De herfst is in volle gang, dus rijden we de komende tijd gegarandeerd weer rond in dichte mist. Maar hoe hoort dat eigenlijk?
Op het moment van schrijven is het 4 november, iets voor 18 uur. Het begint alweer lekker donker te worden en de temperatuur gaat alweer rap naar beneden. Op de ruiten van mijn stilstaande auto zie ik als ik goed kijk alweer een laagje condens ontstaan.
Dat betekent dat de kans op mist vannacht ook weer groot is. Sterker, in de nieuwsbulletins op radio en tv wordt al dagen flink gewaarschuwd voor dichte mist, zeker komende woensdag. En niet alleen mist in de nacht, maar ook overdag. En dan is de vraag, hoe hoort het eigenlijk als je daar correct doorheen wil rijden?
Rijden in dichte mist. Hoe hoort dat eigenlijk?
Ja, het is nodig om daar een artikel over te schrijven. Want je zou ze de kost moeten geven die alles verkeerd doen wat er verkeerd te doen valt bij dichte mist. En er vált nogal wat verkeerd te doen. Maar omdat we hier niet altijd negatief willen zijn, draaien we het om.
Dus vragen we ons af; rijden in dichte mist. Hoe hoort dat eigenlijk? Dat gaan we je uitleggen. En ook al zullen er voor ons geoefende automobilisten flink wat open deuren bijzitten, beter met het advies verlegen dan erom verlegen. Toch?
1: Pas je snelheid aan.
Hoe simpel het ook klinkt en hoe logisch ook, er zijn hele volksstammen die wel opmerken dat ze weinig zien, maar ondertussen gewoon 130 of 100 op de snelweg blijven rijden. Da’s natuurlijk oerstom. Als je minder dan 50 meter zicht hebt en er staat een auto voor je neus stil, dan klap je er bovenop. Met alle gevolgen van dien.
2: Gebruik de juiste verlichting
Weer zo’n open deur, maar toch. Je zou voor iedere automobilist een euro krijgen die het verkeerd doet terwijl ze (ghegheghe) rijdt in de dichte mist, dan kun je zo een middag parkeren in Amsterdam. Gebruik bij 200 meter zicht of minder je mislampen aan de voorkant. Bij minder dan 50 meter zicht zet je de mistlampen aan de achterkant aan.
Groot licht kun je beter niet gebruiken. Niet dat het niet mag, maar het is gewoon niet zo slim. Je verblindt jezelf namelijk en je zag om te beginnen al zo weinig door de dichte mist. En oh ja, vergeet de mistverlichting niet uit te doen als het weer helder is. Het moge duidelijk zijn waarom.
En als je automatische verlichting hebt, check even of de lampen wel aangaan. Omdat het niet donker is, wil het weleens gebeuren dat alleen je dagrijverlichting brandt en je van achter dus compleet onzichtbaar bent. En dat is nou juist net niet de bedoeling.
3: Pas je rijstijl aan
Lijkt me ook duidelijk. Pas je rijstijl aan. Dus niet alleen je snelheid, maar alles. Besef dat je minder ziet, dus dat je ook beter op moet letten als je bij een kruising aankomt bijvoorbeeld. En ook belangrijk, als je een mistbank inrijdt, trap dan niet ineens vol op de rem. Achterliggers weten niet dat je dat doet en bovendien zien ze je niet. Er hing dichte mist, weet je nog?
4: Wees geduldig en accepteer dat je misschien wat later komt
Ja, dat is misschien wel de belangrijkste tip. Maak je niet druk en denk om jezelf en de mensen om je heen. Liever dat je wat later op je bestemming aankomt, dan helemaal niet. En dat geldt ook voor je medeweggebruikers.
Dit vonden wij wel de belangrijkste tips. Maar er zijn er veel en veel meer. En het leukste is, die kun jij ons nu gaan geven. Ja, kan echt. In de comments. We zien ze graag tegemoet!
Roskampies zegt
Vanochtend 4:00 richting Parijs. Reden wr natuurlijk weer een aantal
Met automatische verlichting, alleen drl voor aan, in de mist. Attenderen hierop geeft geen effect, alleen het internationale gebaar van bemoei je er niet mee. Natuurlijke selectie word het dan maar…
Stefje zegt
Ik zou nooit agent kunnen zijn. Ik zou bij iedereen die niet oplet op zijn lichten zoals in jouw voorbeeld direct rijbewijs afpakken. Voertuig niet onder controle, rijbewijs niet waard.
Hoe vaak ik hier savonds wel niet voertuigen zonder überhaupt verlichting zie rijden….
lekkerlinksrijden zegt
Thuiswerken.
Robert zegt
Gewoon goed dat jullie dit nog eens onder de aandacht brengen. Inderdaad, je zou ze de kost moeten geven…
Wat betreft het onnodig gebruiken van het mistachterlicht, dat is denk ik wel de meest gemaakte fout en de grootste ergernis voor de medeweggebruikers. Een kwadratische ergernis wordt het, als mensen er twéé voeren. Toegegeven, sommige merken en modellen hebben er ook twee, maar als het goed is hoort een van de twee (meestal de rechtse) bij de importeur of dealer fysiek onklaar te zijn gemaakt. De pakkans is weliswaar nihil, maar op het onterecht of hinderlijk voeren van mistlicht(en) staat een sanctie van: € 120,- tot € 180,- (aldus Google).
I Love Porsche zegt
€120 voor onterecht voeren mistlampen voorzijde, €180 voor de achterzijde.
Het valt mij vooral op dat Belgen veel te snel hun mistachterlicht aanzetten, want daar zijn de regels tenslotte anders. Maar als je als Belg in NL rijdt en je ziet geen enkele NL auto met mistachterlicht rijden, dan moet er toch een (mist)lampje gaan branden in de bovenkamer lijkt mij? Rare jongens, die Belgen ;-)
crashingduke zegt
Dat gaat ook branden. “Ik heb van papa leren rijden en die weet het want hij heeft van opa leren rijden, dus ik doe het goed en die Hollanders snappen er niets van.”
Overigens is het in België toegestaan om bij zicht minder dan 100m mistlampen achter te gebruiken en ook als dat door regen wordt veroorzaakt.
B00G1E zegt
Helder! Jammer dat de auto’s in de vs geen mistachterlicht hebben, zou zo handig zijn.
tortuga zegt
Het feit van automatische verlichting is niet alleen handig voor even te checken in de mist. Maar ook snachts. Kom steeds vaker mensen tegen met enkel dagrijverlichting. Gelukkig dat er reeds modellen zijn waarbij achteraan ook mee brand standaard.
kniesoor zegt
Hoho, meneer de redacteur, niet iedereen kan zich de luxe van een oto met mistlampen vóór permitteren ! Het goede nieuws : dan kan je ze ook niet op het verkeerde moment aanzetten/aan laten staan 🙂
ouwedibbes83 zegt
Valt me vaak op bij Audi’s dat ze wel voorgevormd zitten in dat zwarte plastic van de bumper, maar dat er geen lampen zitten. Is dat een Pon besparings dingetje of heeft Audi dit zo bedacht?
Ultimora zegt
Er is volgens mij even een periode geweest dat Audi daar de afstand radars plaatste (maar correct me if i’m wrong)
ouwedibbes83 zegt
Ah, ik lees op het Audi forum dat bij sommige modellen de mistlampen in de LED koplamp is verwerkt. Op knopje drukken en de lichtbundel bedoelt voor mist gaat aan. Staat nog steeds minder mooi in mijn ogen, zo’n bumper waar ze lijken te zijn voorbereid maar toch ontbreken.
potver7 zegt
En minder effectief – het is niet voor niks dat mistlampen laag zitten, want vlak boven de grond is de mist vaak minder dicht dus schijnen ze dan verder. Gevalletje verkeerde bezuiniging van de Audi-techneuten dus. “Rückstand durch Technik”…
M4Competition zegt
Ook wel belangrijk, ga niet overdreven langzaam rijden, dan kan er ook niet iemand achterop knallen die “verstandig” langzamer rijd, je schrikt je af en toe een hoedje, levensgevaarlijk.
mashell zegt
Dat “je schrikt je af en toe een hoedje” over wie gaat dat? Degene bij wie er bijna achterop geknald werd of degene die toch niet “verstandig” langzamer reed. Volgens mij is het simpel, je snelheid in km/h is lager dan het aantal meters zicht in meters. Dus als het 50m zicht mistig is en je eindelijk dat mistachterlicht eens aan mag, dan kun je niet sneller dan 50 km/h rijden.
faalhaas zegt
Adaptive cruise aan, en licht op automatisch, vaak ben je te bang.
ouwedibbes83 zegt
Zonder grappen, “ziet” je ACC mss meer door de mist? Veel systemen werken dacht ik niet met een camera maar op een andere wijze. Ik weet er eigenlijk te weinig van hoe ze wel werken.
mashell zegt
Ze zijn er met radar, dat inderdaad prima door de mist kan kijken en ze zijn er camera gebaseerd dat je hopelijk in de mist meteen waarschuwt dat het systeem niet werkt.
dtwo zegt
“Groot licht kun je beter niet gebruiken. Niet dat het niet mag, maar het is gewoon niet zo slim. ”
Ja? Mag je met grootlicht rijden in de mist? Dat is nieuw voor mij. Ook dat je wettelijk niet 2 mistachterlichten zou mogen hebben. Mijn auto heeft er volgens mij 2, zo is-ie gewoon uit de fabriek gekomen. Ik vind het wel netjes staan eigenlijk. Al gebruik ze eigenlijk alleen maar soms om een achterligger ergens op te attenderen.
nicolasr zegt
Je mag groot licht gewoon voeren als het mistig is. Is niet verboden. Lees de Wegenverkeerswet er maar op na. Maar het is -nogmaals- niet verstandig, omdat je jezelf loopt te verblinden als je dat doet.
En twee mistlampen is niet verboden. Weet niet waar je dat las. 1 is verplicht, 2 is toegestaan.
potver7 zegt
Twee mistlampen achter is heel lang verboden geweest, dus zo raar is het niet dat er nog mensen zijn die niet weten dat twee inmiddels is toegestaan; zeker sinds ééntje verplicht is (anno 1997) heb je daar als automobilist niet heel veel mee van doen.
pivavar zegt
En zet de lampen achter en voor ook maar weer uit als er iemand voor of achter je rijdt. Immers, grote kans dans als er iemand achter je rijdt, je al opgemerkt bent en als jij achter iemand rijdt, de extra pitten alleen maar vervelend zijn.
mashell zegt
De mistlampen dien je behandelen zoals een puber de Playboy onder zijn bed behandeld, je hebt ze wel, gebruikt ze wel maar doet het stiekem, dus als je iemand anders ziet, weg er mee!
crashingduke zegt
😂
V8Vantage zegt
Zijn de regels per land anders? Want ik zie vooral zuiderlingen en verre oosterburen met mistachterlicht rijden zodra het zicht minder dan 500km wordt.
hehe zegt
Ik heb werkelijk nog nooit profijt gehad van mistlampen voor en rijd al meer als 30 jaar.
Als het echt zo mistig wordt dat ik denk dat ik ze nodig heb, geven ze wel een beetje meer licht, maar wordt mijn zicht er echt niet meer beter van.
Ze schijnen misschien wel onder de mist door, maar daar zie ik boven de mist niet veel van terug.
Het is echt nutteloos in mijn ervaring, ik gebruik ze dan ook nooit
V8Vantage zegt
@hehe nou, heel misschien dienen mistlampen er vooral voor om gezien te worden door anderen? Tenminste, dat denk ik.