Verzinnen wij niet, maar de EU. Automobilisten moeten eerder en vaker door keuringen heen om je rijbewijs te kunnen houden.
Oké, het halen van je rijbewijs is niet meer zo makkelijk als vroeger. Toen kon je met een paar rijlessen en een keer straatje keren het felbegeerde papiertje ophalen. Nee, het is nu echt veel lastiger met meer theorie maar tevens met meer praktijkoefeningen. Het is dan ook veel drukker geworden op de weg. Hiernaast worden we overspoeld met allerlei regels die tevens vaak aangepast worden. Nu is het nog zo dat je als je je rijbewijs haalt, dat je hem in principe zonder verder gedoe hebt tot je vijfenzeventigste. Maar dat kan gaan veranderen als het aan de Europese Unie (EU) ligt, bericht het AD.
Keuringen om je rijbewijs te houden
Dan hebben we het met name over senioren. Volgens plannen van de EU moeten mensen boven de 70 regelmatig bewijzen dat ze nog kunnen autorijden. Doel van de EU is dat er in 2050 geen verkeersdoden meer mogen zijn. Wederom een ambitieus plan. In mijn ogen niet -of nauwelijks- haalbaar, want ongelukken gebeuren altijd. Dat is in het verkeer niet anders, helaas.
Maar goed, om dit doel te halen moet in 2030 het aantal dodelijke verkeersslachtoffers al gehalveerd zijn. In 2022 konden we 20.600 slachtoffers tellen op de Europese wegen. De laatste twee jaar is dit weer gestegen, omdat we na de coronapandemie weer allemaal in de auto stappen. In Nederland stijgt het aantal verkeersdoden ook. Het keuren van ouderen is een van maatregelen die de EU zou willen instellen.
Controle
In Nederland is dit nu al: ouderen vanaf 75 jaar moeten een medische keuring ondergaan. In veel andere Europese landen is dit niet het geval. Daar heb je je rijbewijs echt voor het leven. De EU is van plan om senioren vanaf 70 jaar om de vijf jaar te keuren. De oudjes krijgen een rijbewijs voor vijf jaar en deze moet dus elke keer verlengd worden. Ouder worden is niet leuk, let’s face it. Je lichaam takelt gewoon af en je reflexen worden minder. Op zich dus helemaal niet gek dat je wat vaker wordt gekeurd.
Overigens, de EU gaat de geldigheid van de rijbewijzen verlengen naar vijftien jaar (nu 10 jaar), dat is goed nieuws. Bijkomend voordeel is dat dit in de nabije toekomst digitaal afgehandeld kan worden, naar het gemeentehuis gaan is dan niet meer nodig.
W115 zegt
Alcohol en drugs uitbannen zou al een hoop ongelukken schelen.
maussieknip zegt
Al de proleten die daar nu mee achter stuur stappen zullen dat blijven doen, ook als het volledig verboden wordt.
Robert zegt
Het telefoongebruik achter het stuur uitbannen zet minstens zo veel zoden aan de dijk. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om bijv. m.b.v. de gps middels locatiebepaling en de snelheid van verplaatsing bepaalde functies volledig uit te schakelen? Als men daar nou eens wettelijke kaders voor kan bepalen, is de eerste stap hierin al gezet.
karhengst zegt
Totdat je in een tram zit en het scherm van je telefoon niet meer werkt, of je als bijrijder wat op moet zoeken. De enige manier die ik zie is dat je telefoon de sleutel wordt. Maar voordat we zover zijn rijden we autonoom en is het geen issue meer.
Met een beetje discipline kom je er ook. En verder gewoon veel meer controleren. Ga maar weer met touringcar op pad en posten bij viaducten.
rwdftw zegt
Ze hebben ook een camera die dat kan, die hangen ze ergens aan een viaduct en gaan met de bonnenmachine.
Het probleem : het is er volgens mij maar eentje. De kans dat je dat ding tegenkomt is nihil. Boetes mogen dan ook wel omhoog. Of oplopend als je recidivist bent.
Robert zegt
@karhengst: reizen met het OV hoeft geen beperking te zijn, als een telefoon bijvoorbeeld detecteert dat deze (kan) connect(en) met een in de elke bus, tram of trein aanwezig wifi netwerk. Daarbij, de locatiebepaling van een GPS is tegenwoordig al nauwkeurig genoeg om te zien of deze zich op of boven een busbaan, trein- of tramrails bevindt.
Denken in oplossingen, niet in belemmeringen.
theghost zegt
Tegenwoordig kun je inchecken met je mobiel toch? Dan is al meteen duidelijk dat je met het OV onderweg bent….
mashell zegt
Zat laatst in een touringcar en ging links zitten om eens te bekijken wat de politie zoal ziet als zij zo’n controle doen. Op de terugweg zat ik rechts want je wordt er bang van, het zijn er veel, heel veel die tijdens het rijden niet van het mobieltje kunnen afblijven.
Ik ben er voor dat Google en Apple met software updates verplicht worden de schermpjes tijdens het autorijden op zwart te zetten, jammer voor (bus/tram)passagiers maar gezien de collectieve smartphone verslaving gewoon noodzakelijk.
HZW zegt
De Uconnect app van FIAT/Abarth werkt niet meer op je telefoon zodra je de auto start.
Dus zo moeilijk kan het niet zijn, met andere app’s.
cloverleaf zegt
En passagiers in een bus dan?
rollingstoned zegt
Dat hebben ze al eens geprobeerd. Iets met drooglegging en zulks. En dat was geen succes…
swisspass zegt
Heel goed, er zijn genoeg mensen die een rijbewijs halen in vijf dagen, tien jaar lang geen autorijden en dan ineens de weg op moeten en ook mogen. Hoewel ik wel benieuwd ben naar de statistiek achter ongelukken van mensen die weliswaar een rijbewijs hebben maar bijna nooit rijden. Misschien zijn die niet de grootste groep oorzakers.
karhengst zegt
Terecht. De huidige manier waarop enkel jongeren worden afgezet als rijdend gevaar is pure leeftijdsdiscriminatie zolang er aan de andere kant van het leeftijdsspectrum niet kritisch wordt gekeken naar de risico’s.
drdre1 zegt
Leeftijdsdiscriminatie. Die kaart wordt wel erg snel getrokken. Kunnen we het er niet gewoon over eens zijn dat het beleid omtrent een rijbewijs organisch is gegroeid? En we nu bijvoorbeeld nieuwe inzichten krijgen omdat we meer data beschikbaar hebben? Ik denk namelijk niet dat er al die jaren moedwillig een beleid is gevoerd waarbij leeftijd het uitgangspunt was.
Ben het overigens eens om meer momenten te maken waarin je een examen moet afleggen.
mashell zegt
Hmm. We zouden jongeren ook moeten keuren. Niet medisch maar op discipline. We zetten een uur lang ze in een kamer op een stoel met voor hen een tafel. Op die tafel ligt met scherm naar boven hun smartphone. Als ze een uur lang, terwijl de ista’s, tiktoks, bereals, appjes (en weet ik al niet meer) binnenstromen van de telefoon kunnen afblijven dan mogen ze hun rijbewijs houden, raken ze de telefoon aan, zijn ze afgekeurd.
karhengst zegt
Dat zijn ideeën, daar kunnen we wat mee.
Zo’n soort test lijkt me ook wel wat voor ouderen. Drie beeldschermen draaien. Recht vooruit een video van een N-weg, op grote schermen links en rechts molens en landschappen. Een drukpedaal onder de rechtervoet meet vervolgens of er geen afwijkingen geconstateerd worden.
pomoek zegt
Prima. Ik zou zeggen: doe er een 5-jaarlijkse opfriscursus bij. Even de ingesleten patronen onder de loep nemen.
audicoupe84 zegt
Zo zeg! Daar komen nieuwe artsen aan, oh wacht die zijn er al te weinig… Volgens mij mag je nu door blijven rijden als je moet wachten tot er een dokter tijd voor je heeft…(kan me vergissen)
por100 zegt
Ja maar hier hebben we toch nooit genoeg personeel voor? En als we dit willen oplossen met immigratie komen we nog meer woningen tekort.
berlinetta zegt
Goed idee. Hier kun je niet op tegen zijn toch? Zowel voor de ouderen zelf als voor de overige weggebruikers is dit veiliger.
PunicaOase zegt
Goed idee, met een klein theorie examen erbij, want er is flink wat veranderd.
Verder kijken waardoor de meeste slachtoffers vallen (ik denk elektrische fietsen, alcohol en smartphones) en daar de pakkans en boetes ernstig verzwaren. Kosten verdien je zo terug..
petroldrinker zegt
Tuurlijk, nog meer regeltjes etc voor de rubberstoeptegel gemeenschap genaamd de EU, jezus alsof we allemaal down syndroom hebben
CYBRTRK zegt
Als je echt zo’n hekel hebt aan de EU en de regeltjes dan verhuis je toch naar een land buiten de EU waar ze het niet zo nauw nemen met de regels, India ofzo.
Robert zegt
Spijker. Kop. Raak.
“Je beseft pas hoe goed je het hebt, als je het mist.”
Dat geldt dus ook voor verkeersregels én het naleven daarvan.
basman147 zegt
Dit voorstel zou er alleen voor zorgen dat de regels die nu al in Nederland gelden over heel Europa worden uitgerold.
Het effect op de gemiddelde Nederlander is dus nihil, behalve dat de leeftijd weer terug naar 70 jaar gaat (is die overigens recent niet verhoogd van 70 naar 75 ivm tekort aan keuringsartsen?).
Uitwerking is misschien wel positief, omdat de kans lager wordt dat je op vakantie wordt neergemaaid door een local die in Nederland al lang niet meer achter het stuur had mogen ziten.
realhustler zegt
Minder verkeersdoden:
– Meer videosurveillance, pakkans is het enige wat helpt tegen bellen, aso gedrag etc.
– strenger bij recidive en eerder rijbewijs tijdelijk ingevorderd (zoals punten in flensburg)
– Alleen auto op naam met geldig rijbewijs
– strafbaar auto uitlenen aan iemand zonder geldig rijbewijs
– rijden zonder geldig rijbewijs (1e keer) gelijk 1 week zitten plus boete
– rijden zonder geldig rijbewijs = auto in beslag ongeacht eigenaar
por100 zegt
Ik denk dat wij werkende mensen tekort komen om deze wens uit te laten komen. Misschien met een zeer realistische computer de rijvaardigheid/reactievermogen controleren en indien gezakt een test met officiële examinator. Maar ik krijg bij zulke berichten ook altijd de indruk dat zulke cijfers (30.000 doden) te weinig in perspectief worden gezet. Want er staat wel een directe vrijheid tegenover.
MetalLaires zegt
Het gaat weer puur om meer geld binnen te halen, nieuwe banen erbij met als smoes dat het om de veiligheid gaat.
Het kapitalistische westen met de propaganda machine.
Nee ik vind het geen goed idee
cloverleaf zegt
Tuurlijk kun je iedereen van 17 plus gaan keuren maar dat zet geen zoden aan de dijk. Het is nou eenmaal een feit dat velen aftakelen naarmate ze ouder worden. Een simpele medische keuring waar ondermeer horen en zien en reactie worden gekeurd lijkt me een prima idee. In de luchtvaart worden piloten boven de 40 al 2x per jaar gekeurd ipv 1x omdat ze vaker wat mankeren dan onder de 40.
Stop eens met dat EU bashing. Tuurlijk is niet alles perfect wat ze doen maar de EU heeft wel erg veel betekend, en doet dit alsnog, voor onze welvaart.
MarcoM zegt
Bepaalde types moeten ook gekeurd worden, in sommige gevallen is een bekeuring niet genoeg of tijdelijke rij ontzegging.
zjos zegt
NEXIT ! Weg uit dat ondemocratische bolwerk. Waar bemoeien ze zich in godsnaam mee ?