Minister Schultz van Haegen gaat het experiment 2toDrive definitief invoeren.
Onder het 2toDrive-programma kunnen jongeren zich vanaf 16 jaar in plaats van 18 jaar inschrijven voor het theorie-examen bij het CBR. Vanaf 16,5 jaar kan vervolgens worden gestart met rijlessen, gevolgd door een praktijkexamen, met dezelfde exameneisen als bij normale examens, vanaf de dag dat ze 17 worden.
Iets dat sinds de invoering in 2011 niet heeft geleid tot wegen vol gecrashte acnemobilisten. Integendeel, 17-jarigen slagen vaker en maken gemiddeld minder brokken. De catch is dat deze tieners enkel achter het stuur mogen kruipen met een coach naast zich. Ritjes in deze 12 eenzitters zijn dus uitgesloten.
Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft vandaag laten weten dat het experiment tot een succes is bestempeld, waardoor het definitief wordt ingevoerd. De proefperiode loopt nog tot 31 oktober 2017, daarna wordt de beginnersperiode voor deze groep teruggebracht van zeven naar de gebruikelijke vijf jaar.
Iets dat niet door de main stream media wordt gemeld, maar wel degelijk het geval is, is het aandeel dat Zanger Rinus in dit project heeft gehad. Thanks Rien!
theracetosucces zegt
Mooi! Was heel blij dat ik er gebruik van heb kunnen maken
Dutchdriftking zegt
Mooie regeling. Kwam helaas te laat voor mij.
aronn zegt
Binnenkort maar even gaan beginnen dus
scottishcarspotter2000 zegt
Zo. Nog anderhalf jaar…
rolov zegt
Wel leuk dat de meeste hier nu snel aan hun rijbewijs kunnen beginnen.
Vincegail zegt
@rolov: haha :)
fmgarcia zegt
@rolov: Ja wtf, is rollerbank.nl uit ofzo?
viezefreddyw zegt
Best een mooie regeling. De link naar zanger Rinus is mooier. Hoe bedenk je het?
r32turbo zegt
@viezefreddyw: we weten allemaal wel dat Romana een lekkerding is.
ziekegeest zegt
Hmm acnemobilsten… Das mijn humor
rob5nismo zegt
Vroeger toen je nog 18 moest zijn en snel je rijbewijs haalde dat waren nog eens tijden
gitaarknul zegt
ik vind het helemaal mooi, nu kon ik 2 maand eerder beginnen ^^
rs6issnel zegt
@gitaarknul: Mooi, wel opletten knul, ook tijdens je grammatica lessen.
gitaarknul zegt
@rs6issnel: jaaa, ik zag het al, handig he zon edit knop….
wildbeest zegt
Wat een boertje op de foto haha
bofkont zegt
Kortom het wordt steeds gevaarlijker op de Nederlandse wegen ;)
vtechlover zegt
@bofkont: kortom bullshit!
Ik heb het zelf ook gedaan en een jaar met me ouders ernaast gereden.. Toen ik 18 werd en alleen op pad ging was ik meer zelfverzekerd niet zenuwachtig op de snelweg enzo enzo en heb rustig mijn eerste kilometers gemaakt alleen.
bofkont zegt
@vtechlover: Honda hey, meeste betrokken bij het aantal ongelukken ;)
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4174400/2015/10/30/Honda-rijders-maken-de-meeste-ongelukken.dhtml
vtechlover zegt
@bofkont: ik rij Ford ;)
bofkont zegt
@vtechlover: Oef kwalitatief toch echt minder dan Honda ;)
Maar zonder gekkigheid, er stond een knipoog op het einde, dus zou het niet allemaal te serieus nemen 17 of 18 jaar maakt geen verschil, beide even gevaarlijk die leeftijd.
Ik spreek uit eigen ervaring van dat.
meijer zegt
Nog 5 jaar dus…
Nou ja ik kan wel al autorijden
v8rules zegt
@meijer: als je nog 5 jaar moet wachten weet je misschien hoe je een auto moet bedienen, deelnemen aan het verkeer is ietsjes anders
lincoln zegt
@meijer:
Er is een land waar je mag autorijden (in geval van nood) ..
RaRa welk land is dat ??
clarkson zegt
@lincoln: Dromenland?
klimz zegt
@meijer: Nee, dat kan je niet. Ik had laatst nog een 16-jarige in de auto die al beweerde te hebben autogereden op de openbare weg. Let op wat die zegt: “Ik snap niet waar spiegels voor zijn, je ziet alleen maar de zijkant van je auto.”
Dit zal waarschijnlijk niet voor jou gelden, maar jij kan echt nog lang niet autorijden. Nog even geduld. ?
gt500eleanor zegt
@meijer: zeker mee gedaan met de rijlessen van Bleekemolens Raceplanet?
schuimbekje3 zegt
Ik vind het jammer dat de overheid zoiets als ongevallen (wat een heel erg gevoelig onderwerp is omdat er zoveel factoren meespelen dat je op basis van 1 parameter niet kunt beweren hoe de andere 200 parameters de meting beinvloed hebben.
Waarom 17 jarige niet achter het stuur moeten zitten:
#1 Zo is de winter sinds 2011 erg mild geweest. Dat er minder ongevallen zijn heeft dus meer aan het weer gelegen dan aan de bestuurders.
#2 omdat het Amerikaans is, is het per defintie fout
#3 mensen die hun rijbewijs bij een pakje boter hebben gehaald (rondje rond de kerk, niemand dood, hier is je rijbewijs) en vervolgens nog nooit een update friscursus hebben gevolgd en nu nog steeds met verkeersregels denken te werken die inmiddels 180 graden gedraaid zijn gaan nu puistenkoppen uitleggen hoe het een en ander moet. ben ik de enige die hier een treinongeval waiting to happen zie?
#4 zijn de KINDEREN in landen waar je vanaf je 16/17 al mag rijden beter in de ongevallen statistieken? Nee, in de VS waar het al jaren gewoon is maken ze 4x zoveel brokken als in Nederland. dat het nu nog goed gaat heeft misschien ook meer te maken met de relatief lage snelheden, overzichtelijke wegen en het incasseringsvermogen (cq uitwijkingsvermogen) van ANDERE bestuurders dat het allemaal goed is gegaan.
Ik vind persoonlijk dat alleen iemand die korter dan 3 jaar geleden voor een examen is geslaagd en meer dan 5 jaar ervaring heeft iemand les mag geven. En dan alleen in een voertuig uitgevoerd met 2 pedalen sets.