De accu van een EV is echt geen gigantisch stuk vervuiling en het kost je echt jaren om dat terug te pakken.
Nou kun je gaan roepen dat iemand zie zonnepanelen heeft 100% groen kan laden, maar anders was die stroom naar het net gegaan, dus feitelijk telt dat niet. Of, als je dat wel perse mee wilt tellen, dan moet je de aanschafprijs van die panelen (grotendeels) bij die van de auto optellen.
Het is allemaal niet zo zwart wit.
maotje zegt
@tinnemans: wat ateeds word aangekaart is berekeningen ovwr de tptale levensloop. Alleen mieutechnisvh kan en mag je helemaal niet zo rekenen. Het kan
Best zijn dat een bepaald product op een bepaalde plek op aarde meer vervuiling creeert maar op amndere plekken weer juist minder. Zo ook bij een ev.
Het probleem is dat iedereen het woord milieu wel heeft gehoord. Maar de werkelijke betekenis ervan is voor de meeste mensem vaag.
Maar misschien weet jij het wel? Dus aan jou de vraag. Leg eens uit wat het woord nou daadwerkelijk inhoud of voor staat?
maotje zegt
@tinnemans: graag nog even een reactie op mijn vraag.
maotje zegt
@tinnemans: de vraag was toch niet zo lastig? Schijnbaar toch zelf tpt de conclusie gekomen dat je eigenlijk ook geen besef hebt wat het woord nou eigenlijk echt inhoud terwijl je het zovaak hoort.
tinnemans zegt
@maotje: inhoudT. Ken je trouwens die uitdrukking over modderworstelen met een varken? Fijne avond.
maotje zegt
@tinnemans: ken je de inhoud van Het woord milieu?
Fijne avond!
Fer-4S zegt
Denk dat je Taycan wat onzuiniger is. Volgens mij geeft hij in het dashboard het verbruik van het rijden aan, en valt het overige verbruik erbuiten. Althans, de mijne geeft keurig een gemiddeld verbruik van 18,9 kWh per 100 km aan, maar dat komt niet overeen met de range van de auto, en het laden.
Voor wat betreft de kosten voor het laden, als je in een situatie kunt laden en daar al meer dan 1 mio kWh per jaar wordt verbruikt, dan laadt je echt goedkoop. Ken wel (zakelijke) rijders waarbij de energiekosten op die manier minder dan een cent per kilometer zijn.
vacano zegt
Als je s’nachts werkt en overdag thuis bent kan je je EV opladen met super goedkope stroom uit zonnepanelen maar als je pas om 19u thuiskomt gaat er uit de pv’s niet véél laat staan genoeg stroom uitkomen om je EV ermee op te laden. Tenzij je één hebt om overdag te rijden en één om overdag op te laden of genoeg thuisaccu’s die s’avonds, s’nachts je EV opladen. in de wintermaanden zelfs overdag niet genoeg zonne-energie om je EV ermee op te laden. Die verhalen dat je in NL voor slechts 1,35 per 100km een EV kan rijden zijn al even geloofwaardig als het feit dat 🎅 bestaat.
De meeste woningen in NL zijn net groot genoeg om mits wat geluk quasi klimaatneutraal te kunnen leven, laat staan nog over hebben om een EV op te laden.
Al zekerst niet als je een paar honderden kilometers per dag aflegt.
Die berekening in het artikel is heel afhankelijk van hoeveel kilometers je per dag doet.
In mijn geval is dat gemiddeld 500km per dag en dan is LPG zowat het goedkoopste.
maotje zegt
@vacano: of je laad hem op in het weekend? Of werk jij 7 dagen in de week?
vacano zegt
Met welke EV kan ik 2 a 3000 km rijden voordat ik moet laden?
Hier in Duitsland doen we niet moeilijk om 6 a 800km op een dag af te leggen.
Dat is minder moeite dan van Ridderkerk naar R’dam. In 2020 116.000km gereden, zal met enkel in het weekend opladen met geen enkele EV lukken of bedoelde jij om in het weekend 5 EV’s op te laden zodat ik er elke werkdag eentje kan leegrijden?
maotje zegt
@vacano: hoeveel mensen zullen er uit de bevolking nou werkelijk ook maar 600-800 km per dag moeten rijden. Dan zullen we praten over een totaal van < 1%. Daar gaat een transitie naar elektrisch rijden niet voor worden stop gezet. Dus je kan allerlei excususen of extremen verzinnen. Einde van de rit heb je niks te vertellen en zul je er gewoon aan moeten geloven.
ty5500 zegt
Dit zal inderdaad afhankelijk zijn van de persoonlijke situatie. Vergeet echter niet dat veel bedrijven minstens 2 dagen id week thuiswerken toelaten en dit zullen blijven doen. Kan je het voertuig gewoon de dag opladen dat je niet op het werk bent.
FrLW68 zegt
Is ook meegerekend dat als je een eigen laadpaal neemt, dat je dan ook veel extra kosten maakt?
Het wordt tijd dat men bij elk tankstation een waterstof station plaatst. Dan komen er vanzelf meer auto’s op waterstof. Dat scheelt uren lang aan het toch al overbelaste net hangen.
Pascal zegt
Waterstof? Goed idee, wat is je oplossing voor het lastige transport, het onder hoge druk moeten opslaan, het energieverlies in de productie en het nadeel dat zo’n tankstation elke paar tankbeurten flink de tijd nodig heeft om weer op druk te komen?
dalmore zegt
Dat is denken in bergen. Lang geleden werd er ook zo gedacht over een stofje onder de bodem van de oceaan die getransporteerd en flink bewerkt moet worden om er een vloeibare bom mee te maken genaamd: benzine. Nu is het doodnormaal en veilig :)
Geef het tijd en overal is een oplossing voor (mits rendabel)
Paul58 zegt
@dalmore: precies zo ook voor de accu techniek in auto’s. Je ziet hoe snel dat is gegaan in de afgelopen 10 jaar. De brandstof motor heeft ook tientallen jaren ontwikkeling nodig gehad. Ook voor waterstof zal er verbetering in het vat zitten. Ben benieuwd welke techniek er in de toekomst het meeste zal worden gebruikt.
Pascal zegt
Toyota is hier maar liefst 30 jaar mee bezig en toch moeten ook zij de antwoorden op mijn bovenstaande vragen nog steeds schuldig blijven. Ook jij wijst in geen enkele manier in de richting van hoe dit in de komende 10 jaar voldoende opgelost gaat worden om voor auto’s interessant te worden. Laten we ter vergelijk eens kijken welke ontwikkeling de EV heeft doorgemaakt in de laatste luttele 10 jaar. Misschien denk ik niet ‘in bergen’, maar is waterstof gewoon niet zo’n voor de hand liggend idee voor personenauto’s. (groene waterstof kan overigens wel interessant zijn voor scheepvaart, luchtvaart etc.) Maar prima, laten we het vooral nog meer tijd geven.
maotje zegt
@FrLW68: waterstof bij elk tankstation? Dat gaat jiet gebeuren binnen de bebouwde kom. Veel te gevaarlijk goedje dat waterstof. Kijk eens op google maps er is geen enkel vulstation binnen bewoonde wereld te vinden. Dat heeft een reden.
N wonend te N zegt
EV of ICE – prijs speelt geen rol. De impact van ICE’s, althans van nog meer nieuwe ICE’s is gewoon onprettig (understatement). Al decenia en zeker de laatste jaren komen zeer schrikbarende studies met ernstige bevindingen en het lijkt dat iedereen denkt dat klimaat iets is van bureaucraten in Brussel of Den Haag of bij de VN, dat we wat maatregelen treffen en gerust verder. Ik las het boek ban Bill Gates en ineens maakte hij een trefzekere punt: Zuiniger is nog immer heel verkeerd. We moeten niet naar een onsje minder – we moeten volledig van fossiele brandstoffen af. Punt. Dat moment is … NU. En ja, ik kijk uit op mijn 20-jarige bolide, Dankzij deze pandemie staat die alleen, en vaak stil. Gelukkig is de EV vraag hoog en kunnen fabrikanten winsten maken op luxe modellen, nu nog. De concurrentie groeit en binnenkort moeten ook VW, Ford, MB en ook Tesla naar de brede markt – Petje af voor Renault en Stellantis die hier al in duiken. Maar in de markt voor de zakelijke middenklasser: welk bedrijf wil bij bij klanten aan komen in een nieuwe ICE – terwijl die klant juist alles op alles zet om CO2 neutraal te worden? En die tienerkids: die leggen de spiegel voor. Terecht. Gates, klanten, tieners, Ik ben ook om. Nu nog wat uitzoeken: eerst nog een tijdje van huis werken ;) En tja, die niet-fossiele energiecentrale? Ik ga daarin ook mee met Gates, het kan. Laten we doen, want afhankelijk van Rusland voor gas lijkt met niet zo’n fijn plan. Dat terzijde. … ;)
ty5500 zegt
Mensen nemen gewoon geen verantwoordelijkheid meer. Alles is de fout van een ander en van de overheid/EU. En ondertussen gaan ze maximaal voor het eigen belang en kan al de rest de pot op. Kijk maar naar de vluchtmisdrijven, de zogezegde valse verkiezingen omdat hun favoriet niet kon winnen, de zogezegde hoax, de maattegelen tegen de klimaatopwarming enzovoort. Overheden zijn hierbij een makkelijk slachtoffer omdat zij het gedrag van de bevolking proberen te sturen. Maar laat net de taak van de overheid het beschermen van de individuen zijn. En de EU, wat zou een Nederland alleen zijn qua gewicht tegenover de Amerika’s en China’s van de wereld.
petroldrinker zegt
I stay loyal, benzine it is dus!
thjvanvlerken zegt
Wat maakt het uit. Koop wat je kan betalen en doe het ermee. De prijzen elektrisch vs brandstof zal altijd dicht bij elkaar blijven, want markt werking. Bijtelling en belasting maakt de aanschaf van een ev een stuk schappelijker.
Pascal zegt
“De prijzen elektrisch vs brandstof zullen altijd dicht bij elkaar blijven”: ik weet wel zeker van niet! Vergelijk nu al de wegenbelasting van een diesel maar eens met benzine, of de BPM op een benzineslurper met de zuinige versie. De overheid zal EV’s uiteraard gewoon belasten want de schoorsteen moet roken, maar er zal zeker een flink onderscheid behouden blijven met de milieu-onvriendelijkere varianten (die worden gewoon duurder gemaakt middels CO2-taks). Dit gaan we op z’n minst blijven terugzien in BPM, MRB en straks ook met rekeningrijden.
peke zegt
Recent de berekening gemaakt en die sloeg (helaas) voordelig uit in het voordeel van de EV.
Ik reed Porsche Macan GTS en vergeleek deze met de (e-tron 55). Geen stoer gepraat dit, ik ben niet rijk maar heb qua auto’s gewoon eenmaal een ideale baan.
Afijn;
-gerekend met brandstofprijzen +€2 de liter voor 98
-laden openbare laadpaal 35 cent
-1000km rijden per maand
-actieradius e-tron gemiddeld 300km
-verbruik GTS gemiddeld 1:10
In alle gevallen sober of realistisch gerekend.
Primair het rijden, dus geen rekening gehouden met onderhoud of afschrijving, is de e-tron €196 per maand netto goedkoper. Is prive toch een hoop geld?
Ga ik thuis laden op zonnepanelen, dan betaal ik minder dan 35cent per kWh, sterker nog: gratis bijna.
Het verschil wordt dus groter in het voordeel van de ev bij thuis laden.
Okay, in plaats van 10 panelen schaffen we er 21 aan, dus ik moet investeren om goedkoper te rijden. Dus die 196 is niet pure winst.
Maar conclusie is dat het rijden op stroom echt voordeliger kan zijn.
En geloof me: ik ben geen pro-elektrische-auto kerel, maar echt een petrol-head.
Nadeel: zowel de elektrische auto’s als panelen/laadpaal e.d. zijn duur. Uiteindelijk is het volgens mij slechts voor een relatief kleine groep weggelegd, meerderheid van de mensen heeft dat geld niet zomaar liggen. Dat is wel puur zonde weer.