Een te zware straf of moeten we dat hier ook hebben?
In Nederland is het verboden om een mobiele telefoon in de hand te houden tijdens het rijden. Ook niet handsfree bellen is verboden. Voor beide overtredingen staat een boetebedrag van 230 euro. Een fors bedrag, maar dit heeft geen consequente gevolgen voor je roze pasje.
Bij onze buren aan de andere kant van de Noordzee denken ze erover na om strengere maatregelen in te voeren. Er ligt een lik-op-stuk-beleid op tafel en mogelijk wordt deze nieuwe regel vanaf 2017 ingevoerd. Wordt men gesnapt met een telefoon in de hand tijdens het rijden dan kan uiteindelijk het rijbewijs worden ingevorderd.
In Engeland werkt men met een strafpuntensysteem. Pak je binnen 3 jaar 12 strafpunten dan ben je je rijbewijs kwijt. Het in de hand houden van een mobieltje kost met deze nieuwe wet zes punten. Wordt je twee keer betrapt dan kan het roze pasje worden ingeleverd. Bovendien wordt het boetebedrag van 100 naar 200 pond verhoogd.
Het aantal gevallen waarbij men wordt betrapt met een mobiele telefoon in de hand tijdens het rijden loopt al jaren terug in het conservatieve land. Toch is deze harde maatregel noodzakelijk om het aantal gevallen te doen terugdringen, aldus de Britse overheid. (via BBC)
gertjan2012 zegt
“Bij onze buren aan de andere kant van de noordzee…..” Daar hebben we nu toch niks meer mee te maken? Iets met Brexit enzo
ThomasBol zegt
@gertjan2012: geografisch zijn ze nu verplaatst of zo…
super zegt
@gertjan2012:
nee, inderdaad, van landen buiten de eu kunnen we helemaal niks leren, stelletje sukkels, allemaal.
granlusso zegt
@super: Ik proef enig cynisme, wat is er aan de hand?
bmwm6f12 zegt
@gertjan2012: officieel liggen ze er nog lang niet uit.
Forza zegt
Doe maar. En pak ook meteen de rokers mee. Zeker zo gevaarlijk, met een peuk in de hand achter het stuur.
lekkaah zegt
@forza: idd, want eten/drinken/cc/nav instellen/praten of met 1 hand sturen is veel minder gevaarlijk
Forza zegt
@lekkaah: nee hoor, die mogen er ook allemaal bij.
Hubert zegt
@forza:
En ook passagiersstoel en achterbank er uit.
Daarop kunnen mensen zitten die je alleen maar afleiden tijdens het rijden.
mashell zegt
@lekkaah: ja dat lijkt me logischerwijs wel minder gevaarlijk dan met een brandend voorwerp in je handen. Als je je achter het stuur je brood laat vallen is been vies, als je de sigaret laat vallen dan doet als je geluk hebt je been auw, als je nog meer gelukt vliegt je stoel in de fik en heb je toch nog de stoelverwarming optie.
lekkaah zegt
@mashell: levensgevaarlijk idd, zo’n fikkende fakkel in je klauwen
ook NOOIT deodorant in je auto terwijl je rookt
en ik vind dat alle tegels moeten worden vervangen door rubberen
Hubert zegt
@mashell:
Stoel zal in ieder geval nooit in de fik vliegen. Hooguit een brandgaatje in je stoel of kleding.
Daar is wel overheen te komen. en je past beter op voor de volgende keer.
mustanggt500 zegt
@forza: ja idd, want als ik rook in de auto kijk ik heel de tijd naar m’n shaggie…
Tuurlijk maakt het niet uit of je rookt, je let gewoon op de weg, en met 2 handen rijden doen toch alleen opa en oma met de stoel op de hoogste stand, hangent over het stuur, met een tunnelvisie die tot een meter of 10 verder rijkt terwijl ze links en rechts door vrachtwagens worden ingehaald.
granlusso zegt
@mustanggt500: Genoeg situaties waarbij twee handen aan het stuur voor langere tijd gewenst is, denk aan een versmalde snelweg bij wegwerkzaamheden. Gewoon alleen focussen op het autorijden, ik moet dat zelf ook beter doen, dat weet ik van mezelf. Als iedereen zo denkt, zijn we weer een stukje veiliger bezig op de weg. Of in ieder geval schadevrijer.
super zegt
@forza:
ja, alle mensen die niet gepromoveerd zijn, geen iq hoger dan 150, geen conditie van een tri-athleet, en geen perfect gezichtsvermogen hebben, allemaal eraf, verbieden, nu, direct.
Forza zegt
@super: ook een neurochirurg moet niet bellen en/of roken in de auto.
draadloos zegt
@super: gelukkig, kom ik goed weg.
reggie-boy_rood zegt
@forza: scheren mag niet. Roken wel!
autowilly zegt
Ik denk dat het probleem niet zozeer licht bij dat de straf te licht is, maar meer dat er volgens mij echt gewoon nooit goed op gecontroleerd word. Als je een keer €230 euro lichter bent gemaakt door met je telefoon bezig te zijn dan leer je het wel snel genoeg af.
martinus zegt
@autowilly:
Dit.
Beter verkeersgedrag, begint niet bij hogere straffen.. maar gewoon met betere handhaving.
87sandyd zegt
@martinus: beter verkeersgedrag begint bij de mensen die het verkeer zijn. Weet je wat de boete in Duitsland is? 60 euro, en dat is na een verhoging afgelopen jaar. Weet je waarom de boetes daar zo laag zijn? Omdat men zich daar aan de geldende wegenverkeerswet houdt.
Gulli zegt
@autowilly: Des te onbegrijpelijker vind ik het dat ze de verkeerspolitie opheffen en deze taken onderbrengen bij de reguliere politie. Alsof die tijd heeft om de snelwegen en b-weggetjes af te speuren naar mobiel misbruik. Echt te stom voor woorden.
gunthervogler zegt
@autowilly: hey! Jij mag door naar de tweede kamer.
super zegt
@autowilly:
voor de 1 is 230€ een vermogen, voor de ander een schijntje, maar rijbewijs kwijt is ongeveer even erg voor iedereen…
martinus zegt
@super: ook niet.
super zegt
@martinus:
meh, ook met een modaal salaris lijkt me een boete van 230E niet echt in de categorie “dat doe ik nooit meer van m’n leven” te vallen. Als je een half jaar niet kunt rijden is daarentegen wel behoorlijk kut als je je geen chauffeur kunt permitteren.
yupyup zegt
@autowilly: Niets meer aan toe te voegen!
Bart_V zegt
Ja doen! Ik rij maar 60.000 km per jaar, en toch al een keer of 4 dit jaar serieus uit moeten wijken omdat er zo’n muts aan het fiepen is.
bergmm zegt
@bart_v: idem hier. Buiten het uitwijken is het weggedrag gewoon zwaar irritant tot asociaal. Niet meer van baan wisselen, geen constante snelheid, veel te langzaam rijden, niet aansluiten… tja egoïsme en fatsoen zijn wel zaken die hier behoorlijk mee te maken hebben
tvr1974 zegt
Ik heb m niet in mijn hand maar hij staat altijd wel aan.. heb m nodig voor mijn flitsmeister en soms mijn google maps (voor bijv actuele file info)… dus die reclame zet m op stil mag van mij in de prullenbak. Zie overigens vaak mensen ook TV/Video kijken onder het rijden en denk dat dat minimaal net zo gevaarlijk is… Dat er iets moet gebeuren is duidelijk..maar direct rijbewijs kwijt gaat misschien wat ver.. Wel denk ik dat de verzekeraar bijv de kosten kan(en mag !) verhalen op de veroorzaker van het ongeluk als blijkt dat hij zat te bellen of Tv/video keek ten tijde van het veroorzaken van het ongeluk zodat de premies voor degenen die dit niet doen, niet omhoog hoeven.
Overigens denk ik dat een veel groter gevaar op de weg alle SUV’s en andere hoge auto’s zijn.. Die belemmeren het zicht naar voren waardoor je later(te laat) de remmen ziet van wat er voor je gebeurt… Zou wel eens een onderzoek willen zien hoe vaak een gewone auto achterop een SUV/MPV/bestelbus is geklapt tov andersom…
jack_abarth zegt
@tvr1974:
“Overigens denk ik dat een veel groter gevaar op de weg alle SUV’s en andere hoge auto’s zijn.. Die belemmeren het zicht naar voren waardoor je later(te laat) de remmen ziet van wat er voor je gebeurt… Zou wel eens een onderzoek willen zien hoe vaak een gewone auto achterop een SUV/MPV/bestelbus is geklapt tov andersom…”
Dan moet je meer afstand houden…
nathoes zegt
@jack_abarth: Daarom heb ik ook een SUV :)
tvr1974 zegt
@jack_abarth: wie zegt dat ik dat niet doe? Maar dat heeft dus ook weer een gevolg..en je zegt t zelf al… door al die extra afstand worden de files langer…
gewoon een verbod(of tenminste in spitsuren) op suv enz op de linkerbaan zou al een hoop problemen schelen…
n54coupe zegt
@tvr1974: Da’s slim.
Dus jij kleeft om de file zo kort mogelijk te houden.
Ik zou je wille adviseren om meer rekening te houden met wat er voor je gebeurt dam wat er achter je gebeurt.
Als je de file echt korter wilt maken, ga dan niet de weg op.
Met kleven tijdens filerijden vergroot je de kans op een file enorm, omdat je binnenkort een keer betrokken raakt bij een kop-staart botsing, waarvan jij hoogstwaarschijnlijk de staart zult zijn.
thefmanl zegt
@tvr1974: een van de vaardigheden die je moet hebben als bestuurder is verder vooruit kijken moet je ook niet zo dom zijn om tegen de achterkant aan te kijken maar er langs
Gulli zegt
@thefmanl: best lastig als er weer zo’n kut-klusser voor je zit die strak op zijn voorligger rijdt en probeert er via het linkerachterlicht doorheen te kruipen. Die eikels zitten vaak zo ver links dat er niet meer langs te kijken valt. En omdat ze er zo dicht achter zitten moeten ze om de 3 meter boven op hun rem.
Als je vervolgens afstand neemt om een veilige buffer te creëren komt er wel een malloot in jouw buffer rijden want er was toch nog zeker 3,5 meter ruimte gevonden!
jack_abarth zegt
@gulli:
En wat dan nog, heb je tenminste niet meer die bus pal voor je fok zitten. En qua reistijd maakt het geen flikker uit hoor als er iemand “ertussen” komt.
Gulli zegt
@jack_abarth: Tenzij er een nieuwe bus voor in de plaats komt. Overigens mogen ze van mij best in dat gaatje tussen mij en mijn voorligger gaan rijden, moeten ze alleen niet klagen als ik bij een kop-staart-botsing hun auto als kreukelzone heb moeten gebruiken. Dat is geen grootspraak, dat is het noodlottig gevolg als je jezelf in een gaatje propt dat als buffer zou moeten dienen bij eventuele kop-staart-botsingen.
fanboy zegt
@gulli: Je hebt niet door dat je met deze houding mee doet aan hetzelfde probleem?
Misschien ben je minder erg dan de bumperklevende bestelbusmeneer, maar we zouden er beter van worden om allemaal niet zo’n haast te hebben en meer afstand te nemen.
Gulli zegt
@fanboy: Dat zeg ik toch? Als je meer afstand neemt komt er een nieuwe auto voor je rijden.
Stel je rijdt 100km/u, dat is 27,7 meter per seconde. De overheid en verkeersinstanties willen graag dat we 2 seconden afstand houden, dus bij 100km/u is dat 55 meter. Enig idee hoeveel dat is? 55 meter? Dat is van de doellijn op een voetbalveld naar ongeveer de rand van de middencirkel aan de andere kant van het veld. Weet je hoeveel auto’s daar nog tussen kunnen? Met een gemiddelde autolengte van 4,5 meter zijn dat 12 auto’s bumper-aan-bumper. En met het Nederlandse verkeer kan ik je verzekeren dat die er allemaal tussen gaan zitten als jij netjes afstand probeert te houden. Ik ben het met je eens, een beter verkeer begint bij jezelf, maar het is gewoon niet te doen. Dus probeer ik een inschatting te maken wat de afstand zou moeten zijn waarop ik hopelijk nog kan reageren zonder daar ruim een half voetbalveld voor nodig te hebben. Als er dan iemand in die toch al te krappe ruimte gaat rijden bevindt hij zich dus in iemands potentiële kreukelzone/uitloopstrook.
live4life zegt
@Gulli: ik kijk geen voetbal, hoeveel is 55 meter in Big Macs?
Gulli zegt
@live4life: 20 amerikanen, ik kom dan weer nooit bij de Mac ;)
fanboy zegt
@gulli: Ik ben het wel met je eens, en ik herken de situatie, en zelfs je reactie erop. Ik doe dat ook wel eens.
Maar ik laat hem ook wel eens wat verder terug zakken, komt er nog een auto tussen, maar nog steeds zie ik meer (omdat je door de auto heen kunt kijken, en niet door het busje) en is het veiliger.
Ook wel eens meegemaakt dat het wisselende snel/langzaam rijden in de spits me helemaal irriteerde op de linkerbaan, en dat ik daarna in midden of rechts ging rijden, en veeeel relaxter doorreed.
Je komt dan waarschijnlijk niet eens echt later thuis, en je bent in ieder geval niet onderdeel van het probleem.
Gulli zegt
@fanboy: Mee eens, de linkerbaan is meestal ook de meest gestresste baan. Dat komt omdat je alleen links mag inhalen en elke automobilist iedereen en zijn moeder wil inhalen (je voorligger is je grootste vijand). De keren dat ik mijn geluk eens zoek op de middelste baan merk ik ook dat mijn hartslag afneemt. En toch merk je wel dat je daar vaker last hebt als er bijvoorbeeld een invoegstrook nadert of als er vrachtwagens inhalen. Soms niet eens zozeer vanwege de vrachtwagens zelf maar vanwege het onvoorspelbare gedrag van de mensen in de buurt. Mensen willen niet afremmen dus knallen ze ineens naar links in de hoop dat er niet al iemand reed, alles om maar niet achter die vrachtwagen terecht te komen (toegegeven dat is ook niet fijn). Of ze durven niet voorbij de vrachtwaren waardoor het verkeer dus op 3 stroken 82km/u rijdt :P
Ik denk dat ik er aan het eind van het jaar zo’n 50.000 kilometer op heb zitten, tijd dat ik eens wat meer ga thuiswerken of een baan dichter bij huis zoek. Teveel dingen op te noemen waar ik me in het verkeer aan kan ergeren.
tvr1974 zegt
@gulli: wie zegt dat ik dat niet doe? Rijd inmiddels 23 jaar schadevrij (50.000km/jr gemiddeld + nog wat motor km’s ).. Nu jij.
tvr1974 zegt
@thefmanl: Hoeveel ongelukken heb jij in jouw “rijbewijs carriere” ?
Ik rijd inmiddels 23 jaar en gemiddeld 50.000km/jr. Daarnaast rijd ik ook motor nog. Sta in de hoogste trede bij schadevrij rijden (ik kan niet hoger), en op een stoeprand velgschade en een paar keer een steenslag op de voorruite na nog geen schade gereden.. Nu jij.
str8six zegt
@tvr1974: ja, zullen we dan ook meteen maar bussen en vrachtwagens vd weg halen? Of lange mensen afschaffen die belemmeren namelijk ook het zicht.. Of misschien juist kleine auto’s omdat grotere auto’s beter zichtbaar zijn.
leandro zegt
Terecht. Maar als een telefoon in een houder staat en je typt er dan op, is dat dan ook strafbaar? Want dat is hetzelfde als je navigatie bedienen tijdens het rijden of je radio instellen. Lastig, maar er is zeker teveel afleiding in het verkeer.
bmwe81 zegt
@leandro: nee dat is niet strafbaar, tenzij je gevaarlijk rijgedrag vertoont. Je mag ook gewoon je telefoon bedienen waneer hij op je been ligt.
Gulli zegt
Dat het gehannes met die telefoons maar zo snel mogelijk afgelopen mag zijn. Ik heb een zuignap aan mijn voorruit waar de telefoon aan hangt en ondanks dat ik hem alleen voor Spotify en Flitsmeister gebruik in de auto merk ik dat ik al afgeleid ben als er een berichtje binnenkomt. Als het erg dringend is wil ik nog wel eens met de dictator-functie een berichtje terugsturen maar daar blijft het bij. Dit alles nog steeds met de blik op het asfalt maar toch al danig afgeleid. Kun je nagaan hoe je afgeleid raakt als dat ding in je hand zit, op je schoot ligt of op de stoel naast je.
Als we een auto voor ons zien slingeren of onnodig zien remmen leggen mijn lief en ik er vaak al een wedje om; telefoon in de hand, ja of nee? 99% van de gevallen is het inderdaad zo.
Je telefoon in je hand houden tijdens het rijden is een bewuste keuze, dan moet je ook voor de consequenties instaan.
lekkaah zegt
@Gulli: ik wil ook een telefoon met dictatorfunctie
Gulli zegt
@lekkaah: Je telefoon luistert gegarandeerd beter naar je. En als hij in opstand komt laat je hem gewoon verdwijnen en zoek je een model dat wel gehoorzaamt.
bassx zegt
@Gulli: oh, een dicteerfunctie. Tja, die heeft iedereen.
sanderm3 zegt
Meteen invoeren!
bizzarrini zegt
Ja
toyotavenray zegt
Meteen doen. Misschien letten ze dan beter op. En maken ze geen ongelukken.
Dat is mijn mening…
str8six zegt
@toyotavenray: en jij hebt ook recht op een mening.
SimonMc zegt
JA. En de mobiel/phablet/tablet ook meteen in de reet steken van de overtreder aub
Tonnie zegt
Goede maatregel! Ik ben van de jongere generatie, maar zit zelf nooit met m’n telefoon te pielen achter ’t stuur. Als het echt dringend is stop je gewoon even bij een tankstation oid.
oemplus zegt
Een regel van max 3 x per jaar oid lijkt mij niks mis mee.
theracetosucces zegt
Goed plan
C220AMG zegt
Invoeren die handel. Hoe vaak ik niet onnodige risico’s loop, omdat iemand in mijn omgeving overduidelijk met zijn telefoon bezig is, houd ik niet meer bij.
hight96 zegt
Vind het terecht. Hoeveel keren het al niet fout gegaan is waarbij ik betrokken of getuige was… Ik moet op de fiets steeds vaker opletten of ik wel degelijk voorrang krijg op een rotonde omdat de auto bestuurder niet oplet. Heb bij het stoplicht er al eens eentje achterin gehad omdat hij bezig was met z’n telefoon, en op een verlaten landweggetje moest ik de berm in omdat zo’n staatsmongool even z’n Facebook status moest updaten en vond dat hij daarbij mijn weghelft nodig had. Als ik tegenwoordig ook iemand met zo’n ding achter het stuur zie spreek ik diegene als het kan meteen aan. Klinkt kinderachtig, maar het is levensgevaarlijk…
jiltjes zegt
Als we ons nu gewoon met auto rijden bezig houden, ipv vervoeren van a naar b, dan hebben we dit soort regels helemaal niet nodig!
VeniVidiVici zegt
De beschrijving in de een na laatste alinea vind ik een héél goed plan. Morgen per direct in NL invoeren!
Van de week ook weer zo’n lamzak die 1,5 kilometer lang als dweil op de linker baan bleef rijden. Toen hij eenmaal naar rechts ging was hij druk aan het converseren met zijn mobiel aan z’n hoofd. Verschrikkelijk! Was er nu maar politie vraag je je op zo’n moment af…
wpgt zegt
@venividivici: Als je dit wekelijks meemaakt ga je op een gegeven moment vanzelf rechts inhalen. Ook illegaal, maar het scheelt zo’n bak aan irritatie.
VeniVidiVici zegt
@wpgt: I know. Ik kom handen te kort om op te tellen hoe vaak ik al rechts voorbij ben gegaan (wel van te voren de linksplakker genoeg kans geven om op te donderen én goed checken dat er geen onopvallende politie achter je rijdt)
Gulli zegt
Overigens vind ik dat de overheid best wat sprekender mag zijn met hun campagnes. Het is hier altijd zo’n slappe leus als “heb je iets op, neem een Bob” en dat soort kreten. Gewoon TV-campagnes en borden langs de weg; MET JE TELEFOON SPELEN? RIJBEWIJS KWIJT! Klaar.
In Australië hebben ze nogal last van vermoeide chauffeurs die lange stukken outback achter de rug hebben en in 1 ruk de steden in willen rijden. Daar hebben ze op elke brug en bij elke gelegenheid een bord hangen met in koeienletters TIRED DRIVERS DIE! Niet van dat sociaal wenselijke poldergeleuter, gewoon bam! waar het op staat. Zo maakt het misschien nog eens indruk op mensen.
lekkerlinksrijden zegt
Je kunt van alles verzinnen, maar het begint en eindigt bij de Politie. Er wordt nu al nauwelijks meer gecontroleerd en dan gaan ze op deze groep nog meer bezuinigen, dus de pakkans nog kleiner
rob636 zegt
Ik zeg doen! Weg met die idioten
Dutchdriftking zegt
Het bij herhalen van een dergelijke overtreding verhogen van het boetebedrag is opzich wel verstandig. Uiteraard bij alleen dit soort zaken en niet bij snelheid.
bassx zegt
Ik vind dit altijd een lastig onderwerp om eerlijk te zijn. Krant lezen achter het stuur krijg je een waarschuwing voor. Super complexe iDrive menu’s waarbij he soms minutenlang naar het scherm moet kijken om de boel goed in te stellen mag gewoon bij 130km/u. Dit is allemaal acceptabel terwijl het hebben van een Telefoon in de hand verboden is maar wanneer je de berichten leest en verstuurt met een AppleWatch of iDrive systeem mag het allemaal ineens wel. Wanneer ik met Connected Drive mijn emails wil lezen is er ook geen haan die er naar kraait. Of iemand het nu wel of niet doet maakt in deze discussie niets uit maar wat gestraft moet worden zijn onoplettende automobilisten en nu lijkt het alsof iemand ineens een oplettende automobilist is wanneer dezelfde communicatie wordt gedaan middels een ander maar zelfde soort interface. En dat maakt die hele wetgeving krom, ook al maak je de straffen zwaarder.
mashell zegt
Zwaarder straffen altijd goed…. We willen toch allemaal graag minstens €300 euro betalen voor 6 km/h te snel en een half jaar gevangenisstraf voor het niet dragen van de gordel is ook prima passend.
willyjee zegt
Titel had net zo goed kunnen zijn: ‘Rijbewijs kwijt bij 4x doorgetrokken streep’
schuimbekje3 zegt
Nu al lukt het de overheid niet om de mafkezen van de weg te halen die al betrapt worden met achterlijke rijkunsten… # er worden maar een handje vol mensen hun rijbewijs ingenomen na een EMG, artikel 5 of andere vormen waarbij inname rijbewijs noodzakelijk was… En dan hebben we het nog niet eens over de 10duizenden postduiven die al spookrijdend 45 minuten lang de verkeerde kant op rijden bij de snelweg… En met die nieuwe verkeersborden gaat dat helemaal niet beter worden.
Maar straks ben je dus je rijbewijs kwijt als je met de lopende motor je gsm in de houder zet maar gebeurt er niets als je als 75 jarige met 8 promille alchohol achter de kiezen 45 minuten lang over de A2 rijdt, de verkeerde kant op, hierbij 10 zwangere vrouwen dood rijdt, een stoet ferrari’s schampt en dan als je eindelijk een stopteken krijgt het verkeerde pedaal in drukt…
jeroenwz zegt
Elke maatregel staat of valt met de mate van toezicht. En die is rond de 0 op dit moment. Wanneer de boete hoog is of je rijbewijs wordt ingenomen, MAAR tegelijkertijd is de pakkans klein, dan is het effect bijna 0. Dan kan je beter een lagere boete geven en de pakkans vergroten, dan kan het gedrag wellicht veranderen.
Zelf ben ik van mening dat je tijdens het autorijden je alleen daar op moet richten en niet met andere zaken (navigatie, telefoon, enzovoorts) moet/mag bezig zijn. Je rijdt toch al gauw met 1.200 kilo staal om je heen en de snelheid is op veel plekken 130, dus de kans op een ernstige afloop is groter geworden. Of als je op een autoweg rijdt zonder middenscheiding en je komt door gek*t op je telefoon op de verkeerde weghelft is het ook vaak einde oefening. 2×80 is 160 km/uur aan “botsenergie”, laat staan wanneer je allebei 100 rijdt. Dan doen je 5 sterren Euro NCAP er geen mallemoer meer toe. Zit dit gruwelijke filmpje van 5th Gear met een Ford Focus die met 120 mph (193 km/u) tegen een betonblok wordt gekletterd: https://www.youtube.com/watch?v=R7dG9UlzeFM