Er halen nog altijd minder jongeren hun rijbewijs dan in 2019, voor de coronapandemie.
Corona blijft ons achtervolgen. Het zit als een kriebel in je neus op je schouder bij carnaval, je kunt Twitter niet openen of het gaat erover en de gevolgen worden nog altijd breed uitgemeten in de media. Eén van die gevolgen is dat er minder jongeren hun rijbewijs halen dan voor het hele Covid-19 ellende verhaal.
Tijdens de pandemie werden er namelijk de nodige maatregelen getroffen om het killervirus in te dammen en konden rijlessen niet doorgaan en werden de examens uitgesteld.
Minder nieuwe bestuurders
Het effect is dat er nu minder nieuwe bestuurders zijn en er juist meer 75-plussers achter het stuur zitten. De boomers moeten natuurlijk ook eerst een eind rijden voor ze op de elektrische fiets kunnen stappen om de bossen en fietspaden onveilig te maken.
Meer ervaren bestuurders en minder nieuwe dus. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin 2023 hadden er 191.000 jongeren van 17, 18 of 19 jaar hun roze papiertje pasje in het bezit.
Dat is 14 procent minder dan in 2019; het laatste volledige jaar voor de lockdowns. In dat jaar melde het CBS 227.000 jongeren met een rijbewijs. Overigens zijn we wel met een inhaalslag bezig, want in 2022 waren er meer rijbewijshouders onder jongeren dan in 2021.
Die “oudjes” zitten dus in de lift, maar niet gek natuurlijk met de huidige vergrijzing. Daarnaast rijden mensen ook steeds langer door. Zo’n 28.000 bestuurders zijn 90 plus! Die komen dus nog altijd elke zondag het vlees bij hun achterkleinkinderen snijden.
Rijbewijsverdeling
Even nog wat verder de cijfers in. In Roosendaal (Noord-Brabant) en Staphorst (Overijssel) hebben de meeste mensen een rijbewijs. Van alle inwoners boven de 17 jaar, heeft 92 procent daar een roze pas.
De provincie Utrecht heeft 91 procent rijbewijsbezitters in huis. In de stad Amsterdam is de auto inmiddels zo ontmoedigd door de gemeente dat nog slechts 62 procent het de moeite vindt om een rijbewijs in zijn bezit te hebben. Ook in Den Haag en Maastricht boeit het hebben van een rijbewijs kennelijk niet. Daar ligt het percentage op 64 procent.
Bezit versus roze pas
Het autobezit loopt terug onder jongeren. Een nieuwe auto is überhaupt niet meer betaalbaar als je jong bent. Van de 1,8 miljoen 30-minners met een rijbewijs hebben er 720 duizend ook daadwerkelijk een auto.
Bij 75-plussers ligt het aantal rijbewijshouders het dichtst bij het aantal autobezitters met 995 duizend tegen 754 duizend.
Begin 2023 telde Nederland in totaal ruim 6,8 miljoen autobezitters. Particulieren bezitten in totaal 7,8 miljoen auto’s. Dat is dus exclusief leasebakken en dat betekent dat er aardig wat mensen meer dan één auto voor de deur hebben staan.
Robert zegt
Ik denk dat het lage percentage rijbewijsbezitters in Amsterdam niet zo zeer een verdienste is van de ‘groene’ politiek, als wel een gebrek aan parkeerplaatsen, de hoge tarieven voor vergunningen als de aanwezigheid van een (relatief) fijnmazig en (verhoudingsgewijs) goed functionerend OV in vergelijking met grootste deel van de rest van het land. En waar je ‘Amsterdam’ schrijft, kun je de overigen steden die qua omvang in de Nederlandse top tien behoren, ook nog wel rekenen.
M.b.t. dat OV; als je ‘in de provincie’ woont krijg je straks, als het rekeningrijden wordt ingevoerd, het helemaal voor de kiezen. Ik werk in een plaats van redelijke omvang, maar al mijn collega’s wonen in de regio en die hebben allen, zonder uitzondering, tenminste twee auto’s voor de deur staan, met maar één reden: je kunt eenvoudigweg niet zonder. Er is daar gewoon nauwelijks tot geen OV.
kniesoor zegt
OV in de buitengebieden was al niet heel uitgebreid en wordt uit kostenoverwegingen ook verder verschraald. Ik ben er voor werk niet op aangewezen, maar voor degenen voor wie dat wel het geval is, is de aanschaf van een (extra) oto dan vaak onontkoombaar.
In/nabij de grote(re) steden is OV inderdaad behoorlijk goed geregeld, daar is een oto een stuk minder noodzakelijk dan ‘buiten’.
e36thuglife zegt
Rijbewijs halen boeit jongeren steeds minder
En steeds meer jongeren zijn LGBTHQLEDABSESPPDC.
Toeval?? Ik denk t niet vriend.
CYBRTRK zegt
Nu ben ik toch wel benieuwd naar het verband wat jij ziet
ponnie zegt
Meer mensen ontlenen hun identiteit tegenwoordig aan zo bizar mogelijke persoonlijke kenmerken tentoon te spreiden.
Vroeger was dit meer gericht op bezit, maar bezit is niet meer trendy en ligt natuurlijk ook niet in lijn met de toekomstvisie.
Tegenwoordig ben je niet meer populair als je een dikke sportwagen of vastgoed op je 18e hebt, maar als je degenerate tiktoks viral gaan.
mc96 zegt
Ach, bezit of tiktok. Dat een hoop mensen hun eigenwaarde moeten halen uit het indruk (proberen te) maken op anderen is van alle tijden 😀
Le-on wheels zegt
Heb je daar cijfers bij?
dawwg zegt
Ja; minder dan 0.5% van de bevolking identificeert zich als non-binair.
Op social media: 50% van iedereen onder de 20 speelt SJW… en is ‘namens anderen’ enorm gekwetst.
Ik zou alle belanghebbenden willen adviseren om ofwel meer George Carlin shows te kijken of professionele mentale hulp te zoeken.
ponnie zegt
Je moet dat meer zien als religie, die 0,5% zijn de echte hardcore gelovigen, de “meelopers” zijn de niet praktiserende variant, maar omdat het sociaal gewenst is hangen ze het geloof toch aan.
Daardoor niet minder gevaarlijk voor de vrijheid van afvalligen dan bij andere vormen van godsdienst het geval is.
singer zegt
Boeit het ze niet of zijn de problemen bij het CBR gewoon te groot waardoor minder mensen kunnen afrijden. Of kunnen ze het niet meer betalen door de gestegen levenskosten? De oorzaken lijken mij meer extern dan intern te liggen bij de jongeren..
O plaat zegt
Allemaal de schuld van de auto constructeurs, vroeger waren auto’s tof en stoer elk merk had wel iets tof. Een Mitsubishi Lancer die Lamborghinis bij kon houden, een Renault Clio met middenmotor V6, een Audi met W12 het kon niet op. Maar het aantal leuke auto’s is nog op een paar handen te tellen. Volvo praat zelfs dood serieus over crossover op maat van jongeren. Zo kweek je geen liefhebbers. We deden vaak lacherig over the fast and the furious generatie maar ik vrees dat daar de laatste generatie autoliefhebbers zit. Kinderen noemen op meetings mijn zwarte mustang oldtimer “de auto van Han” maar ik denk niet dat ze de link zien met die crossover van hierboven.
William zegt
Jammer dat ’t artikel niet vermeldt wat anno 2023 de kosten zijn voor ’t behalen van een rijbewijs. Dat zal het voornaamste probleem zijn?
Jeffrey zegt
De titel van het artikel is natuurlijk misleidend en/of op zijn minst plausibel.
Ik DENK dat jongeren het inderdaad niet kunnen betalen/wachten om eindenlijk te mogen afrijden/etc., dan dat het ze niets boeit